Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 11:28

spokie79 schreef:
Professor, dus ik begrijp dat u met 2 kuiten gelijktijdig druk geeft 2 handbreedtes achter de singel?

Ik stel me voor dat de 2 kuiten naar achteren gaan, glijdend haast, maar ikzelf druk daar niet speciaal mijn kuiten bij aan. Het is meer een signaal als een hulp wat mij betreft.
[edit] Bij het aanleren van achterwaarts, kun je natuurlijk hulp gebruiken, maar de primaire hulp is "trekken aan de teugel" }> }> }>

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 11:32

spokie79 schreef:
Professor, dus ik begrijp dat u met 2 kuiten gelijktijdig druk geeft 2 handbreedtes achter de singel? De rest klinkt wel allemaal duidelijk. Taktmatig drijven snapte ik niet helemaal met laterale hulpen snapte ik niet helemaal.

Laterale hulpen dus linkerhand en linker kuit, dat doe ik niet maar murphy102 beschreef dat.
Die druk met de kuit word gegeven in samenwerking met de aanhoudende teugelhulpen die niet constant aanhoudend zijn maar nageven wanneer het paard achterwaarts gaat, dit perfectioneert men en het paard gaat op den duur alleen op de beenhulp achterwaarts.

Wat murphy beschrijft is een hulp om het paard onder de man achterwaarts te leren gaan wanneer deze zich weigert dan geeft men eigenlijk steeds een wending op de voorhand aan om de achterhand in beweging te krijgen, dit werd in het militair gebruikt om dit zo op te lossen bij de soldaten.
Maar heeft niets met het dressuurmatig achterwaartsgaan te maken, wat ik eerder beschreven heb.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 11:36

Needje schreef:
Professor dat klopt hoor. Tegen mij zeiden ze altijd dat ik juist contra eerst moest leren omdat ik anders in de problemen kwam op wedstrijd. :+ Dus ik braaf contra geoefend.
Nu rijd ik al tijden geen wedstrijden meer en wou toch eens een wisseltje leren. Dat gaat dus super slecht.
Als ie al gaat gaat ie meestal ook nog eens alleen voor.
Ik beken wel dat de galop eigenlijk nog niet goed genoeg is hier voor.
En ik zelf waarschijnlijk ook vanalles fout doe.
Maar aangezien ik ook springles heb vind ik het wel fijn als we het zouden kunnen.

Boven een hindernis wisselen gaat wel? Zo heb ik het vroeger op de manege geleerd in ieder geval (een gewone wissel rijden leerde je er niet, in de juiste galop aanspringen was goed zat. lessen kwamen niet boven b niveau uit).
Als dat wel gaat zou je het zo misschien wel aan kunnen leren. Eerst met hindernissen van redelijke hoogte (waar echt overheen gesprongen moet worden), in het midden op de diagonaal zetten. Dan de hindernis steeds wat lager, tot je het ook over een balk kunt. Zou het natuurlijk wel afwisselen en ook eenvoudige wissels rijden.
Let op: dit is puur een creatieve gedachtegang van me, dus als iemand anders een beter idee heeft..

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 11:41

Een galop wissel of een changement/Fliegende Galoppwechsel, zijn twee verschillende dingen.
Een galopwissel boven een sprong is iets anders aangezien men in de landing op het voorbeen land van de 2e fase van de galopsprong.
Een changement word van achter naar voren gereden en heeft veel meer uitdrukking dan een galopwissel.

laura1986

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 11:46

Ok, wel logisch eigenlijk.. Dus boven een hindernis wisselen helpt niet om te oefenen voor een changement?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 11:55

laura1986 schreef:
Ok, wel logisch eigenlijk.. Dus boven een hindernis wisselen helpt niet om te oefenen voor een changement?

