DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MJTulp

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 21:06

horseyfries schreef:
Alweer zo'n punt die op het Global Dressage Forum tegengesproken werd (je had dus werkelijk geen argument meer overgehouden... Tong uitsteken ):

Ik vermoed dat de Duitse journalisten na dit forum méér argumenten hebben dan ze hadden. We zullen in de bladen lezen of die vermoedens uitkomen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 23:27

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 23:44

Ja dat is gewoon de uitleg van degenen die al die lezingen hebben gedaan.

We zullen komende weken een samenvatting toegezonden krijgen. Ik ben erg benieuwd wat daar allemaal in komt te staan.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 00:52

kataklopje schreef:
horseyfries schreef:
Alweer zo'n punt die op het Global Dressage Forum tegengesproken werd (je had dus werkelijk geen argument meer overgehouden... Tong uitsteken ):

Ik vermoed dat de Duitse journalisten na dit forum méér argumenten hebben dan ze hadden. We zullen in de bladen lezen of die vermoedens uitkomen.

Ja, over het feit dat Anky graag met haar handen werkt "want dat zei Sjef zelf".... Haha! Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 08:47

Mireille1970 schreef:
Waarom kan je niet uitgaan van het goede van de mens? En me dus gewoon op mijn woord geloven? Zoals ik jou wil geloven!
Omdat mijn bezwaren niets met geloof te maken hebben!
horseyfries schreef:
Er is nooit een moment van totale spierontspanning, de onder en bovenspieren zijn altijd in meerdere of mindere mate in werking als het paard staat. Je kunt een paard best leren op een teken zijn hoofd naar beneden te brengen door de juiste spieren aan te spannen. Er is heel duidelijk gebleken uit onderzoeken dat het paard die houding kan aannemen zonder spierkracht van de ruiter nodig te hebben om het hoofd daar te houden.
Om het hoofd naar beneden te brengen brengt ie de HALS omlaag. Aan het hoofd zelf hoeft ie niet te "trekken".

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 08:56

Deed Hubertus eigenlijk nog mee aan de LDR discussie, of hield ie zich een beetje stil daarbij?

MJTulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 10:36

horseyfries schreef:
Ja, over het feit dat Anky graag met haar handen werkt "want dat zei Sjef zelf".... Haha! Haha!

Als ze dom zijn, dan gaan ze daar op in. Als ik journalist was, dan zag ik betere voorzetjes om de clinic te tackelen. Maar we zullen het lezen!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 11:31

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:
Waarom kan je niet uitgaan van het goede van de mens? En me dus gewoon op mijn woord geloven? Zoals ik jou wil geloven!
horseyfries schreef:
Er is nooit een moment van totale spierontspanning, de onder en bovenspieren zijn altijd in meerdere of mindere mate in werking als het paard staat. Je kunt een paard best leren op een teken zijn hoofd naar beneden te brengen door de juiste spieren aan te spannen. Er is heel duidelijk gebleken uit onderzoeken dat het paard die houding kan aannemen zonder spierkracht van de ruiter nodig te hebben om het hoofd daar te houden.
Om het hoofd naar beneden te brengen brengt ie de HALS omlaag. Aan het hoofd zelf hoeft ie niet te "trekken".

Behalve je eigen geloof?

Want jouw ervaring (Al is het maar één keer) staat als een huis toch!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:00

kataklopje schreef:
horseyfries schreef:

Als ze dom zijn, dan gaan ze daar op in. Als ik journalist was, dan zag ik betere voorzetjes om de clinic te tackelen. Maar we zullen het lezen!

Haha! Knipoog

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:07

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:
horseyfries schreef:

Hé, die is leuk! Dus een paard hoeft niet aan zijn hoofd te trekken maar gebruikt zijn halsspieren om zijn hoofd naar beneden te doen. Zover ben je al. Nu gaan we verder: we leren het paard op een teken het hoofd zo naar beneden te brengen. Dan kan hij dat zonder druk daar houden als hij dat wil. Hij moet daarvoor alleen andere spieren aanspannen dan degene die hij aanspant om zijn hoofd juist naar boven toe te houden. En zoals uit het verhaal van René van Weeren bleek: beter voor het ruggebruik, beter om omhoog te komen in de schoft en daardoor ook beter voor de beweging.

