Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 16:56

jannico schreef:
Wat ik mij dan afvraag: Wat maakt Manolo Mendez in jouw optiek anders dan een eerder aangehaalde Anja Beran waarbij jij aangaaf dat Mw Beran behouden rijd en niet het maximale uit het paard haalt, iets wat Manolo ook niet echt doet..

Het verschil dat ik zie tussen beide is dat Mendez werkt volgens FEI art 401 dus oprichting vanuit het voorwaarts.
Beran vanuit ontspanning en dan van voor naar achteren, oprichting van de hals en buigen in de grote gewrichten.

citaat FEI art 401:
"De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren."

Wanneer je zelf met beide vormen experimenteert zul je gaan doorvoelen en inzien wat het verschil is.
Vrij geinterpreteerd door mij, het eerste is des paardens, natuurlijk, een gesublimeerde natuurlijke beweging, het tweede is kunstjes aanleren.
Het eerste zul je tegenkomen bij paarden in vrijheid, het tweede niet.
De "val" is dat het veel op elkaar lijkt.

citaat FEI art 401:
"De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel. "

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:40

Honingzalf of Mesitranzalf heb ik bij één paard geen goede ervaringen mee.
Paard kreeg er enorme jeuk van en scheurde de wond helemaal open.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:41

Ik breek even in hoor :D .

Milkberry, ik denk dat de klachten waar jij op doelt gaan over Goedhard, niet over de Country Mill. Goedhard is van de endurancehoofdstellen enzo, voor zover ik weet doet die niet in zadels, maar die is altijd heel slecht bereikbaar en staat vaak met een kraam bij endurancewedstrijden.

Damian, die open dag van het paardenrevalidatiecentrum in Bergen is zaterdag hoor, zondag ben je een dag te laat. Ik ben jammer genoeg de hele dag al met iets anders onder de pannen, anders was is er zeker naar toe gegaan.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:29

Jet, je hebt helemaal gelijk. De 21e is op zaterdag. Ik ga zeker eff kijken want ooit (als ik zo ver ben om de zorg van mijn paard uit handen te geven) wil ik daar mijn paard heen brengen als ik en manlief op vakantie gaan.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:32

Jet schreef:
Ik breek even in hoor :D .

Milkberry, ik denk dat de klachten waar jij op doelt gaan over Goedhard, niet over de Country Mill. Goedhard is van de endurancehoofdstellen enzo, voor zover ik weet doet die niet in zadels, maar die is altijd heel slecht bereikbaar en staat vaak met een kraam bij endurancewedstrijden.

Damian, die open dag van het paardenrevalidatiecentrum in Bergen is zaterdag hoor, zondag ben je een dag te laat. Ik ben jammer genoeg de hele dag al met iets anders onder de pannen, anders was is er zeker naar toe gegaan.

God ja! Ik weet ook niet hoe ik die 2 door elkaar heb kunnen halen. Super stom!!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:19

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 22:34

Voor gehechte wond zou ik niet zo 1.2.3 mesitran gebruiken.
Voor andere wonden weer wel (Zet ze even in link, kan schokkend worden ervaren)
Humane variant is prima, 50 grams tubes voor 11.45 in België te bestellen (Betrouwbare site) als je er even op googled vind je ze zo.
Overgevoeligheids reactie kan natuurlijk, wel balen als je dat gebeurt.

Herkomst wond met oude weefsel er nog aan
http://boktimg.nl/img/m/UNSzkC.jpg

Wond in begin, net nadat oude weefsel er af is gevallen.
http://boktimg.nl/img/m/XMtyma.jpg

Wond vandaag.
http://boktimg.nl/img/m/evsEh2.jpg

Hoe paard ondertussen weer loopt (want kon uiteraard zo ongeveer niet meer lopen op een gegeven moment) Dit is mijn waterstofzuigertje, die eigenlijk gewoon de paddock uit wou.
https://www.facebook.com/video.php?v=93 ... =2&theater

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:30

Dat scheren heeft geholpen. Paard heeft veel minder last van de warmte. Hij kan nu met gemak de hele hoefslag rond galoperen. En aanspringen op de volte tussen B en E is ook geen drama meer.
Morgen weer even rijden. Hopelijk gaat het stretchen in draf dan ook weer beter

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:34

Dat is fijn Milkberry.

