Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 22:11

Met technieken als de Masterson (zie de twee video's die ik poste) method kun je verbazingwekkende veranderingen in gedrag en beweging bewerkstelligen.
Ik heb nog al wat demo avonden met iets soortgelijks gedaan, het lijkt het meest op toveren. :)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:11

HW: beterschap voor je paard, hopenlijk ontstaat er niet teveel litteken weefsel bij zo'n diepe wond.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 22:12

Jennyxx schreef:
Anoniem schreef:
Verder vraag ik mij af waar je nu eigenlijk het hoofd van je paard wil hebben. Verbinding en een beetje oprichting (hoeft niet veel te zijn in de B-klasse) is er niet. Maar echt goed zakken in de hals doet hij ook niet. hij blijft een beetje hangen boven kniehoogte.
Mocht je thuis zo willen trainen, prima maar laat hem dan wel nog meer doorzakken. Want in deze houding kan hij zich makkelijk vastzetten. Beter is om hem nog wat meer door te strechen naar beneden. Dus de hals a.h.w. echt laten vallen.

Is dat niet de besproken arbeids cq gebruikershouding?

Dat vroeg ik mij van de week af. Helemaal door stretchen kan mijn paard nu goed in stap, draf en buiging. De arbeidshouding vindt hij moeilijker ivm bekken/lendenen. Ik vroeg mij af ik hem niet langzaam aan gewoon steeds stukjes hoger zou kunnen gaan rijden. Dus bij wijze van spreken nu met neus over de grond, daarna een paar dagen/weken 20 cm boven de grond, als dat gaat net onder de knie een tijd, dan op kniehoogte ect. :D In plaats van, van stretchen direct naar arbeidshouding met hals op schofhoogte.

Overgangen gaan rijden, stap>draf>stap>draf en tempowisselingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:13

Jennyxx schreef:
Is dat niet de besproken arbeids cq gebruikershouding?

Dat vroeg ik mij van de week af. Helemaal door stretchen kan mijn paard nu goed in stap, draf en buiging. De arbeidshouding vindt hij moeilijker ivm bekken/lendenen. Ik vroeg mij af ik hem niet langzaam aan gewoon steeds stukjes hoger zou kunnen gaan rijden. Dus bij wijze van spreken nu met neus over de grond, daarna een paar dagen/weken 20 cm boven de grond, als dat gaat net onder de knie een tijd, dan op kniehoogte ect. :D In plaats van, van stretchen direct naar arbeidshouding met hals op schofhoogte.

Tuurlijk kun je afwisselen. Je begint laag en als je paard zich daar fijn loslaat stel je hem wat hoger in.
Het beste is om dit af te wisselen maar laag te beginnen en laag te eindigen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:14

Peetstap schreef:
HW: beterschap voor je paard, hopenlijk ontstaat er niet teveel litteken weefsel bij zo'n diepe wond.

Dank je :) Het is meteen netjes gehecht dus van buitenaf zal dat meevallen als het goed is. Het spierkapsel is gescheurd en het lag open tot aan de spieren maar het lijkt erop dat de spieren zelf niet beschadigd zijn. Wel moet ik opletten dat in de loop der tijd de spieren daar niet vreemd gaan ontwikkelen (/ wegvallen). Dat zou vervelend zijn. Puur cosmetische schade is jammer maar op zich niet erg.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:17

Afbeelding

Simpelman schreef:
Fransje_70..............weg Fransje_70

Yep, zou er net reactie opgeven..reactie foetsie ?

Zijn methode maakt dus mij meteen duidelijk waarom paardjes het soms heerlijk vinden uit zichzelf hun hoofd op
Je schouder te leggen, dat kunnen ze soms minuten lang volhouden.
Doet hij ook aan oortjes massage toevallig ?

Othilly

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:54

@horseware: sterkte met je paard!

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:39

biscaya schreef:
Een vraag van een hele andere orde: wie kent in omgeving Amersfoort een goede zadelmaker? Weet Simpelman toevallig iemand?

