[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 21:37

damian23 schreef:
@Kamy, wat versta je onder klassieke hoek. Anky etc zijn van huis uit volgens mij ook klassiek geschoold, maar op een gegeven momet overgestapt naar een makkelijkere en snellere manier. Klassiek duurt nu eenmaal veel langer.

Maar wel fijn om naar te kijken...
https://www.youtube.com/watch?v=RbWAt3vUN2E

Mooi filmpje! Dank voor het delen <3

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 21:58

damian23 schreef:
@Kamy, wat versta je onder klassieke hoek. Anky etc zijn van huis uit volgens mij ook klassiek geschoold, maar op een gegeven momet overgestapt naar een makkelijkere en snellere manier. Klassiek duurt nu eenmaal veel langer.

Maar wel fijn om naar te kijken...
https://www.youtube.com/watch?v=RbWAt3vUN2E

Ik ben uit de snelle hoek gestapt, sinds een jaar of 2. Het is allemaal zo gelopen, niet gepland. Maar op een gegeven moment maakte ik beslissingen, waardoor andere mensen mijn leven in kwamen. En kwam ik ongemerkt meer in de richting van klassiek ipv modern. Dus ik ben nog totaal onervaren in de "stroming" hoor. Vraag me niet naar de verschillen tussen klassiek, academisch etc.

Wat ik klassiek vind, is inderdaad de lange weg. Paard trainen a la Simpelman. Met je eigen houding, het ontwikkel tempo van het paard aanhouden. Sterker maken door gymnastiseren. Geen "kunstjes" aanleren. Maar samen groeien....
Weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen :o

damian23

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:31

Kamy, ik snap je. :j
ik kom een beetje uit dezelfde hoek. Door omstandigheden verder gaan zoeken naar een andere manier van rijden en zo tegen bepaalde mensen aangelopen en bij het kassieke uitgekomen en dat bevalt me tot nu toe prima. En inderdaad, het gaat niet snel maar ik heb wel een blij en gezond paard.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:40

Niet alleen een gezond en blij paard. Maar ook de feedback die je als ruiter krijgt vind ik persoonlijk echt geweldig! Ik dacht dat ik bepaalde dingen "kon/kende". Maar nu voel ik pas echt wat er bedoeld werd, en je voelt je paard gewoon groeien en communiceren met je. Is echt verslavend vind ik. *\o/* :D En je hebt gelijk hoor, ik heb ook echt het idee dat het voor het paard veel beter te begrijpen en verwerken is. Na het rijden zie je gewoon een tevreden paard. Zonder spanning, zonder "wat me nou toch is overkomen" blik, zonder stijf lijf. Heerlijk.
Ik ben wel met een jong en groen paard begonnen met mezelf opnieuw ontwikkelen. Niet een paard proberen te veranderen wat al een bepaald systeem gewend was zeg maar.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:17

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:20

Kamy schreef:
Ik ben wel met een jong en groen paard begonnen met mezelf opnieuw ontwikkelen. Niet een paard proberen te veranderen wat al een bepaald systeem gewend was zeg maar.

Na het overlijden van mijn paard ben ik wel begonnen met een paard wat een bepaald systeem gewend was. Maar die moet je gewoon behandelen als groen en helemaal opnieuw beginnen op de manier zoals Simpelman hier vaak zo mooi kan uitleggen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:20

IK snap niet zo goed wat jullie nou allemaal verstaan onder 'de lange weg' eigenlijk. Naar mezelf kijkend, ik ben met jonge/nieuwe paarden zeer geduldig en er zijn bepaalde dingen die ik echt bevestigd wil hebben zoals het durven volgen van de hand. Maar als ik begin met een 3,5 jarige, er gebeurt niks geks qua blessures etc en paard zit een beetje normaal in elkaar dan zijn ze tussen de 6 en 7 toch wel een keer Z klaar hoor. Wat ze niet zijn, is na drie maanden ohz L klaar of op juiste leeftijd klaar voor de Pavocup etc. Maar ik heb niet het gevoel dat ik er uiteindelijk nou zo vreselijk veel langer over doe dan wat ik zie in mijn omgeving eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:24

Ik denk dat er een verschil is tussen een 3 jarige al als een z-paard laten lopen of een paard laten lopen wat hij aan kan. Een kennis van mij rijdt natuonale dressuur en zij traint jonge paarden al hoog bovenin, longeert ze heel strak bijgezet, ook bovenin en rijdt ze L dressuur zodra ze startgerechtigd zijn.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 16:35

