[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_Sproet

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 08:39

O ja en rechtsom vind hij inderdaad veel moeilijker dan linksom

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:40

Hebben jullie wat tips voor mij?
Even een beeld hoe hij een 1 jaar terug liep:

Hier zie je duidelijk dat hij zich niet ontspant in zijn lichaam.
Wat die hier aan het einde doet deed die heel vaak wanneer je hem de ruimte gaf.

Dit zijn foto's van vandaag. (sorry voor de scheve foto's, een beetje je hoofd draaien geeft een beter beeld.)
Foto's komen van fb dus kwaliteit is erg achteruit gegaan.
Op deze foto lijkt het alsof ik aan de teugels trek, tijdens galop laat ik de teugels een beetje los hangen omdat die anders harder gaat en daarna overgaat in hard draven.
Afbeelding

Hier liet ik hem zacht draven, vind die nog erg lastig.
Hierdoor gaat hij heel erg hangen.
Afbeelding

Jammer van mijn tenen hier..
Afbeelding

Afbeelding

Ben echt super trots met wat ik al heb bereikt met hem!
Normaal loopt die erbij als een giraffe..

Graag vriendelijk houden, Liberty is een draver en is 8 jaar oud.
Hij heeft ook gekoerst.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:36

@Anne-Sproet
Leuk paard!
Ik vind dat tempo helemaal niet zo hoog. Het is alleen heel veel van hetzelfde. Je paard buigt niet (genoeg) in zijn achterbenen. Ik zou zodra je een goed moment hebt (dus als hij je hand naar beneden opzoekt) proberen de passen groter te maken. Dat hoeft dan niet per se als hij heel diep met zijn neus loopt dat is alleen maar zwaarder in het begin, maar je moet eigenlijk voelen dat hij naar beneden zou willen gaan als jij daarvoor de ruimte zou geven. Je geeft aan dat je de passen al groter probeert te maken door been te geven. Maar je moet het ook aangeven met je zit. Denk aan het stuiteren van een basketbal. Kleine beweging laag bij de grond = kleine stuiter, grotere beweging = hogere stuiter. Als je paard dat snapt is het veel gemakkelijker om te gaan verruimen, dan gaat het op je zit. Dan kan je been het tempo (pasfrequentie) onderhouden (als dat nodig is) en gaat hij op je zit grotere of kleiner passen maken.
Gewoon eens uitproberen en belonen (met rust) als het goed gaat, dan heeft een paard het snel door.
Als je paard dan "lui" gaat aanvoelen, dus voelt alsof hij wil gaan vertragen zoals een paar pagina's eerder aan bod kwam dan weet je dat je goed bezig bent.

NB met korte goede stukjes verbeter je je paard. De rest is hoofdzakelijk kilometers maken maar dat is eigenlijk veel leuker in het bos/buiten. :)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:30

Kleine aanvulling: iedereen heeft het altijd over het belang van tempocontrole (is natuurlijk waar), maar ik wil hiermee dus pleiten voor het belang van paslengtecontrole!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:41

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:02

Hermelientje, bedankt voor je duidelijke uitleg! Dit ga ik zeker meenemen. Ik hoop dat het helpt om zijn passen ruimer te maken, als ik been geef gaat hij vaak alleen snelle korte pasjes maken..

Dat gevoel dat hij constant wil zakken als ik hem ruimte geef is er de laatste tijd zeker! en ik krijg ook vaak na goede momenten inderdaad het gevoel dat hij "lui" wordt, moet ik hem dan gewoon blijven ondersteunen met been? Dat is wat ik nu doe namelijk, al krijg ik soms wel het idee dat ik dan te vaak aan moet drijven, maar op zon moment voelt hij wel los en ontspannen aan.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:35

Voorwaarts/been op het moment net nadat hij zakt.
"Been" wil dan zeggen beide kuiten aanspannen vanuit je aantrekkend kruis(=je buik en, bilspieren aanspannen), >naar je knieën, >kuiten.
Alsof je je paard tussen je knieën en benen uit wil persen naar voren.
Zo zal je paard zijn buikspieren aanspannen, hals en hoofd omhoog willen brengen en voorwaarts gaan vanuit de achterhand, waarbij het zich iets opricht.

