Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:11

nombrado schreef:
jasmijn78 schreef:
het is goed dat je ze die 'lucht' geeft, maar op een goed moment... als je uitgedold bent... verwacht jij toch dat ze gaan gehoorzamen aan jouw hulpen. Dan ga jij ze ook vertellen welke houding en welk tempo ze aan moeten nemen, welke bewegingen ze moeten gaan maken. Hoe je het ook draait of keert: je kan daarbij met de beste wil van de wereld niet altijd voorkomen dat ze daarbij eens stress ervaren. Ik vind dat je als dressuurruiter bewust moet zijn van dat die kans op/mate van van stress nu eenmaal groter is dan in andere disciplines.

ervaar jij zelf dansen of sporten als stress?
ik niet
ik vind het heerlijk
ik ben van mening dat als je het goed doet, je paarden het heerlijk vinden.
kheb er hier een paar staan, hoe moeilijker de oefening, hoe gaver ze het vinden.
Blij maken doe ik hun echt niet, door een kwartier op een volte te rijden.

Wij sporten omdat WIJ dat willen.
Mijn paard sport omdat IK dat wil.
Vind dat nogal een verschil.

Bovendien heeft het gemiddelde paard een gestresste ruiter op zijn rug zitten (redenen daarvoor kan men zelf wel verzinnen),
die uiteraard zijn spanning prachtig weet over te brengen op zijn paard.
Bij het dressuur rijden, dwing ik mijn paard alles af, buiten beschouwing latend of dat op vriendelijke of minder vriendelijke wijze is,
het blijft een feit, dat ik hem in zijn vrijheid beperk, door hem te laten doen wat ik wil.
Hij moet binnen mijn grenzen blijven, gehoorzamen.
Mijn taak, hem in zijn werk niet te overvallen, maar hem in de breedste zin van het woord voor te bereiden.
(voor de volgende overgang, danwel de voorbereiding voor toekomstige oefeningen)
En helaas heeft ook mijn paard de pech niet de meest begaafde ruiter te hebben, dus dat geeft ook stress,
hoe goed ik het soms ook bedoel, ik doe dingen fout.
(om te beginnen schijnt mijn basis al hopeloos fout te zijn.... :+ klassiek opgeleid.. in ballet...)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:18

Sjolvir schreef:
Wij sporten omdat WIJ dat willen.
Mijn paard sport omdat IK dat wil.
Vind dat nogal een verschil.

Bovendien heeft het gemiddelde paard een gestresste ruiter op zijn rug zitten (redenen daarvoor kan men zelf wel verzinnen),
die uiteraard zijn spanning prachtig weet over te brengen op zijn paard.
Bij het dressuur rijden, dwing ik mijn paard alles af, buiten beschouwing latend of dat op vriendelijke of minder vriendelijke wijze is,
het blijft een feit, dat ik hem in zijn vrijheid beperk, door hem te laten doen wat ik wil.
Hij moet binnen mijn grenzen blijven, gehoorzamen.
Mijn taak, hem in zijn werk niet te overvallen, maar hem in de breedste zin van het woord voor te bereiden.
(voor de volgende overgang, danwel de voorbereiding voor toekomstige oefeningen)
En helaas heeft ook mijn paard de pech niet de meest begaafde ruiter te hebben, dus dat geeft ook stress,
(om te beginnen schijnt mijn basis al hopeloos fout te zijn.... :+ klassiek opgeleid.. in ballet...)

hoe bedoel je dik gedrukte zin?
Kan je ook daarin geen respect behouden voor zijn grenzen?
dan heet het nl samenwerken, geen gehoorzamen.

wb je klassiek ballet opleiding
als je leert je bilspieren te ontspannen, en het uitdraaien weer recht te krijgen is het geen probleem :+
Modern ballet is trouwens veelal wel rechter uitgevoerd (vreemd genoeg)
maar in klassiek ballet,
waaruit haal je in je lichaam je kracht voor sprongen e.d? Welke spieren?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:27

Dat uitdraaien wordt nooit meer recht vrees ik, loop ook als een pinguin.
Wou altijd paardrijden, maar dat mocht niet... :D

Hij moet binnen mijn grenzen blijven en gehoorzamen, echter wel in lijn met zijn kunnen.
Dus ik zal niet iets vragen wat hij echt niet kan.
Wel vraag ik steeds meer en moeilijkere dingen, waarbij hij dan zichtbaar verward is,
echter zijn best doet met iets? Wat dan weer niet het gevraagde is, omdat hij dat nog niet kent,
maar hij is bereid om van alles voor je te proberen.
Stress, zal het voor hem wel opleveren, want op zo'n moment is hij zoekende, zoekende naar wat te doen.
Geeft hij het goede antwoord, wordt dat beloond, foute antwoorden worden genegeerd en niet bestraft.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:28

nombrado schreef:
ervaar jij zelf dansen of sporten als stress?

