

Joolien schreef:De drukt zich nog een beetje op vanuit die onderhals en ontrekt zich wat aan het teugelcontact. Probeer het allemaal nog niet te moeilijk te maken, wat voltes openen en sluiten, wat schakelen in stelling, rechtzetten en contra stelling. Hierdoor kun je haar uitnodigen om het contact wat aan te nemen. Probeer teugelcontact te houden, ook al kropt ze zich wat op. Ze moet vertrouwen en stabiliteit in de ruiterhand krijgen.
Klopt helemaal hoor, contact krijgen is waar we vooral mee bezig zijn. Eigenlijk doe ik dat precies op de manier die jij aangeeft, ik houd het nog heel erg 'simpel' allemaal. Dat is al moeilijk genoeg.

Dat opdrukken vanuit de hals, hoe kan ik dat het beste voorkomen? Is dat een kwestie van rustig doorgaan en wachten tot ze vanzelf los durft te laten? Ik moet zeggen dat ze het in een lagere houding minder doet voor mijn gevoel, dat vindt ze ook gewoon een stuk makkelijker.
flavlip schreef:@ appelflapje Probeer eens goed naar jouw eigen houding te kijken op de foto's, wat valt je zelf op?
Ik zit erg naar voren, daar ben ik me zeker van bewust. Dat is natuurlijk nooit handig, maar zeker niet als je paard van nature al zo'n moeite heeft om wat meer op achter te komen. Kwestie van nog strenger zijn tegen mezelf, dat zal al veel schelen.
Simpelman schreef:@Appelflapje,
Jullie zijn nog steeds van plan een gat in te duiken?
Paarden mogen nooit achter de loodlijn gereden worden, dat manipuleert ze om de verkeerde spieren te gebruiken om zich te bewegen.
Klassieke Dressuur is het harmonieus ontwikkelen van het organisme en de natuurlijke eigenschappen van het paard.
In vrijheid lopen paarden met hun neus 5 à 15 cm voor de loodlijn, daar hoort hij dus.
Google voor de aardigheid eens "paarden in vrijheid".
Hier zie je de natuurlijke eigenschappen van een paard, dat is het uitgangspunt.
Achter de loodlijn rijden geeft maar een gevoel van controle en daarom doet iedereen het.
Kijk maar eens naar de hoek van inwerking van de teugels/bit op de lagen, die wordt aanzienlijk versterkt.
Normaal werkt het bit grotendeels op de mondhoeken en de tong in.
Voor de loodlijn rijden is een enorme omschakeling, alles voelt anders, we verleizen dat gevoel van kontrole, ook onze benadering moet anders worden.
We nodigen het paard uit met ons te dansen ipv hem te dwingen.
Niet voor niets wordt het als fout aangemerkt door het FEI.
[ Afbeelding ]
Ik kan voor mezelf heel zeker zeggen dat ik haar absoluut niet achter de loodlijn rijd voor de controle, maar ik ben het verder met je eens hoor, ik zou het ook liever anders zien. We blijven oefenen. Verder heb ik trouwens niet het idee dat ze enorm op de voorhand valt op deze foto's. Het is nog lang geen ideaalbeeld, maar in mijn ogen is het ook weer niet 'een gat in duiken'. Maar als ik dat helemaal verkeerd zie, hoor ik het ook graag.
Veulen84 schreef:Die heeft pas een hals en nekMaar wel duidelijk niet de makkelijkste in dragende oefeningen. Het zwaarte punt kwa spieren zit bij dit paard ook echt aan de voorkant.
Probeer het eens met overgangen terug. Je rijd terug tot het moment dat je voelt dat je het contact met de mond gaat verliezen, en dan rij je weer voorwaarts. Het gaat niet om het terug komen, maar om het echte belasten van dat achterbeen. Zijgangen zoals schouderbinnenwaarts kunnen je ook helpen. Is ze een beetje een loperig paard dan zijn trage overgangen van stap - halt - achterwaarts - draf een goede om hem een beetje meer te laten werken.
Ik vind het trouwens bijzonder prettig om te zien dat je hem niet probeert op te tillen in de hals, maar hem rustig ruimte geeft om te strekken. Hierdoor heeft ie wel een mooie sterke bovenlijn.
Zodra je het gevoel hebt voorover te vallen... Denk aan zijn achterhand trainen. (Hoe lekker zit je met je beugel 1 gaatje langer?)
Grappig dat dat jou ook zo opvalt dat ze aan de voorkant zo zwaar bespierd is en achter wat achterblijft. Hoor vaker dat ze een flinke hals heeft, zeker voor een merrie. Ze is achter inderdaad niet zo sterk, dus de overgangen terug ga ik zeker eens proberen. Loperig is ze niet, ze heeft een heel fijn basistempo en blijft daar ook vrij constant in doorlopen. Tot het moment dat het wat moeilijk wordt, dan gaat ze versnellen om onder het werk uit te komen. Beugels een gaatje langer ga ik proberen. Denk dat ik dan wat uit balans raak, maar misschien is het een kwestie van wennen.
