Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

DarkoFoitzik

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 11:55

Ik merk dat als ik hem nu "langzaam" laat lopen dat hij nog een stuk balans mist. Zodra ik hem laat versnellen komt hij lasg en laat hij zijn rug los. Uiteindelijk is het, lijkt mij, de bedoeling, om de zelfde energie te housen in een lager tempo als dat hij in een hoger tempo heeft. Dus meer gebruik van lichaam. Dan heb ik wel een paard dat van nature graag op de voorhand loopt, bergafwaarts gebouwd is en niet heel voorwaarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:09

DarkoFoitzik schreef:
Dat filmpje van een van de bokkers een paar pagina's terug. Dat filmpje geeft een mooi beeld van een paard in de B.

Ik heb er niets over geschreven omdat men blijkbaar van dit filmpje allemaal in jubelstemming was.
Maar ook hier kan ik het helemaal met de jury eens zijn.
De punten waren gewoon terecht.
Ik wil best uitleg geven wat mijn kritiekpunten zijn maar ik wil de ruiter (horseware) niet tegen het zere been schoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:12

Simpelman schreef:
En, @Gast5428 waarom geef jij geen commentaar op de foto?
Of probeer je alleen maar Simpelman af te schieten?

Ik wil best mijn visie op de foto geven maar dan moet u even geduld hebben. Heb nu geen tijd.

En op uw tweede vraag, Nee hoor, maar ik vind het niet chique van u om zo op een foto te reageren van iemand die volgens mij eerlijk en goed bezig is.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:31

Anoniem schreef:
DarkoFoitzik schreef:
Dat filmpje van een van de bokkers een paar pagina's terug. Dat filmpje geeft een mooi beeld van een paard in de B.

Ik heb er niets over geschreven omdat men blijkbaar van dit filmpje allemaal in jubelstemming was.
Maar ook hier kan ik het helemaal met de jury eens zijn.
De punten waren gewoon terecht.
Ik wil best uitleg geven wat mijn kritiekpunten zijn maar ik wil de ruiter (horseware) niet tegen het zere been schoppen.

Moest het zo zijn dat horseware jou evt opbouwende commentaar niet zou willen, zou je dit dan via pb wel naar mij willen sturen? Ik ben namelijk wel nieuwsgierig :j

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:33

Sizzle schreef:
Langzaam is niet erg, zolang de voorwaartse drang maar aanwezig blijft.
Je ziet soms bij van die academische ruiters van die paarden die niet meer weten wat naar voren is.

V. dwang is geen probleem hier, paardje wil echt vertrekken voor je.
Maar daarvoor moet ie wel eerst losjes zijn en loslaten in lijf en bekkie, en dat duurt soms wel effe.
Dan zit ie dus in die fase: snel maar vasthoudend.
Voel je direct onder je en doe bewust dan toch terugnemen naar stap en de losmaak oefeningen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 12:36

Voorwaarts is niet sneller maar grotere passen maken, afzetten met meer energie.
Het maken van grotere passen kost meer inspanning en dat vertraagt vanzelf het tempo iets.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:37

Simpelman schreef:
Voorwaarts is niet sneller maar grotere passen maken, afzetten met meer energie.
Het maken van grotere passen kost meer inspanning en dat vertraagt vanzelf het tempo iets.

Yup zo voelt het ook:
"want paard heeft nog te weining kracht om achter er ruim onder te kunnen zetten en kan niet veel meer doen als gas geven en dat doen met korte snelle passen en kont omhoog (overdrijf hier effe...)"

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:55

jannico schreef:
een voorbeeld. Paarden komen met alleen dit concept zeer snel achter de hand en kunnen ze vervolgens zeer moeilijk nog openen. Het intereseerd mij vooral omdat het extra controlle over de poll geeft, meer mogelijkheden betekent meer communicatie. Als gevolg daarvan hoop ik dan ook concepten makkelijker te kunnen uitleggen later in de opleiding :)

Kun je mij misschien uitleggen wat ruiter precies doet vanaf 2:15 >> 2:18 ? / halthouden / back ?

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:57

Yes! Eindelijk geschoren!! Wat had paardeman het warm. Donderdag weer vol op trainen ^__^
Kan nu al niet wachten om er weer op te stappen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 13:09

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 13:35

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:53

Peetstap schreef:
jannico schreef:
een voorbeeld. Paarden komen met alleen dit concept zeer snel achter de hand en kunnen ze vervolgens zeer moeilijk nog openen. Het intereseerd mij vooral omdat het extra controlle over de poll geeft, meer mogelijkheden betekent meer communicatie. Als gevolg daarvan hoop ik dan ook concepten makkelijker te kunnen uitleggen later in de opleiding :)

Kun je mij misschien uitleggen wat ruiter precies doet vanaf 2:15 >> 2:18 ? / halthouden / back ?

Ja gewoon een overgang stap halt backup. Hulp Technisch gezien timed hij zijn hand/vinger hulp met het corresponderende voorbeen.

En om nogmaals een interessant onderzoek (meer literatuur studie en verzameling van maar toch) naar voren te schuiven.

http://www.equitationscience.com/docume ... tation.pdf

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:11

Simpelman schreef:
[ Video ]

Goed filmpje!! Mijn paard vindt dit heerlijk. Hij legt steeds zelf zijn hoofd in mijn armen. En het liefst gaat hij dan staan slapen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 14:30

Bekijk ook de rest, hij heeft een hele serie.
Ik heb met dit soort van werk uitstekende ervaringen opgedaan.
Paarden veranderen er aanzienlijk door, problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon, zonder dat er een logisch verband schijnt te bestaan tussen behandeling en "probleem".

