Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 16:27

Needje schreef:
Citaat:
Men moet altijd daarvoor zorgdragen dat het paard 45graden is afgesteld van de lijn die het gaat.

Deze snap ik niet zo goed. :o

Zo afgesteld op alle lijnen die men rijdt:
Afbeelding

Needje

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 16:35

Ah top, dank u!
In de NL proeven wordt er idd de helft minder scherp geweken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 16:38

Professor schreef:
murphy102, uw losrijden bevalt mij zeer goed, alleen dat SB begrijp ik niet als oefening in stap, aangezien het zowiezo alleen verzameld werkt in draf en een functie heeft in draf in stap is het alleen aangeven van, of wilt u een begin maken met de lengtebuiging?
Dan de stap verkorten en weer uitstrekken, en ook achterwaarts gaan wanneer het paard dit beheerst maar zonder verzameling maar als gehoorzaamheid´s oefening.
Travers en Renvers kan men ook rijden dat noem ik de rek en de strek oefeningen.

Begrijp ik het goed dat (volgens de klassieke dressuur) SB een verzamelende oefening is (en geen losmakende) en de travers naast een verzamelende, ook een losmakende oefening is?

Nog een vraagje; het rijden van tempi, zoals u beschrijft, is dat alleen het overgaan van verzamelde naar arbeids naar uitgestrekte gangen of vallen daar ook gewoon wisselingen in het tempo onder, dus een pasje sneller, een pasje langzamer, schijnovergangen etc.

Verder ben ik het compleet eens met de opwarming van Murphy102, ben ik toch meer klassiek dan ik dacht :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 16:40

Van nature is een paard wat niet bereden word in de regel buigzaam genoeg. Een paard kan b.v. makkelijk de hals buigen naar links en naar rechts kan zich alle kanten op bewegen.
Moeilijker is het een paard te doen buigen onder het zadel door het geven van hulpen door de ruiter.
Daarom dienen wij het paard eerst te ontspannen en dus ontspannings oefeningen te rijden.
Dit noemt men ook wel losmakende oefeningen. Gelijktijdig of in wezen zijn dit ook gehoorzaamheids oefeningen.
Wij willen een buigzaam en gehoorzaam paard hebben dat ons volgt en uitvoerd wat wij van hem of haar willen, om dit te kunnen moet het paard ook soepel en buigzaam zijn en sterk genoeg.
Wij kunnen ook niet uit ons bed springen en gelijk de 100 meter sprinten of een marathon lopen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 16:41

Professor schreef:
Needje schreef:

Men moet altijd daarvoor zorgdragen dat het paard 45graden is afgesteld van de lijn die het gaat.

Deze snap ik niet zo goed. :o

Zo afgesteld op alle lijnen die men rijdt:
[/quote]

jaaa, needje
dat wordt je passer mee op je paard :+ :D ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 16:48

Citaat:
Begrijp ik het goed dat (volgens de klassieke dressuur) SB een verzamelende oefening is (en geen losmakende) en de travers naast een verzamelende, ook een losmakende oefening is?

Dat van SB dat heeft u goed begrepen, alleen de Renvers en Travers kan men zonder verzameling het paard buigen dus lengte buiging geven zodat het ook fuctioneel is, maar dat met paarden die de oefening beheersen.
SB is alleen functioneel wanneer men het in een verzamelde draf of Galop rijdt, omdat het doel van deze oefening is het binnenachterbeen meer te laten werken cq meer onder de massa wil laten plaatsen.
Dit gebeurt in de stap niet, en aangezien altijd het gevaar bij SB het impuls verlies is vind men en daar hoor ik ook toe het niet raadzaam om het in stap uit te voeren als oefening, wel als voorbereiding van een SB in draf om het paard de bewegingsvorm te leren.

Citaat:
Nog een vraagje; het rijden van tempi, zoals u beschrijft, is dat alleen het overgaan van verzamelde naar arbeids naar uitgestrekte gangen of vallen daar ook gewoon wisselingen in het tempo onder, dus een pasje sneller, een pasje langzamer, schijnovergangen etc.

Tempi rijden is niets anders dan in de gang de verschillen Tempi te rijden.
Voorbeeld, verz. draf-middendraf, middendraf- arbeitsdraf en alle variaties die mogelijk zijn in een bepaalde gang.

