Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:08

Lastig hoor dat ze zo iets bijzonders heeft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:12

Je doet er niet veel aan helaas.

Milkberry, ik zou ook niet te lang afwachtend rijden. Afwachten kan door het paard ook gezien worden als beloning (er is immers geen druk) en daardoor denken dat hij alles goed doet,
Heb je wel eens geprobeerd om een paar keer bijna naar stap te gaan met iets kortere teugel en dan weer voorwaartser laten lopen waarbij je de teugel langer laat worden?
Soms werkt dat om het paard te laten verruimen en dus ook het frame te laten verlengen.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:59

Simpelman schreef:
jannico schreef:
Wat ik mij dan afvraag: Wat maakt Manolo Mendez in jouw optiek anders dan een eerder aangehaalde Anja Beran waarbij jij aangaaf dat Mw Beran behouden rijd en niet het maximale uit het paard haalt, iets wat Manolo ook niet echt doet..

Het verschil dat ik zie tussen beide is dat Mendez werkt volgens FEI art 401 dus oprichting vanuit het voorwaarts.
Beran vanuit ontspanning en dan van voor naar achteren, oprichting van de hals en buigen in de grote gewrichten.

citaat FEI art 401:
"De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren."

Wanneer je zelf met beide vormen experimenteert zul je gaan doorvoelen en inzien wat het verschil is.
Vrij geinterpreteerd door mij, het eerste is des paardens, natuurlijk, een gesublimeerde natuurlijke beweging, het tweede is kunstjes aanleren.
Het eerste zul je tegenkomen bij paarden in vrijheid, het tweede niet.
De "val" is dat het veel op elkaar lijkt.

citaat FEI art 401:
"De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel. "

Ok duidelijk. Ik snap de analyse het er helemaal eens mee zijn ben ik niet. Een stukje semantiek waar ik zelf nog niet uit ben. Als ik het iets duidelijker voor ogen heb kom ik er op terug.

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:44

sizzle ik heb ter ondersteuning van een pony met acute spatproblemen, dierenarts meende spierproblemen heb duivelsklauw gegeven dit haalt de randjes eraf.

Bij deze pony had ik het idee dat ze ook stofwisseling ziekte had, (pinto met enorme gevoelige huid)
maar achteraf waren het maagzweren, is een idee.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 21:48

@jannico,
Het gaat om die zin met "de natuurlijke eigenschappen", dit is ethiek en respect, het naleven ervan heeft heel veel invloed op het wezen van het paard maar betreft ook onze natuur. Het paard begeleiden zichzelf te ontwikkelen tot zijn best mogelijke zelf.
Een paard dat kunstjes vertoont is een heel ander paard dan datgene dat harmonisch ontwikkelt wordt in zijn natuurlijke eigenschappen.
Deze zin is bedacht en opgesteld door mensen die écht van paarden hielden.

Wanneer je over de zin van die zin nadenkt dan begrijp je dat de paardenhandelaren en hengsteboeren die invloed hadden bij het FEI deze hebben doen vervangen.

Hier zijn we in de rijkunst als kunst en niet als sport, het streven is hoogstaand, verheven boven onze persoonlijke belangen.

Praktisch leidt het tot en paard dat zelfstandig meewerkt en zijn best doet, zich welbevindt, meer en meer zelfvertrouwen en eigenwaarde ontwikkelt, dat "meedenkt", zoekt naar de juiste oplossing, zonder weerstand is, dat nieuwe dingen vol zelf/vertrouwen tegemoet treedt, enz..

FEI Artikel 401: Doel en algemene principes van de dressuur
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.
Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen.
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen.
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren.
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.
Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:50

Duivelsklauw kan ik zeker overwegen :j

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 22:48

Simpelman schreef:
@jannico,
Het gaat om die zin met "de natuurlijke eigenschappen", dit is ethiek en respect, het naleven ervan heeft heel veel invloed op het wezen van het paard maar betreft ook onze natuur. Het paard begeleiden zichzelf te ontwikkelen tot zijn best mogelijke zelf.
Een paard dat kunstjes vertoont is een heel ander paard dan datgene dat harmonisch ontwikkelt wordt in zijn natuurlijke eigenschappen.
Deze zin is bedacht en opgesteld door mensen die écht van paarden hielden.