Hubertus Schmidt bemoeide zich niet met de discussie over LDR, de enige kritische noot die hij gaf ging naar het trainen van de piaffe aan de hand. Hij vroeg zich af of het daarom was dat sommige paarden in het losrijden met de trainer ernaast geweldig piaffeerden terwijl ze in de baan niet de helft daarvan lieten zien. Ze vroegen Kottas om weerwoord maar daar kwam helemaal niets uit, dat vond ik teleurstellend.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:16

kataklopje schreef:
horseyfries schreef:

Kan je ze niet op weg helpen en hier vertellen welke voorzetjes je gezien hebt? Bloos

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:26

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:32

horseyfries schreef:
Hubertus Schmidt bemoeide zich niet met de discussie over LDR, de enige kritische noot die hij gaf ging naar het trainen van de piaffe aan de hand. Hij vroeg zich af of het daarom was dat sommige paarden in het losrijden met de trainer ernaast geweldig piaffeerden terwijl ze in de baan niet de helft daarvan lieten zien. Ze vroegen Kottas om weerwoord maar daar kwam helemaal niets uit, dat vond ik teleurstellend.

Was Hinnemann er niet om daarop te reageren? Bloos Bloos Bloos
Die leert ze toch ook eerst aan de hand piafferen....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:37

Aimee schreef:
horseyfries schreef:

Was Hinnemann er niet om daarop te reageren? Bloos Bloos Bloos
Die leert ze toch ook eerst aan de hand piafferen....

Nee, volgens mij was die er op maandag en gebeurde dit op dinsdag.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 15:36

horseyfries schreef:
Hé, die is leuk! Dus een paard hoeft niet aan zijn hoofd te trekken maar gebruikt zijn halsspieren om zijn hoofd naar beneden te doen. Zover ben je al. Nu gaan we verder: we leren het paard op een teken het hoofd zo naar beneden te brengen. Dan kan hij dat zonder druk daar houden als hij dat wil. Hij moet daarvoor alleen andere spieren aanspannen dan degene die hij aanspant om zijn hoofd juist naar boven toe te houden. En zoals uit het verhaal van René van Weeren bleek: beter voor het ruggebruik, beter om omhoog te komen in de schoft en daardoor ook beter voor de beweging.
Om de HALS naar beneden te brengen, hoeft het paard niets aan de hoofdpositie te veranderen: die komt gratis mee.
Om het hoofd achter de loodlijn te bewegen, moet het paard (of de ruiter) met spieren direct aan het hoofd trekken, óf met spieren het hoofd in een positie fixeren en vervolgens de hals laten zakken. Dit zijn niet de spieren die nodig zijn om de hals omhoog of omlaag te bewegen. In beide gevallen ben je het los en in evenwicht in het gewricht hangende hoofd kwijt.
En over het onderzoek: De rug beweegt meer, er is verder nog niet gekeken naar wat de achterbenen hierbij doen en of die beweging van de rug ook inderdaad goed is, is volgens mij ook nog niet uitgesproken. Kortom, ik blijf erg benieuwd naar het uiteindelijke artikel van deze preliminaire data.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 15:43

Er komt een moment dat Q zijn stelling verdedigt met het verhaal dat er nog steeds niet onderzocht is of een paard dat LDR gereden is geen last van de punten van zijn staartharen krijgt. Clown

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:05

Karl66 schreef:
Er komt een moment dat Q zijn stelling verdedigt met het verhaal dat er nog steeds niet onderzocht is of een paard dat LDR gereden is geen last van de punten van zijn staartharen krijgt. Clown
Ik vrees dat er nooit een moment komt dat jij eens zelfstandig gaat nadenken.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:08

Bijzonder inhoudelijke reactie Q Ja

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:09

Clown Clown Clown

Nu snap ik het.... Q streeft naar een statische rug, want dan weet je tenminste zeker dat de rug niet beweegt... kan ie dus ook niet verkeerd bewegen.... Haha!

Dat de schoft omhoog komt, impliceert al de juiste beweging van de rug Q Pling
En hoe beter de rug beweegt, hoe beter het achterbeen ondergebracht kan worden.... omgekeerd trouwens ook....