Citaat:
Verder ben ik het compleet eens met de opwarming van Murphy102, ben ik toch meer klassiek dan ik dacht

Het ene is niet meer of minder Klassiek, aangezien de uitvoering en de hulpen en het doel hetzelfde zijn er zijn alleen nuance verschillen. En zelf vind ik het zeer doordacht van Murphy102 met de randbemerking van mijn kant over de SB.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 17:05

Professor schreef:
Van nature is een paard wat niet bereden word in de regel buigzaam genoeg. Een paard kan b.v. makkelijk de hals buigen naar links en naar rechts kan zich alle kanten op bewegen.
Moeilijker is het een paard te doen buigen onder het zadel door het geven van hulpen door de ruiter.
Daarom dienen wij het paard eerst te ontspannen en dus ontspannings oefeningen te rijden.

Hoe kan dit denkt U
dat een paard onder de ruiter dit niet meer kan?
Terwijl hij dit in vrijheid wel kan?

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 17:20

Murphy, wat een goede beschrijving van de warming-up. Hier heb ik zeker wat aan! Dank je.

Professor schreef:
....
Er aan toevoegen zou ik dat men alle oefeningen kan rijden in stap die het paard beheerst, dus met wijken beginnen in alle variaties van licht naar zwaar. (kom hier later nog op terug wat ik bedoel)

Professor, dit snap ik niet helemaal. Zou u dit meer uit kunnen leggen?
Oeps, zie dat u dit al heeft gedaan. Heel duidelijk. Hier kan ik ook veel mee. Dank u.

nombrado schreef:
waarom is dat nodig als rek en strek oefening?
dit is toch niet zo moeilijk voor je paard als hij recht is?
wat nooit vast heeft gezeten aan spieren hoef je ook niet los te maken.

Om spieren los te houden. Ik ben ook niet stijf, maar doe wel rek- en strekoefeningen om mijn lijf soepel en gezond te houden. Vooral als ik sport.

Ik ben blij met al deze nuttige informatie :).

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:34

spokie79 schreef:
Om spieren los te houden. Ik ben ook niet stijf, maar doe wel rek- en strekoefeningen om mijn lijf soepel en gezond te houden. Vooral als ik sport.

Ik ben blij met al deze nuttige informatie :).

als je zelf recht beweegt, loopt en sport
heb je geen rek en strek oefeningen nodig om soepel en gezond te blijven
als je in je fundament beweegt , zijn al je spieren los, soepel en gezond.
zo is het bij een mens en ook bij een dier.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 19:16

Dat is echt een utopie, Nombrado. De ene persoon/paard is van nature stijver of soepeler. Zowieso wil je voordat je kracht gaat leveren, eerst warm lopen, je spieren een beetje rekken en strekken en dan pas kracht gaan leveren.
Misschien ben ik een oude, stijve hark ofzo :D , maar ik kan echt niet zo koud uit bed gaan hardlopen.

Laat staan alle mensen/paarden die wel ergens in een spier een beperking hebben, extra stijfheid en daarom nog extra moeten stretchen.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 19:38

Nombrado jij zegt; als je zelf recht beweegt, loopt en sport

Wat bedoel je dan met sport?
Doe je niet bij elke sport oefeningen die je als rek en strek oefeningen kan zien?

Stasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 19:41

Hoi allemaal

Heb even mee zitten lezen want vind het wel heel interessant, maar zijn we niet allemaal mens en dier scheef. Misschien sommige iets meer dan andere maar we hebben toch allemaal voorkeur voor een bepaalde kant ?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 19:43

SparklingApp schreef:
Nombrado jij zegt; als je zelf recht beweegt, loopt en sport

Wat bedoel je dan met sport?
Doe je niet bij elke sport oefeningen die je als rek en strek oefeningen kan zien?

wat al los en lang is, hoef je toch niet te rekken en strekken?
zeker gezien mijn sportachtergrond, kijk ik er nu zeker anders tegenaan.
krachtsport is al iets "uit balans" halen, je spieren kan je NOOIT gelijktijdig aan beide kanten goed trainen.
dus ben je afhankelijk van je gewrichten/fundament in je lichaam, waarvanuit je je spieren gebruikt
Fitness, zal je mij nooit meer zien doen. Ik zie er het nu niet van in.
Ik heb hier zat leerlingen , die door deze trainingen, alles scheef hebben getrokken in hun lichaam en dus nauwelijks meer recht op een paard kunnen zitten.
Ik zie liever een los lenig ontspannen loop, dan een gespannen verkrampt loopje.

Stasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 19:54

Bedankt voor je uitleg, dat klinkt heel logisch.
Misschien heb ik erover heen gelezen maar wat is je sport achtergrond? En wat adviseer je dan voor sport om naast het paardrijden wat extra's te doen en soepel en lenig te blijven ?

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 20:02

Van kind af aan ben ik al sterk en niet lenig... het helpt mij echt om daar bewust wat aan te werken, bijvoorbeeld door elke keer voor ik thuis de trap oploop mijn beenspieren even te rekken, want mijn spieren zijn dus niet los en lang van zichzelf, hoe zie jij dat dan?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 20:35

Stasja schreef:
Misschien heb ik erover heen gelezen maar wat is je sport achtergrond? En wat adviseer je dan voor sport om naast het paardrijden wat extra's te doen en soepel en lenig te blijven ?

ik zie dansen (en dan geen klassiek ballet, dat is teveel uitgedraait) als 1 van de meest dichtbij het eigen lichaam en fundament gebruiken van spieren.
daardoor krijg je lange lenige spieren
Sommige vormen van japanse vechtsporten.
Ook vormen van Yoga e.d (er zijn daar ook nu wat stromingen in) is het meer bewust worden van je lichaamsdelen, waardoor het paardrijden je ook makkelijker afgaat.
Als iemand tegen je zegt, bovenbeenspieren ontspannen, schouders ontspannen, moet je die onafhankelijk kunnen ontspannen (ik noem het loslaten)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 20:36

SparklingApp schreef:
Van kind af aan ben ik al sterk en niet lenig... het helpt mij echt om daar bewust wat aan te werken, bijvoorbeeld door elke keer voor ik thuis de trap oploop mijn beenspieren even te rekken, want mijn spieren zijn dus niet los en lang van zichzelf, hoe zie jij dat dan?

Hoe kan het dat je spieren niet lenig en lang zijn?
loop/zit/sta je wel recht?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 20:38

Kijk naar mensen in 3e wereld landen
die hebben veelal een lenige loop, waarin alles soepel beweegt
Het is niet voor niets, dat er zoveel goede hardlopers uit arm africa komen ;)
die gaan daar echt niet aan de gewichten hangen
hooguit lopen ze met dingen op hun hoofd, maar daarin maken ze nog steeds gebruik van hun rechte fundament.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:51

Leuk dat hier nu ervaringen gedeeld worden ;)

Ik haak even in op Murphy, want die heeft een mooie uitgebreide beschrijving:

Over mijn losrijden: 9 van de 10 keer dat ik ga rijden komen mijn paarden uit het land, ipv stal. Dit gegeven heeft voor mij invloed op de duur dat ik losrij. Als ze uit het land komen, heb ik daar dan in de regel wat minder tijd voor nodig. En ik heb de luxe dat ik mijn paarden samen met iemand train. Ik doe het werk onder het zadel en hij doet het longeer/dubbele lijnen werk (en ondanks zijn hoge leeftijd en slechte oog kan hij dat ontzettend goed ;) , beter dan ik dus ik koester deze situatie ). Het komt ook regelmatig voor dat mijn paarden eerst een half uur aan de longe/tussen de lange lijnen zijn losgewerkt voordat ik opstap. Als dit het geval is houd ik ook evengoed een beetje dezelfde opzet aan, alleen dan ga ik wat sneller over tot het 'echte werk'.

murphy102 schreef:
Drijf in de takt van de gang waardoor de voorwaartse drang wordt opgewekt.

Dit is dus iets wat ik niet probeer te doen... Iedere pas drijven... Ik probeer alleen been te geven als mijn paard uit zichzelf teveel terug komt of als ik wat meer impuls/voorwaarts wil. Verder probeer ik mijn been er zoveel mogelijk af te houden. Hierdoor krijg ik met name mijn wat meer flegmatieke paard beter aan de beenhulp. Het is van mij een bewuste keuze om het zo te doen. Daarmee wil ik niet zeggen dat drijven in de takt fout is, maar voor mij werkt het 'alleen been geven wanneer dat nodig is' beter.

Waar ik beniewd naar ben Murphy: als jij stopt met drijven, stopt je paard dan ook met lopen? Verlies je dan niet je voorwaarste drang? En als je dan iedere pas aan het drijven bent, krijg je dan niet het gevoel dat je erg veel aan het doen bent op je paard?

