[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Badeendje

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:51

Gaaf beschreven zo Simpelman, ik denk inderdaad wat je zegt, ik ben in mijn eentje ook niet bang buiten, waarom dan wel met paard? Volgensmij ben ik enkel bang dat paard bang wordt en dan is het ineens niet meer goed? Mijn paard vind buiten heel leuk, maar sommige dingen zijn wel erg spannend. Ik ga ermee aan het werk :).
Heb je misschien nog een tip om het halthouden aan de longe goed te bevestigen? Overgangen naar alle gangen gaat prima, maar hij gaat niet stilstaan als ik gewoon hoo zeg, dan moet ik hem echt blokkeren en dan draait hij zich naar mij toe ipv op de cirkel te blijven.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 08:16

Dat is een subtiel spel tussen blokkeren en je weer terugtrekken.
Onthoud het allerbelangrijkste:
"Allways quit at the right moment."

Eén keer goed en STOP!
Morgen verder.
Dat is de taal die een paard het allerbeste verstaat.
Wanneer wij 3 keer goed reageren dan heeft het paard het begrepen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:43

Simpelman schreef:
Dat is een subtiel spel tussen blokkeren en je weer terugtrekken.
Onthoud het allerbelangrijkste:
"Allways quit at the right moment."

Eén keer goed en STOP!
Morgen verder.
Dat is de taal die een paard het allerbeste verstaat.
Wanneer wij 3 keer goed reageren dan heeft het paard het begrepen.

En dat is soms zooo moeilijk...

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 14:25

Lesje freestyle nemen ;-) met lichaamstaal communiceren.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 15:05

Hihi, dat is soms inderdaad vreselijk moeilijk, maar ik heb het altijd wel in gedachten en vorige week ben ik bijv. na een ontspannen momentje in de galop direct gestopt, waarbij ik de volgende keer merkte dat hij die link had gelegd.
Kamy die heb ik gehad, erg verhelderend! Daarom weet ik ook hoe ik hem met m'n lichaam kan blokkeren, maar hij reageert daar heftig op door direct naar binnen te draaien. Moet proberen subtieler door te komen daarin. Ga ik mee oefenen!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 15:49

badeendje schreef:
Hihi, dat is soms inderdaad vreselijk moeilijk, maar ik heb het altijd wel in gedachten en vorige week ben ik bijv. na een ontspannen momentje in de galop direct gestopt, waarbij ik de volgende keer merkte dat hij die link had gelegd.
Kamy die heb ik gehad, erg verhelderend! Daarom weet ik ook hoe ik hem met m'n lichaam kan blokkeren, maar hij reageert daar heftig op door direct naar binnen te draaien. Moet proberen subtieler door te komen daarin. Ga ik mee oefenen!

Had ik vorige week met mijn jonkie, braaf half rondje met ontspanning en hoofd omlaag beloond door er snel af te gaan, terwijl het dan kriebelt om door te borduren.
Maar het komt wel, geen haast. (ze staat ook nog niet in de buurt waar ik woon, is nog uit huis geplaatst tot eind april)

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 17:27

Ja dat is soms lastig zien. Je draait je schouder en mist de kleinste intentie. Dan stoppen ze of draaien naar je toe.
waar ik bij ons met grondwerk ook tegenaan liep was zoiets simpels als halthouden. Ik adem uit, verplaats mijn gewicht wat naar mijn hakken en paardlief dendert gewoon door. Die kleine subtiele zaken moeten wel op orde zijn. Dan wordt de omgang en longeren ook een stuk makkelijker
;-)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 20:20

Ik heb qua grondwerk geen illusies, die van mij rennen gewoon dwars door je heen als het hen uit zou komen, ook als je blokt met een zweep of wat dan ook, honds brutaal volkje, maar doet alles voor je als je het ze vraagt, dus ach.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 20:21

Sjolvir schreef:
Ik heb qua grondwerk geen illusies, die van mij rennen gewoon dwars door je heen als het hen uit zou komen, ook als je blokt met een zweep of wat dan ook, honds brutaal volkje, maar doet alles voor je als je het ze vraagt, dus ach.