Dat is het verschil tussen een mens en een paard; een mens heeft zelf invloed op de manier waarop hij zijn sport uitoefent en een paard niet.

Verder zijn en talloze mensen die stress ervaren door hun werk en dagelijks leven. En in de regel komt dat doordat de omgeving hem verplichtingen oplegt. Wij beheren de omgeving van een paard en wij leggen hem verplichtingen op en dus moet je altijd oppassen dat hij niet 'burnt out' raakt door hem in ieder geval voldoende gelegenheid te geven voor ontspanning in eigen tijd en met zijn eigen soort.

Jij zal een slechte baan ook net iets beter trekken als je een fijn thuisfront hebt en je eigen ding kunt doen. En andersom: niet gelukkig kunnen zijn met een goede baan als je daarnaast niets/ niemand hebt om je geluk/leven mee te delen.

nombrado schreef:
ik ben van mening dat als je het goed doet, je paarden het heerlijk vinden.

Ik vind dat geen enkele (dressuur)ruiter de arrogantie mag hebben te denken dat zijn training nooit stress oplevert voor een paard, dat is de achterdeur uit...

Wij denken dat paarden plezier in het werk kunnen hebben, maar 100% zeker weet je dat nooit. En aangezien jullie hier ook erg van de wetenschap zijn; onderzoek wijst het ook uit dat dressuurpaarden meer stres ervaren. Ik sla die info in ieder geval niet zomaar in de wind en zal altijd de manier waarop ik mijn paarden train en houd kritisch en realistisch bekijken.

nombrado schreef:
kheb er hier een paar staan, hoe moeilijker de oefening, hoe gaver ze het vinden.

Ik vind dat nogal een erg antropomorfistische interpretatie. Want wat jij interpreteert als 'gaaf' kan net zo goed spanning zijn.

Sjolvir schreef:

Wie hier denkt dat NIET te doen, snapt weinig van dressuur en het wezen paard....

Sjolvir schreef:

En dat doen we allemaal... Geeft op zich niets. Als je paard verder gelukkig is kan hij wel een stootje hebben.

nombrado schreef:
Kan je ook daarin geen respect behouden voor zijn grenzen?

Maar in de dressuur zijn we toch steeds bezig de grenzen van het paard zijn kunnen op te rekken. En daarin schuilt het gevaar.

nombrado schreef:
dan heet het nl samenwerken, geen gehoorzamen.

Verwoord het zo mooi als je wil... Toch veroorzaakt het zo nu en dan stress bij een paard...

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 00:51

jasmijn78 schreef:
nombrado schreef:

Ik vind dat nogal een erg antropomorfistische interpretatie. Want wat jij interpreteert als 'gaaf' kan net zo goed spanning zijn.

Dit ben ik wel met jasmijn78 eens, je moet altijd zo veel mogelijk objectief blijven.

Maar aan de andere kant, nombrado kent haar paard wel het beste en zal het waarschijnlijk ook weten wanneer haar paard iets aangenaam vind om te doen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 01:00

Jasmijn, door in de takt van de gang te drijven, maak ik allereerst gebruik van datgene wat het paard mij al van nature aanbiedt. In zijn "schommel"-beweging drijf ik mee van links naar rechts; drijf dus met links als het linkerachterbeen van de grond komt en vice versa. Het paard -zo ook het meest flegmatieke paard- zal aktief van achteren uit gaan stappen.
Indien je aanvoelt dat hieruit een bepaald ritme ontstaat en dat is doorgaans al vrij snel (zeker als je je paard de dag ervoor goed hebt afgestaan -impuls bouw je immers "in"), volstaat het dat je je been "in de buurt houdt" om de opgewekte impuls te onderhouden, dus been niet ver van het paard af.
Dus nee, ik hoef niet elke pas te drijven. Ik stimuleer om vervolgens te onderhouden. Daar komt geen "flinke kuit", geen spoor, geen zweep aan te pas. Medewerking van het paard is op deze manier het gevolg!