Begrijp u wel, u bedoelt wanneer een paard helemaal niet omspringt dus van galopveranderd en stoer in de contragalop, in dit geval dan de verkeerde galop door galoppeert met hulp van een hindernis het kan aanleren?
Bij zulke paarden zet men een cavaletto op x zodat men van de ene grotevolte naar de andere grotevolte eroverheen springt.
Men geeft de andere galop aan(veranderen van de hulpen) 1 galopsprong voor deze cavaletto, door dat de richting veranderd en het paard springt (zweefmoment) haalt men het paard uit zijn gewoonte om in de zelfde galop te blijven en meestal springt hij dan om in de andere galop.
Dit kan men later ook met een balk doen, alleen dat is nog lang geen changement, maar een hulpmiddel om het paard uit het vastgeroeste patroon te halen.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 12:04

laura1986 schreef:
dus als iemand anders een beter idee heeft..

Jame Fillis schreef:
To obtain a change of leg, I proceed in the following manner: I start the horse into the canter on the off fore (=rechtergalop) while going to the right When he has gone some strides on this leg, I stop him and make him start off on the near fore (=linkergalop)while circling to the right, and taking care to hold him as straight as possible. I repeat this work several times, and continue it until I feel that the horse is perfectly light in hand, and that he will start off into the canter at the slightest pressure of the legs, without hurrying himself and without trying to carry his haunches out of the straight line.
To make sure that the horse does not carry himself sideways, we should start him at about a yard away from the wall, although it is difficult to do so. The result of this is to make the rider keep the horse very straight, without the help of the wall, and, at the same time, to make him more precise in his work.
We should not try to get the horse to change his leg away from the wall, before making him do so, while going along it. The horse should also very readily start into the canter on the leg we wish, when we have placed him in the position to do so, and have given him the proper indication with the legs. I then start him into the canter on the off fore, and keep him at it until he becomes quiet. I then walk him for a minute or two, and put him into the canter on the near fore, and keep him at it, the same as before, until he is light and quiet, after which I again walk him for some moments. Finally, I start him into the canter on the off fore, and so on. I therefore make successive starts at the canter, each one being on a different leg. Little by little I shorten the periods during which I let the horse walk between the starts at the canter, in such a way that he does not take, for instance, more than five, four, three, two, and finally, one step between the respective starts. At last he learns to start into the canter alternately from the stationary foot to the other foot, the starts being interrupted only by the halt.
Thus, the horse having been started into the canter on the off fore, is stopped, and is immediately started again into the canter on the near fore, this change of leg being helped by the halt. As the true change of leg is done without halting, it is called a change of leg in the air.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 12:09

[quote="ART_UMA"]
Graag van u bladzijde en welk boek en welke uitgave van Fillis, omdat het in het Engels en bij Filles altijd erg moeilijk is om zomaar iets uit zijn boek te halen aangezien hij het veel uitgebreider beschrijft en op verschillende manieren aangepast op de moeilijkheden die men kan ondervinden bij bepaalde oefeningen.
Waarom de bladzijde dan kan ik het nalezen direkt uit zijn werk.
Bovendien liet hij het nooit zover komen dat een paard niet changeerde, en vastroeste in een vast patroon.
Daar ken ik zijn methode veel te goed voor, ben er mee opgegroeid.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 12:18

Professor schreef:
laura1986 schreef:

Begrijp u wel, u bedoelt wanneer een paard helemaal niet omspringt dus van galopveranderd en stoer in de contragalop, in dit geval dan de verkeerde galop door galoppeert met hulp van een hindernis het kan aanleren?
Bij zulke paarden zet men een cavaletto op x zodat men van de ene grotevolte naar de andere grotevolte eroverheen springt.
Men geeft de andere galop aan(veranderen van de hulpen) 1 galopsprong voor deze cavaletto, door dat de richting veranderd en het paard springt (zweefmoment) haalt men het paard uit zijn gewoonte om in de zelfde galop te blijven en meestal springt hij dan om in de andere galop.
Dit kan men later ook met een balk doen, alleen dat is nog lang geen changement, maar een hulpmiddel om het paard uit het vastgeroeste patroon te halen.