Die uitdaging zou ik wel aan willen gaan :') :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 20:30

Met die zwarte, sterkte! Is echt een ui. Verder heerlijk paard hoor, maar laat ik het zo zeggen aan de longe is hij verhaal apart.
(aan dubbele lijnen niets aan de hand, in longeer circel met 1 lijn ook niet, maar probeer het niet zomaar ergens!!!)

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 21:22

Ik longeer ook met dubbele lijnen. Dat gaat goed. Maar met grondwerk word je toch meer geconfronteerd met elkaar, vind ik. Die van mij probeert het ook wel. Drammen, initiatief overnemen enz. Maar als je een paar keer consequent reageert is het wel over.
Merkte toen met freestyle ook dat we op de grond dezelfde discussie voerden als met rijden: wie bepaalt het tempo? En merkte omgekeerd ook: als het op de grond goed ging, hadden we met rijden geen discussie. Dus ik probeer 1x in de week wat grondwerk te doen. Hersentraining noem ik dat dan ;-)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 01:18

Simpelman schreef:
Niet alles door elkaar gooien @LoveUggs.
Hals strekken, is hals strekken.
Dressuur rijden is niet hals strekken.
Pas wanneer een ruiter geleerd heeft hoe hij zijn paard de hals kan laten strekken én daar blijven dan kan hij beginnen voorwaarts te rijden.
Het hals strekken is een uitgangspunt én een vereiste.
Rijdt je voorwaarts voor dat dan zal je paard misschien grotere passen gaan maken en "ondertreden" maar in werkelijkheid gaat hij dan als een schenkelganger lopen, zonder buiging en zonder ruggebruik.
Hij wordt daar dan heel goed in en het wordt steeds moeilijker om hem uit die gewoonte te krijgen.

Het gaat om het buigen van de achterhand en het ruggebruik.
Er is eerst het een en ander nodig om zover te komen, wanneer dat een en ander niet in je gereedschapskist zit dan kun je geen halve ophoudingn maken en wordt het dressuurrijden een strijd.
Losgelatenheid en tact.
Losgelatenheid komt voort uit rust, kalmte, begrepen hebben, vertrouwen en respect.
Een paard in deze staat zal op een rustige aandrijvende hulp naar een halve ophouding de hals strekken als het daar uit voort de gelegenheid voor krijgt.
Dit is een vicieuze cirkel om gemakkelijk in die staat te komen helpt het om de hals strekken.....
Kijk nog een keer naar het videootje van Francesco, hij zit als een fluitketel en praat slecht Engels maar hij legt het perfect uit.

[ Video ]

Ik heb het filmpje gekeken (later dan ik zei maar ik heb gekeken!). Het is alleen jammer dat ik me niet kan consenteren op het engels met die andere taal er doorheen. Ik heb er dus niet heel veel van begrepen. Ik begreep alleen dat hij iets doet met zijn binnenbeen, binnenteugel en de buitenteugel opent? Maar verder dan dat kwam ik helaas niet echt. Misschien morgen nog even een keertje kijken, en hopen dat ik er dan meer uithaal. :j