Ik heb namelijk die neiging wel; dat ik er teveel aan wil werken op mijn paard en ik probeer nu juist met minder meer te doen. het paard voor mij te laten werken, ipv dat ik hem zelf iedere pas aan het lopen moet houden.

murphy102 schreef:
Voor wordt deze ontstane energie opgevangen door de weerstandbiedende hand: het paard geeft na in nek- en kaagewricht.
Door de impuls die zo opgebouwd wordt, ontstaat aanleuning, de veerkrachtige, elastische verbinding tussen paardenmond en ruiterhand.

Hier kan ik mij in vinden. Alleen probeer ik die gewenste impuls dus eenmalig aan te geven, ipv iedere pas... Ik corrigeer dus alleen ongewenst impulsverlies.

murphy102 schreef:
Zo, nu kunnen we beginnen met de losmakende oefeningen, die vooral bestaan uit schoudervoor en wijken voor de eenzijdige kuitdruk en afhankelijk van de graad van africhting al wat zijgangen in stap nog steeds, uiteraard.

Wat ik in stap tijdens het losrijden hier aanvullend nog in meeneem zijn wendingen om de voorhand, travers/renvers en grote keertwendingen om de achterhand. Ook varieer ik in schuinte en meer en minder buiging tijdens het rijden van zulke oefeningen, en wissel ik het rijden van dergelijke oefeningen veel af met halsstrekken en de stap wat verkorten en weer uitstrekken.

murphy102 schreef:
Alles vanaf de 2e hoefslag of daarbinnen!

Dat voordeel heb ik dan weer... Wij hebben geen omheining om de bak, dus ik heb zowiezo geen last van geplak aan de hoefslag. Wat soms ook wel eens lastig kan zijn met jonge paarden. Dan kan juist bij het aanleren van het een of ander een hekwerk/hoefslag wel eens handig zijn.

murphy102 schreef:
Schoudervoor voor en in de hoeken, dan stukje lange zijde en dan in figuren toepassen.

Echte hoeken hebben we dus ook niet, daarom moet ik de hoeken altijd een beetje zelf bedenken. Hoeken zijn inderdaad wel de plek waarin je je zijgang goed moet voorbereiden.

Verder doe ik het bovenstaande eigenlijk ook in draf. Muz van een van mijn paarden. Die gallopeert van zichzelf makkelijker dan hij draaft, dus bij die ga ik sneller galloperen en doe daarna nog het e.e.a. in draf. En in draf draaf ik tussendoor altijd wel een paar keer over de balken heen (die bij ons standaard aan de zijkant van de bak liggen). Voorheen hadden we ook altijd een heuvel aan de zijkant van de bak. Die gebruikte ik ook vaak om overheen te draven of te galloperen (en soms om het nog een pietsie pittiger te maken met drafbalkjes voor op of na de heuvel). Maar helaas is de heuvel niet meer... Gevlakt zodat we een beter bodem kregen.

Verder wijk ik ook regelmatig in galop. Een paar passen en dan weer rechtuit afgewisseld met veel schakelen (ook rijdens de zijgang) In draf rijd ik eigenlijk relatieg weinig traver; dat doe ik meer in galop. Rechtuit en op de volte en dan richting arbeidspirouette (maar dat is wel in een later stadium/tijdens het 'echte' werk). Verder veel schakelen (en nu niet weer beginnen over de term. Daarmee bedoel ik dus tempowisselingen, maar ik vind schakelen gewoon een praktischer woord) en veel (schijn) overgangen.

Wat ik tijdens het losrijden en tijdens het 'echte werk' veel doe is wisselen in hoofd/halshouding. het ene moment rijd ik wat meer terug en laat ze er wat meer in 'klimmen' (dit dan weer niet tijdens het losrijden, maar als ze al los zijn) en het andere moment weer uitschuiven/halsstrekken/wat ronder (afhankelijk van de aandachtspunten en africhtingsniveau van het paard) Dat laatste met als aandachtspunt dat tijdens het halsstrekken/ronder maken het tempo/takt/impuls wel van mij/constant blijft. Als ik ze echt even helemaal laat halsstrekken dan ga ik altijd ook even lichtrijden. En ik las altijd veel korte stappauzes in (en dan gewoon teugels even helemaal los)

murphy102 schreef:
Tijdens het voorwaarts-neerwaarts dient het paard geheel nageeflijk te blijven, dient de impuls onderhouden te worden en zal de aanleuning blijven bestaan, maar zal wel vaak veranderen van "stevigheid".
Goed in de gaten houden dat het tempo niet verandert, want dan zal de TAKT niet meer hetzelfde zijn en kan er als gevolg daarvan een "storing" ontstaan in je aanleuning en hebben we dus een taktfout. Takt is gerelateerd aan tempo, dus uitkijken dat er geen versnelling plaatsvindt bij het neerwaarts gaan, want dan is er iets niet voor elkaar...!

