DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 20:12

QQQQ schreef:
Als ik hoor wat er op het GDF over LDR is besproken (van verschillende kanten), dan ben ik HÉÉL blij dat ik daar mijn geld niet aan heb vergooid Ja . Hubertus had ik wel graag willen zien, dat klonk echt als een hoogtepunt, van alle kanten.

Iets anders dan David? Op basis van wat kom je tot die conclusie? En wat versta jij er dan onder? David en Kottas staan bij mij wel "on top".

In deadline-season kan je daar helaas geen vrij van nemen, deadlines zijn ook eenmalig namelijk Knipoog .

Hahahaha.... je wilde er niet bij zijn omdat de positieve kanten van LDR zijn besproken en niet alleen de negatieve? Clown Gestoord

Ja, iets anders dan David. Wat ik heb gezien en gehoord van en over hem, is hij wat mij betreft alles behalve een hoogtepunt uit de klassieke rijschool.
Over Kottas kan ik niet oordelen.

Ik kan niet ruiken watvoor werk jij doet Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 20:14

QQQQ schreef:
Jullie hebben MIJ nodig zeg je, en dan mag IK betalen? Ja maar ZO werkt het niet Knipoog .

Verward

Een debat ontstaat als er van beide partijen mensen aanwezig zijn.... als je zelf dat debat wilt voeren, moet je zelf zorgen dat je aanwezig bent. De aanwezigheid hebben de LDR-mensen ook uit eigen zak betaald, waarom zouden de klassiekers gratis op uitnodiging binnen moeten komen?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 21:01

Aimee schreef:
Hahahaha.... je wilde er niet bij zijn omdat de positieve kanten van LDR zijn besproken en niet alleen de negatieve? Clown Gestoord
Nee, eerder omdat ik niet het idee had dat er echt iets nieuws zou worden gepresenteerd waardoor ik mijn mening zou moeten herzien. Wat ik ervan heb gehoord zegt dat ik gelijk had.
Daarnaast ga ik absoluut niet zoveel geld neertellen om een methode te bespreken die ik zelf niet zal gaan gebruiken. Dan zou ik dat eerder gebruiken voor een fiks aantal Kottas-lesjes Knipoog Ja .
Aimee schreef:
Ja, iets anders dan David. Wat ik heb gezien en gehoord van en over hem, is hij wat mij betreft alles behalve een hoogtepunt uit de klassieke rijschool.
Over Kottas kan ik niet oordelen.
Zo te horen kan je over David ook niet oordelen, en dan zo'n boute uitspraak... Rolleyes
Aimee schreef:
De aanwezigheid hebben de LDR-mensen ook uit eigen zak betaald, waarom zouden de klassiekers gratis op uitnodiging binnen moeten komen?
Ik denk niet dat Anky en Sjef er geld bij hebben moeten leggen hoor Knipoog . Als zij met mij zouden willen debateren, kunnen ze dat hier doen. Als ze dat op hun forum willen doen, mogen ze best 'n uitnodiging sturen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 21:57

Blijkbaar hadden ze dus geen behoefte om met jou te discussieëren Bloos

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 22:06

Gek hé? Knipoog

Waarop baseer je je mening dat David zo'n goede instructeur is Q? Wat betreft je opmerking over Monty Roberts, je suggereert wel dat je niets meer van hem kan leren omdat je het al gezien én toegepast hebt. Wat bedoelde je anders met die opmerking?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 22:25

QQQQ schreef:
Nee, eerder omdat ik niet het idee had dat er echt iets nieuws zou worden gepresenteerd waardoor ik mijn mening zou moeten herzien. Wat ik ervan heb gehoord zegt dat ik gelijk had.
Daarnaast ga ik absoluut niet zoveel geld neertellen om een methode te bespreken die ik zelf niet zal gaan gebruiken. Dan zou ik dat eerder gebruiken voor een fiks aantal Kottas-lesjes Knipoog Ja .

