Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 15:33

andafries schreef:
Tactmatig drijven doe ik ook alleen wanneer het nodig is, dus niet iedere pas. Maar ik heb geleerd om in draf met het binnenbeen te drijven en niet met beide kuiten tegelijk. In stap op het moment dat het paard binnenbeen optilt dan binnen kuit en buiten been optilt dan buitenkuit dus om en om en niet vaker dan drie keer achter elkaar drijvende beenhulp te geven. En wat belangrijk is dat de beenhulpen klein en onzichtbaar blijven.

Waneer men het zweefmoment wil verlengen, kan men dit doen door met beide kuiten tergelijker tijd te drijven, hierdoor ontwikkeld men meer Schwung. Dit doet men natuurlijk niet constant.
Tactmatige hulpen zijn zoals het woord al zegt hulpen in de tact van de beweging, daar zijn veel variaties van, hoe verder in de africhting en ontwikkeling van het rijkunstig gevoel voelt de ruiter dit beter aan en kan deze zeer gedoseerd inzetten.

liberty22

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 16:48

wat te doen bij een paard dat niet contra wil galloperen?
dan met name als er van hand veranderd word?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 17:18

liberty22 schreef:

vermoedelijk doe je teveel met je handen en je zit, waardoor dit gebeurd
als je hetzelfde blijft zitten als op de andere hand, moet ie zo door blijven galopperen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 17:29

.
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 26-03-11 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 17:29

liberty22 schreef:

Zoek de fout bij u zelf, een kleine verandering in de zit en het paard springt om.
Vaker aangaloperen in contragalop dus galop stap, nooit naar draf.
Het paard leren te verkorten in galop, dus de verzamelde galop verbeteren. Veel galop halthouden, en dat na zeg maar 4 tot 5 galopsprongen. Het is gewoon een kwestie van het paard goed verzameld houden en licht aan de hulpen, dus een lichte aanleuning.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 17:31

Professor schreef:
liberty22 schreef:

Zoek de fout bij u zelf, een kleine verandering in de zit en het paard springt om.
Vaker aangaloperen in contragalop dus galop stap, nooit naar draf.
Het paard leren te verkorten in galop, dus de verzamelde galop verbeteren. Veel galop halthouden, en dat na zeg maar 4 tot 5 galopsprongen. Het is gewoon een kwestie van het paard goed verzameld houden en licht aan de hulpen, dus een lichte aanleuning.

ok bedankt , dan richt ik me eerst hierop en zal ik onder begeleidding wel daadwerkelijk van handveranderen in dezelfde galop.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 17:46

liberty22 schreef:
.

wat bedoel je hiermee?

begrijp je niet hetgeen ik schreef?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 18:03

nombrado schreef:
liberty22 schreef:
.

wat bedoel je hiermee?

begrijp je niet hetgeen ik schreef?

ja begrijp het en ws heb je ook gelijk , ik zal het zelf thuis niet meer proberen daar ik ws tekort schiet en zal het in de les wel eens vragen of ze willen kijken wat ik doe.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 18:49

liberty22 schreef:
ja begrijp het en ws heb je ook gelijk , ik zal het zelf thuis niet meer proberen daar ik ws tekort schiet en zal het in de les wel eens vragen of ze willen kijken wat ik doe.

Je zou het zelf ook eens kunnen onderzoeken hoor.
veelal door zelf proberen en voelen, kan je een eind komen.
zo erg is het toch niet dat je paard omspringt? Eigenlijk heel braaf, als hij het zo makkelijk op zit doet.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:53

Die van mij springt juist geen wissel... :+

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:57

Needje schreef:

Dus vastgeroest in de contragalop. Daarom eerst het changement dan de contragalop, de contragalop is een oefening om de verzameling van de galop te verbeteren.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:02

Needje schreef:

herkenbaar... :+
zeker een zeer lenig paard? :D

1 van mij kan zich in contra de compleet andere kant opbuigen , dat je je echt afvraagt, hoe hij dat voor elkaar krijgt.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:12

