Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:51

Anoniem schreef:
Starbreeze schreef:
Het gaat toch om hoe je de techniek zelf toe kan passen en vervolgens kijken hoe je paard erop reageert? En of je je doel op deze manier kunt bereiken?

Ik neem aan dat je de ruiter in het filmpje bedoeld?
Zonder impuls kan een oefening nooit correct zijn. Voorwaarts rijden is het belangrijkste element.
Op dit filmpje is het paard ongehoorzaam aan het been van de ruiter.

Nee, jij hebt het over die meneer in zijn algemeenheid. Niet specifiek in dat filmpje, althans zo heb ik je post geïnterpreteerd. Ik heb deze methode gevolgd, in eerste instantie werd mijn paard tegen mijn verwachting in traag. Pas daarna kon ik met impuls voorwaarts rijden, daarvoor was het vluchten voor het been.

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:57

Ik ken deze ruiter in het filmpje niet goed genoeg om iets over zijn methode te zeggen. Maar aan de hand van dit filmpje zie ik dat het paard totaal niet gehoorzaam aan het been is. En dat is voorr mij toch wel een heel essentiele zaak.
Maar fijn dat het 'systeem' voor jou wel werkt. :j

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:04

Volgens mij werd dat paard omgeschoold. Het is een proces, het is niet meteen het perfecte plaatje, daarom het het ook 'trainen'. Maar gaandeweg vallen de puzzelstukjes op zijn plaats en raakt er weer een stukje bevestigd. Deze methode is voor mij goed uit te voeren en past dus bij mij en mijn paard.

En ik geloof dat er meerdere methodes zijn, maar persoonlijk hou ik van de methodes gebaseerd op de klassieke dressuur, met vwnw bevestigen als uitgangspunt. Ik geloof wel dat je naar je paard an sich moet kijken. Ik hoef in mijn training echt niet te beginnen met flink voorwaarts rijden, haal ik hem alleen maar mee over de flos.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:07

Zodra het een: trek een willekeurige foto van internet van iemand die hier niet aanwezig is en analyseer er op los topic wordt ben ik weg.

Precies om die reden plaats ik ook niet graag wat. De kans dat het elders volledig uit zijn verband getrokken wordt is mij te groot.

Als een foto gekozen wordt om een specifieke gedachte of uitspraak te illustreren vind ik het wat anders.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:11

Deze foto's waren toch ook ter illustratie of heb ik wat gemist?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:12

Starbreeze schreef:
Volgens mij werd dat paard omgeschoold. Het is een proces, het is niet meteen het perfecte plaatje, daarom het het ook 'trainen'. Maar gaandeweg vallen de puzzelstukjes op zijn plaats en raakt er weer een stukje bevestigd. Deze methode is voor mij goed uit te voeren en past dus bij mij en mijn paard.

En ik geloof dat er meerdere methodes zijn, maar persoonlijk hou ik van de methodes gebaseerd op de klassieke dressuur, met vwnw bevestigen als uitgangspunt. Ik geloof wel dat je naar je paard an sich moet kijken. Ik hoef in mijn training echt niet te beginnen met flink voorwaarts rijden, haal ik hem alleen maar mee over de flos.

Veel ruiters die een voorwaarts paard hebben steken de benen er van af.
En je moet natuurlijk nooit je benen er van af halen. Altijd je been er aan blijven houden. Is dit wat er bij jou ook gebeurde Starbreeze? Want dat zou verklaren waarom je paard traag werd.
Ik zou liever een paard wat heet is loswerken op veel voltes of slangevoltes en in tempowiisselingen. Een paar passen terug en weer een pasje nar voor. En dit de gehele training volhouden.
Dit is iets wat ik overigens nog elke dag in mijn trainingen doe. Ik houd de aandacht van het paard bij mij door de tempowisselingen en de vele figuren die ik rijd. Ik zorg dat het paard allert op mijn been blijft omdat ik mijn paarden of laat wachten of een pasje naar voren rijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:14

Even wat offtopic.
Hoe is het met je paard Sizzle?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:20

Been eraf deed ik voorheen onbewust wel waarschijnlijk, paard bleef altijd lopen maar was eigenlijk niet aan het been. Tempowisselingen werkten averechts, werd ie bloedheet van. Cirkels etc remde hij niet echt van af en moest ik met hand inkomen wat resulteerde in opkrullen.