Het volstaat met de hand weerstand te bieden tegen het omhoog komen en direct na te geven als het paard dat doet om de beweging voorwaarts uit te laten vloeien.

Dus niet met je hakken zitten frummelen zoals zovelen doen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 10:58

ceasario schreef:
Simpelman schreef:
@Appelflapje,
Jullie zijn nog steeds van plan een gat in te duiken?
Paarden mogen nooit achter de loodlijn gereden worden, dat manipuleert ze om de verkeerde spieren te gebruiken om zich te bewegen.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

https://www.youtube.com/watch?v=rjqZhqm ... MeqZIsuPr1

Dit is niet het probleem van Appelflapje, dit paard wordt in Rollkür gereden.
Het paard van Appelflapje gaat uit zich zélf achter de loodlijn lopen om aan het buigen van de achterhand te ontkomen.
Haar probleem is het om hem hier uit vandaan te krijgen.

Overigens een heel interessant item.
Heel veel mensen denken namelijk dat ze hun paard zo moeten rijden "om hem op de achterhand te krijgen".

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 11:16

Fijn dat je dat zegt Simpelman. Vind het op zich een interessant filmpje, maar niet echt van toepassing op onze situatie. Ik rijd mijn paard absoluut niet bewust te diep en al zeker niet zo diep als in het filmpje.

Kon me trouwens erg vinden in je analyse over mijn paard. Ze is er behoorlijk handig in om het zichzelf achter gemakkelijk te maken. We oefenen rustig verder.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 22:49

Vandaag eindelijk weer kunnen wandelen, het was zulk verschrikkelijk weer de afgelopen dagen! Vandaag waaide het nog wel flink, maar dat was niet reden genoeg om niet te gaan. Het begin bleef spannend, gelukkig minderden de passerende auto's hun vaart flink, ik werkte wel belerend volgensmij. Na de eerste afslag kwamen we langs een heleboel andere paarden en pony's, o.a. Een jaarling die soms naast de wei staat waar Dantes in staat, ze zijn altijd met elkaar aan het spelen dus dat was wel even leuk! Vervolgens langs het paard van de buren en toen ineens hoorde ik in de verte een knal! Dantes sprong in de lucht maar nadat ik 'oooh, rustig maar jongen, we gaan weer verder hoor' zei toen was het ook weer goed. Toen kwamen we nog langs een blaffende hond en wapperend landbouwplastic. Beide heel spannend, maar hij bleef braaf bij me, niet gaan trappelen! Ook veel haltgehouden ondertussen. Uiteindelijk kwamen we uit op de parallelweg van een vrije drukke weg en dáár werd ie ineens een stuk rustiger, hoofd steeds wat lager brengen, een briesje af en toe, dat had ik niet verwacht! Nou, toen waren we al bijna weer thuis. Als 'bestuurder' maar gewoon op de weg blijven lopen en we zijn weer heelhuids teruggekomen. Wat een avontuur! :) merk wel dat dit nog wel flink wat herhalingen nodig zal hebben, want niet alleen hij, maar ook ik vind alles nog best spannend. We oefenen lekker door!

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 20:49

Vandaag weer gewandeld, wat een heerlijk weer *\o/*. Hij was vandaag zó relaxed! Ben zelfs langs een schuur gelopen waar mensen aan het zagen waren, hij ging iets meer achter mij lopen en we gingen er zo langsheen :D trots! Kon de lijn vandaag ook iets meer laten gaan, erg gaaf!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 21:00

Veel doen. Scheelt écht.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 19:02

Heeft nog niks met "aan de teugel" te maken maar vind het toch leuk om onze nieuwe aanwinst te "showen".
We zijn nog aan het zadelmak maken :D :D :D . En nu voor de 6e x erop (inclusief het hangen) de eerste keer los in de grote bak.
https://www.youtube.com/watch?v=Hs6vh4Kjnyk

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 19:38

Zo even een update.