Ik denk zeker dat een Happy Athlete géén stress heeft. Zo'n paard zal graag mee willen werken. Bovendien is een paard een bewegingsdier en straf je hem vooral door hem geen beweging te geven. Dus spelen in de wei alleen is niet voldoende. Dat er afwisseling in de manier van werk moet zijn, zal iedereen het hier met jou eens zijn. Je moet een paard immers "fris in de kop" houden.

Indien een paard wél stress heeft, ligt dat:
* of aan de zit/houding van de ruiter, die hem in de weg zit,
* of de trainingsmethode is verkeerd. In dat geval zit je met K.R. altijd goed, want binnen de K.R. vindt je alle oplossingen,
* of er is misschien een lichamelijk probleem bij het paard.

Raineri

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 01:17

murphy102, de takt in de gang drijven kan toch ook door 'te swingen met je heupen'? Aangezien mij is geleerd om middendraf te rijden door takt matisch aan te drijven.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 01:23

Ik kan met zekerheid zeggen dat mijn eerdere paarden meer stress ondervonden tijdens het rijden dan mijn huidige paarden, weinig instructie die je eens laat voelen hoe licht de optimale aanleuning aan kan voelen en dat voelen met je onderbeen al opgemerkt wordt door een paard, mits je in balans zit..
Ik weet niet of er meer mensen dit jaar naar het trainersseminar zijn geweest?
Zelf vond ik het geweldig om te zien toen er een super blij paard binnenkwam, die straalde echt en was zo gretig om aan het werk te gaan, opvallend was dat dat paard het enige eventingpaard was die er die dag bij liep.. eigenlijk triest.. wel goed dat er nog extra op gewezen werd dat we ook in de dressuursport een happy athlete willen en ook die paarden genoeg afwisseling moeten krijgen.
Mijn paarden zijn in eerste instantie paard, maar ik zou het triest vinden als ik het idee kreeg dat ze liever niet met mij samen wilden werken.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 01:33

Danique_G schreef:
murphy102, de takt in de gang drijven kan toch ook door 'te swingen met je heupen'? Aangezien mij is geleerd om middendraf te rijden door takt matisch aan te drijven.

Nee, Danique_G, dat heeft niets te maken met drijven in de takt van de gang. "Swingen met je heupen" lijkt mij trouwens een riskante uitspraak.

Raineri

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 01:44

Owja het ruimer maken van de passen, ja het lampje brand weer (als het goed is).
Bedoelt u omdat je eigenlijk niet met je 'heupen swingt', ja dat dacht ik al, vandaar dat ik het tussen aanhalingstekens heb geplaatst. Het letterlijk doen zal er wel apart uit zien ja :=

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 02:05

SparklingApp schreef:
Ik kan met zekerheid zeggen dat mijn eerdere paarden meer stress ondervonden tijdens het rijden dan mijn huidige paarden, weinig instructie die je eens laat voelen hoe licht de optimale aanleuning aan kan voelen en dat voelen met je onderbeen al opgemerkt wordt door een paard, mits je in balans zit..
Ik weet niet of er meer mensen dit jaar naar het trainersseminar zijn geweest?
Zelf vond ik het geweldig om te zien toen er een super blij paard binnenkwam, die straalde echt en was zo gretig om aan het werk te gaan, opvallend was dat dat paard het enige eventingpaard was die er die dag bij liep.. eigenlijk triest.. wel goed dat er nog extra op gewezen werd dat we ook in de dressuursport een happy athlete willen en ook die paarden genoeg afwisseling moeten krijgen.
Mijn paarden zijn in eerste instantie paard, maar ik zou het triest vinden als ik het idee kreeg dat ze liever niet met mij samen wilden werken.

