[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:08

Ik denk dat dat ook wel een algemeen onbegrip is. Neerwaarts wat jij bedoeld Simpelman, is iets anders dan de teugels losgooien,en de boel op de voorhand gooien MAAR het paard gaat wel met de neus over de grond.
Dat wordt, denk ik, door menigeen ook nog als "stofzuigen" betiteld. Terwijl dat rijkunstig weinig toevoegt. (wil hier niemand van beschuldigen, maar je ziet het wel vaak op bokt bij foto's. Dat er positief op gereageerd wordt, terwijl het eigenlijk niet is wat het zou moeten zijn....)

Het lijkt zo'n eenvoudige opdracht. Maar dat is het niet! Mijn jonkie laten we tijdens het rijden ook af en toe zo "uitschuiven". Even checken: is het paard correct van achter naar voor gereden? Wil het mijn hand volgen en is het ontspannen? In het begin, viel ze ook telkens terug in tempo als we dat deden. Wat jij ook zegt: het is enorm zwaar voor het paard. En het is zo;n machtig gevoel wanneer het paard wel kracht krijgt om dat stukjes vol te houden. Is echt een heel ander gevoel dan het "stofzuigeren" wat men veel ziet....

Zooo balen Simpelman, dat jij geen clinics meer geeft! ;) Ik vind je heel inspirerend.

0000

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:44

Even inhakend op het vwnw is moeilijk voor een jong paard verhaal vanuit een andere hoek met een puntje waar ik mij vaak aan stoor/me over verwonder. Ik merk dat men de laatste jaren erg veel focus legt op snel aan het been reageren, paarden die aan de kleinste hulp voorwaarts moeten gaan en het ten allen tijde direct reageren. In hoeverre is dit eerlijk en reëel op een jong paard volgens jullie?

Reden dat ik het vraag is dat het volgens mij niet erg is om in deze fase van de africhting je paard wat te moeten 'ondersteunen' met je been. Ik heb momenteel een paar hele vlugge paarden onder het zadel maar bij beiden moet ik op het moment dat ze los durven laten en beginnen te zakken, echt mijn been eraan houden. In hun beginhouding (teveel spanning, hals tillen vanuit de onderhals) zijn ze loperig en reageren ze op iedere hulp door direct meer voorwaarts te gaan. Maar zodra ze loslaten, de hals laten vallen, moet ik mijn been er heel iets aanhouden en af en toe zelfs echt even een drijvende hulp geven omdat ze dan terugkomen. Ik kies ervoor om bewust op dat moment niet kwaad te worden om de mindere reactie op mijn been omdat die, denk ik, alleen maar minder is omdat het zwaar is op dat moment. Ik denk dat als ik op dat moment corrigeer op mijn beenhulp, ik direct weer spanning in het lijf creëer waar ik juist probeerde vanaf te komen. Ik ben ook eigenlijk niet bang dat deze paarden afgestompt of traag worden, maar dat staat dan wel weer zwaar in contrast met de vele, vele ruiters en instructeurs (zeker ook op veel hoger niveau!) die de focus juist vanaf het begin zo op die reactie naar voren hebben liggen...Dus af en toe ga ik dan toch weer twijfelen. Meningen welkom...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:25

Wanneer een paard zich los laat krijg je het gevoel dat het lui wordt.
Dat is het fundament onder die innerlijke kalmte waar ik het over had, ze stoppen met vluchten.
(Die zien we niet zoveel meer....)
Al die quasi voorwaartse paarden waar veel mensen het over hebben zijn slechts aan het vluchten.

Je moet nu inderdaad het paard voortdurend onderdsteunen met drijvende hulpen.
Het is de kunst om de ontspanning vast te houden én actief voorwaarts te blijven gaan.
Ruitergevoel...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:28

Simpelman schreef:
Wanneer een paard zich los laat krijg je het gevoel dat het lui wordt.
Dat is het fundament onder die innerlijke kalmte waar ik het over had, ze stoppen met vluchten.
(Die zien we niet zoveel meer....)
Al die quasi voorwaartse paarden waar veel mensen het over hebben zijn slechts aan het vluchten.

Je moet nu inderdaad het paard voortdurend onderdsteunen met drijvende hulpen.
Het is de kunst om de ontspanning vast te houden én actief voorwaarts te blijven gaan.
Ruitergevoel...

:D You made my day! Lees als altijd mee, maar dit is voor mij comment van de week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:41

Nou inderdaad. Simpelman, heb je mijn pb gehad?

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:58

Gewoon een vraag: ik was zaterdag op Indoor Brabant. De hele dag aan de dressuur ring gezeten. Welke ruiter heeft een klassieke basis? Of is dit echt allemaal moderne dressuur?