Deze foto was van 2014 (staat ook eerder ergens in dit topic).
Afbeelding

Daarna lang niet meer op hem gereden dus was weer even wennen de eerste keer met hem rijden.
Afbeelding

De beugels wat langer gedaan.
Afbeelding

En dit was vandaag.
Afbeelding
Ik heb ook nog een foto van vandaag waar het lijkt alsof ik op een "stoel" zit :')

Hebben jullie nog tips? Ik vind het heel moeilijk om mijn kniëen aan te sluiten en mijn onderbenen liggen ook niet aangesloten, waardoor ik het moeilijk vind om kuithulp te geven. Misschien moet ik vanuit het kruisaantrekken maar gaan oefenen, maar dat snap ik nog niet helemaal.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 19:51

Babootje, braaf hoor!

xxdomixx, vertel eens wat over je paardje, hoe oud is hij, wat hebben jullie de laatste tijd gedaan etc.
Om het geheel in een beter perspectief te kunnen plaatsen, kan het me even niet herinneren.

Lollieloes, "gewoon" samen overal heen gaan kan zo heerlijk zijn en je leert elkaar er zo goed van kennen.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 19:58

Sjolvir schreef:
xxdomixx, vertel eens wat over je paardje, hoe oud is hij, wat hebben jullie de laatste tijd gedaan etc. Om het geheel in een beter perspectief te kunnen plaatsen, kan het me even niet herinneren.

Mijn paardje is een ruin van 20 jaar (in mei wordt hij 21). De laatste tijd heb ik vooral hem gevoeliger gemaakt voor mijn beenhulpen, vandaag had hij er wat meer moeite mee normaal gaat hij direct als ik iets meer druk geef. Ook heb ik gewerkt aan stelling voornamelijk stap en draf, galop is nog lastig vooral op linkergalop. Ook heb ik gewerkt aan mijn houding en zit, terugrijden op zit deed ik al maar dat was omdat ik nooit teugelcontact nam omdat ik dan te snel met de teugel het tempo ging bepalen dus dat heb ik even weggelaten. Ik neem het nu weer op en blijft daarbij extra goed letten op het zitten en nu heb ik ook niet meer de neiging om met de teugels terug te rijden. Ik heb hem sinds begin maart 2015, dus we zijn nu zo een 4 weken bezig (heb hem eerst een week wat meer rust gegeven, wel grondwerk gedaan zodat hij al meer ging wennen aan de fases die ik gebruik bij natural horsemanship). Hoop dat dit zo een beetje voldoende info is. Ik rijd dit jaar, in december 2015, 3 jaar paard (wat vliegt de tijd).

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:03

Simpelman schreef:
Voorwaarts/been op het moment net nadat hij zakt.
"Been" wil dan zeggen beide kuiten aanspannen vanuit je aantrekkend kruis(=je buik en, bilspieren aanspannen), >naar je knieën, >kuiten.
Alsof je je paard tussen je knieën en benen uit wil persen naar voren.
Zo zal je paard zijn buikspieren aanspannen, hals en hoofd omhoog willen brengen en voorwaarts gaan vanuit de achterhand, waarbij het zich iets opricht.

Het volstaat met de hand weerstand te bieden tegen het omhoog komen en direct na te geven als het paard dat doet om de beweging voorwaarts uit te laten vloeien.

Dus niet met je hakken zitten frummelen zoals zovelen doen.