In een krul trekken heb je zo voor elkaar. Aan de voorkant via de teugels het paard te laten afbuigen, is geen nageeflijkheid. De rug kan dan niet ontspannen en wordt hol in plaats van bol. Met de lange weg bedoel ik het correct trainen van de bovenlijn zodat het paard ons kan dragen. En dat duurt tussen de 1,5 a 2 jaar. Ongeacht of het een 3 jarige is of een 12 jarige. Als de bovenlijn sterk genoeg is kun je stapje voor stapje het paard meer verzamelen. Correcte verzameling kan alleen met een bolle rug. Ik zie dan ook niet het nut om paarden al zo jong hoog bovenin te rijden. Of om ze op te sluiten en in een houding te dwingen met bijzetters. Hoe kan je dan de bovenlijn trainen door ze aan de voorkant zo op te sluiten? Round is in the back, not in the front.

http://www.equicare-plus.com/training/schoftlift/

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 17:06

Ik vindt z voor een 6 jarige ook erg snel. Ze zijn dan amper volwassenen qua lijf en geest.... ik zou eerder denken als je met 3 inrijdt dat er met 5 een goede basis inzit en de sport carrière kan beginnen.
Maar ja dat kost tijd en geld.....

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 21:38

Veulen84 schreef:
[ [url=m/2yorAl.png]Afbeelding[/url] ]

Fun met lijntjes :) iemand die er iets over wil vertellen of misschien wil je er zelf iets over zeggen?

Paar pagina's terug alweer, maar nog bedankt voor de lijntjes! Maakt wel heel duidelijk dat ze met achter te weinig ondertreedt. Zie nu ook dat de foto wat gekanteld was. Door de horizon recht te trekken, zie je pas echt dat ze op de voorkant valt. Nu was dit wel een foto van het losrijden en liep ze hier dus lager dan normaal, maar het is zeker een aandachtspunt om ook daarbij het horizontale evenwicht in de gaten te houden.

Ik zou graag nog wat foto's aan jullie voorleggen, die ons 'probleem'/aandachtspunt goed laten zien: ze vindt het zo moeilijk om zich lang te maken en haar neus naar voren te houden en dat gebrek aan contact is op deze foto's goed te zien. Ben wel benieuwd wat jullie verder van dit beeld vinden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 21:41

De drukt zich nog een beetje op vanuit die onderhals en ontrekt zich wat aan het teugelcontact. Probeer het allemaal nog niet te moeilijk te maken, wat voltes openen en sluiten, wat schakelen in stelling, rechtzetten en contra stelling. Hierdoor kun je haar uitnodigen om het contact wat aan te nemen. Probeer teugelcontact te houden, ook al kropt ze zich wat op. Ze moet vertrouwen en stabiliteit in de ruiterhand krijgen.

charellelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 21:54

ziet er al wel goed uit :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 21:57

charellelove schreef:
ziet er al wel goed uit :))

Dat is dus schijn ;) het lijkt voor het oog heel mooi, maar rijtechnisch is dit niet wat je wilt zien. Dat bedoel ik niet banketstaaf, maar meer dat dit een gevaarlijke valkuil is om te denken dat het er mooi uit ziet. :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:12

Oke gedrufd..
Ik en mijn babybeest, is in 2014 zadelmak gemaakt (voor zover ze dat niet spontaan was) en licht aangereden.
Vervolgens heeft ze vanaf begin oktober hier gestaan en is ze niet meer gereden, vandaag op bezoek geweest en er op gezeten.
Vorig jaar was ze ook nog klein girafje met weggedrukte rug, aan eind van seizoen durfde ze te gaan zakken.
Jammer is wel dat ze rechtsom weer stuk schever is geworden in haar winter vakantie, maar dat komt wel weer goed.
Ben er dus zo op gaan zitten zonder te longeren, heb krappe 10 minuten gereden gok ik zo incl. instappen, uistappen is aan de hand gedaan, aangezien ze toen fijn zakte in draf en fijn contact hield (Staat helaas niet op film) half rondje, toen beloond en er snel af gegaan.

Ik moet stiller zitten, constanter contact houden met mijn teugels.
Verder nog iemand tips?