Dat is eigenlijk hetzelfde als dat ik hierboven bedoel. Met als verschil dat ik mijn paarden soms misschien net even een fractie ronder maak dan jij c.q. het 'klassieke' voorwaarts-neerwaarts. Maar nog altijd wel met deze uitgangspunten. (maar even voor alle duidelijkheid: het extreme/kin op de borst, daar waag ik mij niet aan...)

Nog een opmerking over de zijgangen die ik rijd: ik rijd ze dus wel, maar ik heb wel de indruk dat ik dat in relatief wat mindere mate doe als Murphy of een aantal andere hier. Als mijn paarden fijn/los aanvoelen en gewoon gehoorzaam/soepel reageren op de hulpen dat besteed ik meer aandacht aan het schakelen en het varieren in HH-houding. Na het losrijden pak ik soms, meestal in de aanloop naar een wedstrijd, wat proefonderdelen mee. Maar ook dat probeer ik niet te vaak te doen.

Verder zijn mijn 3 paarden allemaal zo +_ Z niveau. Met een jonger paard pak ik het allemaal wat eenvoudiger aan. Dan houd ik het alleen op wijken/wending om de voorhand als het om de 'oefeningen' gaat. Dan meer aandacht voor het rijden van slangevoltes, S-en ect) En wel varieren in hh-houding, schakelen etc., maar dan allemaal wat minder zeg maar. Maar op dit moment rijd ik dus geen jongere paarden (al staat er wel een hele leuke grote 3-jarige D pony klaar, alleen daar heb ik geen tijd voor) :D

Stasja schreef:
En wat adviseer je dan voor sport om naast het paardrijden wat extra's te doen en soepel en lenig te blijven ?

Oefeningen voor balans en coordinatie en geen brute krachtoefeningen. Oefeningen waarin je snelle reflexen traint en hooguit alleen met hele lichte gewichten en veel snelle herhalingen met heel veel aandacht voor je houding tijdens de uitvoering. Met een hele grote (soort skippy) bal kun je al heel veel doen. Door er bijvoorbeeld op je knieen op te gaan zitten en dan gaan 'staan' op je knieeen. HEEL goed voor de balans; die moet je dan echt vanuit je heupen gaan corrigeren. Om het je dan nog moeilijker te maken kun je vanuit die houding dan bv gaan overgooien met een bal (dat valt echt niet mee!) Dan moet je bovenlichaam echt onafhankelijk gaan functioneren van onder, anders val je geheid van de bal :D Met een balanceboard (soort lolobal) kun je ook hele leuke dingen doen.

Wel kan het zinvol zijn buik en (onder) rug goed te trainen voor meer 'romp' stabiliteit.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:53

Waarom rijden wij dressuur, om onze paarden soepel en sterk te maken zodat zij onder het zadel zich hetzelfde bewegen als wanneer zij ons niet op hun rug hadden.
En dan verlangen wij wat van onze paarden, en dat kan alleen met spierkracht dat gaat niet vanzelf.
Daarom dient men de spieren te trainen dus sterker te maken, en soepel te houden en daarom heeft men de oefeningen daarvoor ontwikkeld. een voorbeen van een paard kan van natuur uit lang zover niet overstappen (kruisen) wanneer wij dit niet zouden trainen. De monnikskapselspier trainen wij bv door zijgangen te rijden, deze spier is oa verantwoordelijk om het bovenbeen te heffen.
Het zou te ver gaan om alle belangrijke spieren op te sommen. Waarom bepaalde oefeningen goed zijn en andere minder belangrijk voor het sterken van het paard, en welke voor bepaalde paarden belangrijk zijn dat kan men alleen in de praktijk zien en daar dient men dan extra aandacht aan te geven.
Waarom maak een kortere pas in de Passage wat kan ik daar aan doen bv, komt het door de ruiter (teugelkreupel dus een terugwerkende hand) of komt het dat ik bepaalde spieren beter moet ontwikkelen, en dat is het mooie wanneer men zover is, denk dat de doorsnee Bokker er meer mee gedient is hoe hij zijn paard door goede ontspanningsoefeningen voor het paard, en een goede zit het paard bewaart voor blessures. En ieder gezond denkend mens en ook die zijn ogen open heeft ziet bij de sport de mensen hun lichaam soepel te houden en te sterken om het lichaam te besparen voor te veel slijtage en overbelasting en daardoor mogelijk het ontstaan van blessures.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:41

