DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:58

Karl66 schreef:
De enige reden waarom mensen dit soort resultaten noemen is omdat Q nu antwoord op zijn vragen wil Pling
*LOL* Ja vast, dat deden ze voor mij Pling . Toch jammer dat die uitnodiging dan niet is aangekomen Clown .
Het zal mij erg benieuwen hoeveel van mijn vragen dat onderzoek uiteindelijk zal beantwoorden: volgens mij valt dat vies tegen... Schijnheilig

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:09

Aimee schreef:
horseyfries schreef:
Hubertus Schmidt bemoeide zich niet met de discussie over LDR, de enige kritische noot die hij gaf ging naar het trainen van de piaffe aan de hand. Hij vroeg zich af of het daarom was dat sommige paarden in het losrijden met de trainer ernaast geweldig piaffeerden terwijl ze in de baan niet de helft daarvan lieten zien. Ze vroegen Kottas om weerwoord maar daar kwam helemaal niets uit, dat vond ik teleurstellend.

Was Hinnemann er niet om daarop te reageren? Bloos Bloos Bloos
Die leert ze toch ook eerst aan de hand piafferen....

Nee, die staat er wel naast maar er zit er dan ook nog eentje op Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:10

QQQQ schreef:
Exact. Dus het doen van proeven met paarden in een bepaalde halshouding, zonder ruiter op een loopband, die aantonen dat de schoft omhoog kan en de rug kan bewegen zeggen dan ook niet zo heel veel. Kortom: veel zal afhangen van de exacte proefopstellingen, vraagstellingen en interpretaties. En nu maar hopen dat je de ons niet gaat halen Knipoog .

Als een paard zonder dressuurmatige inwerking van de ruiter de rug kan bollen, met de schoft omhoog kan bewegen, de rug kan bewegen en het achterbeen onder kan brengen terwijl het dier in een lage ronde diepe halshouding loopt... Dan zegt dat inmens veel... namelijk dat daar geen ruiterkracht voor nodig is Pling

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:12

Tyrza schreef:
Nee, die staat er wel naast maar er zit er dan ook nog eentje op Haha!

Hmmmm.... ik heb dat zelf toch ook bij hem gezien zonder ruiter erop Bloos
Doet ie een longeersingel over het zadel heen.... dus er kan dan niet eens een ruiter op.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:14

QQQQ schreef:
Karl66 schreef:
Q, over dit deelonderwerp zijn ze net zo stellig hoor.
Daar heb ik andere geluiden over gehoord. Wacht dus maar gewoon af Knipoog . Ach, geduld hebben ruiters toch zat?

Jij nog het meeste van allemaal denk ik, je wacht al jaaaaaren tot je paard uit zichzelf iets gaat doen immers? Haha!

Er is wel degelijk ook onderzoek gedaan naar de invloed op de beweging dus ik vrees dat je bronnen niet volledig waren..... Slapen

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:16

Aimee schreef:
Als een paard zonder dressuurmatige inwerking van de ruiter de rug kan bollen, met de schoft omhoog kan bewegen, de rug kan bewegen en het achterbeen onder kan brengen terwijl het dier in een lage ronde diepe halshouding loopt... Dan zegt dat inmens veel... namelijk dat daar geen ruiterkracht voor nodig is Pling
Het vetgedrukte gebeurt volgens de buitenlandse collega's dus niet. Daarnaast kan het nog zijn dat een deel van de rug meer beweegt ipv de hele rug. De huidige resultaten zeggen dus nog niet zoveel.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:18

horseyfries schreef:
Er is wel degelijk ook onderzoek gedaan naar de invloed op de beweging dus ik vrees dat je bronnen niet volledig waren..... Slapen
Ik weet niet waar jij op doelt. Er is van dit onderzoek iig nog niets gepubliceerd.
horseyfries schreef:
Jij nog het meeste van allemaal denk ik, je wacht al jaaaaaren tot je paard uit zichzelf iets gaat doen immers? Haha!
Jouw bronnen weten duidelijk helemáál niet waar ze het over hebben *LOL* .

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:20

QQQQ schreef:
Het vetgedrukte gebeurt volgens de buitenlandse collega's dus niet. Daarnaast kan het nog zijn dat een deel van de rug meer beweegt ipv de hele rug. De huidige resultaten zeggen dus nog niet zoveel.