Wanneer je over de zin van die zin nadenkt dan begrijp je dat de paardenhandelaren en hengsteboeren die invloed hadden bij het FEI deze hebben doen vervangen.

Hier zijn we in de rijkunst als kunst en niet als sport, het streven is hoogstaand, verheven boven onze persoonlijke belangen.

Praktisch leidt het tot en paard dat zelfstandig meewerkt en zijn best doet, zich welbevindt, meer en meer zelfvertrouwen en eigenwaarde ontwikkelt, dat "meedenkt", zoekt naar de juiste oplossing, zonder weerstand is, dat nieuwe dingen vol zelf/vertrouwen tegemoet treedt, enz..

FEI Artikel 401: Doel en algemene principes van de dressuur
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.
Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen.
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen.
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren.
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.
Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.

Weer semantiek, ethiek is per defenitie niet zo zwart wit.
Daarbij laat "kunst" zich lastig staven aan enkel de FEI maatstaf.

In het aanleren van iets aan het paard binnen de natuur van het paard speelt veel meer een rol dan alleen het voorwaarts. Om dat dan ook als leidende maatstaf te nemen gaat mij iets te ver.

Dat wil niet zeggen dat ik het er niet mee eens ben, dat er een drang naar voren dient te zijn. Maar de getrokken de lijn tussen " trucje" of een harmonieus aangeleerde beweging is een vage en valt of staat mijn inziens dan ook niet met alleen "de voorwaartse drang"

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 22:59

Milkberry...zou je niet kunnen doen wat sjolvir had gedaan. Je camera/telefoon zo neerzetten dat je een deel van de bak ziet?
Sizzle- echt zo vervelend. Ik kan je weinig meegeven, alleen maar sterkte en ik hoop dat het meevalt.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 23:50

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 23:59

Dat zijn meer konijnensprongetjes ;)

Echte vind ik de argumentatie over de beenstand niet zo sterk. Als je namelijk stills maakt van de genoemde goede piaffe dan kom je tot dezelfde opnames.
Het verschil in de bovenlijn is veel duidelijker.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 00:34

Dat afwachtende ben ik indd klaar mee. Ik ga jullie tips allemaal meenemen. Terugrijden, weer vooruit. Ik ben al goed bezig met hem losser te proberen te maken. Eerst dacht ik dat het aan het zadel zou kunnen liggen. Die ligt nu goed. Maar ik denk ook dat het geen kwaad kan als de osteopaat weer eens langs komt. Die afspraak staat al. Dus dat is ook nog even afwachten.
Elpharo, ik zal eens kijken of dat mogelijk is met onze bakrand. Eens kijken of ik hem ergens tegenaan kan zetten. Wordt even puzzelen. Vooral nu in het donker. Hopen dat er genoeg licht is!
Horseware, bedankt voor je tips!! Ik ga meer puzzelen met waarom hij niet wil zakken. Maar dat vind ik wel erg moeilijk. Dat voelen vind ik lastig.
Sizzle, ik ga met je tips aan de slag morgen.

Jullie horen het bij de volgende update

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 00:44

Jammer dat je zo ver weg woont Milkberry ik was graag langs gekomen om je te helpen.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 00:48

Jaa bummer!! Had graag les van je willen hebben ^__^

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 10:20

jannico schreef:

In het aanleren van iets aan het paard binnen de natuur van het paard speelt veel meer een rol dan alleen het voorwaarts. Om dat dan ook als leidende maatstaf te nemen gaat mij iets te ver.

Dat wil niet zeggen dat ik het er niet mee eens ben, dat er een drang naar voren dient te zijn. Maar de getrokken de lijn tussen " trucje" of een harmonieus aangeleerde beweging is een vage en valt of staat mijn inziens dan ook niet met alleen "de voorwaartse drang"

De tekst is één geheel, ieder woord is zorgvuldig gekozen, het biedt een kader om alles aan af te meten, hij is in zijn diepste kern (mogelijk onbedoeld) spiritueel.
De FEI maatstaf is overdacht lang voordat de commercieele paardensport ontstaan is, hij opgesteld door mensen die zich inspanden om het rijden tot kunst te verheffen.