Zo te horen kan je over David ook niet oordelen, en dan zo'n boute uitspraak... Misselijkoll

Ik denk niet dat Anky en Sjef er geld bij hebben moeten leggen hoor Knipoog . Als zij met mij zouden willen debateren, kunnen ze dat hier doen. Als ze dat op hun forum willen doen, mogen ze best 'n uitnodiging sturen.

Niets nieuws? Jij begrijpt LDR niet, jij hebt dus helemaal geen nieuwe info nodig... maar eerst eens goede uitleg direct vanaf de bron.
Als het een methode is die jij sowieso niet gaat gebruiken, waarom dan al die moeite op bokt om LDR zwart te maken Verward

Oh... dus als ik iets negatiefs over David zeg, dan kan ik niet over hem oordelen...
Maar als jij Anky tot op het bot afkraakt, terwijl je de moeite niet neemt om haar eigen uitleg en rijderij aan te horen en te bekijken... dan moet ik jou uitspraken wel als goede oordelen zien Ziek

Ooit eens bij stil gestaan dat jij een nobody bent?
Waarom zouden Anky en Sjef specifiek met jou willen debateren? Zij organiseren een forum waarbij iedereen die tegen hun methode is, van harte welkom is.... jij bent niet in de positie om een uitnodiging van hen te verwachten, zij zijn in de positie om een discussie aan te gaan met mensen zoals jij wanneer zij die mogelijkheid bieden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 22:35

En met deze wijze woorden van dhr. S. Janssen kunnen we deze discussie nu sluiten:

"Transparanter dan dit kunnen we niet zijn. En als mensen dan nog blijven zeuren, zetten ze zichzelf in hun hemd".

MJTulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 22:40

Aimee schreef:

Iedereen die niet gevraagd is om op zoiets als een dergelijk forum een clinic te verzorgen, is in dit wereldje een nobody. En als je daar wél staat om voor de internationale dressuur- en jurytop en het hippische journaille een clinic te geven, dan moet je nog beseffen dat je de body van een ander - je paard - nodig hebt om jezelf enige glans te geven. Zonder dat paard ben je geen ruiter, maar slechts een mens.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 22:49

Karl66 schreef:
Blijkbaar hadden ze dus geen behoefte om met jou te discussieëren Bloos
Neeh . Onmogelijk Schijnheilig
horseyfries schreef:
Waarop baseer je je mening dat David zo'n goede instructeur is Q?
Op het positieve effect dat zijn lessen op de paarden hebben, voornamelijk.
horseyfries schreef:
Wat betreft je opmerking over Monty Roberts, je suggereert wel dat je niets meer van hem kan leren omdat je het al gezien én toegepast hebt. Wat bedoelde je anders met die opmerking?
Dat ik dat deel van zijn boodschap die voor mij persoonlijk nuttig is heb begrepen en weet toe te passen. Ik heb geen problemen met laden of andersinds vanaf de grond waar ik nog meer voor nodig heb, en ook geen behoefte om die problemen op te zoeken. Ik kan vast nog meer van hem persoonlijk leren, maar ik denk niet dat ik nog zo veel meer kan halen uit het bekijken van meer van zijn shows. Héél indrukwekkend als je het voor het eerst ziet en zeker een aanrader voor iedereen die het nog niet kent Ja .
Aimee schreef:
Niets nieuws? Jij begrijpt LDR niet, jij hebt dus helemaal geen nieuwe info nodig... maar eerst eens goede uitleg direct vanaf de bron.
Als het een methode is die jij sowieso niet gaat gebruiken, waarom dan al die moeite op bokt om LDR zwart te maken Verward
Ik stel vragen. Als men behoefte heeft om die te beantwoorden, dan kunnen ze dat doen: Schrijf er een goed boek over of zo - da's goedkoper en zinvoller. Heeft Tineke in d'r nieuwe boek een stukje aan gewijd; die zal ik ongetwijfeld nog eens lezen.

