[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kamy

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:23

Dank je voor de uitleg! We willen ook geen wijken enz omdat ze dan "L klaar is" of zo. Maar meer om haar bewust te maken van haar lijf, losser maken etc. Het gaat niet om het kunstje maar het is een middel. Hoop dat ik het zo goed uitleg ;-) ik ben met de dressuur aan de hand ook met oefeningen bezig die met schoudervrijheid en lichaams bewustzijn te maken hebben.
Ze verzet zich ook niet. Geen gemopper of gestaak. Daarom zei mijn gevoel al dat ze gewoon haar best doet en meedoet maar dit nog erg moeilijk vindt. Wij doen ook kleine stapjes. Goed betekent inderdaad klaar. Of weer even iets oppakken wat ze al wel goed kan en zo afsluiten.

Ik hoef ook geen discussie over Toot hoor :-) wilde zeker weten dat ik je stukje goed interpreteerde.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 18:04

Iemand nog tips (foto's pagina terug, misschien twee terug)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 18:09

Niet zozeer rijtechnisch, ik wil wel even zegen dat ik hem er niet goed uit vind zien. Onrustige vacht, aan de magere kant. Daarnaast ligt het zadel helemaal niet goed. Je zit te ver achterop het zadel, boom komt ook te ver omhoog. Dan is goed zitten ook heel lastig.
Ik zou eerst even naar zijn gezondheid kijken en naar het zadel, dan pas weer verder met rijden.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 18:17

Joolien schreef:
Niet zozeer rijtechnisch, ik wil wel even zegen dat ik hem er niet goed uit vind zien. Onrustige vacht, aan de magere kant. Daarnaast ligt het zadel helemaal niet goed. Je zit te ver achterop het zadel, boom komt ook te ver omhoog. Dan is goed zitten ook heel lastig.
Ik zou eerst even naar zijn gezondheid kijken en naar het zadel, dan pas weer verder met rijden.

Het klopt dat hij er inderdaad niet zo goed uit ziet. Hij heeft heel veel last van luizen, ben deze aan het bestrijden. Verder is de tandarts geweest (beste gebit van stal). Hij is aan het verharen dus vacht is ook onregelmatig. Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met het zadel, hij is idd wel te groot voor mij.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 18:19

Vind zijn vacht een beetje ppid achtig...

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 18:20

Kamy schreef:
Vind zijn vacht een beetje ppid achtig...

wintervacht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 18:23

Klopt Kamy, of cushing, of is dat hetzelfde? :')
Domii, ik zou eens de dierenarts een cushing of ppid test laten doen. Komt vaker voor bij pony's en paarden op die leeftijd.
En nee het is niet alleen een wintervacht, de vacht ziet er onregelmatig uit, dat hoort niet. Heeft hij deze vacht nu nog steeds of verhaart hij goed?

De voorkant van het zadel ligt te hoog waardoor je teveel op de achterkant komt. Hierdoor kom je achterin het zadel te zitten, wat onder andere teveel druk geeft op 1 plek, maar ook zorgt dat je knieen niet goed aan kunnen liggen omdat de kniewrong te ver naar voren ligt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 18:24

Ik vroeg dus ook hoe oud hij was vanwege zijn conditie, schraal en vacht heel onregelmatig.
Nu is het wel ruiperiode, maar hij ziet er wel heel pluizig uit.
Zou hem als hij zo schraal is zeker niet veel aan het werk zetten, eerder keer nalaten kijken en proberen er iets meer spekjes op te krijgen voordat hij aan het werk moet.
En als het hem in de winter heel veel energie kost om warm te blijven eventueel dekentje overwegen.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 18:30

Hij verhaart heel goed, dit is een foto van paar weken terug.
Afbeelding

Ik zal hem wat meer rust geven. Ik geef hem als extra SP van subli, maar misschien dat wat meer rust hem goed doet. Hij heeft wel heel veel energie.

Hij heeft de hele winter bij de vorige eigenaar zonder deken gestaan, 24/7 had hij geen moeite mee. Ze staan sinds gisteren ook weer op de wei, omdat deze bemest was dus nu kan hij weer onbeperkt eten.

Ik zal eens kijken of het zadel verplaatsen genoeg is, kniewrongen zitten sowieso wat meer naar voren omdat het een veelzijdigheidszadel is.

Zoals ik al zei, hij heeft ontzettend veel last van die luizen en ik kan me voorstellen dat dat ook energie kost voor hem.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 18:36

Neem aan dat je ondertussen al een gifaanval op de luizen hebt gedaan? En eventuele andere paarden die luis hebben (en spullen), aangezien het anders dwijlen met de kraan open wordt.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 18:38

Sjolvir schreef:
Neem aan dat je ondertussen al een gifaanval op de luizen hebt gedaan? En eventuele andere paarden die luis hebben (en spullen), aangezien het anders dwijlen met de kraan open wordt.