Ok duidelijk :j Ja ik bedoelde inderdaad om het paard uit het patroon te halen om steeds in dezelfde (al dan niet contra)galop door te gaan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 15:25

Professor schreef:

Als de beige terug is van zwangerschapsverlof (veulen moet er nog uit), dat eens proberen, met balk en cavaletti wel geprobeerd,
ging ook, maar balk weg en het ging niet meer, maar nooit galopsprong ervoor geprobeert altijd boven de sprong (nou ja sprong...., huppel van de balk).
Die ga ik onthouden!

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 15:56

Professor schreef:
murphy102 schreef:
Nu we het toch nog even over het taktmatig drijven hebben, wil ik u eens naar uw mening vragen over het volgende:
We hebben het hier onlangs over het achterwaarts gehad met de daarbij behorende hulpgeving. Om e.e.a. niet ingewikkelder te maken heb ik dat zo gelaten.
Echter, als ik achterwaarts ga drijf ik nl. wel degelijk in de takt van de gang.
Ik zorg uiteraard eerst voor de voorwaarden en zet het achterwaarts dan in op 2 teugels en 2 benen.
Vervolgens drijf ik mee in de takt van de gang het paard achterwaarts.
Ook de teugelhulp geef ik in de takt van de gang.
Dus voor de linker diagonaal geef ik linkerbeen en links gelijkertijd een licht sluiten van de linkerhand, dus laterale hulpen.
Dan rechts idem. Je krijgt dus: linkerbeen - linkerteugel, rechterbeen - rechterteugel enz. tot max. 6 passen.
Om weer voorwaarts te gaan, beëindig ik de laterale hulpen en drijf voorwaarts met zit en benen.
Dit gaat als vanzelf en voelt zo logisch aan. Het paard blijft geheel nageeflijk in een lichte aanleuning met krachtige passen achterwaarts, zo recht dat je er een lineaal naast kan leggen.

Dit laat ik niet al mijn ruiters doen, maar wel degenen die het aanvoelen.
Graag zou ik willen weten of u en anderen hier ook deze hulpgeving toepast.

Het nadeel van het tactmatige drijven is wanneer men achterwaarts gaat inwezen het paard instabiel maakt(men verleid het paard om met de achterhand te gaan waggelen, dus van de lijn af te wijken), bovendien is achterwaartsgaan een diogonale draf beweging, waar ik ook anders drijf als de meesten hier, wat ik geleerd heb van dhr Everts de rechterhand van van Reede (aangegeven dus uitgelegd bij tactmatig drijven).
Het moeilijkste van achterwaartsgaan is niet de beweging naar achteren te gaan, maar het recht blijven van het paard, en dat niet aan het beschot maar op een niet begrensde lijn, de middenlijn bv.
Wanneer men tactmatig drijven zou bemerkt het paard bovendien niet het verschil tussen de kuit hulpen, die ik bij het achterwaarts twee handbreedte achter de singel leg wel heb het zijn andere hulpen die ik later ook weer kan benutten voor de Piaffe en overgangen daarin, bovendien zijn daar de spieren die naar de knie heup en spronggewricht gaan die stimuleer ik dan om te reageren.
U zult bemerken dat wanneer men dit doet het paard veel makkelijker recht te houden is, dat het paard naar een paar maal oefenen geheel geen teugel druk meer nodig heeft, en dat het paard in het achterwaartsgaan steeds meer verzameld (gaat zitten).
Tactmatig drijven gebruikt men bij een wending op de achterhand, daar is het functioneel omdat men het afdrukken van de achterbenen stimuleert maar in voorwaartse beweging.
Het is onlogisch om een paard door tactmatige hulpen en laterale hulpen achterwaarts te laten gaan wanneer het een diogonale beweging is.
Waneer men dus linkerhand en linkerbeen dus laterale hulpen geeft begrijp ik zelf echt de zin niet het rechterachterbeen die eigenlijk de beweging in zou moeten zetten gelijktijdig met het linker voorbeen krijgt geen enkel signaal om iets te doen???
Tactmatig is functioneel van achter naar voren maar van voor naar achter functioneert dat niet.
Dat heeft ook mede te maken met de bewegingsmogelijkheid van het voorbeen, en de reactie van het paard.