Als eerste, ik rijd mijn paard volgens bovenstaande. Op het moment dat het paard niet "scherp aan het been is" zoals ze dat noemen. Dan heeft dat in ons geval waarschijnlijk verschillende oorzaken, zoals een paard die niet genoeg actief is en de ruiter die dat waarschijnlijk teveel toestaat :D :o Maar hoe maak je je paard volgens bovenstaande "scherper"? Ik doe dat nu door heel veel te schakelen en wisselen in halshoudingen. Paar pasjes weg. Volgende stuk hals weer wat uitschuiven. Oppakken, lange zijde 2x een overgang terug en weer vooruit etc. Regelmatig even een stukje galop tussendoor, omdat ze daar weer "nieuwe energie" van krijgt (ja tuurlijk stappen we ook tussendoor met lange teugel. We gaan niet achter elkaar door ;) ). Ik weet dat een deel ook uit mijn uitstraling komt, ik moet ook activiteit en "power" uitstralen. Maar wat is een goede manier om je paard sneller scherper te krijgen? Als ik bovenstaande uitvoer, dan komt ze zeker wel. Maar ze mag het net wat sneller oppakken van mijn instructrice. Tips buiten het standaard: been, geen reactie is zweep. Of is dit wel de oplossing?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:17

Zo scherp

Of zo scherp

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:49

Simpelman, ik quote niet voor niks jou stukje :D Zoals jij het omschrijft in die quote, zo vraag ik ook van mijn paard dat ze haar passen verruimt, wat omhoog komt en actiever op mijn been wordt.

Ik bedoel niet scherper in de zin van Edwards filmpje. We zijn niet bezig met verzamelen, oprichten of iets in die zin.
We zijn juist bezig met een beginnetje te maken in het wijken en schoudervoor. Dat vindt ze natuurlijk moeilijk, want ze kent het nog niet. En we merken dat ze dan "het vooruit denken verliest". Als ik bv een overgang stap of halthouden maak. Dan duurt het even voor ze mijn voorwaarts drijvende been "oppikt". En in het wijken merken we dat bv ook. Ze komt dan terug in tempo, en mijn drijvende been komt niet goed door. (het maakt overigens niet uit hoe ze wijkt, en ze hoeft nog niet a la Totilas te wijken. Ze begrijpt de voorkant wel, maar der achterbenen laten kruisen/scharen vindt ze nog erg moeilijk.)
Het is ook een stukje meedenken wat er dan ontbreekt. Ze voert bv de arbeidsdraf heel goed uit. Maar vraag je dan een paar pasjes verruiming, dan reageert ze niet meteen op mijn drijvende houding.

Hoop dat ik het zo goed uitleg? Ik begrijp natuurlijk ook, dat het paard het allemaal nog moet leren begrijpen. En nog kracht moet opbouwen om het uit te voeren. Ik weet ook dat het geen ongehoorzaamheid is.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:53

Het zal ook vast wel een fase zijn. Als ze doorheeft wat we vragen, vertrouw ik erop dat het meedenken weer terug komt. Denk ook wel dat het paard druk nadenkt tijdens het rijden "wat wil ze nou dat ik doe?". En daardoor misschien te laat/lauw reageert op het been?
Het gaat meestal bij haar zo: je wil iets aanleren/verbeteren. Dat pikt ze op, maar het gaat ergens anders weer ten koste van. Is het kwartje gevallen, zijn beide zaken weer prima op orde. Ze gaat bv op andere punten in het rijden waar we aan werken zeker vooruit. Maar dan focussen wij weer op iets nieuws, en dan kakt het ergens anders in...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:55

Dat wat jij scherp aan het been noemt is dan het gevolg van jaren geduldige training.
Het is iets dat evolueert.

Hoe sterker spieren worden hoe gemakkelijker ze reactief kunnen reageren.
Het is de overcapaciteit van de getrainde spieren die de "scherpte" mogelijk maakt.