Hij werd traag omdat hij door de diepe stretch volledig ontspande :) dan komen er ook bepaalde hormonen vrij. Doordat hij nu de juiste bespiering opgebouwd heeft, kan hij de werkhouding en soms oprichting ook aan. Toen ik met deze methode begon heb ik ook mijn best gedaan om zelf ook even niets te doen en alleen het nodige uit te voeren en vooral te wennen aan het nieuwe gevoel. Mijn paard het vertrouwen gegeven.

Soms merk ik nog wel dat hij even in zijn oude gedrag vervalt: meneer denkt dan mee en biedt maar wat aan. Ik blijf dan heel rustig en zacht en vraag hem eigenlijk even op te letten en te wachten. Op de een of andere manier lukt dat nu dus wel en kan ik er ook aan rijden.

Oh en niet dat het altijd even goed gaat hoor, maar het is een wereld van verschil en ik heb totaal geen strijd meer met mijn paard. Ik stap eigenlijk altijd met een goed gevoel af.
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 16-11-15 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:22

Starbreeze schreef:
Deze foto's waren toch ook ter illustratie of heb ik wat gemist?

Als die vos een illustratie van 'oef' is dan waarschijnlijk wel.

Ik heb zo'n foto van mijn eerste paard zonder ruiter. In opwinding, kop erop, volledig uitelkaar maar wel duidelijk te zien wat er in dat paard verstopt zat aan kracht.
Die foto is ook in 'verkeerde' handen gevallen en afgezeken dat daarop goed te zien was hoe slecht dat paard gebouwd zou zijn imdat het zo uitelkaar loopt....

Gast5428, morgen afspraak en dan 3 weken wachten op de uitslag.
Lief dat je het vraagt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:25

Dat wachten zal wel heel vervelend zijn. :(:)
Hopelijk heb je over 3 weken een goede uitslag waarin je eenvoudig tot volledig herstel kan komen.
Ik wens je veel succes toe.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-11-15 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:27

Ik snap het wel Sizzle, daar moet je hier ook mee opletten, alleen wordt deze foto als visitekaartje voor de rijkunst gebruikt. Ik zou daar bv niet gaan lessen omdat ik dit beeld niet vind passen bij mijn ideaalbeeld (en kennelijk methode).

Ben ook benieuwd naar de uitslag van je paard! Duurt wel lang zeg.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:33

Dank, dat hoop ik ook.
Het duurt zo lang omdat het naar Amerika gaat en een uitgebreid histologisch onderzoek gedaan wordt. Dat duurt gewoon lang. Ik weet ook precies hoe dat gedaan wordt, heb vanuit mijn vorige werk de protocollen er zelf voor liggen :D

Terug on- topic:

Ik zou die foto ook niet gekozen hebben als verkoop foto, maar een foto zou mij niet perse ervan weerhouden om gewoon eens te gaan kijken.
Een van mijn klanten weet precies welke foto's ze moet plaatsen, ziet allemaal prachtig uit. Maar haar lessen vind ik echt niet goed.

Als ik me niet vergis rijdt die kerel met die schimmel piaffe achterwaarts. Ik meen daar een filmpje van gezien te hebben.
Dan is zo'n foto dus al niet wat men denkt dat het is.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:40

Bewegend beeld is altijd beter!

Enne mijn paard kan als hij wat spannends hoort ook héérlijk met die staart op de rug in een soort passage rondsjouwen, zonder rug dan :') maar oh wat istie dan mooi!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:44

Hihi, heb nog ergens een briljante foto
van een gevaarlijk uitziende dravoperende gup in spagaat die iets te blij was dat ik terug was van vakantie _O-

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:53

:') mijn mailbox staat altijd open :))

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:56

Hihi zal mijn laptop eens raadplegen van de week.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 02:46

Voordeel als je lichaam overhoop ligt door de nachtdiensten. Ik ben nu klaarwakker, dus kan alles bijlezen xD

Ik vind het leerzaam om de foto's kritisch te bekijken. Alleen heeft het voor mij zelf zo weinig zin om DEZE foto's die net zijn geplaatst te analyseren. Met mijn 22 jarige draver kom ik nooit zo ver.
Ik zou juist foto's willen zien van in het begin. Maar dan op deze manier: wat vinden jullie voor de B een mooie houding? Met foto en positief geluid :)
Daar heb ik persoonlijk meer aan. Ik hoef geen piaffe te verwachten van welk paard dan ook waar ik de komende 5 jaar op ga zitten :')

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 07:02

Dat filmpje van een van de bokkers een paar pagina's terug. Dat filmpje geeft een mooi beeld van een paard in de B.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 09:29

Dat van Horseware bedoel je? Dat vind ik indd ook een mooi beeld

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 10:01

Ook ik heb wel wat bemerkingen bij Will Faerber, zijn video's kunnen veel mensen helpen "uit de knoop" te komen waarin ze terecht gekomen zijn, het z.g. in de krul rijden zoals algemeen gebruikelijk is geworden.
Hij laat zien hoe je hier weer uit komt.
Het helpt mensen door de eerste fase van de africhting heen, het voorwaarts neerwaarts rijden.

