Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:46

kijk nou eens wie er op duikt hahahahaha goede dag Faber

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:54

FaberSmid schreef:
Een goed voorbeeld dat instructie ook ten zeerste belangrijk is, die behoren dat te herkennen en zo paard en ruiter te beschermen tegen het leed u doet beschrijven.

als je beseft dat de vorige eigenaresse twee jaar lang met mijn huidige paard (sinds juni) intensief dressuurles heeft gehad en het paard heeft verkocht omdat het dressuur niet prettig vond, zonder dat die instructeur heeft gezien dat het paard niet zuiver liep tgv een vergroeide sprong en eigenaresse met paard oefeningen heeft laten doen die het paard niet kon en leidde tot problemen in achterknieen, nek en rug en harde mondhoeken door het geklooi met teugels, wordt het duidelijk dat menig instructeur dit dus niet herkend en eigenlijk de naam instructeur m.i. niet verdient.

(vandaar dat ik ook dit topic met interesse volg, ook al kan ik er weinig aan toevoegen)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:05

liljebo schreef:
FaberSmid schreef:
Een goed voorbeeld dat instructie ook ten zeerste belangrijk is, die behoren dat te herkennen en zo paard en ruiter te beschermen tegen het leed u doet beschrijven.

als je beseft dat de vorige eigenaresse twee jaar lang met mijn huidige paard (sinds juni) intensief dressuurles heeft gehad en het paard heeft verkocht omdat het dressuur niet prettig vond, zonder dat die instructeur heeft gezien dat het paard niet zuiver liep tgv een vergroeide sprong en eigenaresse met paard oefeningen heeft laten doen die het paard niet kon en leidde tot problemen in achterknieen, nek en rug en harde mondhoeken door het geklooi met teugels, wordt het duidelijk dat menig instructeur dit dus niet herkend en eigenlijk de naam instructeur m.i. niet verdient.

(vandaar dat ik ook dit topic met interesse volg, ook al kan ik er weinig aan toevoegen)

klopt...veel instructeurs zien echt niet alles.
Ik heb ooit een keer een topic gevolgt over een paard wat ingeslapen moest worden...spat enzo.
Paard had jaren scheef gelopen en de instructrice had niets gezien.....

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:23

Citaat:
klopt...veel instructeurs zien echt niet alles.
Ik heb ooit een keer een topic gevolgt over een paard wat ingeslapen moest worden...spat enzo.
Paard had jaren scheef gelopen en de instructrice had niets gezien....

Wat voor instructrice was dat???

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:38

Dus volgens jullie zou je een paard met spat niet mogen rijden?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:45

Needje schreef:

Dat hangt van vele factoren af.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:47

Needje schreef:

In mijn situatie is het geen spat...
maar dat is het punt niet.

Als een paard spat of andere afwijking heeft aan de benen, dient een instructeur dat te zien en daar de training op aan te passen. Hoe ernstig de beperking van het paard is, is afhankelijk van de ernst van de aandoening en de training (als er sprake kan en mag zijn van training) dient daarop afgestemd te zijn.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:03

Het is nog altijd de verantwoording van de eigenaar, om de gezondheid van zijn/haar paard te onderzoeken.

Een instructeur kan veel zien, en ik weet uit ervaring dat er ook veelal door instructie wordt aangegeven dat een paard niet rad loopt.
als er dan vervolgens door de eigenaar niets mee wordt gedaan, dan houd het voor de instructeur op.
Er zijn bij mij leerlingen weggegaan, doordat ik aangaf dat er paarden last hadden van iets, en om dit meer te laten onderzoeken.
Conclusie: Leerling gaat naar andere instructrice, laat paard niet nakijken, gaat door rijden en paard wordt goed kreupel door de te belastende oefeningen die je met een gezond paard makkelijk had kunnen oefenen.
paard 1/2 jaar kreupel, en toen moest het paard wel onderzocht worden.

Dus, niet altijd de instructie de schuld geven.
een instructie geeft aan, probeert wat over te brengen, maar dat wil niet zeggen dat de ruiter dit ook juist aan leert voelen.