Oh, ja, we dweilen ook nog een beetje, ze loopt nog wel weg over buitenschouder etc. dat deel is ze ook tikje vergeten, moeten we weer aan gaan werken.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:30

@ appelflapje Probeer eens goed naar jouw eigen houding te kijken op de foto's, wat valt je zelf op?

@ Sjolvir Wat een leuk filmpje om te zien! Heel fijn ontspannen beeld. Wel valt het mij op dat je vrij veel drijft. Probeer juist nu heel duidelijk te zijn en je been gewoon ontspannen te laten hangen op het moment dat ze loopt.
Ik denk dat het over de buitenschouder weglopen heel makkelijk is op te lossen: probeer met je buitenteugel goed contact te houden. Waarom vind je dat je stiller moet zitten? Afgezien van je benen (door het vele drijven) vind ik je heel netjes zitten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:34

Ik bedoel met stiller zitten ook mijn benen.
En contact is nogal mijn probleem, gooi hier en daar nog al eens iets te los.

Pfft, wat heb je een zelfbeheersing nodig om als je eigenlijk nog wat wilt, maar aan de andere kant ze netjes zakt om dan toch af te stappen omdat het anders voor na zo'n lange tijd gewoon te lang rijden is.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 22:18

Ik zag deze foto en ik dacht: zo zou het plaatje toch echt wel goed zijn, toch? :D
Maar het lukt me nog echt niet dit zo vol te houden... :(
Handen mooi rechtop en naast elkaar, vooruit kijken, Elina op de loodlijn...

Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 22:52

op de loodlijn, maar drukt de rug weg. en dat is dan weer jammer.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 12:23

@_michelleee je heb je handen zeker netjes rechtop en naast elkaar, ook maken de teugels en jouw onderarmen een mooie rechte lijn, goed bezig! Ik denk dat als jij iets meer ontspant (vooral je schouders lijken wat strak) je paardje dit ook gaat doen.
Ze loopt voor mijn idee er nog net niet. Probeer zelf je onderrug te ontspannen en je buikspieren aan te spannen, nu maak jij je rug wat hol. Het zal eerst even anders voelen, maar hierdoor zul jij meer ontspannen de bewegingen van je paard kunnen volgen.
Ik vind de rest van je houding heel netjes, je been mooi lang en netjes aan je paard.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 12:40

Naar mijn mening overdrijf je een beetje over die rug @Babootje.
Ik vind het er heel netjes uitzien.

@_Michelleee,
Je zadel ligt iets voorover, dat drukt je zitbeenknobbels/je bekken iets naar voren en je knieën kunnen niet op de juiste plaats aan de wrongen gelegd worden.

Maak je iets minder druk om het "plaatje".
Net als flavlip, ontspan je, dat voelt als "je mee laten nemen door je paard", je geeft je gewoon aan hem over, hij doet het werk, hij is sterk, jij doet niets, jij zit gewoon...
Overal waar jij je spant spant je paard zich.

Je knieligging moet je verbeteren.
Even stilstaand beginnen.
Ontspannen gaan zitten, in evenwicht, recht op, op je zitbeenknobbels, op je hoofd ligt een bal, die mag niet vallen.
Eén been tegelijk, optillen, helemaal naar achteren verplaatsen en dan je knie naar binnen draaien, nu je been weer op zijn plaats schuiven.
Je "veegt" nu je dijspieren naar achteren.

Dit is een driehoekszit, knieën-zitbeenknobbels, een vork.
Hiermee, met die vork, rijd je je paard.

Wél eerst je zadel corrigeren anders werkt het niet.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 12:53

@Appelflapje,
Jullie zijn nog steeds van plan een gat in te duiken?
Paarden mogen nooit achter de loodlijn gereden worden, dat manipuleert ze om de verkeerde spieren te gebruiken om zich te bewegen.
Klassieke Dressuur is het harmonieus ontwikkelen van het organisme en de natuurlijke eigenschappen van het paard.
In vrijheid lopen paarden met hun neus 5 à 15 cm voor de loodlijn, daar hoort hij dus.
Google voor de aardigheid eens "paarden in vrijheid".
Hier zie je de natuurlijke eigenschappen van een paard, dat is het uitgangspunt.