Professor schreef:
Waarom rijden wij dressuur, om onze paarden soepel en sterk te maken zodat zij onder het zadel zich hetzelfde bewegen als wanneer zij ons niet op hun rug hadden.

Wat ik daar nog op aan wil vullen is dat de mate waarin wij menen in dit topic dressuur te rijden maar één doel heeft: je paard trainen en voorbereiden op een NOG hoger dressuurniveau.

Het niveau van dressuurtraining waar nu over gesproken wordt vind ik niet nodig voor een paard dat recreatief of recreatief/wedstrijdniveau gereden wordt (ongeacht of dat in de dressuur is, of een andere dicipline). Dan is dressuurtraining gerust wel goed, maar kan het allemaal wel wat minder en is 'horizontaal evenwicht' als einddoel ook wel voldoende. Ook vind ik niet ieder paard geschikt voor hogere dressuurtraining en moet je bepaalde paarden/rassen dat ook niet aan willen doen.

Ook al vind ik zelf helemaal niets mooier dan dressuur. Maar ik kan mij ook vinden in het onderzoek dat hier laatst op bokt is gepresenteerd, ook al pakt dat nadelig uit voor mijn (en jullie aller) hobby; nl. dat dressuurpaarden van alle disciplines de meeste stress ondervinden (en voltigepaarden de minste). En ik denk dat dit voor elke dressuurstroming geldt, en ook al doe je het nog zo bewust, nog zo klassiek of nog zo academisch en ben je nog zo goed. Niemand kan geheel voorkomen dat een dressuurpaard onbedoeld toch stress ervaart, want dat is wel een beetje inherent aan hetgeen wat wij eigenlijk willen: elke beweging van het paard zo controleren zodat het lijkt alsof het allemaal vanzelf gaat. Een springpaard mag tussen de hindernissen een beetje joligheid nog wel van zich af bokken, of hoeft niet perse stil te staan als hij even een beetje druk is. Wij dressuurmensen willen dat toch eigenlijk liever niet... Zelfs als je dat op de best mogelijke manier doet, moet je je er nog altijd van bewust zijn dat dit toch stress kan geven. Daarom vind ik de allerbelangrijkse factor in de training van dressuurpaarden afwisseling.

Ik probeer mijn paarden niet vaker dan 4 keer per week echt dressuurmatig te rijden, en het is ook echt mijn aandachtspunt om ze vaker mee naar buiten/ mee naar het strand te nemen. En dat ze in hun dagelijks leven genoeg kunnen onstpannen (door weidegang en contact met andere paarden). Je kunt discussieren over details in dressuurtraining, maar ik denk dat afwisseling in het werk en een goede paardgerichte manier van je paard houden (zonder en een kasplantje van te maken, dan maar met zogenaamd verhoogd risico op blessures doordat ze in het land eens een sprintje trekken met elkaar) van groter invloed is om je paard gezond te houden.

Bijvoorbeeld: het rijden op afwisselende soorten bodem (straat, strand, bak, hard, zacht, vlak, ongelijk etc.) dat maakt pezen/spieren pas sterk.

Ik denk dat bijvoorbeeld het altijd maar rijden op een perfect uitgevlakte achterbergbodem met een paard dat alleen maar volledig ingepakt in een piepkleine paddock of nog erger: alleen aan de hand een half uurtje per dag buiten komt veel blessuregevoeliger is dan een paard dat paardgericht wordt gehouden, maar misschien iets minder deskundig getraind wordt.

Paarden die mentaal gelukkig zijn herstellen sneller van inspanning en stress, zijn soepeler en minder blessuregevoelig. Het laatste wat ik in ieder geval wil is dat mijn paarden apatisch en afgestompt raken en daarom zul je mijn paarden niet als kasplantjes aantreffen of ze elke dag een dressuurprogramma af zien werken...