Ik heb een keer serieus aangegeven dat de rug totaal verzuurd was van een paard.
paard knarsetanden altijd, ik zag hem lopen, (gaf toen een ander les) en kon het niet laten dit haar voorzichtig te laten weten waar het paard last van had.
Ik legde mijn hand op de schoft, paard krampte ineen, ik legde mijn hand op de lendenen, paard zakte door zijn achterbenen. Eigenaar werd boos, op mij ;( (vermoedelijk op zichzelf) en heeft er vervolgens niets mee gedaan.
paard was nu eenmaal altijd zo met rijden.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:32

liljebo schreef:
FaberSmid schreef:

Dat is verschrikkelijk, welke opleiding heeft die instructie dan genoten?
Professor, ik weet dat uw duitse opleiding hier veel aandacht aan doen besteden. Het geen ik doe vermissen bij de nederlandse opleidingen. De kennis is wel daar, gezien de hoefsmidopleidingen waarom dan zo een verschil in opleiding van instructie? En zo ook merkbaar in de wijze van rijden?
Om een voorbeeld te geven, nederlanderse ruiters nemen de vaktaal en vaktermen niet zo nauw meer. Waardoor misverstanden ontstaan, los en warm rijden is daar op dit moment een goed voorbeeld van. Wat in dit topic duidelijk te lezen is.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:48

Ik voel het ook niet als mijn paard net niet goed loopt achter. :n
Mijne heeft dus spat. iig LA.
Instructrice (DA afgestudeerd) wees me er op. Hebben het even aangekeken. En toen ie niet verbeterde (hij werd ook niet slechter, en vrijwel niemand heeft die periode uberhaupt gezien dat ie net niet goed liep) hebben we m Tildren gegeven met een week Metacam. We hebben m wel in beweging gehouden al die tijd.
Omdat ie ander elders in z'n lijf weer slecht zou worden. (paard heeft heel verhaal)
Nu loopt ie weer goed. En nu rijdt ik ook weer volop met m. En laatst was de osteo er weer voor een check, en hij was nog niet eerder zo goed geweest. Wel wat kleine dingen, maar na alles was dit echt een hele vooruitgang.
Overigens loopt ie door een eerdere operatie aan diezelfde sprong wel een fractie anders met dat been. Maar volgens de DA geeft dat absoluut geen pijn. En zit t m meer in de beweging van de sprong.
Echter sleept ie met dat been wel meer als met de ander.

Maar wat zou zo'n paard in jullie ogen dan niet meer mogen doen aan oefeningen?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:56

liljebo schreef:

ik vind altijd dat je voorzichtig moet zijn met dit soort uitspraken
je hebt neem ik aan, 1 kant van het verhaal gehoord, die van de oude eigenaresse
het is altijd zo makkelijk om met een vingertje te wijzen naar een ander.
nog steeds vind ik het de uiteindelijke verantwoordelijkheid van de eigenaar.
leer als eigenaar eerst maar eens voelen bij je paard...., voelen of hij recht of scheef is tijden het rijden.
(en of de ruiter recht of scheef zit tijdens het rijden)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:34

Gezien de hoeveelheid niet rad gaande paarden in mijn omgeving, waar op doorgreden wordt,
roep ik altijd tegen mijn instr.
Als ik op mijn paard zit en hij gaat niet rad, wil je me dan onmiddelijk van mijn paard afschoppen???

Hij heeft beloofd dat te doen.
Denk dat het belangrijk is als ruiter ook rechtstreeks met je instr. af te stemmen wat je wel en niet belangrijk vind.
Gelukkig is mijn instr. net zo'n pietlut hierin als ik.

Verder ken ik ruiters zat, die het echt niet voelen... En instr. zat die het echt niet zien.
En alles er tussen in en erboven, dus wel voelen en zien, het ook gezegd krijgen, maar gewoon doorrijden...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:13

nombrado schreef:
ik vind altijd dat je voorzichtig moet zijn met dit soort uitspraken
je hebt neem ik aan, 1 kant van het verhaal gehoord, die van de oude eigenaresse
het is altijd zo makkelijk om met een vingertje te wijzen naar een ander.
nog steeds vind ik het de uiteindelijke verantwoordelijkheid van de eigenaar.
leer als eigenaar eerst maar eens voelen bij je paard...., voelen of hij recht of scheef is tijden het rijden.
(en of de ruiter recht of scheef zit tijdens het rijden)

Klopt aan een kant wel. Maar aan de andere kant... is het niet de taak van een instructeur om ervoor te zorgen dat de ruiter dat aan leert voelen?