DA heeft gebeld. Alles is goed gegaan.
Hij vond inderdaad dat aan de longe alle kracht eruit was. Linksom rechtsachter kreupel, Rechtom linksachter kreupel.
Als er geen metabole afwijking gevonden wordt moet ik denken aan een bekken probleem en zou scinitigrafie de volgende stap zijn, maar ik weet niet of mijn budget dat toe laat %)
Mijn contract loopt eind december af en heb nog geen nieuwe baan...

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:47

He bah! Wat een moeilijke keuze om te maken. Hopelijk laat je budget dit toch toe!!!

Ik vroeg me nog af. Heeft er nog iemand tips voor het diepe stretchen in draf?
In stap gaat dat prima, al hebben we de werkhouding nog weer even laten vallen.
Maar in draf gaat het juist weer steeds minder. Toen ik hiermee begon, liet hij na een tijdje heel makkelijk zijn hals vallen. Dat doet hij nu bijna niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:58

Sizzle schreef:
Dat is fijn Milkberry.

DA heeft gebeld. Alles is goed gegaan.
Hij vond inderdaad dat aan de longe alle kracht eruit was. Linksom rechtsachter kreupel, Rechtom linksachter kreupel.
Als er geen metabole afwijking gevonden wordt moet ik denken aan een bekken probleem en zou scinitigrafie de volgende stap zijn, maar ik weet niet of mijn budget dat toe laat %)
Mijn contract loopt eind december af en heb nog geen nieuwe baan...

Oei bah, dat klinkt niet fijn. Wat zou er eventueel fout kunnen zijn aan het bekken (iets gebroken) en wat is er dan mogelijk aan te doen? Bekken lijkt mij een zeer lastige plek om beeldmateriaal van te maken en te behandelen.

Sterkte met een nieuwe baan zoeken (ik ben vanaf 1 dec werkloos en heb ook nog niets anders) en met je paardje!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 11:17

Dat is ook mijn vraag inderdaad.
In hoeverre heeft het zin om ergens naar te kijken dat je dan zeer waarschijnlijk toch niet kan behandelen en met rust tot nu toe enkel slechter wordt.
Maar eerst maar de resultaten afwachten.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 11:17

Sizzle, dat is ontzettend balen!!! Het paard van mijn schoonzus heeft als veulen een smakkerd gemaakt waarbij zijn schouderpartij scheef is komen te staan. Daardoor is hij alles scheef gaan belasten en door de val is ook zijn heiligbeen scheef komen te staan. Doordat de banden daar te slap waren ging dat heiligbeen steeds scheef staan. Ze heeft door veel oefenen de spieren daar sterker gemaakt en nu is het redelijk onder controle te houden. Maar hij zat ook slecht in zijn vacht, wilde geen spieren krijgen en is heel gevoelig voor eiwitten en suikers. Rust is echt funest bij hem.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 11:28

Probleem is dat bewegen ook niet meer gaat.
Heb steeds geprobeerd te blijven bewegen door rechte lijnen en vwnw, maar inmiddels doet het zoveel pijn dat ze maandag haar tong uitstak en in de lucht beet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 11:30

Sizzle schreef:
Probleem is dat bewegen ook niet meer gaat.
Heb steeds geprobeerd te blijven bewegen door rechte lijnen en vwnw, maar inmiddels doet het zoveel pijn dat ze maandag haar tong uitstak en in de lucht beet.

Dat is niet leuk... Wanneer is er bekend of er een metabole afwijking is?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 11:35

2-3 weken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 11:39

Dat duurt dus nog even. Krijgt hij in de tussentijd pijnstilling en zo ja, hoe gaat het dan?

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 12:59

Milkberry schreef:
He bah! Wat een moeilijke keuze om te maken. Hopelijk laat je budget dit toch toe!!!

Maar in draf gaat het juist weer steeds minder. Toen ik hiermee begon, liet hij na een tijdje heel makkelijk zijn hals vallen. Dat doet hij nu bijna niet meer.

Niet meer willen dan hij aanbiedt :j het is ook mijn valkuil. Ik weet dat hij diep kan, dus ik doe er alle moeite van de wereld voor om hem toch maar te doen zakken. En dat eindigd alleen maar in frustratie voor mezelf. Ik heb het toevallig allemaal op film staan, want er wordt gefilmd dus je wilt zeker laten zien hoever hij kan, maar hoe meer moeite ik deed hoe minder moeite hij deed. Daar viel bij mij de euro wel. }:0 mijn tip is gewoon contact houden en rijden, zie waar je strand.