De resultaten die jij kent, bedoel je Knipoog
Of de manier waarop jij de resultaten interpreteert.... Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:23

Aimee schreef:
De resultaten die jij kent, bedoel je Knipoog
Of de manier waarop jij de resultaten interpreteert.... Haha!
De resultaten die zijn gepresenteerd, bedoel ik. Niet gepubliceert, niet uitgekristaliseert. Als jij eens wist hoeveel hele interessante resultaten nooit dit stadium voorbij zijn gekomen... Geduld Aimee, geduld - toe maar, je kunt 't! Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:27

QQQQ schreef:
De resultaten die zijn gepresenteerd, bedoel ik. Niet gepubliceert, niet uitgekristaliseert. Als jij eens wist hoeveel hele interessante resultaten nooit dit stadium voorbij zijn gekomen... Geduld Aimee, geduld - toe maar, je kunt 't! Haha!

Maar jij was niet bij de presentatie aanwezig en horseyfries wel....
Jij hebt de gepresenteerde resultaten dus indirect tot je genomen en horsyfries direct van de bron.....
Zou je dan misschien kunnen bedenken dat jij niet álle resultaten tot je hebt genomen, omdat je alleen de resultaten weet die een ander jou verteld heeft, de resultaten zijn al aan de eigen interpretatie van jou tussenpersoon onderhevig geweest én daar komt nog eens jou eigen interpretatie bij.

Geduld? Ik ben niet degene die continu om onderzoeksresultaten loopt te blèrren.....

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:28

QQQQ schreef:
En over het onderzoek: De rug beweegt meer, er is verder nog niet gekeken naar wat de achterbenen hierbij doen en of die beweging van de rug ook inderdaad goed is, is volgens mij ook nog niet uitgesproken. Kortom, ik blijf erg benieuwd naar het uiteindelijke artikel van deze preliminaire data.

Het HELE lichaam is onder de loep genomen (neem me niet kwalijk voor afwisselend NL en engels, fouten wat betreft inhoud voorbehouden):

in stap en draf, met en zonder ruiter, in 6 verschillende "standjes":

1- vrij (unrestrained)
2- Standaard positie ( voor ll)
3- neus achter ll
4- hals lager en geflexed
5- extreem voor ll
6- VWNW

Onderzoeken zijn gedaan in Utrecht, Uppsala (beiden 6 camera gait analysis system) en Zurich (tredmill met inbuilt forceplate)

7 Top level GP paarden namen hieraan deel. Er werden 12 camera's geplaatst, beiden zijdes, voor en achter.

Op de loopband werden kracht en beweging gemeten, waaronder beweging vd ledematen, rug, angulair motion patterns en de range of motion.

Bij 1 ontstond er een hollere rug, minder toename vd buiging in beweging.

Bij 4 kwam er meer flexion thoracle en lumbar, meer beweging in schoft, deze komt hoger waardoor een verhoging (raise) van de voorhand ontstaat). Hierdoor ontstaat een greater range in motion en een sterkere beweging.

Wat betreft gewicht in stap:

Bij 1 en 6 was er geen verschil in gewicht bij VH en AH, bij 5 kwam meer gewicht op AH en 3 en 4 bleven neutraal.

Kracht:
Bij 5 komt het paard meer op de AH en ontstaat er een piek in kracht, maar de beweging werd wel slechter (niet zo raar, extreem voor loodlijn, dus over de teugel, is niet echt bevordelijk voor de durchlassigkeit).
Bij 4 waren er weinig veranderingen geconstateerd
Bij 2 was er de kleinste vermindering bij alle posities

Er werd op het hart gedrukt NOOIT te trekken. Grootste fout die je kunt maken. Sommige paarden hoeven niet zo diep. Sterke buispieren zijn noodzakelijk. Dit van wege het effect dat wanneer de buikspieren zich aanspannen, de rug zich opbolt (dus ontspant, antagonisten).