Dat heb ik inderdaad al gedaan. De andere paarden zijn van andere eigenaren, deze zijn op de hoogte. Borstels heb ik gewassen, en gebruik nu alleen even de roskam. Dekjes gewassen en in de vriezer gehad.

Het is ook wel minder geworden, maar moet natuurlijk helemaal weg.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 18:48

Alleen als de andere eigenaren niets doen, heb je grote kans dat je er gewoon niet vanaf komt, zeker als ze met elkaar in cotact komen op de wei.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:33

Joolien schreef:
Klopt Kamy, of cushing, of is dat hetzelfde? :')
Domii, ik zou eens de dierenarts een cushing of ppid test laten doen. Komt vaker voor bij pony's en paarden op die leeftijd.
En nee het is niet alleen een wintervacht, de vacht ziet er onregelmatig uit, dat hoort niet. Heeft hij deze vacht nu nog steeds of verhaart hij goed?

De voorkant van het zadel ligt te hoog waardoor je teveel op de achterkant komt. Hierdoor kom je achterin het zadel te zitten, wat onder andere teveel druk geeft op 1 plek, maar ook zorgt dat je knieen niet goed aan kunnen liggen omdat de kniewrong te ver naar voren ligt.

Ppid is inderdaad cushing ;-)
En voor zover ik weet, komen luizen ook meer voor op oudere, zwakkere dieren. Mijn paard heeft paar jaar terug op stal gestaan waarbij 2 oudere dieren continu luis hadden. Ze zijn nooit over gestapt op de andere dieren.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 23:14

Grappig dat een aan-de-teugel-topic opeens over buiten wandelen gaat :D

Ik ben ook flink aan het wandelen geweest om mijn oudje weer wat conditie te geven :D Ze is weer zo opgeknapt dat ik er alweer opzit *\o/*

Ik kwam dit tegen: het skala bekeken vanuit de gedragskant: http://www.horsemagazine.com/thm/2014/1 ... ew-mclean/

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 08:09

Buiten wandelen is de basis voor het, veel later, in vertrouwen aan de teugel komen.
Het hoort in de gewenningsfase, bekend gemaakt worden met de dingen des levens en ermee om leren gaan.
Elkaar leren kennen, gehoorzaamheid, vertrouwen in elkaar, zelfvertrouwen.

Het Scala der Ausbildung is omstreeks 1900 opgeschreven als resultaat van eeuwen van rijkunstige evolutie.
In de Duitse en Franse Klassieke Dressuur werd uitgegaan van een trainingsopbouw die vanzelfsprekend leidde naar oprichting.
De instructie op niveau in die tijd had een diepgaande kennis van rijtechnieken.
De rijopleiding was streng en strikt en ingebed in gewoontes, tradities, cultuur.
Het hoe en waarom van de dingen was vanzelfsprekend.

Het meest opmerkelijke verschil met nu is dat er nog nauwelijks Klassiek geschoolde instructie over is, de cultuur is bijna verdwenen, maar vooral dat men nu niet meer naar oprichting toewerkt. Oprichting levert in de GP namelijk minder punten op, het in oprichting rijden verandert het bewegen van een paard, het wordt minder spectaculair.

Opvallend te zien in de foto in het artikel van Hinnemann.
Gelijkgewicht over 4 benen, geen oprichting.

Afbeelding

Wanneer mensen aan de opbouw van het Scala gaan zitten rommelen betekent dat alleen maar dat ze in werkelijkheid bezig zijn met moderne wedstrijddressuur en in de veronderstelling verkeren met Klassieke Dressur bezig te zijn.
Ze hebben zichzelf niet ergens in hun leven de grens zien overgaan.

Losgelatenheid is niet hetzelfde als soepelheid.
Als dat zo was dan zou men het woord soepelheid gebruikt hebben.
Losgelatenheid is een mentale staat die zich uit in een lichamelijke.
Het paard geeft zich in vertrouwen, edelmoedig over, ontspant zich geestelijke en lichamelijk en laat zich buigen.
Hier kan het nu recht gesteld worden, recht stellen is niet hetzelfde als recht richten.
Recht richten is het gelijkmatig ontwikkelen van beide zijden, even strerk maken, even soepel maken, even handig, dat duur jaren.
Recht richten gebeurt op gebogen lijnen, recht stellen op een rechte.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:25

sanne83 schreef:
Grappig dat een aan-de-teugel-topic opeens over buiten wandelen gaat :D

Ik ben ook flink aan het wandelen geweest om mijn oudje weer wat conditie te geven :D Ze is weer zo opgeknapt dat ik er alweer opzit *\o/*

Ik kwam dit tegen: het skala bekeken vanuit de gedragskant: http://www.horsemagazine.com/thm/2014/1 ... ew-mclean/