Alle bewegingen die we in de (FEI) dressuur van het paard vragen zijn natuurlijke bewegingen, ze worden door het paard in vrijheid getoond onder bepaalde omstandigheden en gaan samen met een bepaalde gemoedstoestand.
(Ikzelf heb een paard in vrijheid nooit iets als een piaffe zien ondernemen)
Al die bewegingen worden door het paard ondernomen, het heeft de beweging nodig om zich uit te drukken.
Hoe fitter, gezonder, sterker het paard des te hoger stijgt het in rangorde.
Het is vanuit die hoge rangorde positie dat het zich het meest uitgesproken beweegt, of het nu vlucht of showt.

Het meest elementair is het voor een paard om te kunnen accelereren.
Of het nu vlucht of showt, beide zijn gebaseerd op een optimaal vermogen te kunnen acceleren.
Het begrip voorwaarts is accelereren.
In de show van het paard worden fitheid, kracht en acceleratievermogen getoond aan anderen, dat is wat de show is.
Hoe meer van dat, hoe meer show.
De show kan een uitgestrekte daf zijn, een galoppirouette of een passage, hij is gebaseerd op een emotie.
We hebben geleerd dat we die emotie bij een paard op kunnen wekken, wij kunnen hem als koppelgenoot meenemen er in.
Het is het paard dat (naief) doet, het is in wezen vrij.
Dit is onze dans met het paard, het paard zich uit laten drukken.

Ik woon vlakbij Circus Alexis Gruss, ik kom er nog al eens, 3e generatie, 100 paarden, "Hoge School" en vrijheidsdressuur.
Hier doet men aan kunstjes en niets anders.
Het is het recht tegenovergestelde van dat wat ik denk dat Gen. Décarpentry heeft bedoeld met zijn "Het doel van de dressuur".
Er wordt geen enkele andere emotie van het paard gevraagd dan onderwerping/gehoorzaamheid, een volledige ontwaarding van het wezen van het paard.
Bekwaamheid en kracht ontsaan door eindeloos hetzelfde te herhalen.

Reden waarom er zoveel gewicht wordt gegeven aan het voorwaarts is dat het het paard zich laat ontwikkelen in zijn eigen waarde, optimaal paard laat worden.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:57

Ik ben met jullie tips aan de gang gegaan. Eerst even aan de longe. Daarna flink losrijden in stap. Draf aan de contactteugel. Net even iets meer contact dan we gewend zijn. Flink naar voren en terug rijden. De galop nog weer eerder meegepakt. En daarna flinke stukken gestofzuigerd. Ik denk dat hij inderdaad dacht dat daar op boeghoogte wel genoeg was.
En ik vergeet gewoon te rijden :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:58

Milkberry schreef:
Jaa bummer!! Had graag les van je willen hebben ^__^

Je woont wel vlak bij mij. Niet dat ik je les kan geven, maar misschien kan mijn "juf" iets voor je doen? Die komt op dit moment 1x per maand naar mij toe.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:00

Waar woon je? En welke juf? :p

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 14:47

Simpelman schreef:
jannico schreef:

De tekst is één geheel, ieder woord is zorgvuldig gekozen, het biedt een kader om alles aan af te meten, hij is in zijn diepste kern (mogelijk onbedoeld) spiritueel.
De FEI maatstaf is overdacht lang voordat de commercieele paardensport ontstaan is, hij opgesteld door mensen die zich inspanden om het rijden tot kunst te verheffen.

Alle bewegingen die we in de (FEI) dressuur van het paard vragen zijn natuurlijke bewegingen, ze worden door het paard in vrijheid getoond onder bepaalde omstandigheden en gaan samen met een bepaalde gemoedstoestand.
(Ikzelf heb een paard in vrijheid nooit iets als een piaffe zien ondernemen)
Al die bewegingen worden door het paard ondernomen, het heeft de beweging nodig om zich uit te drukken.
Hoe fitter, gezonder, sterker het paard des te hoger stijgt het in rangorde.
Het is vanuit die hoge rangorde positie dat het zich het meest uitgesproken beweegt, of het nu vlucht of showt.