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:31

Murosch schreef:
Wat is er Simpelman? Ik ben even nieuwsgierig want ik heb een aantal jaren gelest bij Annemarie.

Ik ken haar niet maar als ik op zoek was naar een klassieke instructeur zou ik bij dit plaatje al afhaken. Paard loopt achter de ll, holle rug en een stel achterbenen die niet meedoen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:40

damian23 schreef:
Murosch schreef:
Wat is er Simpelman? Ik ben even nieuwsgierig want ik heb een aantal jaren gelest bij Annemarie.

Ik ken haar niet maar als ik op zoek was naar een klassieke instructeur zou ik bij dit plaatje al afhaken. Paard loopt achter de ll, holle rug en een stel achterbenen die niet meedoen.

Helemaal mee eens!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:58

Ik zie in t filmpje van Will Feaber dat als ie start met longeren het paard middels bijzet teugels ( 3stuks) laat lopen.. Nu heb ik toch geleerd in de laatste 4 jr dat dit toch niet de manier is ( je creëert een semi fake nageefelijk-heid ) ons is geleerd Door het paard wat lengtebuiging te vragen ( eerst Door dit aan de hand te vragen en t paard te leren wat dit is), dan het paard voorwaarts in balans te laten lopen dat het "vallen vd hals" een cadeautje is en je daarmee kunt checken of het paard zijn lange rugspier volledig wil en kan loslaten..
Waarom zet WF bij? Iemand misschien een idee?
Verder stoor ik me zeker niet aan de houding van WF ( las net dat andere dat wel deden) het gaat er toch niet om Hoe het eruit ziet..Als het einddoel wordt bereikt is de missie geslaagd toch..

Een vraag van een hele andere orde: wie kent in omgeving Amersfoort een goede zadelmaker? Weet Simpelman toevallig iemand?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:00

Gast5428 het staat je vrij om je mening te geven op mijn filmpje hoor, ookal zou ik je commentaar niet leuk vinden. Meningen delen staat vrij.

Helaas trof ik Manolito vandaag met een diepe, nare vleeswond aan in de wei. Het lag open tot aan de spieren ;( Meteen de kliniek gebeld en ze kwamen snel langs om het schoon te spoelen en te hechten. De plek is naar (erg pijnlijke plek) en lopen kon ie nog amper; eten deed ie ook niet meer. Dus een flinke pijnstiller en ab ingespoten en nog ab poeder voor 10 dagen gekregen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:02

Biscaya Will Faerber zet de bijzets op zo'n lange stand dat het paard niet gedwongen wordt naar beneden te lopen. Het paard heeft dan iets om verbinding op te nemen, maar kan dit alleen met een lange, gestrekte hals. Paarden die snel terugkrullen in de hals - zoals die van mij - longeert hij met chambon.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:04

damian23 schreef:
Murosch schreef:

Mee eens. Zo'n foto is toch je visitekaartje als je deze op je site plaatst, waarbij ik er toch van uit ga dat ze een plaatje heeft uitgekozen waar zij tevreden over is.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:06

Wat sneu Horseware, klinkt wel heftig ook dat hij niet wilt eten... hopelijk knapt hij snel op, sterkte!! :(:)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:08

Tancreda4 schreef:
Wat sneu Horseware, klinkt wel heftig ook dat hij niet wilt eten... hopelijk knapt hij snel op, sterkte!! :(:)

Dank je. Het niet willen eten lag volgens de da eraan dat hij zo veel pijn had. Hij zwalkte ook helemaal naar rechts (wond zit op het linker voorbeen) om het te ontlasten. Gelukkig voelt hij zich nu met de pijnstilling een stuk beter, eet hij weer goed en kan ik ook weer met hem stappen om de spieren in beweging te houden en de zwelling wat te verminderen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 17:16

biscaya schreef:
Een vraag van een hele andere orde: wie kent in omgeving Amersfoort een goede zadelmaker? Weet Simpelman toevallig iemand?

Simpelman woont al 15 jaar in Z Frankrijk. :(

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:29

Hopelijk geneest de wond snel, Horseware....!

Milkberry ,fijn dat hij geschoren is. Toch wat fijner om te trainen.

Of Will F. nu netje rijdt of niet. Ik denk dat hetgeen hij predikt in deze tijd nodig is als tegenhanger van de LDR methode en afgeleiden daarvan die je bij veel (wedstrijd)ruiters tegenwoordig ziet. De ruiters zijn wat van het pad geweken en hij probeert ze er weer op te krijgen.

Voor mijn pony werkt het in ieder geval en daar ben ik zó blij mee _/-\o_

Gisteren heeft hij voor het eerst sinds lange tijd weer ontspannen voorwaarts neerwaarts kunnen galopperen in de bak. De afspraak bij de kliniek was al gemaakt, maar ik ga het nog even zo proberen.

Zijn bouw verandert ook. Je ziet zijn ruglijn omhoog komen (hij kantelt zijn bekken andersom, stond bijna koehakkig en zat vast in zijn lendenen). Hij krijgt ook een mooie kap op zijn hals. Als ik rij valt mijn oog er nu steeds op, van huh wat zit daar nou :D

Vandaag met buiten rijden heeft hij zelfs geproest tijdens de galop <3

Hij heeft het nog steeds moeilijk, maar langzaam gaan we volgens mij toch vooruit :)

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:31

Ik kruip heel even uit de meeleesstand, HW wat sneu van die wond, ik kan je 2 tips geven snel beginnen met honingzalf lekker dik 2x per dag smeren. Bij bewegen oppassen dat de wond niet weer open springt door de beweging.

Kruip weer terug in de meeleesstand