Inderdaad, een paard is veel sensibeler als menig ruiter denkt. Wel eens gezien wat een paard doet als er een vlieg op hem landt? Precies: trillen!
Een onderbeen "aanleggen" is vaak al voldoende om de impuls te onderhouden.
Dáárom ben ik ook geen voorstander van de "1-hulp-theorie" die de Ned. topruiters momenteel aanhangen.
Drijfkracht vanuit de kuit wordt "getransporteerd" door de halve ophouding. Deze halve ophouding wordt gegeven door zit, been en hand! Dus,...de samenwerkende hulpen...!
De tik van enkel en alleen het been (één hulp) om voorwaarts te werken is m.i. meer een "aangeleerde" hulp.
Het is meer de schrik-reactie van het paard waardoor het paard naar voren gaat. Dit gebeurt precies zo met het gebruik van zweep en sporen.
De natuurlijke reactie van een paard op een dergelijke "hulp" is:... in elkaar krimpen...! Datzelfde zouden wij mensen ook doen als wij een por of slechts porretje in onze ribben krijgen. Aanvankelijk geeft dit nog een schrikreactie waardoor het paard (immers een vluchtdier) er op naar voren schiet. Op den duur is er vaak "groter materiaal" nodig (wielen) om het vaak ongevoelige geworden paard nog tot reageren te bewegen. Dit probleem hebben wij niet indien wij drijven in de takt van de gang.
Sporen zijn ter verfijning van de kuithulp en uiteindelijk ter verhoging van de verzameling.
Het pluimpje van de Peitsch, lange zweep, is meestal voldoende om een paard bijv. te stimuleren opzij te gaan voor de eenzijdige kuitdruk. Zodra hier kracht bij gebruikt wordt, krijgen we meestal een tegenovergesteld effect of het paard is gaan "leren" (uit angst) wat de ruiter hiermee bedoelt en zal alsnog "braaf"" naar voren gaan.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 09:39

Mij is geleerd dat men het tactmatige drijven niet moet overdrijven, men hoeft het niet constant in te zetten, een goed afgericht paard reageert al voldoende op de drijvende zit hulpen.
De spoor hulpen zijn niet alleen een ondersteuning of verfijnd de kuithulpen, men kan met de spoor direct het achterbeen of voorbeen actiever laten heffen.
Een tactmatig drijven in draf is anders dan in stap, men dient steeds de opnemende diagonaal actief te houden men drijft dus op het moment die diagonaal die van de bodem weggaat, dus afdrukt, alle ander variaties zijn niet effectief. Dus met beide kuiten tegelijker tijd, en niet zoals in stap het wisselende achterbeen actiever maken.
Dat is het verschil nl met de gangen waarin men de Schwung kan ontwikkelen en dat is het zweefmoment, en dat is in draf en galop.
Men is steeds bezig met het rijden om het paard zo sensibel mogelijk te houden voor de drijvende hulpen, dit begint al bij het eerste berijden van het paard.
Daarom vind ik het zelf verschrikkelijk dat tegenwoordig iedereen met sporen en zweep rijdt, weg die zweep maakt meestal alleen een slechte teugelvoering.
Paarden moeten van ons werken maar zelf doen wij te weinig met onze zit en werken te weinig aan onze zit, dit is volgens mij het kernpunt van alles.
En de hand (teugelvoering) hoort net zo bij de zit als de zit bij de hand (teugelvoering).

Een been dient gewoon stil te liggen niet te klapperen en onder controle te zijn van de ruiter, dat ontbreekt bij zeer veel ruiters.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 10:38

murphy102 schreef:
In zijn "schommel"-beweging drijf ik mee van links naar rechts; drijf dus met links als het linkerachterbeen van de grond komt en vice versa. Het paard -zo ook het meest flegmatieke paard- zal aktief van achteren uit gaan stappen.

Ik zie het meer als vooral meegaan in de beweging, maar nogmaals; iedere pas drijven wil ik dus niet doen. Evenmin als hel been er volledig afhalen. Mijn been hangt gewoon langs het paard, het 'waakt'voor als mijn paard wat impuls verliest.

murphy102 schreef:
Dus nee, ik hoef niet elke pas te drijven. Ik stimuleer om vervolgens te onderhouden. Daar komt geen "flinke kuit", geen spoor, geen zweep aan te pas. Medewerking van het paard is op deze manier het gevolg!

Dan denk ik dat de manier waarop jij en ik daar tegen aan kijken dus toch niet zo heel veel van elkaar afwijkt. Bij mij zijn grvove hulpen namelijk ook niet de bedoeling... bedankt voor je uitleg.

murphy102 schreef:
Ik denk zeker dat een Happy Athlete géén stress heeft. Zo'n paard zal graag mee willen werken. Bovendien is een paard een bewegingsdier en straf je hem vooral door hem geen beweging te geven.