Wij hebben het vaak over 'ontspanning' in onze training... Maar dat is altijd maar relatief. Hoe ontspannen kan een dressuurpaard nu werkelijk zijn, terwijl wij wel verwachten dat hij zolang wij er op zitten alert is op önze hulpen? 'In de hand gesteld is? Een paard ontspant pas ECHT als hij eens lekker kan rollen, languit in het zonnetje. En dan niet 5 minuten. En door knabbelen aan elkaar met andere paarden. Hij zijn eigen ding kan doen. KM kan maken in zijn eigen tijd. Dat kun je hem echt niet ontnemen. Ik begrijp wel dat een hoop (sport) paarden kapot gaan. Maar ik denk dat de wijze waarop veel paarden gehouden worden daar van veel groter invloed op is, dan de wijze waarop er getraind wordt.

Ik ben geen 'natural' of NH-er, maar ik vind dus wel dat een paard naar buiten moet. Paard moet zijn.
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 25-03-11 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:47

Professor schreef:
En dan verlangen wij wat van onze paarden, en dat kan alleen met spierkracht dat gaat niet vanzelf.
Daarom dient men de spieren te trainen dus sterker te maken, en soepel te houden en daarom heeft men de oefeningen daarvoor ontwikkeld.

en wat is de belangrijkste spier voor een paard om sterker te maken alvorens een ruiter op zijn rug te krijgen?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:50

jasmijn

Voor mij blijft er tijdens het werk altijd tijd voor een lolletje
ze mogen af en toe ff lekker uit hun bol
als ik voel, dat de boog even gespannen staat (te gespannen naar mijn gevoel)
dan maken we tussendoor ff een lolletje
op die manier ervaren de paarden het niet als stress, maar als leuk
tenminste, ze staan altijd al te trappelen als ik met het zadel aan kom. :+

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:58

nombrado schreef:
Voor mij blijft er tijdens het werk altijd tijd voor een lolletje
ze mogen af en toe ff lekker uit hun bol
als ik voel, dat de boog even gespannen staat (te gespannen naar mijn gevoel)
dan maken we tussendoor ff een lolletje
op die manier ervaren de paarden het niet als stress, maar als leuk
tenminste, ze staan altijd al te trappelen als ik met het zadel aan kom.

het is goed dat je ze die 'lucht' geeft, maar op een goed moment... als je uitgedold bent... verwacht jij toch dat ze gaan gehoorzamen aan jouw hulpen. Dan ga jij ze ook vertellen welke houding en welk tempo ze aan moeten nemen, welke bewegingen ze moeten gaan maken. Hoe je het ook draait of keert: je kan daarbij met de beste wil van de wereld niet altijd voorkomen dat ze daarbij eens stress ervaren. Ik vind dat je als dressuurruiter bewust moet zijn van dat die kans op/mate van van stress nu eenmaal groter is dan in andere disciplines.

Dat hoeft geen ramp te zijn naar mijn mening... Als er maar genoeg ontspanning in de eigen tijd van het paard tegenover staat.

Het is toch ook logisch: wij willen maximale ontspanning/losgelatenheid, durchassigheid EN maximale inspanning van het paard (tijdens bijvoorbeeld de hogere maten van verzameling en oprichting). Op zich is dat toch al iets tegenstrijdigs? en toch ook logisch dat de balans wel eens naar wat spanning/stress omslaat?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:03

jasmijn78 schreef:
het is goed dat je ze die 'lucht' geeft, maar op een goed moment... als je uitgedold bent... verwacht jij toch dat ze gaan gehoorzamen aan jouw hulpen. Dan ga jij ze ook vertellen welke houding en welk tempo ze aan moeten nemen, welke bewegingen ze moeten gaan maken. Hoe je het ook draait of keert: je kan daarbij met de beste wil van de wereld niet altijd voorkomen dat ze daarbij eens stress ervaren. Ik vind dat je als dressuurruiter bewust moet zijn van dat die kans op/mate van van stress nu eenmaal groter is dan in andere disciplines.

ervaar jij zelf dansen of sporten als stress?
ik niet
ik vind het heerlijk
ik ben van mening dat als je het goed doet, je paarden het heerlijk vinden.
kheb er hier een paar staan, hoe moeilijker de oefening, hoe gaver ze het vinden.
Blij maken doe ik hun echt niet, door een kwartier op een volte te rijden.