Interessant! Toch professor, wordt het wel degelijk binnen de Klassieke Dressuur ook zo gedaan, o.a. ook door M. Barrau-Jacometti!
Achterwaarts gaan is een voorwaartse beweging. Er is genoeg impuls.
Bij de laterale hulpen is er bewaking aan de andere zijde. Paarden gaan op de renverseerlijn als een kaarsje zo recht achterwaarts, geen gewaggel, geen geslinger.
Op het moment dat de linkerhand voor de linker diagonaal sluit en meteen weer opent is de rechterteugel er gewoon aan, begrensd. Ik had misschien duidelijker moeten zijn waar het betreft de funkties van de andere laterale zijde, nl. bewaking!
Voor linker diagonaal: linkerkuit, links halve ophouding, rechts begrenzing. Toch is dit een laterale hulp met diagonale ondersteuning.

Wel moet ik erbij zeggen dat ik deze wijze voornl. gebruik bij verreden paarden. Dan bedoel ik paarden die achteruit getrokken zijn op de hand en zover zijn dat ze in de staak op de achterbenen gaan bij die oefening en die vervolgens elke vorm van medewerking weigeren op de "gewone" klassieke manier.
Uiteraard werk ik met dit soort paarden eerst weer aan de hand om het achterwaarts gaan weer correct aan te leren.
Dat lukt niet altijd even gemakkelijk. Door in een dergelijke situatie in de takt van de gang te drijven, krijg ik het vertrouwen terug en alle gewilligheid die ik niet krijg bij de "gewone" klassieke wijze.
Dan kan het zijn dat dat misschien niet een funktionele hulp is, maar als ik op dat moment een paard weer zonder dwang in vertrouwen achterwaarts kan krijgen, is dat misschien een omweg, maar m.i. wel passend binnen de klassieke manier.
Daarvanuit kun je doorgaans weer op de "gewone" hulpgeving uit komen. En soms zal dat moeilijk blijven. Maar als die ruiter dan weer verder kan met een paard dat weer vertrouwen heeft gekregen in het achterwaarts gaan, is het toch de moeite waard ook al krijg ik hier geen of een minder verzameld resultaat uit.
Ik zou zeggen, probeer het eens uit om te begrijpen wat ik bedoel en voel

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 18:38

Professor schreef:
ART_UMA schreef:
Graag van u bladzijde en welk boek en welke uitgave van Fillis, omdat het in het Engels en bij Filles altijd erg moeilijk is om zomaar iets uit zijn boek te halen aangezien hij het veel uitgebreider beschrijft en op verschillende manieren aangepast op de moeilijkheden die men kan ondervinden bij bepaalde oefeningen.
Waarom de bladzijde dan kan ik het nalezen direkt uit zijn werk.
Bovendien liet hij het nooit zover komen dat een paard niet changeerde, en vastroeste in een vast patroon.
Daar ken ik zijn methode veel te goed voor, ben er mee opgegroeid.

Het is uit het gedigitaliseerd bestand: "Breaking and Riding, with military comments" uit 1902 vertaald door M. H. HAYES . Het is in hoofdstuk II (ordinary riding), sub hoofdstuk "changes of leg", blz 167.

zie:http://www.archive.org/details/breakingriding00fill

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 18:41

Ik heb nog een vraagje over achterwaarts, wat kan je eraan doen als een paard slepend achterwaarts gaat (strepen trekken)?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 18:48

murphy102 schreef:
Achterwaarts gaan is een voorwaartse beweging. Er is genoeg impuls.