Ik denk dat een happy athlete altijd het streven is. Maar in mijn praktijk komen dus wel nog regelmatig miscommunicaties voor, en ik heb ook niet de illusie dat dat ooit niet meer het geval zal zijn. In jou praktijk ook? Of gaat alles meteen goed en vanzelf? Want dan kan ik inderdaad bedenken dat jouw paarden geen stress hebben.

Mijne hebben het in ieder geval wel :o , zij boeten voor mijn leerproces... en dat leed probeer ik dus bij ze te verzachten door ze zo goed mogelijk te verzorgen en afwisseling in het werk te houden.

SparklingApp schreef:

Afgelopen zondag ben ik met mijn paard eens lekker naar het strand geweest. Lekker het water in, even het gas open. De training daarop liep hij toch wel weer een stukje fijner. Het had hem echt goed gedaan...

Professor schreef:
Mij is geleerd dat men het tactmatige drijven niet moet overdrijven, men hoeft het niet constant in te zetten, een goed afgericht paard reageert al voldoende op de drijvende zit hulpen.

Zijn we het dan toch ergens over eens? :D

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 10:50

Professor schreef:
De spoor hulpen zijn niet alleen een ondersteuning of verfijnd de kuithulpen, men kan met de spoor direct het achterbeen of voorbeen actiever laten heffen.
Een tactmatig drijven in draf is anders dan in stap, men dient steeds de opnemende diagonaal actief te houden men drijft dus op het moment die diagonaal die van de bodem weggaat, dus afdrukt, alle ander variaties zijn niet effectief. Dus met beide kuiten tegelijker tijd, en niet zoals in stap het wisselende achterbeen actiever maken.
Dat is het verschil nl met de gangen waarin men de Schwung kan ontwikkelen en dat is het zweefmoment, en dat is in draf en galop.
Men is steeds bezig met het rijden om het paard zo sensibel mogelijk te houden voor de drijvende hulpen, dit begint al bij het eerste berijden van het paard.
Daarom vind ik het zelf verschrikkelijk dat tegenwoordig iedereen met sporen en zweep rijdt, weg die zweep maakt meestal alleen een slechte teugelvoering.
Paarden moeten van ons werken maar zelf doen wij te weinig met onze zit en werken te weinig aan onze zit, dit is volgens mij het kernpunt van alles.
En de hand (teugelvoering) hoort net zo bij de zit als de zit bij de hand (teugelvoering).

Een been dient gewoon stil te liggen niet te klapperen en onder controle te zijn van de ruiter, dat ontbreekt bij zeer veel ruiters.

ben het grotendeels met u eens, echter weg met de zweep tja daar valt wat over te zeggen ik vind het persoonlijk erg prettig rijden met zweep om het in bepaalde oefeningen het achter veen te stimuleren, zonder meteen wat zwaarder door te komen met een been hulp, wanneer de oefening al zover is dat het naar de verfijning kan is de zweepo weer overbodig.

dat veel benen klapperen en elke stap drijven vind ik zelf ook erg vervelend te zien, om maar van de rol dijen van veel dames nog maar te zwijgen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 11:51

Hoe krijg je een happy athlete? Denk dat dat ook per paard verschilt.
Mijn beige geluk, vond 3 x in de week dressuur echt het max,
echter ging je met haar regelmatig de paden in de lanen op en maakte je een sprongetje,
zette haar dan ook nog in de wei.
Dan was ze een happy athlete.. en deed ze dat beetje extra voor je.
Zo leer je als ruiter vanzelf wel, je ambities in te houden, aangezien ze mee moeten werken.

Een paard echt happy door te rijden, ik vind het twijfelachtig? Dat hij niet zonder kan?
Zeker als ik in de zomer naar mijn paardjes kijk en ze zich in de wei zie vermaken met soezen, rennen, poetsen en eten.
Dan ben ik niet nodig om ze happy te maken.
En dan is er niets leukers om met je milkshake met de hond op een picknickkleedje langs de wei te
gaan zitten en gewoon te kijken naar je op dat moment happy recreanten.
Zeker als beige weer eens gewoon dwars door het stroomdraad wandeld, omdat het gras elders groener is.
(Ik heb dan weer de rotgewoonte de etholoog uit te willen hangen en al het gedrag te analyseren
van zo'n groepje in de wei.