Bovendien denk ik dat het ook een kwestie van ethiek is. (misschien naief van me) Maar zou een goede instructeur niet moeten aangeven dat hij geen les geef aan iemand met een paard wat niet zuiver loopt

Het paard zat verschrikkelijk vast in het lijf, had geblokkeerde wervels en scheef bekken, door compensering van het probleem in het been bij het trachten te voldoen aan de gevraagde oefeningen.

Ik krijg dan ook vaak rillingen als ik hier op bokt mensen hoor roepen dat een paard 'flink moet worden doorgepakt' als het de gevraagde oefening niet wil uitvoeren.
Dat is nl ook met dit paard gebeurd.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:15

FaberSmid schreef:
.

Dat weet ik niet.
Hij geeft les aan manege/pensionstal met fanatieke wedstrijdruiters.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 22:44

liljebo schreef:
FaberSmid schreef:
.

Dat weet ik niet.
Hij geeft les aan manege/pensionstal met fanatieke wedstrijdruiters.

..En dat is het probleem,instructeur is geen beschermde titel,iedereen kan zichzelf tot instructeur bombarderen.
Ik heb advertenties gezien van 17-jarigen die de een of andere cursus hadden gevolg en vervolgens "lesgeven".
Er is een enorme wildgroei.Ook opleiding is zeker niet altijd een garantie dat je iemand in huis haalt die je iets kan leren,of iets aan je paard kan zien.
Ethiek is een rekbaar begrip als er brood op de plank moet komen.Mijns inziens zijn dit soort dingen toch vnml verantwoordelijkheid van de paardeneigenaar zelf.Ook als je het niet voelt is er altijd wel iemand die je toe zal roepen dat je bok niet rad is.Of je daarnaar wil luisteren is jouw keus evenals wie jou instrueert.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 09:20

Ja, maar is het niet de taak van de instrukteur om ervoor te zorgen dat de eigenaar het leert te voelen?
Tuurlijk heeft eigenaar eigen verantwoordelijkheid. Maar ik vind persoonlijk dat een instrukteur dit ook dient te zien en daar iets mee te doen.
Dat veel instrukteurs de naam instrukteur niet verdienen, is zonder meer waar. En ik denk dat dit soort problemen daar een gevolg van is. Ik denk eigenlijk, dat echte goede instrukteurs, dun gezaaid zijn.

Ik ben eigenlijk benieuwd hoe de mensen in dit topic, die zelf les geven, hiermee omgaan?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 09:28

Ondanks dat ik de geringe onregelmatigheid niet voelde kwamen we er wel achter dat ie bepaalde dingen doet dan die ie normaal niet doet. Dus deze dingen hou ik nu in de gaten.
(gelukkig zijn die nog niet teruggekomen)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:55

liljebo schreef:
Ja, maar is het niet de taak van de instrukteur om ervoor te zorgen dat de eigenaar het leert te voelen?
Tuurlijk heeft eigenaar eigen verantwoordelijkheid. Maar ik vind persoonlijk dat een instrukteur dit ook dient te zien en daar iets mee te doen.
Dat veel instrukteurs de naam instrukteur niet verdienen, is zonder meer waar. En ik denk dat dit soort problemen daar een gevolg van is. Ik denk eigenlijk, dat echte goede instrukteurs, dun gezaaid zijn.

Ik ben eigenlijk benieuwd hoe de mensen in dit topic, die zelf les geven, hiermee omgaan?

door waar te maken wat je verkondigt, en je kunt vertellen en laten voelen en laten zien wat je wil en bedoelt.