Succes :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:03

Ik heb geen pijnstilling gevraagd omdat ik niet wil dat ze zich nog meer kapot loopt.
Het is een paard met zeer veel looplust en idioterie in de kop. Als er ook maar ergens een wandelaar om het erf loopt is dat genoeg om 15 minuten de staart op de rug te leggen en sliding sporen door de wei te trekken.
Als het een metabole afwijking is dan ben ik bang dat het over is voor haar.
Zo niet dan weet ik nog niet waar het schip strand.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:51

SheeNegro schreef:
Milkberry schreef:

Niet meer willen dan hij aanbiedt :j het is ook mijn valkuil. Ik weet dat hij diep kan, dus ik doe er alle moeite van de wereld voor om hem toch maar te doen zakken. En dat eindigd alleen maar in frustratie voor mezelf. Ik heb het toevallig allemaal op film staan, want er wordt gefilmd dus je wilt zeker laten zien hoever hij kan, maar hoe meer moeite ik deed hoe minder moeite hij deed. Daar viel bij mij de euro wel. }:0 mijn tip is gewoon contact houden en rijden, zie waar je strand.

Succes :)

Het probleem is dat ik dit dus al maanden doe. Gewoon contact houden en rijden. En hij is zo wisselend in die draf. Dus ik ga maar eens een chambon aanschaffen als het over 2 weekjes nog geen steek beter gaat.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 14:03

Plaats een video van je probleem.
Ga op een grote volte en laat filmen vanuit het midden, 1 1/2 à 2 minuten.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 14:05

Ik heb geloof ik al eens uitgelegd dat het heel lastig is om me te laten filmen. Aangezien ik altijd heel vroeg in de ochtend rij en er dan nooit iemand op stal is. Ik probeer me al sinds het einde van het endurance seizoen te laten filmen XD
Maar ik zie nooit iemand! Ook wel lekker want dan heb ik de rijbak voor mezelf. Maar voor het filmen is het jammer. Zodra ik iemand zie, stuif ik er op af!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 18:52

Wat vervelend Sizzle, ook dat afwachten is niet leuk :(

Milkberry ik zou juist niet alleen contact houden en verder maar afwachten in hoeverre hij uit zichzelf wil zakken. Er is/zijn altijd 1 of meerdere redenen waarom je paard niet volledig wil zakken. De kunst is er achter te komen wat de reden(en) is/zijn en dan daar aan te gaan werken. Zo rij ik nu een paardje van iemand anders die het stretchen al heel aardig onder de knie begint te krijgen, maar net niet goed genoeg. Ik stapte erop en voelde meteen het probleem: het paard hield zich net wat scheef en nam meer druk op de linker dan op de rechter teugel. Dus links los gewerkt en voila, hij stretchte meteen helemaal tot vlak boven de grond *\o/* Een andere reden kan gebrek aan impuls zijn. Beide redenen lossen zich niet op door af te wachten; je zult actief bezig moeten gaan om het op te lossen en dan krijg je vrij snel resultaat is mijn ervaring. Nu kan ik zonder beeldmateriaal helaas niet zien wat het probleem is maar sluit je ogen eens in draf en voel: wat voel je aan je paard?

Nu ga ik weer in de meeleesmodus; de verzorging van Manolito kost veel tijd op dit moment dus weinig tijd om wat te posten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 19:21

Sizzle, niet overwogen of door een DA geopperd pijnstilling te proberen om te kijken of dit enig verschil maakte? Overigens moet de pijnstiller waarmee je echt geen pijn meer voelt nog uitgevonden worden, maar aangezien die van jou ook nu nog uit zijn panty gaat is hij wel een bijzonder geval, zou je mee denken dat hij allicht niet zozeer pijn heeft als wel coordinatie problemen dan wel spierzwakte door wat voor reden dan ook.
Echt balen dat je nu weer paar wkn moet wachten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:03

Sjolvir, dat ze in de beweging pijn heeft is me gewoon duidelijk, daar is geen twijfel over mogenlijk.
Ik geloof echter niet dat ze continue pijn heeft. Met buitenrijden (inmiddels gestopt) ging ze fris van het erf af, maar na een half uur 'brak' ze dan als het ware.
Ze is ook niet stijf, de stap is gewoon heel mooi.
Daarom zal ik haast verbaast zijn als het een blessure blijkt, maar je weet het nooit.
Heb ook even aan EMD gedacht maar daar is ze te handig voor. Staat ook gewoon goed op de trailer.