Herman vd Bunt van Country Mill in Nijkerk?

Je hebt ook Ben Fugers in Soest, maar daar heb ik qua zadel zelf geen ervaring mee

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:43

Ben vanmorgen bij hans zuidweg geweest..
De zadelmakers die jullie noemen ken ik bijna allemaal..
Ook goeie ervaringen met John. .
Maar het geval wil dat ik een probleem met mn zadel heb dat niet 123 is op te lossen.. Ik hoop dat hans me verder kan helpen...

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:44

RoyalMemory schreef:
biscaya schreef:
Een vraag van een hele andere orde: wie kent in omgeving Amersfoort een goede zadelmaker? Weet Simpelman toevallig iemand?

Herman vd Bunt van Country Mill in Nijkerk?

Je hebt ook Ben Fugers in Soest, maar daar heb ik qua zadel zelf geen ervaring mee

Country Mill hoor ik ook veel goed over, maar dan specifiek over Herman indd. De rest weet ik niet. Helaas heeft hij geen zadels binnen mijn budget.

Fugers absoluut niet doen! Hele slechte ervaringen mee kwa opvullen en dergelijke.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:48

Lauke, bedankt!

Horseware, beterschap voor Manolito, klinkt naar :(:)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:52

Horseware: aggossie!! Wat sneu!! Sterkte met Manolito. Hopelijk is hij snel weer de oude.

Country mill als zadelmaker.. als je een engelen geduld hebt en er geen moeite mee hebt als je geen contact met hun op kan nemen. Dan zou ik het doen. Goed zijn ze wel. Maar onbereikbaar. Country mill is de sponsor van veel endurance wedstrijden en hoorde er tijdens de laatste wedstrijd veel mensen over klagen.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:16

Dat is niet mijn ervaring met Country Mill, maar ik doe veel per mail. Dan krijg ik altijd vrij snel reactie...

Gisteren in de wind en regen hebben wij gelongeerd. Het ging heel goed. Ik had beide de bijzetteugels aangedaan, maar die hingen helemaal slap, ook als ze met de neus over de grond gingen. Toch had ik wel de indruk dat het iets deed; geregeld liepen ze allebei in werkhouding met de neus voor de loodlijn en hadden ze een hele mooie bovenlijn, wat een mooi gezicht.

Mijn hengst houdt niet van regen en als hij tegen de wind in liep en het miezerde dan liep hij zeer zeker uit zich zelf achter de loodlijn, dat lijkt mij dan toch gewoon natuurlijk gedrag, ik kan daar natuurlijk niet zo veel aan doen. Bovendien wil ik er ook 'niet zo veel aan doen' :D

Mijn merrie liep altijd heel houterig en nam echt hele korte pasjes. Ze is nog jong en ik ben nu net af en toe wat met haar bezig. Ik zie dat ze nu begint te bewegen, ze wordt soepeler en begint ook vooruit te lopen, in plaats van wat houterig op en neer bewegen, en ze wordt zo MOOI <3

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 11:43

Ze zal een ruimere stap krijgen, lichter worden in de overgangen, rustiger worden , stijgen in rangorde, steeds gemakkelijker haar evenwicht kunnen bewaren, steeds minder de neiging hebben zich vast te houden, ze zal zélf gaan werken, geen enkele druk meer nodig hebben.

Verdiep je in Manolo Mendez, deze komt in filosofie en benadering het dichtst bij de intenties van dit topic.
Het is een naadloos vervolg op Will Fearber, die vooral de losgelatenheid mooi heeft uitgewerkt in zijn video's en boodschap, maar het gaat dieper.
M M is iemand die zijn sporen verdiend heeft, één der groten, maar geen GP..... ( :) daar is hij te lief voor), doorgeëvolueerde, hedendaagse Klassieke Dressuur.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:58

[***] schreef:
[
Ik weet er het fijne niet van, maar er zijn nogal wat dingen gebeurt in de samenwerking met de kliniek en het revalidatiecentrum. Ik zou er voor de zekerheid eens een telefoontje aan wagen voordat ik deze mensen een zadel zou laten aanmeten. Of even googlen. Volgens mij is het Koole ipv Kool?