Verder mag jij me dan vertellen wat er voor nieuws is gekomen - je hebt wel gelijk: GOEDE uitleg zou echt iets nieuws zijn, maar wat ik er zo van hoor, is die er niet geweest. Ook de sfeer schijnt niet echt een goede te zijn geweest om een open discussie over dit onderwerp te voeren.
Aimee schreef:
Oh... dus als ik iets negatiefs over David zeg, dan kan ik niet over hem oordelen...
Ik ga met jou niet over David discussieren; dan gaan die andere mutsen weer klagen dat ze met een jankende Aimee zitten Knipoog .
Aimee schreef:
Maar als jij Anky tot op het bot afkraakt, terwijl je de moeite niet neemt om haar eigen uitleg en rijderij aan te horen en te bekijken... dan moet ik jou uitspraken wel als goede oordelen zien Ziek
Ik kraak Anky niet tot op het bot af hoor, of ze heeft wel een héél dun velletje Knipoog . Ik BLIJF die moeite niet nemen, DAT klopt. Ik heb haar verhaal al meer dan eens aangehoord in verschillende clinics die ze hierover heeft gegeven, en ontelbare versies van datzelfde verhaal van haar trouwe volgelingen. Meer moeite dan menig pro-LDRer lijkt te nemen om de beweegredenen van de tegenstanders te begrijpen.
Aimee schreef:
Nee hoor, helemaal niet nodig. Ik weet precies wie ik ben en waar ik sta. Jij echter niet en dat zal wel altijd zo blijven Tong uitsteken .
Aimee schreef:
Waarom zouden Anky en Sjef specifiek met jou willen debateren? Zij organiseren een forum waarbij iedereen die tegen hun methode is, van harte welkom is.... jij bent niet in de positie om een uitnodiging van hen te verwachten, zij zijn in de positie om een discussie aan te gaan met mensen zoals jij wanneer zij die mogelijkheid bieden.
Get a life woman en leer sarcasme en ironie te herkennen.
horseyfries schreef:
"Transparanter dan dit kunnen we niet zijn. En als mensen dan nog blijven zeuren, zetten ze zichzelf in hun hemd".
Vrij vertaald: "Meer weet ik er ook niet over" Clown

MJTulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 23:02

Aimee schreef:
Waarom zouden Anky en Sjef specifiek met jou willen debateren? Zij organiseren een forum waarbij iedereen die tegen hun methode is, van harte welkom is....

Anky en Sjef organiseren het Global Dressage Forum niet, dat doet Academy Bartels en dat is het bedrijf van Gijs Bartels, de broer van Imke. Kijk maar op www.academybartels.com. Het Forum staat onder 'special Events'. (Ja, en daarom wordt het ook bij de Bartelsjes thuis gehouden!)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 23:03

Toch bijzonder om te lezen dat iemand niks meer hoeft te leren van mensen met een bovengemiddeld gevoel voor paarden want de dingen die hij kan gebruiken heeft hij er al uitgehaald.

Prettig om te weten dat als Lingh wel verkocht is, dat er iemand met zoveel paardengevoel klaarstaat dat hij het zo over kan nemen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 23:07

QQQQ schreef:
Ik stel vragen. Als men behoefte heeft om die te beantwoorden, dan kunnen ze dat doen: Schrijf er een goed boek over of zo - da's goedkoper en zinvoller. Heeft Tineke in d'r nieuwe boek een stukje aan gewijd; die zal ik ongetwijfeld nog eens lezen.

Verder mag jij me dan vertellen wat er voor nieuws is gekomen - je hebt wel gelijk: GOEDE uitleg zou echt iets nieuws zijn, maar wat ik er zo van hoor, is die er niet geweest. Ook de sfeer schijnt niet echt een goede te zijn geweest om een open discussie over dit onderwerp te voeren.

Ik ga met jou niet over David discussieren; dan gaan die andere mutsen weer klagen dat ze met een jankende Aimee zitten Knipoog .