Professor dat klopt hoor. Tegen mij zeiden ze altijd dat ik juist contra eerst moest leren omdat ik anders in de problemen kwam op wedstrijd. :+ Dus ik braaf contra geoefend.
Nu rijd ik al tijden geen wedstrijden meer en wou toch eens een wisseltje leren. Dat gaat dus super slecht.
Als ie al gaat gaat ie meestal ook nog eens alleen voor.
Ik beken wel dat de galop eigenlijk nog niet goed genoeg is hier voor.
En ik zelf waarschijnlijk ook vanalles fout doe.
Maar aangezien ik ook springles heb vind ik het wel fijn als we het zouden kunnen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:27

Needje schreef:
Professor dat klopt hoor. Tegen mij zeiden ze altijd dat ik juist contra eerst moest leren omdat ik anders in de problemen kwam op wedstrijd. :+ Dus ik braaf contra geoefend.
Nu rijd ik al tijden geen wedstrijden meer en wou toch eens een wisseltje leren. Dat gaat dus super slecht.
Maar aangezien ik ook springles heb vind ik het wel fijn als we het zouden kunnen.

ga hem eerst maar eens meer terug nemen in de galop alvorens een wissel te oefenen
oefen eerst een eenvoudige galop wissel , en dan pas de wissel proberen
als een paard eerst voor wisselt , galoppeert hij niet vanachteruit.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:40

nombrado schreef:
liberty22 schreef:

Je zou het zelf ook eens kunnen onderzoeken hoor.
veelal door zelf proberen en voelen, kan je een eind komen.
zo erg is het toch niet dat je paard omspringt? Eigenlijk heel braaf, als hij het zo makkelijk op zit doet.

misschien wel , maar met de pony lukt het gemakkelijk dus merrie is gewoon betere begeleidding nodig ik had het vandaag voor het eerst geprobeerd , en het ging nergens over das niet eerlijk tegenover merrie .terwijl ze de renver wel netjes deed in galop dus ik dacht appuyement en dan renver door de hoek dan blijft ze er wel in maar lukte echt niet , ging op een gegeven moment nergens meer over dus ik laat hem eerst even links liggen want de merrie doet altijd zo verschrikkelijk haar best en ik word dan te fanatiek in het proberen dus effe loslate haha

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 22:00

nombrado schreef:
Needje schreef:

ga hem eerst maar eens meer terug nemen in de galop alvorens een wissel te oefenen
oefen eerst een eenvoudige galop wissel , en dan pas de wissel proberen
als een paard eerst voor wisselt , galoppeert hij niet vanachteruit.

Hier dus nog iemand die nooit de B uit zou komen (werd althans gezegd),
dus de contra er dusdanig bevestigd in heeft zitten (vanwege die wedstrijden), zodat ik kansloos ben. :+
Voordeel was dan wel weer dat we in ieder geval dikke voldoendes hadden voor de contra's. (je moet ergens mee compenseren
als je niet kan uitstrekken in galop en draf)
Echter een eenvoudige wissel is het probleem niet (of het nou 1 pas stap is of 3 of 5 of 7) gaan prima,
ook een wissel door 1 draf (of 2 of 3 etc.) pas niet.
Probleem zit hem erin om echt een changement te springen.

Nombrado, ik zie dan ook niet hoe ik een paard een changement zou moeten leren middels een eenvoudige wissel?
Kan je dat uitleggen?

Vandaar dat ik aant. blz terug al schreef die fout niet meer te maken, zwartje krijgt andere opleiding.
Van je fouten moet je leren... ^)

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 22:08

Professor schreef:
andafries schreef:
Tactmatig drijven doe ik ook alleen wanneer het nodig is, dus niet iedere pas. Maar ik heb geleerd om in draf met het binnenbeen te drijven en niet met beide kuiten tegelijk. In stap op het moment dat het paard binnenbeen optilt dan binnen kuit en buiten been optilt dan buitenkuit dus om en om en niet vaker dan drie keer achter elkaar drijvende beenhulp te geven. En wat belangrijk is dat de beenhulpen klein en onzichtbaar blijven.