Denk dat rijden altijd met zekere stress gepaard gaat, zeker in de beleer fase, daar paard dan niet altijd weet wat hij kan verwachten.
De stress, voor een doorgewinterde, doorgereden rot in het vak, zal stuk minder zijn.
Onvervaren kan je overvallen met simpele vraag, doorgewinterd zal dan niet eens knipperen met de ogen.

Utopie te denken dat gedragingen van de een geen stress geven bij de ander, zelfs onderling geven paarden elkaar stress,
mensen ook.
Streven is naar zo min mogelijk, echter stress is er altijd.
Al zou het maar zijn, dat een paard zijn best wil doen, dat kan al stress geven.
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 26-03-11 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 12:00

Stress word een mode woordje, wat bedoeld men ermee. Dan heeft ieder mens stress wanneer hij iets nieuws leert?? Wanneer wij gewoon weten waar wij mee bezig zijn dan kan en moet men paarden nieuwe dingen leren elke dag hetzelfde dat monotoon is ook schadelijk. *\o/*

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 13:11

Langdurig blootstellen aan overmatige stress is natuurlijk nooit goed, iedereen ervaart wel eens een beetje stress, zeker een vluchtdier.
Ik heb ooit wel eens gelezen over een onderzoek waar uit bleek dat een paard regelmatig kleine beetjes stress nodig heeft om goed te functioneren, wat vaak in de wei goed te zien is als dan de hele groep snuivend met de staart op de rug een stukje weg schiet.

Sommige paarden bloeien helemaal op in het werk, mijn inmiddels overleden oude merrie heeft nooit van haar pensioen kunnen genieten, ze stond met andere paarden in de wei, maar als we voor een wedstrijd of les de vrachtwagen klaar maakten stond ze al te brullen bij het hek.
Na een paar jaar hebben we het pensioen verhaal maar opgegeven en iemand gevonden die haar wilde verzorgen, zo heeft ze het nog een aantal jaren beter naar haar zin gehad.

Taktmatig drijven doe ik zelf alleen bij het vragen van meer verzameling en lijkt meer op een beetje aaien met mijn been, ik weet niet of dat iets gebruikelijks is, maar mijn oude leermeester reed je op die manier naar de piaffe en passage en ik heb die methode overgenomen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 13:27

Professor schreef:

En zo bedoel ik het ook, Professor.
Allereerst heb ik het hier over de "schommel"-beweging in stap. Dat had u wel begrepen, he.
Het is, zoals ik ook al zei, absoluut niet de bedoeling elke pas te drijven. Het gaat mij er meer om de ruiter te laten ervaren wat het taktmatig drijven doet, in stap en in galop.
In draf kun je niet eens anders dan met 2 kuiten gelijkertijd inwerken op de diagonaal.
En daarom heb je de samenwerkende hulpen nodig: de samenwerking van hand, de inwerking door kuit en de drijvende zithulp.
Een onderbeen wat er (tegen) "aan" is, is ook altijd een stil onderbeen, indien de ligging en houding van dit onderbeen coorect is.

Ook ik erger me aan het verkeerde spoor- en zweepgebruik. Ik denk echter wel dat men er mee moet leren rijden en dan heb ik liever eerst zonder sporen en slechts een stimulerende werking van het pluimpje/kwastje van de zweep, indien nodig.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 13:35

Professor schreef:
Stress word een mode woordje, wat bedoeld men ermee. Dan heeft ieder mens stress wanneer hij iets nieuws leert?? Wanneer wij gewoon weten waar wij mee bezig zijn dan kan en moet men paarden nieuwe dingen leren elke dag hetzelfde dat monotoon is ook schadelijk. *\o/*

Dat ben ik het met u eens. Ik noem het opgebouwde spanning. We willen immers een ontspanning die door inspanning en dus aanspanning is ontstaan.
Daarom is het belanrijk dat we na elke nieuwe of elke moeilijke oefening die spanning af laten vloeien door even voorwaarts-neerwaarts te rijden.