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 23:05

Hier een filmpje van vanavond. Dit was aan het einde van het rijden, dat is ook wel te zien. Hij gaat dan wat lager lopen en minder actief. Helaas het begin niet kunnen vinden want toen hield mijn camera vrouw mij nog aan de longeerlijn. Ben na een val een tijdje erg bang geweest waardoor ik soms nog niet gelijk los durf te gaan rijden, ligt helemaal aan mijn eigen angst want pony is erg braaf laatste tijd.

Voor mijn gevoel ging het erg fijn vandaag, dus ik schrok wel een beetje van dit beeld. Ik heb mijn handen niet goed stil waardoor er los/vast contact komt met de teugels, ook geef ik onnodig veel been waardoor ik op een gegeven moment nog slechter reactie krijg. Ook vind ik dat ik hem op sommige momenten over zijn tempo jaag, waardoor het een beetje overhaast draven word.

Punten voor op de lange termijn is vooral de achterhand er actiever onder krijgen en veel galopwerk. Aan mijn houding, en dan vooral onstabiele benen die te ver naar voren liggen moet ook nog aan gewerkt worden.

https://www.youtube.com/watch?v=RrOj_ZY ... e=youtu.be

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 23:10

@0000
Ik weet wat je bedoelt, hier zie je Charlotte Dujardin op een paard (niet van haar) tijdens een clinic. Een heel klein stukje waar ze de "go button" er op zet.

Wat zij daar doet ziet er toch wel logisch uit en is natuurlijk gewoon echt alleen maar voorwaarts, zonder ook maar iets anders te willen van het paard. Ik kan dat niet, zo'n reactie krijgen als Charlotte (of mijn paard kan het niet ;) ). Maar ik heb echt nooit de indruk dat haar paarden aan het vluchten zijn of dat ze ze opjaagt. Dit paard ging ze vervolgens een wissel leren, heel kalm, gewoon simpel.

Maar dit is dan wel op een heel ander moment dan jij beschrijft. Dan voel ik het ook zoals Simpelman beschrijft, het wordt zwaarder dus hij voelt lui en je moet hem ondersteunen. Maar wat ik zelf daarin lastig vind is dat je niet de hele tijd hetzelfde wilt blijven ondersteunen. Dat zou net zoiets zijn als elke dag tegen je kinderen zeggen dat ze huiswerk moeten maken. Dus streef ik er toch naar dat hij het uiteindelijk "vanzelf" gaat doen als hij snapt wat de bedoeling is en sterker is. Maar als het werk dan weer iets zwaarder wordt komt het ondersteunen toch weer terug.

En het moet ook nog eens aanvoelen alsof hij er aan "trekt" zoals Simpelman een paar bladzijden geleden opmerkte of in ieder geval alsof hij wel bereid is om onmiddellijk op je hulp te reageren. Ik vind dit zelf allemaal heel erg lastig, dus kan je niet echt goed advies geven. Volgens mij komt het ook doordat hele kundige ruiters sneller zijn met de ondersteuning dus hun hulp echt klein en goed getimed geven. Ik tel vaak mee in het ritme zodat ik het sneller herken als hij vertraagt. Maar helaas heb ik toch momenten dat hij echt "lui/te traag" wordt en niet voorwaarts genoeg is. En dan ga ik toch gewoon alleen maar daaraan werken, reactie op een kleine hulp, overgangen, schijnovergangen, op dat moment is de rest (en vooral waar hij zijn hoofd houdt onbelangrijk).

Maar achter snel maken terwijl je ze voor tegen houdt wat je helaas ook vaak ziet |( daar kan ik echt niets logisch in ontdekken.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 01:46

Interessante en simpel omschreven reactie Simpelman, zo voelt het precies ja!

Hermelientje benoemt precies mijn twijfelpunt, ik wil ze inderdaad niet blijvend ondersteunen maar wanneer doe je er iets aan en wanneer niet...dat vind ik soms lastig. Zeker als dan iedereen het juist andersom lijkt te doen. Ik begin een aardig idee te krijgen van hoe ik vind dat een paard opgeleid hoort te worden en en ben eigenwijs genoeg om daaraan vast te houden. Maar heb ook mijn ogen en oren niet dichtzitten, heb nog veel te leren en merk dat ik het soms heel lastig vind om te bepalen wanneer ik gewoon even mijn eigen ding moet blijven doen en wanneer iets wel echt een toevoeging kan zijn aan mijn training.
De meerderheid hoeft niet altijd gelijk te hebben maar vasthouden aan een idee dat 99% van je omgeving maar heel vreemd lijkt te vinden is soms gewoon weleens lastig.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 09:01

Het zou misschien iets te maken kunnen hebben met de wens te lijken op dat wat er in de professionele GP sport getoond wordt.
De paarden die op dit niveau overleven hebben een bepaalde combinatie van eigenschappen om aan bepaalde eisen te kunnen voldoen.