Achter de loodlijn rijden geeft maar een gevoel van controle en daarom doet iedereen het.
Kijk maar eens naar de hoek van inwerking van de teugels/bit op de lagen, die wordt aanzienlijk versterkt.
Normaal werkt het bit grotendeels op de mondhoeken en de tong in.

Voor de loodlijn rijden is een enorme omschakeling, alles voelt anders, we verleizen dat gevoel van kontrole, ook onze benadering moet anders worden.
We nodigen het paard uit met ons te dansen ipv hem te dwingen.
Niet voor niets wordt het als fout aangemerkt door het FEI.
Afbeelding

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 13:11

Aansluitend hierop: http://www.eurodressage.com/equestrian/ ... -necessity

"In that relation it is interesting to see how the concerns about a horse's frame in dressage have changed since I began riding. An „open horse“ back then was a horse with hind legs not sufficiently engaged towards the centre of gravity. Today it is a horse whose head-neck-angle isn't closed enough. How strange! Does this mean that the hind legs are engaged enough today and that it only needs to close the horse in front to get a satisfying result? But if we carefully observe the engagement of the hind legs in Grand Prix dressage we will not necessarily be convinced that the situation is really that satisfying in this area. Regrettably current day high performance sport reveals how easily modern bred horses are ridden in a (slightly) overbent fashion as riders "cheat" with collection by just pulling their horses together. Unfortunately they are getting rewarded for that by the judges."

Edit: sorry, link is een aantal berichten terug ook al gepost zie ik nu :o

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 13:47

Appelflapje schreef:
Veulen84 schreef:
[ [url=m/2yorAl.png]Afbeelding[/url] ]

Fun met lijntjes :) iemand die er iets over wil vertellen of misschien wil je er zelf iets over zeggen?

Paar pagina's terug alweer, maar nog bedankt voor de lijntjes! Maakt wel heel duidelijk dat ze met achter te weinig ondertreedt. Zie nu ook dat de foto wat gekanteld was. Door de horizon recht te trekken, zie je pas echt dat ze op de voorkant valt. Nu was dit wel een foto van het losrijden en liep ze hier dus lager dan normaal, maar het is zeker een aandachtspunt om ook daarbij het horizontale evenwicht in de gaten te houden.

Ik zou graag nog wat foto's aan jullie voorleggen, die ons 'probleem'/aandachtspunt goed laten zien: ze vindt het zo moeilijk om zich lang te maken en haar neus naar voren te houden en dat gebrek aan contact is op deze foto's goed te zien. Ben wel benieuwd wat jullie verder van dit beeld vinden.

[ [url=m/L5Wz9v.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/IWL3lv.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/PDRDoI.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/wPLml8.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/DEfsnT.png]Afbeelding[/url] ]

Die heeft pas een hals en nek :9 Maar wel duidelijk niet de makkelijkste in dragende oefeningen. Het zwaarte punt kwa spieren zit bij dit paard ook echt aan de voorkant.
Probeer het eens met overgangen terug. Je rijd terug tot het moment dat je voelt dat je het contact met de mond gaat verliezen, en dan rij je weer voorwaarts. Het gaat niet om het terug komen, maar om het echte belasten van dat achterbeen. Zijgangen zoals schouderbinnenwaarts kunnen je ook helpen. Is ze een beetje een loperig paard dan zijn trage overgangen van stap - halt - achterwaarts - draf een goede om hem een beetje meer te laten werken.

Ik vind het trouwens bijzonder prettig om te zien dat je hem niet probeert op te tillen in de hals, maar hem rustig ruimte geeft om te strekken. Hierdoor heeft ie wel een mooie sterke bovenlijn.
Zodra je het gevoel hebt voorover te vallen... Denk aan zijn achterhand trainen. (Hoe lekker zit je met je beugel 1 gaatje langer?)

Michelle: Heb je een betere foto? Op deze foto lijk je d'r enorm op te tillen en niet te rijden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 13:47

Kamy schreef:
Ik vindt z voor een 6 jarige ook erg snel. Ze zijn dan amper volwassenen qua lijf en geest.... ik zou eerder denken als je met 3 inrijdt dat er met 5 een goede basis inzit en de sport carrière kan beginnen.
Maar ja dat kost tijd en geld.....

Dat ligt maar net aan het talent van het paard. Er zijn erbij die dat met twee hoefjes in hun neus lopen.
Z is nog altijd maar de basis.