Het meest elementair is het voor een paard om te kunnen accelereren.
Of het nu vlucht of showt, beide zijn gebaseerd op een optimaal vermogen te kunnen acceleren.
Het begrip voorwaarts is accelereren.
In de show van het paard worden fitheid, kracht en acceleratievermogen getoond aan anderen, dat is wat de show is.
Hoe meer van dat, hoe meer show.
De show kan een uitgestrekte daf zijn, een galoppirouette of een passage, hij is gebaseerd op een emotie.
We hebben geleerd dat we die emotie bij een paard op kunnen wekken, wij kunnen hem als koppelgenoot meenemen er in.
Het is het paard dat (naief) doet, het is in wezen vrij.
Dit is onze dans met het paard, het paard zich uit laten drukken.

Ik woon vlakbij Circus Alexis Gruss, ik kom er nog al eens, 3e generatie, 100 paarden, "Hoge School" en vrijheidsdressuur.
Hier doet men aan kunstjes en niets anders.
Het is het recht tegenovergestelde van dat wat ik denk dat Gen. Décarpentry heeft bedoeld met zijn "Het doel van de dressuur".
Er wordt geen enkele andere emotie van het paard gevraagd dan onderwerping/gehoorzaamheid, een volledige ontwaarding van het wezen van het paard.
Bekwaamheid en kracht ontsaan door eindeloos hetzelfde te herhalen.

Reden waarom er zoveel gewicht wordt gegeven aan het voorwaarts is dat het het paard zich laat ontwikkelen in zijn eigen waarde, optimaal paard laat worden.

Ik ben het niet oneens met de stelling en bovenstaande ik hoor mijn instructeur nog: Most horses today are to fast in walk and to slow in trot. Ik waardeer de extra uitleg en verduidelijking maar deze is niet nodig. Je negeert alleen een beetje mijn punt: Er zijn meer criteria om een paard zich te laten ontwikkelen in zijn eigen waarde.

De suggestie dat het geen wat Anja Beran doet gelijk staat aan trucjes gaat mij dan ook te ver. Aan de andere kant vind ik Podhjasky ook niks en dat is volgens sommige ook heiligschennis.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 18:31

Natuurlijk zijn er meer criteria om een paard zich te laten ontwikkelen.

Er is een verschil tussen een trucje en het paard een kunstje aanleren.
Trucjes worden er vaak toegepast om GP paarden kunstjes aan te leren. ;)

Met alle resect.
Anja B zie ik heel bekwaam met verfijnde hulpen een aneenschakeling van kunstjes vertonen.
Er is meestal nagenoeg geen zweefmoment(Schwung), geen oprichting vanuit de achterhand, geen regelmaat en tact, meestal geen ruggebruik (zie ook haar zit), de bewegingen worden niet opgebouwd vanuit voorwaartse drang.
Dit is barokke rijkunst, perfect gehoorzaam, beheerst, klein. (Podhajsky?)
De bewegingen zijn geen verbetering van de natuurlijke eigenschappen, eerder een verslechtering.

Hedendaagse paarden in hedendaagse rijkunst vertonen veel en veel moeilijker bereikbare bewegingen.

Kijk naar Phillip Karl en je ziet een volkomen beheerste sublimering van de natuurlijke bewegingen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 20:40

Heerlijk gereden vanmiddag, paardje was geduldig in omgang, contactzoekend en zat lekker in zijn vel.
Merk / voel aan zijn stemming vooraf vaak al hoe het rijden gaat verlopen.
Deze week tandarts erbij gehad, dus had paar dagen alleen grondwerk gedaan (effe geen bitjes erin)
En deze week quality time gehad dmv stevige massage.

