Needje schreef:Citaat:Men moet altijd daarvoor zorgdragen dat het paard 45graden is afgesteld van de lijn die het gaat.
Deze snap ik niet zo goed.
Zo afgesteld op alle lijnen die men rijdt:

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Professor schreef:murphy102, uw losrijden bevalt mij zeer goed, alleen dat SB begrijp ik niet als oefening in stap, aangezien het zowiezo alleen verzameld werkt in draf en een functie heeft in draf in stap is het alleen aangeven van, of wilt u een begin maken met de lengtebuiging?
Dan de stap verkorten en weer uitstrekken, en ook achterwaarts gaan wanneer het paard dit beheerst maar zonder verzameling maar als gehoorzaamheid´s oefening.
Travers en Renvers kan men ook rijden dat noem ik de rek en de strek oefeningen.
Citaat:Begrijp ik het goed dat (volgens de klassieke dressuur) SB een verzamelende oefening is (en geen losmakende) en de travers naast een verzamelende, ook een losmakende oefening is?
Citaat:Nog een vraagje; het rijden van tempi, zoals u beschrijft, is dat alleen het overgaan van verzamelde naar arbeids naar uitgestrekte gangen of vallen daar ook gewoon wisselingen in het tempo onder, dus een pasje sneller, een pasje langzamer, schijnovergangen etc.
Citaat:Verder ben ik het compleet eens met de opwarming van Murphy102, ben ik toch meer klassiek dan ik dacht
Professor schreef:Van nature is een paard wat niet bereden word in de regel buigzaam genoeg. Een paard kan b.v. makkelijk de hals buigen naar links en naar rechts kan zich alle kanten op bewegen.
Moeilijker is het een paard te doen buigen onder het zadel door het geven van hulpen door de ruiter.
Daarom dienen wij het paard eerst te ontspannen en dus ontspannings oefeningen te rijden.
Professor schreef:....
Er aan toevoegen zou ik dat men alle oefeningen kan rijden in stap die het paard beheerst, dus met wijken beginnen in alle variaties van licht naar zwaar. (kom hier later nog op terug wat ik bedoel)
nombrado schreef:waarom is dat nodig als rek en strek oefening?
dit is toch niet zo moeilijk voor je paard als hij recht is?
wat nooit vast heeft gezeten aan spieren hoef je ook niet los te maken.
spokie79 schreef:Om spieren los te houden. Ik ben ook niet stijf, maar doe wel rek- en strekoefeningen om mijn lijf soepel en gezond te houden. Vooral als ik sport.
Ik ben blij met al deze nuttige informatie.
SparklingApp schreef:Nombrado jij zegt; als je zelf recht beweegt, loopt en sport
heb je geen rek en strek oefeningen nodig om soepel en gezond te blijven
Wat bedoel je dan met sport?
Doe je niet bij elke sport oefeningen die je als rek en strek oefeningen kan zien?
Stasja schreef:Bedankt voor je uitleg, dat klinkt heel logisch.
Misschien heb ik erover heen gelezen maar wat is je sport achtergrond? En wat adviseer je dan voor sport om naast het paardrijden wat extra's te doen en soepel en lenig te blijven ?
SparklingApp schreef:Van kind af aan ben ik al sterk en niet lenig... het helpt mij echt om daar bewust wat aan te werken, bijvoorbeeld door elke keer voor ik thuis de trap oploop mijn beenspieren even te rekken, want mijn spieren zijn dus niet los en lang van zichzelf, hoe zie jij dat dan?
murphy102 schreef:Drijf in de takt van de gang waardoor de voorwaartse drang wordt opgewekt.
murphy102 schreef:Voor wordt deze ontstane energie opgevangen door de weerstandbiedende hand: het paard geeft na in nek- en kaagewricht.
Door de impuls die zo opgebouwd wordt, ontstaat aanleuning, de veerkrachtige, elastische verbinding tussen paardenmond en ruiterhand.
murphy102 schreef:Zo, nu kunnen we beginnen met de losmakende oefeningen, die vooral bestaan uit schoudervoor en wijken voor de eenzijdige kuitdruk en afhankelijk van de graad van africhting al wat zijgangen in stap nog steeds, uiteraard.
murphy102 schreef:Alles vanaf de 2e hoefslag of daarbinnen!
murphy102 schreef:Schoudervoor voor en in de hoeken, dan stukje lange zijde en dan in figuren toepassen.
murphy102 schreef:Tijdens het voorwaarts-neerwaarts dient het paard geheel nageeflijk te blijven, dient de impuls onderhouden te worden en zal de aanleuning blijven bestaan, maar zal wel vaak veranderen van "stevigheid".
Goed in de gaten houden dat het tempo niet verandert, want dan zal de TAKT niet meer hetzelfde zijn en kan er als gevolg daarvan een "storing" ontstaan in je aanleuning en hebben we dus een taktfout. Takt is gerelateerd aan tempo, dus uitkijken dat er geen versnelling plaatsvindt bij het neerwaarts gaan, want dan is er iets niet voor elkaar...!
Stasja schreef:En wat adviseer je dan voor sport om naast het paardrijden wat extra's te doen en soepel en lenig te blijven ?
Bedankt voor je uitleg, dat klinkt heel logisch.
Professor schreef:Waarom rijden wij dressuur, om onze paarden soepel en sterk te maken zodat zij onder het zadel zich hetzelfde bewegen als wanneer zij ons niet op hun rug hadden.
Professor schreef:En dan verlangen wij wat van onze paarden, en dat kan alleen met spierkracht dat gaat niet vanzelf.
Daarom dient men de spieren te trainen dus sterker te maken, en soepel te houden en daarom heeft men de oefeningen daarvoor ontwikkeld.
nombrado schreef:Voor mij blijft er tijdens het werk altijd tijd voor een lolletje
ze mogen af en toe ff lekker uit hun bol
als ik voel, dat de boog even gespannen staat (te gespannen naar mijn gevoel)
dan maken we tussendoor ff een lolletje
op die manier ervaren de paarden het niet als stress, maar als leuk
tenminste, ze staan altijd al te trappelen als ik met het zadel aan kom.
jasmijn78 schreef:het is goed dat je ze die 'lucht' geeft, maar op een goed moment... als je uitgedold bent... verwacht jij toch dat ze gaan gehoorzamen aan jouw hulpen. Dan ga jij ze ook vertellen welke houding en welk tempo ze aan moeten nemen, welke bewegingen ze moeten gaan maken. Hoe je het ook draait of keert: je kan daarbij met de beste wil van de wereld niet altijd voorkomen dat ze daarbij eens stress ervaren. Ik vind dat je als dressuurruiter bewust moet zijn van dat die kans op/mate van van stress nu eenmaal groter is dan in andere disciplines.