Edit: Volgens mij haal ik een aantal mensen door elkaar. Mijn excuus.

Ik blijf overigens groot voorstander én ervaringsdeskundige wat Erik Daaleman betreft.

Bedoel je Koole ruitersport? Die heeft inderdaad een tijdje samengewerkt met revalidatiecentrum Bergen (werken volgens mij nog steeds samen). As zondag is daar open dag. Ik denk dat ik even ga kijken.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:01

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:10

Simpelman schreef:
Verdiep je in Manolo Mendez, deze komt in filosofie en benadering het dichtst bij de intenties van dit topic.

Hebben jullie gezien waar hij zijn trainingsstal heeft?? Wauw, daar wil ik wel voor een studiereisje naar toe!!

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:36

damian23 schreef:
Simpelman schreef:

Hebben jullie gezien waar hij zijn trainingsstal heeft?? Wauw, daar wil ik wel voor een studiereisje naar toe!!

Als jullie gaan, trek mij dan even onder mijn meeleessteen vandaan! Ikke ook mee! *\o/*

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:51

damian23 schreef:
@Horseware, sterkte met Manolito. Hoe is het nu met hem?

Ik kan je ook honingzalf aanraden. Ik smeer het echt overal op en het werkt super.
Ik las dat ze tegenwoordig ook al een variant voor dieren hebben (ik heb de humane) http://www.mesitranvet.com/nl/veterinaire-studies

onderstaand linkje niet kijken als je een gevoelige maag hebt,maar hier wordt een casestudie omschreven van de handeling van een gehechte wond met honingzalf.
http://www.mesitranvet.com/sites/l-mesi ... 124_nl.pdf

[MD] Van herstellende peesblessure door naar de kliniek....

Ik wist niet dat er nu een VET variant beschikbaar was, heb zelf mesitran soft gel gebruikt

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:10

Kamy schreef:
damian23"
[quote="Simpelman schreef:

Als jullie gaan, trek mij dan even onder mijn meeleessteen vandaan! Ikke ook mee! *\o/*[/quote]

Zullen we dan via Zuid-Frankrijk gaan? :D

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:38

Citaat:
Training horses is never about training just their physical bodies nor is it ever only about “just”the horse. How we work towards straightness and balance is a litmus test of our willingness to listen to our horse and get the education we need to help him prosper in our care

Mooi. Staat bij de blog op zijn site.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:40

Simpelman schreef:
Ze zal een ruimere stap krijgen, lichter worden in de overgangen, rustiger worden , stijgen in rangorde, steeds gemakkelijker haar evenwicht kunnen bewaren, steeds minder de neiging hebben zich vast te houden, ze zal zélf gaan werken, geen enkele druk meer nodig hebben.

Het is een naadloos vervolg op Will Fearber, die vooral de losgelatenheid mooi heeft uitgewerkt in zijn video's en boodschap, maar het gaat dieper.
M M is iemand die zijn sporen verdiend heeft, één der groten, maar geen GP..... ( :) daar is hij te lief voor), doorgeëvolueerde, hedendaagse Klassieke Dressuur.

Wat ik mij dan afvraag: Wat maakt Manolo Mendez in jouw optiek anders dan een eerder aangehaalde Anja Beran waarbij jij aangaaf dat Mw Beran behouden rijd en niet het maximale uit het paard haalt, iets wat Manolo ook niet echt doet..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:47

Wat voor wereldreis wil je maken Jenny.... als ik zijn adres bekijk woont meneer Manolo Mendez in Australie...

Ik zag trouwens op de site van Klimke dat zij een symposium houdt op 5 maart ... als je voor 15 januari een kaartje koopt is dan €35,- voor de dag. De inhoud klonk wel leuk. Op 17 december is er een open training en die kost €50,-

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:02

:= ik dacht dat hij nog in Andalusië woonde