Ik kraak Anky niet tot op het bot af hoor, of ze heeft wel een héél dun velletje Knipoog . Ik BLIJF die moeite niet nemen, DAT klopt. Ik heb haar verhaal al meer dan eens aangehoord in verschillende clinics die ze hierover heeft gegeven, en ontelbare versies van datzelfde verhaal van haar trouwe volgelingen. Meer moeite dan menig pro-LDRer lijkt te nemen om de beweegredenen van de tegenstanders te begrijpen.

Nee hoor, helemaal niet nodig. Ik weet precies wie ik ben en waar ik sta. Jij echter niet en dat zal wel altijd zo blijven Tong uitsteken .

Get a life woman en leer sarcasme en ironie te herkennen.

Vragen Verward vreemde opvatting over vragen heb jij. Jij brengt kromme stellingen en eist daar vervolgens een kort antwoord op, terwijl dat er niet over te geven is.
Waarom moet er persé een boek over geschreven worden? Alleen info die in een boek staat is geldige goede info ofzo... ook weer zo'n kromme gedachte.

Dus je wil wel over Anky discussiëren, maar niet over David Clown
Wéér zo krom... als Anky discutabel is, dat is David dat al helemáál!
En janken... tot noch toe ben jij de enige persoon geweest die heeft zitten janken om dergelijke discussies hoor... ik in ieder geval niet. Sterker nog, er is maar één persoon die mij aan het janken krijgt en dat is echt niet één of ander vreemd figuur van bokt.

Toch vreemd... pro-LDRers begrijpen imo allemaal dondersgoed het klassieke rijden en een deel van hen hebben zeer veel moeite gedaan om het goed onder de knie te krijgen (nee, niet ik... ik kan er geen hol van, maar wel meer dan jij).

Waar maak je uit op dat ik niet weet wie ik ben en waar ik sta? Ik pretendeer niet in de positie te zijn een persoonlijke uitnodiging te krijgen voor het GDF en ook niet dat ik beter dan Anky weet wat goed paardrijden is

Leer jij eerst maar eens goede sarcastische zinnen te formuleren Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 23:13

kataklopje schreef:
Anky en Sjef organiseren het Global Dressage Forum niet, dat doet Academy Bartels en dat is het bedrijf van Gijs Bartels, de broer van Imke. Kijk maar op www.academybartels.com. Het Forum staat onder 'special Events'. (Ja, en daarom wordt het ook bij de Bartelsjes thuis gehouden!)

Het spijt me van de slordigheid Vriendjes zijn?
'Zij' is dus Academy Bartels, maar die hanteren ook LDR Knipoog

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 00:25

QQQQ schreef:

En welk positief effect is dat dan?

Je valt wel duidelijk in de categorie van de journaliste van St.Georg: Ik KAN het wel begrijpen (als ik echt heel veel moeite zou doen) maar ik WIL het niet begrijpen...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 00:35

Dat valt me weer tegen HorseyFries, dat het jou 200 pagina's gekost heeft om daar achter te komen Haha!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 00:46

Ach ja, je blijft altijd hoop houden tegen beter weten in hé Karl.... Haha!
Zo hoop ik ook nog altijd op wereldvrede........ Schijnheilig