Waneer men het zweefmoment wil verlengen, kan men dit doen door met beide kuiten tergelijker tijd te drijven, hierdoor ontwikkeld men meer Schwung. Dit doet men natuurlijk niet constant.
Tactmatige hulpen zijn zoals het woord al zegt hulpen in de tact van de beweging, daar zijn veel variaties van, hoe verder in de africhting en ontwikkeling van het rijkunstig gevoel voelt de ruiter dit beter aan en kan deze zeer gedoseerd inzetten.

Nu we het toch nog even over het taktmatig drijven hebben, wil ik u eens naar uw mening vragen over het volgende:
We hebben het hier onlangs over het achterwaarts gehad met de daarbij behorende hulpgeving. Om e.e.a. niet ingewikkelder te maken heb ik dat zo gelaten.
Echter, als ik achterwaarts ga drijf ik nl. wel degelijk in de takt van de gang.
Ik zorg uiteraard eerst voor de voorwaarden en zet het achterwaarts dan in op 2 teugels en 2 benen.
Vervolgens drijf ik mee in de takt van de gang het paard achterwaarts.
Ook de teugelhulp geef ik in de takt van de gang.
Dus voor de linker diagonaal geef ik linkerbeen en links gelijkertijd een licht sluiten van de linkerhand, dus laterale hulpen.
Dan rechts idem. Je krijgt dus: linkerbeen - linkerteugel, rechterbeen - rechterteugel enz. tot max. 6 passen.
Om weer voorwaarts te gaan, beëindig ik de laterale hulpen en drijf voorwaarts met zit en benen.
Dit gaat als vanzelf en voelt zo logisch aan. Het paard blijft geheel nageeflijk in een lichte aanleuning met krachtige passen achterwaarts, zo recht dat je er een lineaal naast kan leggen.

Dit laat ik niet al mijn ruiters doen, maar wel degenen die het aanvoelen.
Graag zou ik willen weten of u en anderen hier ook deze hulpgeving toepast.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 22:14

ik doe het ook op deze manier echter geef ik met mijn beenhulp aan welk been eerst achterwaarts moet gaan dus geef bij de eerste pas ook een eenzijdige kuithulp en drijf dan verder idd in de takt.
Mijn ervaring is dat dit ook logisch lijkt voor het paard.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 09:32

murphy102 schreef:
Nu we het toch nog even over het taktmatig drijven hebben, wil ik u eens naar uw mening vragen over het volgende:
We hebben het hier onlangs over het achterwaarts gehad met de daarbij behorende hulpgeving. Om e.e.a. niet ingewikkelder te maken heb ik dat zo gelaten.
Echter, als ik achterwaarts ga drijf ik nl. wel degelijk in de takt van de gang.
Ik zorg uiteraard eerst voor de voorwaarden en zet het achterwaarts dan in op 2 teugels en 2 benen.
Vervolgens drijf ik mee in de takt van de gang het paard achterwaarts.
Ook de teugelhulp geef ik in de takt van de gang.
Dus voor de linker diagonaal geef ik linkerbeen en links gelijkertijd een licht sluiten van de linkerhand, dus laterale hulpen.
Dan rechts idem. Je krijgt dus: linkerbeen - linkerteugel, rechterbeen - rechterteugel enz. tot max. 6 passen.
Om weer voorwaarts te gaan, beëindig ik de laterale hulpen en drijf voorwaarts met zit en benen.
Dit gaat als vanzelf en voelt zo logisch aan. Het paard blijft geheel nageeflijk in een lichte aanleuning met krachtige passen achterwaarts, zo recht dat je er een lineaal naast kan leggen.

Dit laat ik niet al mijn ruiters doen, maar wel degenen die het aanvoelen.
Graag zou ik willen weten of u en anderen hier ook deze hulpgeving toepast.