Let wel, dit is een gedeelte wat ik heb kunnen overnemen, er was zoveel info en stof dat ik ook wilde opletter wat er nu precies gezegd werd (engels was niet hun beste vak Haha!)
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 05-11-06 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:32

QQQQ schreef:
Aimee schreef:
Van mij mag je overal op wachten.... tot je een ons weegt zelfs..... ik durf nu al te zeggen dat als die peer-reviewed publicatie er is en die heeft dezelfde conclusie, dat jij dan aangeeft te wachten op een publicatie die de conclusie weerlegt Clown
Nee hoor, er blijven dan nog genoeg redenen over om tegen LDR te zijn Knipoog . Daarnaast kunnen we dan pas gaan kijken naar de methoden die zijn gebruikt en of die de eigenlijke situatie weerspiegelen etc etc. Het is zeker niet zo dat één publicatie van welke aard dan ook in één klap een eind aan de discussie zal maken .
Aimee schreef:
Je vergelijking met een rodeopaard is imo volledig onzinnig....
Wat wil je daarmee zeggen?
Mijn inziens geeft dat alleen maar aan dat een paard ook de schoft omhoog kan brengen en de rug goed kan bewegen zonder dressuurmatige inwerking van de ruiter... maar dat lijkt me niets nieuws.... tenminste, mijn tweejarige kan dat ook prachtig in de wei.
Exact. Dus het doen van proeven met paarden in een bepaalde halshouding, zonder ruiter op een loopband, die aantonen dat de schoft omhoog kan en de rug kan bewegen zeggen dan ook niet zo heel veel. Kortom: veel zal afhangen van de exacte proefopstellingen, vraagstellingen en interpretaties. En nu maar hopen dat je de ons niet gaat halen Knipoog .

Zoals ik al zei, zelfs al is er alleen nog geen onderzoek gedaan is naar de invloed van LDR op de punten van de staartharen, dan zal jij dat nog gebruiken om jouw gelijk te bewijzen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:35

Tyrza schreef:
Het HELE lichaam is onder de loep genomen
Waarom wordt er dan alleen iets over de rug gemeld?
Tyrza schreef:
Wat betreft gewicht in stap:

Bij 1 en 6 was er geen verschil in gewicht bij VH en AH, bij 5 kwam meer gewicht op AH en 3 en 4 bleven neutraal.
Waarom worden 3 en 4 niet gelijk met 1 en 6 genoemd? Of is "neutraal blijven" niet hetzelfde als "geen verschil"??
Karl schreef:
Zoals ik al zei, zelfs al is er alleen nog geen onderzoek gedaan is naar de invloed van LDR op de punten van de staartharen, dan zal jij dat nog gebruiken om jouw gelijk te bewijzen.
Helaas Karl, maar ik ga niet voor onzin.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:37

QQQQ Ik heb dat onderzoek niet gedaan, heb enkele aantekeningen gemaakt. Er werd VEEEEEEL meer verteld. Maar die specifieke vragen had je zelf maar moeten stellen, alhoewel waarschijnlijk al je vragen wel beantwoord hadden kunnen worden.

Gezien de korte tijdsduur is een samenvatting van het hele onderzoek verteld. Anders zat je er wel een uur of 4 waarschijnlijk. Misschien moet je eens contact opnemen met van Weeren ter inzage van het onderzoek? Kan je je goedkeuring geven Haha!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:39

Q, je geeft anders net zelf een hele serie redenen waarom jij (met de nadruk op jij) die resultaten niet valide vindt. Ik snap eigenlijk niet waarom ze jou het onderzoek niet laten uitvoeren, jij hebt er blijkbaar veel meer verstand van dan de wetenschappers.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:42

Tyrza schreef:
QQQQ Ik heb dat onderzoek niet gedaan, heb enkele aantekeningen gemaakt. Er werd VEEEEEEL meer verteld. Maar die specifieke vragen had je zelf maar moeten vragen, alhoewel waarschijnlijk al je vragen wel beantwoord hadden kunnen worden.
Ik weet dat jij het onderzoek niet hebt gedaan, maar je zegt dat het HELE paard is bekeken, maar je komt enkel met een verhaal over de rug. Heb je over de rest niets aangetekend of hebben ze over de rest niets verteld?
Ongetwijfeld was er een antwoord geweest op mijn vraag, maar zoals ik al 6x roep: Ik wacht liever de ECHTE conclusies van dit onderzoek af en daarna zal ik de inhoud van het onderzoek willen zien.
Karl schreef:
Q, je geeft anders net zelf een hele serie redenen waarom jij (met de nadruk op jij) die resultaten niet valide vindt. Ik snap eigenlijk niet waarom ze jou het onderzoek niet laten uitvoeren, jij hebt er blijkbaar veel meer verstand van dan de wetenschappers.
Het zijn redenen waarom ik de resultaten wellicht niet valide zou kunnen vinden. Als de wetenschappers hun werk goed doen, zullen die redenen er niet zijn. (enne, ik ben wetenschapper Knipoog )

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:44

Tyrza schreef:
QQQQ Ik heb dat onderzoek niet gedaan, heb enkele aantekeningen gemaakt. Er werd VEEEEEEL meer verteld. Maar die specifieke vragen had je zelf maar moeten stellen, alhoewel waarschijnlijk al je vragen wel beantwoord hadden kunnen worden.