Binnen de Klassieke Dressuur gaat het om de mogelijkheden van ieder individueel paard, het doel van de Dressuur is het op harmonieuse wijze ontwikkelen van het organisme en de de natuurlijke eigenschappen van het paard, niet om het winnen van de GP, dat is professionele wedstrijdsport.

Bij een gemiddeld paard heb je om te gaan met zijn specifieke mogelijkheden en beperkingen en die zijn bijvoorbeeld voor een Klassieke Fjord heel verschillend dan voor een Arabisch volbloed of een PRE.
Het is de kunst van de ruiter om het beste uit zijn paard te halen zonder de harmonie geweld aan te doen.
Wil je GP doen dan moet je buiten het benodigde niveau hebben een paard zoeken dat daar voor geschikt is.

Waar we vooral op moeten passen is dat we ons eigen brave goedwillende paard niet boven zijn vermogen te laten werken.
Daarvoor moeten we in de eerste plaats de spinnen in ons hoofd even tot bedaren brengen en gaan voelen wat ons paard ons te zeggen heeft.

We kunnen de best mogelijke prestaties uit ons paard halen zonder de harmonie geweld aan te doen door hem uit te nodigen met ons te samen te gaan werken ipv hem onder druk boven zijn mogelijkheden uit te persen.

Het is daarom dat het FEI lang geleden zijn mooie artikel 401 opgesteld heeft, het doel van de dressuur.
Het geeft ons onze kaders aan.
Ik plak hem er nog maar weer eens een keer in omdat ik van mezelf geleerd heb dat hoe vaker je het leest hoe meer je ervan gaat begrijpen.
Ik heb een paar delen in vet gemarkeerd maar eigenlijk kan je net zo goed allen in het vet markeren.

FEI Artikel 401: Doel en algemene principes
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.
Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen.
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen.
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren.
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.
Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:28

Qua tempo bij ontspanning, maak il het verschil tussen tempo en activiteit. Hij hoeft niet harder, maar wel actiever.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:35

Het paard maakt zoveel passen per minuut als bij hem past, dat voel je vanzelf komen bij ontspanning, het valt in een kadans, dat is de tact en die moet gelijkmatig zijn.
Die gelijkmatigheid van de tact onderhoud je met voorwaartse drang, ontspanning, gehoorzaamheid, voorwaarts, 1e fase van het Scala.

Tempo is het aantal passen per minuut, activiteit is de lengte van het zweefmoment, vering, =Schwung.
Maar voor het ontwikkelen van de Schwung, 3e fase van het Scala, heb je aanleuning en nageeflijkheid nodig, 2e fase van het Scala.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:40

@ElineCath. Leuk om eens een filmpje te zien. Vind jullie en fijne combi en veel puntjes geef je zelf al aan.
Wel zag ik dat hij in de bochten met van hand veranderen een beetje de bocht omvalt. Ik denk dat dat komt omdat je de buitenteugel dan te veel laat vieren. Kon ik niet zien op het filmpje, maar als ik dat bij mijn paar doe, valt ze ook zo door de bocht. Dus tip 1 is in de wending contact op je buitenteugel houden.
Verder gaf je zelf al aan dat hij soms over zijn tempo loopt. Ik vind het gehele beeld nogal gehaast, op dit punt zou ik het niet erg vinden als hij wat terug in tempo komt, de hoofd hals houding waarin hij loopt lijkt hij nog moeilijk te vinden. En ik las in dit topic ook dat de meeste ruiters dmv vooruit rijden het hoofd hoger willen krijgen, terwijl je juist beter wat terug kan rijden (was voor mij een eye opener, als je erover nadenkt is het logisch ;) ). Dus tip 2 is als je paard in een voor jou fijn tempo loopt, probeer dan met je zit wat langzamer te gaan. Dan kan hij zijn passen beter afmaken en zal de voorkant vanzelf wat omhoog komen.
Vond de overgang naar galop supernetjes! En je handen houden in galop ook keurig contact. Probeer in draf ook je schouders/armen/ellebogen zo ontspannen te houden, dan zal het contact ook makkelijker constant blijven.

Vind dat je op de goede weg bent! En zeker fijn om te lezen dat jij de oorzaken van de puntjes die wat minder gaan bij jezelf zoekt :D

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:58

#Eline,
Ook een klein toevoeginkje van mij.
Je meest elementaire problemen nu zijn je zit en je gefrutsel.
Je paard loopt van zichzelf goed, je maakt het slechter met je frummelen.
Je zit is onstabiel, niet in balans, je zit op de onderkant van je dijen.