Echte stress ontstaat m.i. door trauma of stelselmatige onkundigheid van de ruiter, waarbij er sprake is van een negatieve spiraal bij het paard. Dit laat zich niet alleen onder de man zien, maar ook in het gedrag van het paard op stal. Hij heeft er geen zin meer in.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 13:39

ik ben absoluut tegen het tactmatig drijven
waarom?
omdat een paard prima zelf kan lopen, en alleen het aangeven al voldoende is
merk je na het geven van een hulp, dat je paard inkakt? Ligt het veelal aan de ruiter die ergens zit te knijpen (onbewust)
Het met zit meeduwen (hier noemt men het anders) is ook een fout aangeleerde hulp
enige , als je goed in balans wil rijden, is het aangeven van wat je wilt, door been of zithulp en dan weer naar je middelpunt in ontspanning (in je lijf) daarbij wordt, als je goed zit, je een eenheid met de beweging van het paard.
Alles van duwen, vastzetten of andere spiergroepen gebruiken, veroorzaakt al een disbalans

Ik rijd niet met sporen, ook niet voor verfijning van hulpen (niet nodig)
ik maak dus gebruik van de gevoeligheid van een paard en stomp ze dus niet af op hulpen.
Bij mij is kuit aanleggen al een reactie, maar ook een navel naar voren, ademhaling, bovenbeenspiertje spannen, dat veroorzaakt al reactie
mensen die hun paard niet anders "aan de teugel kunnen rijden dan trekken met handen" vind veelal de oorsprong in de houding van de ruiter. Gespannen schouders, holle rug, achter het middelpunt zitten enzenz.
paard neemt de houding aan van de ruiter, dus is die gespannen, dan is het paard het ook.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 13:48

Professor schreef:

wat voor reactie zou het zijn van een paard, als je de spoor en in prikt dat ie zijn achterbeen heft?
zou dat niet komen door de pijn respons? Is dat de juiste manier om zo een achterbeen te laten heffen?
daardoor krijg je toch een paard uit balans gereden?
het heffen van een achterbeen heeft alles te maken met de fase van de verzameling waar een paard in zijn geheel in bevind. Niet als je beide achterbenen op deze wijze met een spoor probeert te heffen.
Heft een paard nog te weinig in de verzameling? dan is hij simpelweg nog niet sterk genoeg.
dat gaat geen spoortje voor hem oplossen.
Drijvende zithulp, bedoeld U hiermee dat je met elke pas mee zit te duwen in je zit?
ik noem dat aanduwen...., toch vind ik het prettiger dat de paarden zichzelf dragen en dat ik ze niet hoef aan te duwen.
(ook zon veelvoudig gemaakte fout door instructeurs aangeleerd aan ruiters)

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 13:53

Tactmatig drijven doe ik ook alleen wanneer het nodig is, dus niet iedere pas. Maar ik heb geleerd om in draf met het binnenbeen te drijven en niet met beide kuiten tegelijk. In stap op het moment dat het paard binnenbeen optilt dan binnen kuit en buiten been optilt dan buitenkuit dus om en om en niet vaker dan drie keer achter elkaar drijvende beenhulp te geven. En wat belangrijk is dat de beenhulpen klein en onzichtbaar blijven.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 13:57

andafries schreef:
Tactmatig drijven doe ik ook alleen wanneer het nodig is, dus niet iedere pas. Maar ik heb geleerd om in draf met het binnenbeen te drijven en niet met beide kuiten tegelijk. In stap op het moment dat het paard binnenbeen optilt dan binnen kuit en buiten been optilt dan buitenkuit dus om en om en niet vaker dan drie keer achter elkaar drijvende beenhulp te geven. En wat belangrijk is dat de beenhulpen klein en onzichtbaar blijven.

lichte aan spanning van de kuit is veel al veel al voldoende in deze

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 14:00

Danique_G schreef:
Dit ben ik wel met jasmijn78 eens, je moet altijd zo veel mogelijk objectief blijven.

Maar aan de andere kant, nombrado kent haar paard wel het beste en zal het waarschijnlijk ook weten wanneer haar paard iets aangenaam vind om te doen.

jep, dat voel ik al,
ook als ie buikpijn heeft. En dan rijd ik hem echt niet.
(trouwens bij alle paarden voel ik dat)
maar ook elk spiertje wat hem zeer doet in zijn lijf of blokkade

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 14:03

Inderdaad Moll , aanspanning binnenzijde van de kuit en niet de teen naar buiten draaien en de achterzijde van de kuit aanspannen.