nombrado schreef:jasmijn78 schreef:het is goed dat je ze die 'lucht' geeft, maar op een goed moment... als je uitgedold bent... verwacht jij toch dat ze gaan gehoorzamen aan jouw hulpen. Dan ga jij ze ook vertellen welke houding en welk tempo ze aan moeten nemen, welke bewegingen ze moeten gaan maken. Hoe je het ook draait of keert: je kan daarbij met de beste wil van de wereld niet altijd voorkomen dat ze daarbij eens stress ervaren. Ik vind dat je als dressuurruiter bewust moet zijn van dat die kans op/mate van van stress nu eenmaal groter is dan in andere disciplines.
ervaar jij zelf dansen of sporten als stress?
ik niet
ik vind het heerlijk
ik ben van mening dat als je het goed doet, je paarden het heerlijk vinden.
kheb er hier een paar staan, hoe moeilijker de oefening, hoe gaver ze het vinden.
Blij maken doe ik hun echt niet, door een kwartier op een volte te rijden.
Wij sporten omdat WIJ dat willen.
Mijn paard sport omdat IK dat wil.
Vind dat nogal een verschil.
Bovendien heeft het gemiddelde paard een gestresste ruiter op zijn rug zitten (redenen daarvoor kan men zelf wel verzinnen),
die uiteraard zijn spanning prachtig weet over te brengen op zijn paard.
Bij het dressuur rijden, dwing ik mijn paard alles af, buiten beschouwing latend of dat op vriendelijke of minder vriendelijke wijze is,
het blijft een feit, dat ik hem in zijn vrijheid beperk, door hem te laten doen wat ik wil.
Hij moet binnen mijn grenzen blijven, gehoorzamen.
Mijn taak, hem in zijn werk niet te overvallen, maar hem in de breedste zin van het woord voor te bereiden.
(voor de volgende overgang, danwel de voorbereiding voor toekomstige oefeningen)
En helaas heeft ook mijn paard de pech niet de meest begaafde ruiter te hebben, dus dat geeft ook stress,
hoe goed ik het soms ook bedoel, ik doe dingen fout.
(om te beginnen schijnt mijn basis al hopeloos fout te zijn....