Wat fijn om te horen van jouw oudje!
Ontzettend bedankt voor de link naar het artikel. Zo'n inspirerende man Andrew McLean. Ik dacht dat ik al zo'n beetje alles van hem gelezen had maar dit artikel kende ik niet. Voor iedereen die problemen heeft met bange paarden (buiten) is het zeer de moeite waard om je eens te verdiepen in zijn ideeën over het gebruiken van "overshadowing" om paarden te desensibiliseren. Het is namelijk onmogelijk om een paard voorzichtig kennis te laten maken met alle dingen die hij mogelijk zou kunnen tegenkomen, daarvoor is het leven te onvoorspelbaar. Dat is eigenlijk een beetje de "ouderwetse manier" die natuurlijk prima werkt voor het gemiddelde paard. Voor echte angsthazen heb je met overshadowing nog meer kans op een zelfverzekerd paard. Mensen die dit gebruiken zijn bijvoorbeeld Tristan Tucker en natuurlijk de zoon van McLean die in Duitsland zit en heel veel (ook klassieke!) topruiters helpt. Als mensen het interessant vinden om daar meer over te weten wil ik wel iets schrijven over wat overshadowing is en hoe het voor en tegen je kan werken. Ik zal er dan even een apart topic voor openen, want het gaat anders wel erg off-topic hier. Al heeft het ook wel te maken met "aan de teugel". Laat het me maar weten als er interesse is.

@Simpelman
Als historicus kan mijn man jouw rooskleurige plaatje over het leven van het paard van "vroeger" niet delen. Het paard was (net als de lagere klassen) overwegend goed om zich kapot te werken en als kanonnenvoer te dienen, miljoenen zijn er over de kling gejaagd, dus laten we alsjeblieft niet net doen alsof vroeger alles beter was. Van de kwart miljoen - goed opgeleide? - paarden van het leger van Napoleon kwamen er zo'n 20.000 uitgemergeld terug uit Rusland. De eerste wereldoorlog was zo mogelijk nog ellendiger voor mens en paard. :x
En eeuwenoude evolutie staat overigens niet stil in 1912 toen het scala voor het eerst werd opgeschreven. :)* dan noem ik het meer "geloof met dogma's" dan evolutie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:26

Hermelientje ik ben zeer geïnteresseerd in meer info over "overshadowing"!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:31

Beste @Hermelientje,

In de legers van Napoleon werd helemaal niet veel aan kunst en culktuur gedaan, wanhoop en ellende.
Kunst en kunde ontwikkelde men in tijden van vrede en thuis.

In de "goede tijden" heeft de mens door alle eeuwen heen pogingen gedaan om datgeen hij deed te verbeteren en te perfectioneren.
Dat is toch waar ook wij in de rijkunst mee bezig zijn?

En wat de eeuwenoude evolutie betreft die niet stil staat, die evolutie vindt gelukkig nog steeds plaats en deze wordt voortdurend ingevoegd in onze hedendaagse omgang en rijkunst.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 14:06

@hermelientje ik ben ook wel geïnteresseerd in dat overshadowing. Mijn paard is ook wel een angsthaas en ik oefen er veel mee aan de hand dus het is al veel verbeterd. Ik kijk idd wel is naar filmpjes van Tristan Tucker en heb hem ook op horse event gezien, wel leuk hoe hij het uitlegd!

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:54

Sjolvir schreef:
Lollieloes, "gewoon" samen overal heen gaan kan zo heerlijk zijn en je leert elkaar er zo goed van kennen.

Ik geniet er steeds meer van, het is inderdaad echt heel erg leuk *\o/* <3

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:29

Ik ben ook geintresseerd Hermelientje, in overshadowing!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:30

Hermelientje schreef:
Ik zal er dan even een apart topic voor openen, want het gaat anders wel erg off-topic hier. Al heeft het ook wel te maken met "aan de teugel". Laat het me maar weten als er interesse is.
Volg je graag in een nieuw topic, als je wat duidelijk wilt maken & uitleg wilt geven over overshadowing.
Van het "out off the box" denken komen de mooiste dingen tot stand.

Heb je wellicht bronnen waar ik me wat in kan lezen of kijken ?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:29

Ik ben ook wel geïnteresseerd in overshadowing. Ik heb er nog nooit van gehoord. Ik ga morgen naar Equiday waar Chris Irwin twee clinics geeft. Is dat een beetje dezelfde trainingsmethode?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:54

damian23 schreef:
Ik ben ook wel geïnteresseerd in overshadowing. Ik heb er nog nooit van gehoord. Ik ga morgen naar Equiday waar Chris Irwin twee clinics geeft. Is dat een beetje dezelfde trainingsmethode?

Meet & greet ?

Ben er morgen ook samen met dochter :j
Beloofd een mooie en leerzame dag te worden, met voor mijzelf veel hal1 en dochter meer bij de vd :D
Piet Bakker staat ook op mijn lijstje.

Fijn dat ze dit jaar op eday wat meer diepgang aanbieden, vondt vorige editie's oppervlakkig en blijven hangen in de basis.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 13:02

Ik ga morgen voor het eerst naar equiday, met een vriendin mee die meedoet aan de NH challenge, ben erg benieuwd!