Dressage4U

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:04

Ik ben van mening dat je zelf een behoorlijke rugtas met ervaring moet hebben als instructeur.
Als ik hier lees dat er instructeurs zijn die zelf niet verder dan L-nivo hebben gereden of slechts een aantal jaren actief ruiter zijn, dan is dat in mijn ogen onvoldoende om een goed instructeur te zijn.
Ik prefereer een instructeur die meer dan 20 jaar actief in de sport is en het liefst zelf instructie gehad heeft van de oudere klassieke instructeurs. Zij weten wat er werkelijk speelt. Ik lees hier nog te vaak verhalen van mensen die alleen de kennis uit de boeken halen of met een vlotte babbel een heel eind komen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:10

je kan 60 jaar bezig zijn in het zelfde stramien, en af gestomt zijn, je kan in jou ogen net bezig zijn, maar altijd de juiste instructie en weg hebben gevolgt en op die wijze meer kennis hebben.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:16

Ben geen instuctreur zoals moll en professor en anderen bokkers onder ons. Kan alleen uiten voor het ambacht hoefsmid, door de leerlingen de theorie en praktijk tesamen leren. Laten zien en ervaren, zowel goed als fout om te leren waarom goed of fout. Veel zelf laten doen ervarrn dus en de theorie uitdagen, laten vertellen waarom hoe en wat. En dus niet alles voorkauwen en voordoen, nee zelf kijken en dan ervaren steeds weer. Zodra het echte werk kan en mag, zoveel mogelijk verschillende paarden en zo dus ook hoeven ervaren.
Zowel voor het rijden als het ambacht, mocht ik mijn ervaring bij de oude en nieuwe garde in uropa en usa leren. Waar ik alle ten zeerste dankbaar ben en het als mijn gelofte, belofte en eed zie dat weder te geven.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:26

Actief zijn in de "sport" is wat mij betreft eerder een alarmbel dan een criterium.Veel van de oudere klassieke instructeurs gaan tenonder aan puntjesjagerij of omdat ze niet bezig zijn met "het knallen"tijdens een wedstrijd.Bovendien duurt een gedegen wedstrijdloopbaan de gemiddelde wedstrijdruiter te lang.Heb inmiddels een klassiek instructeur zonder kaal hoofd,geruitte pet,elleboogstukken,doorleefd gelaat en tonnen ervaring maar wel met kennis en passie ahg om de klassieke rijkunst en het allerbelangrijkste:het talent en geduld om iemand iets bij te brengen.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:45

Piepenfiets, ik ben wel benieuwd naar je instructeur. Al heb ik nu zelf ook een goede :). Mag ook via pb.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:09

Wat ik fout vind bij instructie, die half afgestuudeerden, daarmee bedoel ik waarom instructie tot L, nee iemand die in de midden staat die van a tot en met z te beheersen.
Juist de beginnende ruiters word veel troep geleerd de basis moet goed zijn en dat zijn de volgende punten.
Omgang met het paard.
Verzorging.
Verladen.
Theorie over het rijden.

De zit.(daarbij horen ook de handen wat vaak vergeten word er zijn op bokt foto´s @ work waar de ruiters eigenlijk hun lichaam onder controlle hebben maar alles kapot maken met die brede diepe handen)
De hulpen geving. (daarbij weer correctie op de zit)
De besturings oefeningen hiermee, en vooral de baan figuren leren en leren rijden.

Wanneer men in het begin fouten toelaat in het hierboven geschreven kliene lijstje dan krijg men het later weer te zien en kost het heeel heeeeeeeeel veel moeite om deze eruit te halen en dat kost alleen maar tijd, en men komt niet tot rijden toe.
Daarom de beste instructeurs voor de basis.
En instructeurs die dat niet doen of niet willen, horen geen instructeur te zijn.
Niets is mooier dan ruiters en paarden van het beleren tot en met het hoogste niveau van hun kunnen te brengen schrijf extra van hun kunnen.
Dan zouden de discussies op Bokt ook heel anders verlopen en veel meer gericht op problemen en hoe en waarom men bepaalde oefeningen rijdt afgepast op paard en ruiter.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:14

wat ik erg vind bij de instructie tegenwoordig
is dat de instructeurs géén antwoord kunnen geven op simpele vragen hoe een paard zelf stuurt (of zich dat nooit hebben afgevraagd)
en instructeurs die nauwelijks of geen aandacht hebben voor de zit van de ruiter. (en gevolgen daarvan van het paard niet herkennen)