Wat er mist is het VOORWAARTS, ik heb in alle bescheidenheid geprobeert dit gemis de afgelopen maanden op dit topic aan te vullen.
Alle klassieke dressuur is gebaseerd op het VOORWAARTS.
De achterhand is de motor.
Ik citeer uit het FEI reglement art 401:
"De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, [b]voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren[/b]."

Wat betreft de "oeff" foto, ik ken de betreffende amazone niet, ik kan niets tegen haar hebben.
Iemand plaats een link naar haar site en daar vinden we vervolgens de foto met de vos, de foto is niet gerelativeerd.
Kijk nu nog even naar bovenstaande geciteerde zin en we zien op de foto het tegenovergestelde, véél slechter kan het niet zeker niet wanneer we het toetsen aan de rest van het FEI reglement 401.
Daar het een uitgezochte foto is is dit kennelijk wat de betreffende amazone als ideaal beoogt, ik kan geen ander conclusie vormen.
Het is dus géén momentopname, bijvoorbeeld op het inrijterrein geschoten door een verborgen fotograaf, het is een uitgezochte foto, een representatie.
De foto is openbaar geplaatst en daar mag ik een mening over hebben.

En, @Gast5428 waarom geef jij geen commentaar op de foto?
Of probeer je alleen maar Simpelman af te schieten?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 10:38

Over het voorwaarts gaan wil ik wel wat opmerken. Het is toch bijna bij alle nieuwe oefeningen zo dat het paard zijn balans opnieuw moet vinden zodat hij ontspannen zijn oefening kan lopen?

Geldt dat dan niet voor het aanleren van de stretch? Ik ervaar dat eigenlijk in alle nieuwe oefeningen, dat het paard in eerste instantie wat afremt en zodra de balans beter wordt kun je beter voorwaarts rijden of zelfs schakelen in een oefening.

Het moet dus wel je uitgangspunt zijn, maar zoals bij alles, het is een leerproces en dat kost gewoon tijd.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 10:46

;)
Het is je fundering.
Ontspanning én> voorwaarts.
Voorwaarts> en ontspannig loopt in de praktijk meestal fout af, paarden vinden de ontspanning pas als we ze eerst door die deur binnen laten komen.

Laatje los en span je in, kan iedereen.
En niet span je in en laat je los, dat is alleen door ruiters met heel veel ervaring en talent te nuanceren.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 11:13

Jullie hebben het wel over voorwaarts in reeds bevestigde stretch en in werkhouding alhier ?

In het proces naar de nek mooi kunnen laten vallen ervaar ik een balanszoekende versnelling, wat beter wordt naarmate paard meer controle krijgt.
Is dus beslist niet het fijne losse voorwaartse in ontspanning wat je zoekt.

In die balanszoekende versnelling zit alhier voelbare spanning bij, want paard heeft nog te weining kracht om achter er ruim onder te kunnen zetten en kan niet veel meer doen als gas geven en dat doen met korte snelle passen en kont omhoog (overdrijf hier effe...)
Voelt niet echt lekker onder je: ik mot de trein nog halen paardje...

Neem je paard op dat moment ietwat terug op bit, of zet je em volte op dan valt nog ie ahw voorover.
Neem je paard echter op je zit ietsjes terug en maak je teugelcontact juist lichter dan voel je juist rug omhoog komen.
kloppie ditte allemaal nog ?

Het laatste is n.l. precies andersom als algemeen wordt aangeleerd.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 11:32

Ik probeerde er zo min mogelijk aan de voorkant aan te komen (gewoon licht contact maar in eerste instantie de hand vooruit en niet naar me toe), tenzij hij er echt een potje van maakt natuurlijk ;) Ik gebruikte ook mijn stem veelvuldig, daar reageerde hij goed op en werd rustig en dat kwam ook weer ten goede van de balans.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 11:40

Langzaam is niet erg, zolang de voorwaartse drang maar aanwezig blijft.
Je ziet soms bij van die academische ruiters van die paarden die niet meer weten wat naar voren is.