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:14

Karl66 schreef:
Bijzonder inhoudelijke reactie Q Ja
Ik dacht, ik doe ook eens mee Knipoog .
Aimee schreef:
Clown Clown Clown

Nu snap ik het.... Q streeft naar een statische rug, want dan weet je tenminste zeker dat de rug niet beweegt... kan ie dus ook niet verkeerd bewegen.... Haha!

Dat de schoft omhoog komt, impliceert al de juiste beweging van de rug Q Pling
En hoe beter de rug beweegt, hoe beter het achterbeen ondergebracht kan worden.... omgekeerd trouwens ook....
Een rodeo paard brengt ook de schoft omhoog en heeft veel rugbeweging.
Ik vertrouw niet op dit soort vroegtijdig naar buiten gebrachte resultaten met duidelijke motieven. Z'n buitenlandse collega's die aan ditzelfde onderzoek deelnemen, zijn heel wat minder stellig. Ofwel: Je snapt het pas als je snapt dat ik wacht op de peer-reviewed publicatie.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:16

Q, over dit deelonderwerp zijn ze net zo stellig hoor.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:18

Karl66 schreef:
Q, over dit deelonderwerp zijn ze net zo stellig hoor.
Daar heb ik andere geluiden over gehoord. Wacht dus maar gewoon af Knipoog . Ach, geduld hebben ruiters toch zat?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:19

QQQQ schreef:
Een rodeo paard brengt ook de schoft omhoog en heeft veel rugbeweging.
Ik vertrouw niet op dit soort vroegtijdig naar buiten gebrachte resultaten met duidelijke motieven. Z'n buitenlandse collega's die aan ditzelfde onderzoek deelnemen, zijn heel wat minder stellig. Ofwel: Je snapt het pas als je snapt dat ik wacht op de peer-reviewed publicatie.

Van mij mag je overal op wachten.... tot je een ons weegt zelfs..... ik durf nu al te zeggen dat als die peer-reviewed publicatie er is en die heeft dezelfde conclusie, dat jij dan aangeeft te wachten op een publicatie die de conclusie weerlegt Clown

Je vergelijking met een rodeopaard is imo volledig onzinnig....
Wat wil je daarmee zeggen?
Mijn inziens geeft dat alleen maar aan dat een paard ook de schoft omhoog kan brengen en de rug goed kan bewegen zonder dressuurmatige inwerking van de ruiter... maar dat lijkt me niets nieuws.... tenminste, mijn tweejarige kan dat ook prachtig in de wei.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:24

De enige reden waarom mensen dit soort resultaten noemen is omdat Q nu antwoord op zijn vragen wil Pling

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:55

Aimee schreef:
Van mij mag je overal op wachten.... tot je een ons weegt zelfs..... ik durf nu al te zeggen dat als die peer-reviewed publicatie er is en die heeft dezelfde conclusie, dat jij dan aangeeft te wachten op een publicatie die de conclusie weerlegt Clown
Nee hoor, er blijven dan nog genoeg redenen over om tegen LDR te zijn Knipoog . Daarnaast kunnen we dan pas gaan kijken naar de methoden die zijn gebruikt en of die de eigenlijke situatie weerspiegelen etc etc. Het is zeker niet zo dat één publicatie van welke aard dan ook in één klap een eind aan de discussie zal maken .
Aimee schreef:
Je vergelijking met een rodeopaard is imo volledig onzinnig....
Wat wil je daarmee zeggen?
Mijn inziens geeft dat alleen maar aan dat een paard ook de schoft omhoog kan brengen en de rug goed kan bewegen zonder dressuurmatige inwerking van de ruiter... maar dat lijkt me niets nieuws.... tenminste, mijn tweejarige kan dat ook prachtig in de wei.
Exact. Dus het doen van proeven met paarden in een bepaalde halshouding, zonder ruiter op een loopband, die aantonen dat de schoft omhoog kan en de rug kan bewegen zeggen dan ook niet zo heel veel. Kortom: veel zal afhangen van de exacte proefopstellingen, vraagstellingen en interpretaties. En nu maar hopen dat je de ons niet gaat halen Knipoog .