Leg de "bovenkant" van je dijen van achteren naar voren naar het zadel, je veegt als het ware de onderkant van je dijen naar achteren, je hebt dan een aangesloten knie, laat je onderbenen ontspannen afhangen.
Zoek je eigen balans nu op tussen je knieën en je zitbeenknobbels.
Ontspan je en denk aan een balletje op je hoofd dat niet mag vallen, recht op dus.
Volg je paard, laat je meenemen.

Stop met frutselen, kijk naar je onderbenen en je voeten, kijk naar je handen.
Dat heeft je paard allemaal niet nodig en dat zegt hij je ook verschillende keren.
Probeer helemaal stil te worden, laat je meenemen, blijf in balans, kalm, doe niets en kijk eens wat er gebeurt.

Drijven doe je met de binnenkant van je kuit, in draf aan twee zijden gelijk.
Rustig aanklemmen vanuit je zit naar je knie naar je kuit en loslaten als je paard reageert.
Verder doe je niets, niets :z
Je paard doet al het werk. :)

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 15:45

Dankjewel allebei, vind het erg nuttig commentaar.

Het gefrummel heb je helemaal gelijk in, mijn instructrice hamerd er ook erg op maar het lijkt bij 'vanzelf' te gebeuren. Ik ga proberen bewuster te rijden en het tempo wat terug te nemen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:21

Stilte

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:08

Kamy schreef:
Gewoon een vraag: ik was zaterdag op Indoor Brabant. De hele dag aan de dressuur ring gezeten. Welke ruiter heeft een klassieke basis? Of is dit echt allemaal moderne dressuur?

Wat denk je zelf, oordelend op wat je hebt gezien?

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:07

Ooooh Damian dat vind ik echt lastig.... sowieso is het alweer een paar dgn geleden haha. Maar denk wel dat het overgrote deel moderne dressuur is...
maar ik vond hubertus schmidt, een Belgische (kende haar niet dus naam niet onthouden )en Diederik fijn rijden. Niet de show a la Edward maar het oogde vriendelijk.
De rubriek U25 en Morgan Barbancon waren om te huilen. Wat een teugel /handwerk was dat zeg. Zegt Tineke ook nog over de proef van Morgan : toonbeeld van vriendelijk gereden. Denk dat de hele hal van zijn stoel viel haha.
Edward en Hans-Peter rijden op spierbonken. Je ziet ze bijna niks doen (al oogt het ook wel strak van voor). Der is er geen een die zo veel zakt in de piaffe of met galop zo zijn achterbeen optrekt als Undercover.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 09:51

ik ben fan van o.a. Charlotte, Karl en Helen Langehanenberg.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:01

0000 schreef:
Interessante en simpel omschreven reactie Simpelman, zo voelt het precies ja!
De meerderheid hoeft niet altijd gelijk te hebben maar vasthouden aan een idee dat 99% van je omgeving maar heel vreemd lijkt te vinden is soms gewoon weleens lastig.

Gewoon volhouden in waar je in gelooft. Uiteindelijk zal dat beloond worden. Ik rijd nu al een jaar met mijn paard in de stretch (lang en laag,voorwaards, af en toe even oppakken) en dat begint nu zijn vruchten af te werken. Hebben ze dat eenmaal onder de knie, dan is de rest makkelijk. Die van mij hing voorheen in mijn handen of kroop achter de loodlijn. Nu hoef ik hem alleen te vragen om zijn hoofd omhoog te brengen. Het contact blijft licht en hij behoud zijn impuls. Vorige week voor het eerst een zijde verzameld gereden en dan weer stretchen. Maar het aanleren van die basis, daar gaat gewoon tijd in zitten en dat willen mensen vaak niet. Want het paard moet in een houding lopen want dat "voelt" fijn. En ja, mensen (waaronder mijn familie) denken ook waar is die nu mee bezig. Maar ik geloof in deze methode.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:29

damian23 schreef:
ik ben fan van o.a. Charlotte, Karl en Helen Langehanenberg.

Ik ook. Kwijlend op de bank bij fantastic elastic van Carl.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:39

Carl, Charlotte, Helen, Ingrid Klimke zijn voor mij echt grote voorbeelden.
En Will Faeber. Love that Men.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:15

Zijn die wel uit de klasssieke hoek?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 16:41

@Kamy, wat versta je onder klassieke hoek. Anky etc zijn van huis uit volgens mij ook klassiek geschoold, maar op een gegeven momet overgestapt naar een makkelijkere en snellere manier. Klassiek duurt nu eenmaal veel langer.

Maar wel fijn om naar te kijken...
https://www.youtube.com/watch?v=RbWAt3vUN2E

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 19:09

De hele serie online van: Just Paul - the first year of training, Ingrid Klimke
vindt ik bijzonder fijn om te zien, te volgen en proberen te :list: begrijpen.