Zag em vorige week freestyle in draf hem al krachtiger vertrekken, zie duidelijk dat ie meer kont laat zakken, vanuit heupen zakt en vandaar de draf aanzet, zonder veel vraag van mijn kant; mijn lijf wat aanspannen is ruim voldoende , geef ik wat meer springt ie aan.. *\o/*
het vertrekken ziet eruit als showtje: he kijk es wat ik kan :j
In grondwerken is het plezier om mee samen te werken, kijk er elke keer naar uit.

Vanmiddag liet hij het vertrekken ohz ook voelen, wat over en weer terug werkt want ben dan trots op hem.
Het galoppie ter ontspanning lijf toch maar weer ingevoerd , en wat eerder.
Voor hem werkt dat toch effe beter als langdurig doorstappen.

En whalla: had in stap voor het eerst teugellengte tekort... +:)+ , en een hand zoekend paardje in drafmomenten (nog lastig voor mij om correct te antwoorden, voor paard niet)
Veel tussendoor beloont o.a. door lange teugel uit te laten swingen.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 20:50

Wat heerlijk Peetstap!!! Fijn om te lezen :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 22:20

Fijn is dat he? Als het steeds lekkerder gaat.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 23:18

:){ <:) Daarnet een filmpje gezien van die Anja Beran, daar word ik niet vrolijk van...
( dat rijmt...)
Geen harmonie,
Weinig respect. Wel veel angst, dwang, en
Iemand die aan teugels trekt
Dat is mijn bescheiden mening
Over deze training

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 23:26

Ik ben ook absoluut geen fan van Anja Beran.
Het paard loopt met een weggedrukte rug, is tegen de hand en gewoon zo ontzettend onregelmatig dat het mij pijn doet het zo te zien bewegen. :n

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 02:00

Simpelman schreef:
Natuurlijk zijn er meer criteria om een paard zich te laten ontwikkelen.

Er is een verschil tussen een trucje en het paard een kunstje aanleren.
Trucjes worden er vaak toegepast om GP paarden kunstjes aan te leren. ;)

Met alle resect.
Anja B zie ik heel bekwaam met verfijnde hulpen een aneenschakeling van kunstjes vertonen.
Er is meestal nagenoeg geen zweefmoment(Schwung), geen oprichting vanuit de achterhand, geen regelmaat en tact, meestal geen ruggebruik (zie ook haar zit), de bewegingen worden niet opgebouwd vanuit voorwaartse drang.
Dit is barokke rijkunst, perfect gehoorzaam, beheerst, klein. (Podhajsky?)
De bewegingen zijn geen verbetering van de natuurlijke eigenschappen, eerder een verslechtering.

Hedendaagse paarden in hedendaagse rijkunst vertonen veel en veel moeilijker bereikbare bewegingen.

Kijk naar Phillip Karl en je ziet een volkomen beheerste sublimering van de natuurlijke bewegingen.

[ Video ]

Er wordt ook direct wel een filmpje gepakt met twee " probleem" paarden waar trainings context volledig ontbreekt.

het moge duidelijk zijn dat mijn voorkeur uitgaat naar Dhr Karl, Echter ben ik niet blind voor overeenkomsten, en kan men alleen maar leren van het interperatie verschil van de oefeningen. Buiten dit heb ik niks met Anja Beran, noch Manolo Mendez.

Maar je maakt mij niet wijs dat deze jambette van een ander caliber is dan een spaanse draf.

Anoniem schreef:
Ik ben ook absoluut geen fan van Anja Beran.
Het paard loopt met een weggedrukte rug, is tegen de hand en gewoon zo ontzettend onregelmatig dat het mij pijn doet het zo te zien bewegen. :n

Een deel benoem ik boven al, ik oordeel niet zonder context noch heb ik een voorkeur voor Anja Beran, Dit kwam slechts ter sprake naar aanleiding van een eerdere uitspraak.

Het tegen de hand ben ik het echter niet helemaal mee eens, de aanleuning is "anders" dan wat we gewend zijn: Paarden die achter de hand zijn, te gesloten in throatlatch. Daarbij wordt er weinig rekening gehouden met de dikte van de hals en ruimte bij de kaak.