Verder, ik heb een nieuwe uitdaging gevonden! Vrijdag heb ik Diego voor het laatst en een kennis/vriendin van mij was op zoek naar iemand voor haar draver. (als je eenmaal aan die dravers begint, blijven ze op je pad komen! := nummer 3 op rij!) Pittig ding, vandaag een proefritje gereden. 11 jaar oud, 1,5 jaar dressuurmatig opgepakt, en daarna een peesblessure. Ze mocht gaan opbouwen en toen lag uiteraard het zadel niet goed meer, dus sinds 2 weken zit ze er pas weer echt op. (wel al die tijd dat het mocht opgebouwd aan de longe) Ik snap nu ook meteen waarom ze niet iedereen er op wil. Een onzekere ruiter zou hij zeker een flink loopje mee nemen. Hij is erg fijn in de hand! Lekker actief, soms te, dan gaat hij veel te hard en word het stuwen, maar zodra je hem flink terug rijd krijgt hij de kans zijn pas af te maken. Zoekt wel heel fijn zelf de hand op, maar soms ook wel erg sterk. Ze is al een tijd aan het oefenen met zijn galop. Hij gaat echt als een racepaard door de bak, en plat door de bochten. Reed vandaag ik een vrij kleine binnenbak dus ze gaf me als tip om hem op het midden op de volte te zetten, dan was hij het makkelijkst. Ik vroeg een galopje, maar kreeg een paard dat dacht; dikke doei. Hij ging in de ankers, en kwam netaan niet omhoog. Mijn reactie; hand naar voren en naar voren rijden. Die reactie kreeg ik ook want we gingen als een speer, even geen controle. Eerst weer terug gereden naar een ontspannen draf. Wilde wat figuren gaan rijden om de aandacht naar wat anders te brengen maar elke keer dat ik een volte wilde rijden of uberhaupt de hoefslag afwilde dacht hij; galop! Echt niet! Dan ging hij of 'in protest' of hij ging rennen tot hij wel moest aangaloperen want door die bochtjes in een bak kom je niet door met je draversdrafje. Dat was dan ook het moment dat ik lekker ging zitten en hem even voorwaarts reed. (wat ik dan eigenlijk doe is het overnemen van zijn actie). Zo werd het wegschieten gelukkig minder. De galop bewaren we even voor in een grotere bak, desnoods onder begeleiding van een instructrice, maar zowel eigenaresse van het paard, paard zelf, en ik waren uiteindelijk meer dan tevreden! Kortom, dit word mijn nieuwe uitdaging, en ik denk zeker dat er wel wat in zit! :D

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 20:40

Leuk dat je een nieuw paard hebt gevonden LU, lekker weer mee verder!
Vandaag heb ik eerst even in de bak gelopen met paard aan de longeerlijn. Bleef braaf bij me, dus hop, niet zeuren, naar buiten! Moet eerlijk bekennen dat ik het zelf wel spannend vond, maar tips van Simpelman meegenomen dus Dantes heeft hele verhalen gehoord over de afgelopen week en we hebben vaak stilgestaan en veel 'braaaf, goed zo!'. Dantes ook wel een paar keer geschrokken, maar gelukkig een stuk meer controleerbaar dan eerst, als ik dan hoooo tegen hem zeg dan ademt ie uit en ontspant ie weer, mooi om te zien. Uiteindelijk was het rondje maar iets meer dan een kilometer, maar voor m'n gevoel was het nog best lang :'). Je had 'm moeten zien toen ie weer in z'n stalletje stond, helemaal tevreden en blij! Heel gaaf :D. Op naar weer een nieuw rondje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 20:41

Leuk Loes, misschien ga ik van de week ook wel een rondje mee!

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 20:44

Joolien schreef:
Leuk Loes, misschien ga ik van de week ook wel een rondje mee!

Ja leuk! Als we op een zondag gaan kunnen we ook eens kijken hoe Alida reageert, dan is er weinig verkeer op de weg en hebben we alle tijd :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 23:43

LU, helemaal into de dravers! Veel plezier met je nieuwe darver.

Lollieloes, het is zo heerlijk om gewoon buiten te zwerven met je paard, uiteindelijk gaan ze daar zelf ook van genieten en heb je een blij rond kijkende toerist bij je.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 08:14

@Lollieloes,
Heel belangrijk, de eerste weken steeds precies hetzelfde rondje, op precies dezelfde manier.
Pas wanneer het bevestigd is ga je een kleine variatie toevoegen.
Bevestigd wil zeggen dat je paard zich er niet drukker om maakt dan nodig.