Ik blijf dit flauwekul vinden. Achterwaarts is geen voorwaartse beweging (punt). Wat heeft impuls hier nu mee te maken? Impuls: voorwaartse drang opgewekt en onder controle van de ruiter, dus op elk moment weer voorwaarts kunnen, ja dat snap ik, maar dat maakt achterwaarts nog geen voorwaartse beweging, het geeft hooguit een randvoorwaarde / beoordeling van goed achterwaarts.
setteke schreef:
Ik heb nog een vraagje over achterwaarts, wat kan je eraan doen als een paard slepend achterwaarts gaat (strepen trekken)?
Zorgen dat er geen spanning / vasthouden is in het achterwaarts gaan. Hoe gaat ie achterwaarts aan de hand (zonder ruiter) op het harde? Snapt je paard de hulpen?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 19:25

ART_UMA, het paard wat ik het meest recent startte, kan achterwaarts voor een 8 :D (heeft ZZ licht gelopen).
Het was meer een algemene vraag en ik denk dat er wel meer paarden "last" van hebben. Vooral bij wedstrijdspanning en als ze wat afgeleid zijn door hun omgeving.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 19:28

Professor schreef:
Moll schreef:
ja paarden die spaanse pas hebben geleerd is rechter been linker teugel, linker been rechter teugel

Ken ik maar u plaatste dat na mijn bericht, en ik vind dat men deze hulpen niet geeft bij het achterwaartsgaan, daarom mijn reaktie.

het ging er om dat er word geschreven linkerbeen linker teugel, en enz van daar dat ik daar aan moest denken, vat u hem nog????

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:13

volgens mij bedoelt Murphy dat het achterwaarts gaan alleen goed uitgevoerd wordt als het als een voorwaartse beweging gereden wordt. anders wijkt het paard gewoon voor de hulpen achteruit en is het in feite een 'aan de hulpen onttrekken' en geen gedragen, verzameld achterwaarts gaan.

@setteke: als een paard strepen trekt, mist de impuls, lijkt mij. een paard moet veerkrachtig achterwaarts treden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:20

Citaat:
Ik blijf dit flauwekul vinden. Achterwaarts is geen voorwaartse beweging (punt). Wat heeft impuls hier nu mee te maken? Impuls: voorwaartse drang opgewekt en onder controle van de ruiter, dus op elk moment weer voorwaarts kunnen, ja dat snap ik, maar dat maakt achterwaarts nog geen voorwaartse beweging, het geeft hooguit een randvoorwaarde / beoordeling van goed achterwaarts.

Deze uitspraak had ik niet van u verwacht. Wat doet men het eerste wanneer men achterwaarts gaat, dan drijft men het paard tegen de hand, dan geeft het paard na en gaat achterwaarts.
Een voorwaarts bij een paard wil zeggen niet de richting, maar en dat is voor velen misschien niet helemaal begrijpbaar, dat het paard direct in elke situatie door de lichtste hulp voorwaarts wil gaan.
Wanneer dit niet voorhanden is dat kruipt het paard achterwaarts, en het moet gaan en men moet als ruiter bij elke stap het paard weer naar voren kunnen rijden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:22

ART_UMA schreef:
Het is uit het gedigitaliseerd bestand: "Breaking and Riding, with military comments" uit 1902 vertaald door M. H. HAYES . Het is in hoofdstuk II (ordinary riding), sub hoofdstuk "changes of leg", blz 167.

zie:http://www.archive.org/details/breakingriding00fill

Jammer er zijn vertaal en begrips fouten in, maar alleen het woord galop is al verkeerd vertaald.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:29

quadripes schreef:
volgens mij bedoelt Murphy dat het achterwaarts gaan alleen goed uitgevoerd wordt als het als een voorwaartse beweging gereden wordt. anders wijkt het paard gewoon voor de hulpen achteruit en is het in feite een 'aan de hulpen onttrekken' en geen gedragen, verzameld achterwaarts gaan.