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 12:21

Karl66 schreef:
Toch bijzonder om te lezen dat iemand niks meer hoeft te leren van mensen met een bovengemiddeld gevoel voor paarden want de dingen die hij kan gebruiken heeft hij er al uitgehaald.
Toch bijzonder dat iemand op een forum meedoet die absoluut niet kan lezen.
Aimee schreef:
Dus je wil wel over Anky discussiëren, maar niet over David Clown
Wéér zo krom... als Anky discutabel is, dat is David dat al helemáál!
Dit topic gaat echter over Anky's methode.
Aimee schreef:
Toch vreemd... pro-LDRers begrijpen imo allemaal dondersgoed het klassieke rijden
Natuuuuurlijk, want dat is ZO simpel, en het mega-ingewikkelde LDR snappen ze immers ook (kunnen het alleen niet uitleggen, maar ja, zijn dan ook praktijkmensen).
Aimee schreef:
Waar maak je uit op dat ik niet weet wie ik ben en waar ik sta?
Weer zo een die niet kan lezen. Jij weet niet wie IK ben en waar IK sta - en dat zal wel altijd zo blijven.
Aimee schreef:
Ik pretendeer niet in de positie te zijn een persoonlijke uitnodiging te krijgen voor het GDF en ook niet dat ik beter dan Anky weet wat goed paardrijden is
Ja, niet kunnen lezen is zeker een nieuwe verplichting van bokt? Dat zal 't zijn.
horseyfries schreef:
En welk positief effect is dat dan?
Bijvoorbeeld de ontspanning die hij in de combinatie weet te krijgen, waardoor ze aan het eind veel losser en makkelijker door de baan gaan. En dat met elk niveau ruiter, van recreatieruiter die voor het eerst in de bak rijdt tot en met hoog niveau dressuur ruiters.
horseyfries schreef:
Je valt wel duidelijk in de categorie van de journaliste van St.Georg: Ik KAN het wel begrijpen (als ik echt heel veel moeite zou doen) maar ik WIL het niet begrijpen...
Ik weet inmiddels dat ik alles KAN begrijpen, mits het maar duidelijk wordt uitgelegd. Ik neem echter niet zomaar zaken voor waar aan en zet altijd en overal vraagtekens bij (maakt niet uit wie het vertelt!). Ik kan er niets aan doen dat jullie zelf niet verder nadenken en dus mijn doorvragen zien als het zoeken naar iets om jullie uitleg te ondermijnen. Het vervelende is, dat ik voor die extra vragen niet HOEF te zoeken - die werpen zich vanzelf op. Sommige mensen negeren die vragen onder het mom van "diegene zal het wel weten" - ik stel ze, want het maakt mij niet uit wat een ander weet of niet weet, IK wil (van bepaalde dingen Knipoog ) graag alles weten. Met wat ik nu weet over biomechanica, klassieke rijkunst, LDR etc. kan ik onmogelijk voor LDR zijn. De voorstanders zijn zo overtuigd, dat ik wel nieuwschierig blijf naar hun redenaties, vandaar mijn aanhoudende interesse.

Even de bal kaatsen: Als ik bijvoorbeeld een uitleg geef over het loshangende hoofd en de aanleuning, dan zijn er mensen die niet WILLEN begrijpen dat er spierkracht nodig is om een hoofd achter de loodlijn te bewegen en te houden - hetzij van het paard, hetzij van de ruiter. Dan roept men weer "er wordt niet getrokken in LDR" - maar dat zeg ik dan ook niet. Het kan zijn dat ze het niet KUNNEN begrijpen, maar da's wel een beetje zielig dan... Ach gut

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 12:42

QQQQ schreef:
Weer zo een die niet kan lezen. Jij weet niet wie IK ben en waar IK sta - en dat zal wel altijd zo blijven.

Ahaaa... zo was dat bedoeld....
Nee... ik kan jou slechts beoordelen op die ene keer dat ik je heb zien rijden, dan krijg je natuurlijk nooit een volledig beeld. Maar het beeld was genoeg om te weten dat jij niet beter bent dan Anky en in de dressuurwereld niet vooraanstaand bent.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 12:45

Grappig, niemand kan blijkbaar lezen, zou het dan niet aan de boodschapper liggen in plaats van de lezers?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 12:59

QQQ schreef:
horseyfries schreef:
Waarop baseer je je mening dat David zo'n goede instructeur is Q?

mmmm Nagelbijten / Gniffelen
Ik heb David ooit bij jou op stal in actie gezien met verschillende combinaties maar daar werd ik een beetje bedroefd van. Mijn kritiek daarop heb ik met jou destijds ook uitgebreid besproken.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 14:13

Ik viel zojuist bijna achterover...

QQQQ je vindt David zo superieur omdat "zijn lessen een positief effect op de paarden hebben".................