Het nadeel van het tactmatige drijven is wanneer men achterwaarts gaat inwezen het paard instabiel maakt(men verleid het paard om met de achterhand te gaan waggelen, dus van de lijn af te wijken), bovendien is achterwaartsgaan een diogonale draf beweging, waar ik ook anders drijf als de meesten hier, wat ik geleerd heb van dhr Everts de rechterhand van van Reede (aangegeven dus uitgelegd bij tactmatig drijven).
Het moeilijkste van achterwaartsgaan is niet de beweging naar achteren te gaan, maar het recht blijven van het paard, en dat niet aan het beschot maar op een niet begrensde lijn, de middenlijn bv.
Wanneer men tactmatig drijven zou bemerkt het paard bovendien niet het verschil tussen de kuit hulpen, die ik bij het achterwaarts twee handbreedte achter de singel leg wel heb het zijn andere hulpen die ik later ook weer kan benutten voor de Piaffe en overgangen daarin, bovendien zijn daar de spieren die naar de knie heup en spronggewricht gaan die stimuleer ik dan om te reageren.
U zult bemerken dat wanneer men dit doet het paard veel makkelijker recht te houden is, dat het paard naar een paar maal oefenen geheel geen teugel druk meer nodig heeft, en dat het paard in het achterwaartsgaan steeds meer verzameld (gaat zitten).
Tactmatig drijven gebruikt men bij een wending op de achterhand, daar is het functioneel omdat men het afdrukken van de achterbenen stimuleert maar in voorwaartse beweging.
Het is onlogisch om een paard door tactmatige hulpen en laterale hulpen achterwaarts te laten gaan wanneer het een diogonale beweging is.
Waneer men dus linkerhand en linkerbeen dus laterale hulpen geeft begrijp ik zelf echt de zin niet het rechterachterbeen die eigenlijk de beweging in zou moeten zetten gelijktijdig met het linker voorbeen krijgt geen enkel signaal om iets te doen???
Tactmatig is functioneel van achter naar voren maar van voor naar achter functioneert dat niet.
Dat heeft ook mede te maken met de bewegingsmogelijkheid van het voorbeen, en de reactie van het paard.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 10:02

hahahahals ik dat dan zo lees linker been linker teugel enz enz, het eerste wat me door het hoofd schiet is spaanse pas, maar die gaat net anders

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 10:11

Moll schreef:
hahahahals ik dat dan zo lees linker been linker teugel enz enz, het eerste wat me door het hoofd schiet is spaanse pas, maar die gaat net anders

???

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 10:21

Professor schreef:
Moll schreef:

???

ja paarden die spaanse pas hebben geleerd is rechter been linker teugel, linker been rechter teugel

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 10:29

Moll schreef:
ja paarden die spaanse pas hebben geleerd is rechter been linker teugel, linker been rechter teugel

Ken ik maar u plaatste dat na mijn bericht, en ik vind dat men deze hulpen niet geeft bij het achterwaartsgaan, daarom mijn reaktie.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 11:12

Professor, dus ik begrijp dat u met 2 kuiten gelijktijdig druk geeft 2 handbreedtes achter de singel? De rest klinkt wel allemaal duidelijk. Taktmatig drijven snapte ik niet helemaal met laterale hulpen snapte ik niet helemaal.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 11:26

Professor schreef:
Wanneer men tactmatig drijven zou bemerkt het paard bovendien niet het verschil tussen de kuit hulpen, die ik bij het achterwaarts twee handbreedte achter de singel leg wel heb het zijn andere hulpen die ik later ook weer kan benutten voor de Piaffe en overgangen daarin, bovendien zijn daar de spieren die naar de knie heup en spronggewricht gaan die stimuleer ik dan om te reageren.
U zult bemerken dat wanneer men dit doet het paard veel makkelijker recht te houden is, dat het paard naar een paar maal oefenen geheel geen teugel druk meer nodig heeft, en dat het paard in het achterwaartsgaan steeds meer verzameld (gaat zitten).

Helemaal mee eens, ook vanuit het idee geen conflicterende hulpen te gebruiken.