Zo werkt het trouwens met de hele africhting van je paard.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 12:56

Thanks Simpelman, gister merkte ik dat ik een aantal tips heb meegenomen en kon ik ze plaatsen:

Mijn pony staat sinds vier weken op een nieuwe plek. Een beetje spannend nog, toch telkens nieuwe dingen. Maar we doen ook veel hetzelfde, en daar krijgt hij enorm veel vertrouwen van! Rijden doen we nog niet echt, maar buiten wandelen wel. Zo'n drie keer in de week een klein stukje, en dan is het linksom het pad af, of rechtsom.

Gister heb ik dus wat moois ervaren wat me deed denken aan jou/dit topic. Ik liep met hem het erf af, en laat hem altijd op een hoek even stoppen om te kijken of er niks achter het huis vandaan komt. Op dat moment kwam er een ligfiets (banaan) voorbij sjeezen, en ik voelde dat mijn pony steun zocht, kwam half achter me staan. Ik bleef rustig staan en dat ding was alweer voorbij, en mijn pony liet zijn hoofd zakken: hij heeft geen pas verzet uit angst, maar omdat ie vertrouwde dat er niks aan de hand was. Hij kreeg een kriebeltje, en we liepen het weggetje af.

Toen kwam het mooie en dus de bevestiging: Een paar meter verder kwam ik de eigenaar van zijn weidemaatje tegen. Die vertelde me dat mijn pony de dag ervoor in wei weg was gestoven toen diezelfde ligfiets voorbij was gesjeesd. Mijn vermoeden klopte dus, dat hij het spannend vond, maar op mij had vertrouwd! En dat was toch wel een fijn gevoel, die verbondenheid..

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 01:16

Mee eens sjolvir, maar die toerist mag nu nog wat meer genieten en minder bang zijn, volgensmij gaat hij het dan geweldig vinden, zo'n prethoofdje had hij gister :). Gaan we doen simpelman! Totdat hij het allemaal wel oke vindt, dan kunnen we een paar honderd meter verder. En dan nog eens! Ik ben erg enthousiast! :D

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:34

Hoi allemaal,
Ik lees al heel lang mee in dit topic, en nu heb ik eindelijk tijd om zelf een filmpje te plaatsen. We waren een aantal maanden uit de running vanwege een blessure. Sproet is in weer helemaal hersteld, en daarna zijn we weer helemaal opnieuw begonnen met opbouwen, heel rustig aan en helemaal bij de basis. Ook een nieuwe instructrice, dus een hele frisse start haha.
Dit filmpje is van iets meer dan een maand geleden, we waren toen net weer een galopje aan het meepakken. Dit vond hij toen nog erg moeilijk en hij kwam soms echt in verzet tegen mijn been. Hier stootte ik na zijn verzet mijn been bijna tegen het paaltje, vandaar dat ik even uit balans was :')
Inmiddels is hij al een stuk verbeterd en veel actiever. Ik hoop over een paar weken weer een filmpje te kunnen plaatsen ter vergelijking.

Wat ik eraan zie is dat het draftempo wat te hoog ligt een beetje te gehaast, en het galoptempo weer wat te laag, niet actief genoeg. Mijn houding is ook een lastig punt, ik moet zelf meer ontspannen.

Groetjes Anne :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 22:04

Stukje gekeken, wat eens superleuk paard!

