Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nombrado schreef:wat ik erg vind bij de instructie tegenwoordig
is dat de instructeurs géén antwoord kunnen geven op simpele vragen hoe een paard zelf stuurt (of zich dat nooit hebben afgevraagd)
en instructeurs die nauwelijks of geen aandacht hebben voor de zit van de ruiter. (en gevolgen daarvan van het paard niet herkennen)
cherie78 schreef:Eigenlijk vind ik ook, dat een ruiter dit is als eerste zou moeten "herkennen" dus voelen.
Soms zijn er al aanwijzingen inside, die een oplettende ruiter kan herkennen/voelen zonder dat het al aan de outside te zien is.
.
andafries schreef:Een goede instructeur is altijd bezig met de juiste houding en zit.
Hij/zij geeft leerlingen geruime tijd zitles aan de longe.
Hij moet zijn leerlingen kunnen uitleggen het WAAROM !
Weet hij daarop geen antwoordt moet hij/zij bereidt zijn om dit op te zoeken of aan zijn /haar leermeesters te vragen.
Een goede instructeur heeft kennis van de zintuigen van het paard en weet daarmee om te gaan.
Ook aan een paard kunnen zien of deze zuiver loopt of onregelmatig.
En bij evt verzet van het paard uit kunnen zoeken of dit onwil of onmacht van het paard is ,onmacht is meestal de oorzaak.
Ook moet hij/zij de paarden maar ook de leerlingen belonen bij goede inzet.
Een goede instructeur heeft veel passie in zijn/haar vak !!!
liljebo schreef:Moll schreef:is dat niet van zelfsprekend dan? voor een goeie instructie?
Blijkbaar niet, als je ziet wat er rond loopt en les geeft.
andafries schreef:Een goede instructeur is altijd bezig met de juiste houding en zit.
Hij/zij geeft leerlingen geruime tijd zitles aan de longe.
Hij moet zijn leerlingen kunnen uitleggen het WAAROM !
Weet hij daarop geen antwoordt moet hij/zij bereidt zijn om dit op te zoeken of aan zijn /haar leermeesters te vragen.
Een goede instructeur heeft kennis van de zintuigen van het paard en weet daarmee om te gaan.
Ook aan een paard kunnen zien of deze zuiver loopt of onregelmatig.
En bij evt verzet van het paard uit kunnen zoeken of dit onwil of onmacht van het paard is ,onmacht is meestal de oorzaak.
Ook moet hij/zij de paarden maar ook de leerlingen belonen bij goede inzet.
Een goede instructeur heeft veel passie in zijn/haar vak !!!
murphy102 schreef:andafries schreef:
Precies!
Hij/zij moet kunnen zien wat de ruiter voelt en vervolgens kunnen "vertalen" naar de ruiter toe wat het is, waar het vandaan komt en hoe op te lossen.
Les krijgen in lesgeven, kijken door de bril van jouw leermeester. Ga naast hem/haar staan in een les. Zie jij hetzelfde als hij/zij? Bespreek dat samen en kijk samen naar de oplossing!
cherie78 schreef:nombrado schreef:wat ik erg vind bij de instructie tegenwoordig
is dat de instructeurs géén antwoord kunnen geven op simpele vragen hoe een paard zelf stuurt (of zich dat nooit hebben afgevraagd)
en instructeurs die nauwelijks of geen aandacht hebben voor de zit van de ruiter. (en gevolgen daarvan van het paard niet herkennen)
Dat is ook een manco bij veel instructeurs.
Maar dat er instructeurs in het "vak" actief zijn, zonder te kunnen herkennen of een paard zuiver loopt of niet, is in feite nog erger.
Eigenlijk vind ik ook, dat een ruiter dit is als eerste zou moeten "herkennen" dus voelen.
Soms zijn er al aanwijzingen inside, die een oplettende ruiter kan herkennen/voelen zonder dat het al aan de outside te zien is.
Met bovenstaand stukje wil ik geen enkele ruiter aanvallen, want ook instructie hoort hier een goed oog voor te hebben.
Professor schreef:Toen ik les ging geven, keken mijn leermeesters toe, en na de les werd er gezegd wat en hoe en wat beter kon.
Meegelopen heb ik met hen jaren, maar had het geluk dat zij ook met mij mee gingen, heb zoveel geleerd vooral het kijken na en het opzoeken van het probleem. En dan daar een oplossing voor vinden of een oefening die het probleem oplost. Dat doe ik nu zelf met een leerling van mij, geef dan de leerlingen van haar ook les, en bemerk wat er nog moet verbeterd worden aan haar lesgeven, maar dat zijn echt kleine dingen, maar ja die zijn vaak erg belangrijk.
Professor schreef:Staat een instructeur in het midden, of aan de rand? Of wat je tegenwoordig ook veel ziet te, zittend in de hoek en banketstaaf in een telefoon terwijl ze les zouden moeten geven.zo niet dan mag hij niet in de midden staan.
Professor schreef:Hier is weinig of geheel niets aan toe te voegen.
Het WAAROM is belangrijk heel belangrijk, men dient zelfdenkende ruiters op te leiden.