Denk altijd maar door aan "de harmonische ontwikkeling van het organisme en de natuurlijke eigenschappen van het paard".
Die ontwikkeling wordt gecadreerd door het Scala der Ausbildung, de oefeningen vind je in de dressuurproefjes.
Het moeilijkste is het geduld op te brengen om de ontwikkeling harmonisch te laten verlopen.

Wanneer men echt, na de gewenningsfase van het eerste jaar, de losgelatenheid en de tact bevestigd dan ontstaat er een paard dat kalm en rustig werkt.
Er is dan geen adrenaline in het spel dat het paard boven zijn vermogen drijft (Totilas), het werkt kalm vanuit zijn vermogen.
Hier is het de tijd die het werk doet.

Afbeelding

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:05

Ik denk het ook wel. Want zaterdag met de les ging het losrijden best lekker. ok iets actiever op het been mocht ;-) na een pauze wilden we het wijken oefenen waar ze nog wat verder terug viel in "scherpte". Maar toen ze het een keer of 2 redelijk deed mocht ze wat lager/ronder uitdraven. En toen liep de motor als vanzelf.....
ik kreeg het "scherper" houden/maken als huiswerk. Maar blijf lekker doorgaan met mijn interpretatie daarvan (zoals in vorige post). Aangezien ik geen expert ben in het opleiden van groene paarden, was ik "bang" dat het misschien een stukje "niet gehoorzaam genoeg aan het been" was. Maar gewoon mijn gevoel blijven volgen. Die zit nog op 1 lijn met de feedback die mijn paard geeft.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:07

Bedoelde je ytrouwens dat Totilas kalm uit zijn vermogen werkt? Of juist niet?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:08

Kamy schreef:
Het zal ook vast wel een fase zijn. Als ze doorheeft wat we vragen, vertrouw ik erop dat het meedenken weer terug komt. Denk ook wel dat het paard druk nadenkt tijdens het rijden "wat wil ze nou dat ik doe?". En daardoor misschien te laat/lauw reageert op het been?
Het gaat meestal bij haar zo: je wil iets aanleren/verbeteren. Dat pikt ze op, maar het gaat ergens anders weer ten koste van. Is het kwartje gevallen, zijn beide zaken weer prima op orde. Ze gaat bv op andere punten in het rijden waar we aan werken zeker vooruit. Maar dan focussen wij weer op iets nieuws, en dan kakt het ergens anders in...

Knip het werk op in heel kleine stukjes, houdt ieder stukje simpel.
Bevestig ieder stukje door ermee te stoppen, "goed is klaar".
Ga niet te snel vooruit, dat doe je alleen maar voor jouw eer.
Een goede ruiter stelt zich in dienst van zijn paard.

De langzaamsten zullen de eersten zijn.

Vergeet niet:
eerst de losgelatenheid en de tact
dan de aanleuning en de nageeflijkheid
dan de Schwung
dan het recht richten

Doe geen oefeningen die in een fase thuishoren boven de fase die nog niet bevestigd is.
Je kunt die dan alleen maar uit je paard wringen door hem te forceren.
Wanneer je forceert zal je paard naar een verdediging gaan zoeken.

Als je juist werkt dan gaat alles als vanzelf, alles vloeit gemakkelijk in elkaar over, je paard gaat het steeds leuker vinden omdat het uit zichzelf zijn eigen lichamelijke "macht" ontdekt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:10

Kamy schreef:
Bedoelde je ytrouwens dat Totilas kalm uit zijn vermogen werkt? Of juist niet?

Ik wil liever niet discussieren rondom het gebeuren Totilas.
Het was slechts bedoeld om te zien wat je bedoelde met "scherpte".
Het is voor mij "het andere uiteinde van de wereld".

De scherpte van Totilas is een totaal andere dan die van de Barokke paarden die ik liet zien.

Ik weet dat heel veel mensen Totilas mooi vinden en daar heb ik geen oordeel over, ik vind het verschrikkelijk.