Wat ik me als eerste even afvraag, als je pas net weer aan het galopperen bent en paard het zo moeilijk vind, waarom galoppeer je dan zo lang? Ik vind de kwaliteit van de galop na ongeveer één volte beduidend minder worden (hij gaat krabbelen) dus ik denk dat je daar sowieso geen meerwaarde uithaalt nu.
Verder vind ik hem qua houding echt helemaal niet verkeerd, ik zou in draf graag wat meer activiteit/zweefmoment ziet, heb het idee dat hij daar nog niet helemaal in los durft te laten. Blijf je paard begeleiden, zowel in het nog meer durven strekken als in het omstellen bijvoorbeeld. Zoek de balans tussen hem loslaten, op eigen benen laten lopen en hem te los laten waarbij hij een beetje gaat flierefluiten. Ben héél benieuwd hoe deze zich verder ontwikkelt, ik denk dat deze je nog best eens kan verrassen qua bewegen straks.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 22:08

@anne: je paard heeft erg veel moeite achter en ik vraag me af of hij wel helemaal rad is.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 23:37

0000 dankjewel! Ja daar heb je wel een punt. Ik denk omdat ik de galop goed wil afsluiten, maar misschien kan ik dan beter telkens een of twee rondjes doen en dan terug naar de draf. En met meer begeleiden bedoel je licht contact houden met de mond ? Bedankt voor je reactie in ieder geval :)!

Babootje klopt dat hij moeite heeft achter. Maar dat hij niet rad is zie ik zelf eigenlijk niet, ik ben er wel slecht in om dat te zien hoor. Welke momenten vind je hem dan niet rad? Ik neem dit wel serieus en zal vragen of stalgenoten volgende keer even mee kijken.
In deze periode, denk net voor het filmpje, heb ik de dierenarts/osteopaat nog laten komen en die heeft bevestigd dat hij goed loopt en groen licht gegeven om weer te gaan opbouwen. Ook is de zadelmaker daarna nog 2x geweest en die heeft ook niks opgemerkt..

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 01:37

Typisch loopje heeft ie inderdaad. Hoewel ik niet weet of dat niet door de bodem komt ook. Z'n achterbeen lijkt trager te gaan dan z'n voorbenen.

Opbouwen is een beetje een lastig iets. Maar de figuren en oefeningen die jij rijd lijken niet geheel in lijn te lopen met het stabiliseren van je paard. Eigenlijk rij je hem met deze oefeningen steeds weer uit balans. Rij rechtere lijnen en vloeiendere bochten, vermijd plotseling omstellen zoals je laat zien met dat S (of 2 halve voltes) figuur.
Paard loopt erg krabbelig en erg stijf. Probeer hem niet in de steek te laten, hou veel meer contact met de mond. Je teugels klapperen nu en dat verstoort heel erg het contact met de mond van het paard. Hierdoor gooit ie z'n hoofd eruit en trekt z'n rug in. Is ie erg sterk?
Voel ook dat als je drijft hij niet versnelt, maar meer ruimte gaat maken in de bewegingen. Ik denk zelfs dat ie in alle gangen wat langzamer mag lopen. Ik vermoed dat ie zelf dat hoge tempo niet kan bijbenen.

Rechtsom vind ie heel veel moeilijker dan linksom!

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 08:38

Veulen84 bedankt ik ga er wat mee doen! Vaak is hij in het begin heel sterk en als ik hem dan losrij wordt hij steeds soepeler. Maar ik vind het wel moeilijk, tot nu toe lukt het steeds vaker om hem echt helemaal te laten ontspannen, dat hij echt gaat stofzuigen zeg maar. In de les lukt het meestal wel gelukkig.
Als ik been geef gaat hij inderdaad alleen maar snelle korte pasjes maken.. Het ligt ook echt aan mij dat hoge tempo hier. Want ik had in het begin telkens het idee dat hij sloom liep en daardoor ging ik telkens aandrijven en hem over zijn tempo rijden. Daar ben ik nu mee gestopt haha. En ik heb het idee dat hij nu we in een lager basistempo rijden wel wat meer zijn pas verruimt bij het aandrijven, maar nog steeds te weinig..
Meer contact met de mond heb je ook gelijk in! Ik ben soms zo bezig met loslaten en hem niet in een houding dwingen dat ik het contact een beetje vergeet.
Zal binnenkort nog wel een filmpje maken :)