@setteke: als een paard strepen trekt, mist de impuls, lijkt mij. een paard moet veerkrachtig achterwaarts treden.

Ja, dat snap ik :D . Maar hoe leer je een paard zijn benen optillen, als hij er een gewoonte van gemaakt heeft om met zijn achterbenen strepen te trekken?
Misschien is dit wel een te moeilijke vraag, maar lang geleden had ik een ruin die in het Z als bemerking kreeg, dat hij strepen trok met zijn achterbenen tijdens het achterwaarts gaan. Het is uiteindelijk helemaal goed gekomen en hij heeft ZZ Zwaar gelopen.
En ik denk, zo af en toe rond kijkend op wedstrijden, dat er meer mensen een probleem mee hebbben.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:42

Citaat:
Ja, dat snap ik . Maar hoe leer je een paard zijn benen optillen, als hij er een gewoonte van gemaakt heeft om met zijn achterbenen strepen te trekken?

Door niet achterwaarts dus terug te werken met de hand, steeds teugels ontspannen (nageven) dan tilt het paard zijn benen op.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:49

ik zou denken het paard voorwaarts te rijden en vanuit die gedachte ook achterwaarts. dus tegen het bit aan rijden en dan achterwaarts laten treden. niet heel veel passen tegelijkertijd. de hand doet niets, behalve aangeven dat het paard niet voorwaarts moet treden maar achterwaarts. en dan bij 1 krachtige pas achteruit meteen weer voorwaarts rijden. bij het achterwaarts gaan niet voortdurend spanning op de teugels hebben, je moet juist een lichte verbinding hebben.

het is eigenlijk best een lastige oefening om goed uit te voeren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 21:04

Professor schreef:
Citaat:
Ja, dat snap ik . Maar hoe leer je een paard zijn benen optillen, als hij er een gewoonte van gemaakt heeft om met zijn achterbenen strepen te trekken?

Door niet achterwaarts dus terug te werken met de hand, steeds teugels ontspannen (nageven) dan tilt het paard zijn benen op.

en ook zeker weten dat het geen medische oorzaak heeft zoals bijvoorbeeld spat...dan kun je trainen tot je een ons weegt maar hij gaat ze dan echt niet optillen.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 21:33

Professor schreef:
Citaat:

Deze uitspraak had ik niet van u verwacht. Wat doet men het eerste wanneer men achterwaarts gaat, dan drijft men het paard tegen de hand, dan geeft het paard na en gaat achterwaarts.
Een voorwaarts bij een paard wil zeggen niet de richting, maar en dat is voor velen misschien niet helemaal begrijpbaar, dat het paard direct in elke situatie door de lichtste hulp voorwaarts wil gaan.
Wanneer dit niet voorhanden is dat kruipt het paard achterwaarts, en het moet gaan en men moet als ruiter bij elke stap het paard weer naar voren kunnen rijden.

Dat zeg ik toch, impuls, de drang naar voren maakt of achterwaarts goed is. De schaukel is een mooie test om te zien hoe goed de voorwaartse drang er feitelijk is.

Maar ik heb zo af en toe moeite met het zeg maar ingewikkeld maken waar dat niet hoeft. Achterwaarts is een beweging naar achteren en voorwaarts een beweging naar voren. Impuls is de drang naar voren, ook als de beweging er niet is. Dus met impuls naar achteren, helemaal eens.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:27

geerke"
[quote="Professor schreef:
Citaat:

en ook zeker weten dat het geen medische oorzaak heeft zoals bijvoorbeeld spat...dan kun je trainen tot je een ons weegt maar hij gaat ze dan echt niet optillen.[/quote]

Een goed voorbeeld dat instructie ook ten zeerste belangrijk is, die behoren dat te herkennen en zo paard en ruiter te beschermen tegen het leed u doet beschrijven.