En als ik je 1000x vertel dat ik dat met LDR heb ervaren bij zeker meer dan 40 paarden EN gedurende een fulltime periode van 12 jaar, dan vind je dat praktijkvoorbeelden en -ervaring er NIET toe doen............................ en geloof je het niet.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 14:37

Aimee schreef:
Nee... ik kan jou slechts beoordelen op die ene keer dat ik je heb zien rijden, dan krijg je natuurlijk nooit een volledig beeld. Maar het beeld was genoeg om te weten dat jij niet beter bent dan Anky en in de dressuurwereld niet vooraanstaand bent.
Dat is dan ook iets dat IK nooit heb beweerd.
Mireille1970 schreef:
En als ik je 1000x vertel dat ik dat met LDR heb ervaren bij zeker meer dan 40 paarden EN gedurende een fulltime periode van 12 jaar, dan vind je dat praktijkvoorbeelden en -ervaring er NIET toe doen............................ en geloof je het niet.
Dat LDR een zeer positief effect heeft, nee, dat niet. Dat iets dieper instellen af en toe beter is dat alleen maar strak bovenin zoals bij Kafue, dat verbaast mij ook niets.
Praktijkvoorbeelden hier beperken zich tot foto's en filmpjes - verder kan je mooie verhalen vertellen, maar dat blijven eigen interpretaties. Daar kan je hier inderdaad niet zoveel mee (net zoals jullie weinig kunnen met mijn ervaring met David - helemaal mee eens). Naast foto's en filmpjes kan je hier alleen iets met redenaties die te volgen zijn.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 14:44

Waarom kan je niet uitgaan van het goede van de mens? En me dus gewoon op mijn woord geloven? Zoals ik jou wil geloven!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 17:35

QQQQ schreef:
Dat LDR een zeer positief effect heeft, nee, dat niet. Dat iets dieper instellen af en toe beter is dat alleen maar strak bovenin zoals bij Kafue, dat verbaast mij ook niets.
Praktijkvoorbeelden hier beperken zich tot foto's en filmpjes - verder kan je mooie verhalen vertellen, maar dat blijven eigen interpretaties. Daar kan je hier inderdaad niet zoveel mee (net zoals jullie weinig kunnen met mijn ervaring met David - helemaal mee eens). Naast foto's en filmpjes kan je hier alleen iets met redenaties die te volgen zijn.

Oh... dus je snapt nu ook dat al jou negativiteit ten aanzien van LDR puur eigen interpretatie is? Oftewel; subjectief, géén objectieve waarheid.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 19:42

QQQQ schreef:
Even de bal kaatsen: Als ik bijvoorbeeld een uitleg geef over het loshangende hoofd en de aanleuning, dan zijn er mensen die niet WILLEN begrijpen dat er spierkracht nodig is om een hoofd achter de loodlijn te bewegen en te houden - hetzij van het paard, hetzij van de ruiter. Dan roept men weer "er wordt niet getrokken in LDR" - maar dat zeg ik dan ook niet. Het kan zijn dat ze het niet KUNNEN begrijpen, maar da's wel een beetje zielig dan... Ach gut

"Als ik bijvoorbeeld een uitleg geef....?" Gaaaap
Alweer zo'n punt die op het Global Dressage Forum tegengesproken werd (je had dus werkelijk geen argument meer overgehouden... Tong uitsteken ):
Er is nooit een moment van totale spierontspanning, de onder en bovenspieren zijn altijd in meerdere of mindere mate in werking als het paard staat. Je kunt een paard best leren op een teken zijn hoofd naar beneden te brengen door de juiste spieren aan te spannen. Er is heel duidelijk gebleken uit onderzoeken dat het paard die houding kan aannemen zonder spierkracht van de ruiter nodig te hebben om het hoofd daar te houden.

Het loshangende hoofd is dus een compleet onzinnig verhaal wat bij deze ook weer de wereld uit is geholpen (waarschijnlijk iets teveel gekeken naar het skelet en niet bedacht dat er bij een levend paard ook nog spieren op zitten??).