Gezien de korte tijdsduur is een samenvatting van het hele onderzoek verteld. Anders zat je er wel een uur of 4 waarschijnlijk. Misschien moet je eens contact opnemen met van Weeren ter inzage van het onderzoek? Kan je je goedkeuring geven Haha!

Dat bedoel ik nou....
Jij hebt aantekeningen gemaakt....
Q was niet aanwezig, dus die kan de info slechts uit verhalen of aantekeningen van tussenpersonen hebben verkregen.
Noch aantekeningen, noch verhalen zijn volledig... van niemand....
Als Q's tussenpersoon alleen iets over de rug heeft onthouden, dan ligt dat niet aan het onderzoek maar aan de tussenpersoon.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:46

Aimee schreef:
Dat bedoel ik nou....
Q was niet aanwezig, dus die kan de info slechts uit verhalen of aantekeningen van tussenpersonen hebben verkregen.
Wéér een reden om geduld te hebben en publicatie af te wachten Ja !

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:48

QQ Kom ik alleen met een verhaal over de rug?? Er wordt toch ook een stukje over het gewicht gepraat. Q, ik ben geen journaliste, kan nog steeds geen steno, noch blind schrijven/typen.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:49

QQQQ schreef:
Aimee schreef:
Dat bedoel ik nou....
Wéér een reden om geduld te hebben en publicatie af te wachten Ja !

Nog een reden om er live bij te zijn.... kan je je eigen interpretaties maken en horen wat je wil horen Ja

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:51

Tyrza schreef:
QQ Kom ik alleen met een verhaal over de rug?? Er wordt toch ook een stukje over het gewicht gepraat. Q, ik ben geen journaliste, kan nog steeds geen steno, noch blind schrijven/typen.
Klopt, maar toch ver van het hele lijf. Je hoeft toch niet alles op te schrijven om de belangrijke zaken wel te kunnen onthouden? Goed opletten zou al genoeg moeten zijn Knipoog .
Tyrza schreef:
Nog een reden om er live bij te zijn.... kan je je eigen interpretaties maken en horen wat je wil horen
Nee, dat is daar geen reden voor .

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:56

Erm... ja hoor, jij gaat mij even de les lezen dat ik beter moet opletten? Right...

Iets met de pot en ketel enzo?

Wederom een reden om weer eens niet meer inhoudelijk op je posts te reageren.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:58

QQQQ schreef:

Verward

Een paar feiten op een rijtje:
- Q was niet bij de presentatie
- Q weet dus eigenlijk niet exact waar hij het over heeft
- Q heeft wel een oordeel
- Maar Q's oordeel is in feite alleen gebaseerd op niet-complete informatie van derden
- Vervolgens wimpelt Q het onderzoek af als onvolledig

Volgens mij heb jij alléén maar redenen om er wèl zelf bij te zijn.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:58

Tyrza schreef:
Erm... ja hoor, jij gaat mij even de les lezen dat ik beter moet opletten? Right...

Iets met de pot en ketel enzo?

Wederom een reden om weer eens niet meer inhoudelijk op je posts te reageren.
Ruuuustig ademen Tyrza, er stond een Knipoog .

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:59

Aimee schreef:
QQQQ schreef:

Verward

Een paar feiten op een rijtje:
- Q was niet bij de presentatie
- Q weet dus eigenlijk niet exact waar hij het over heeft
- Q heeft wel een oordeel
- Maar Q's oordeel is in feite alleen gebaseerd op niet-complete informatie van derden
- Vervolgens wimpelt Q het onderzoek af als onvolledig

Volgens mij heb jij alléén maar redenen om er wèl zelf bij te zijn.
Bijna goed. Q heeft nog geen oordeel, wel vragen. Die vragen zullen worden beantwoord als het artikel er is en dan volgt Q zijn oordeel over dit volledige onderzoek.