Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:20

In de eerste drie pagina's is TS gediscrimineerd op grond van zijn leeftijd, sekse en geloofsovertuiging. Hoor ik daar iemand over? Nee. Want dat heeft ie vast verdiend door de manier waarop hij geschreven heeft... De volgende 200 pagina's zijn er enkele opmerkingen die kwetsend kunnen zijn voor mensen met overgewicht. Of de opmerkingen kwetsend bedoeld zijn, of alleen zo worden ervaren, laten we dan nog in het midden. De overige posts worden vervolgens ook als zodanig beschouwd, terwijl die gewoon ingaan op theorie, feiten, ervaringen, onderzoeken.... Maar het maakt allemaal niet uit, want na 203 pagina's is er weer 1 kennelijk kwetsende opmerking, waar weer een opmerking over komt.

De discussie is dood. Klaar.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:44

Wilawander schreef:
Mij gaat het om hoe het geschreven wordt. Hier wordt nu al 200 paginas gedicusierd en elke keer weer. Mods sluiten topics om de kleinste dingen en dit mag wel? snap dat niet zo maar goed. Zal wel weer typisch bokt zijn.

Een topic over overgewicht prima. Maar elke keer weer die snerende opmerkingen die voor bepaalde mensen best kwetsend kunnen zijn. (ja waar ik eréén van ben)

Een opmerking is pas snerend en/of kwetsend als je dat zo wilt horen, het is aan de ontvanger om in de 'slachtoffer rol' te stappen, of juist niet.
Het gros van de mensen hier op bokt in dit topic heeft het beste voor met de paarden en hun fysiek, wat kan er nu kwetsend zijn mbt dit onderwerp?
De reden van overgewicht doet er niet toe, feiten doen er wel toe, sommigen hebben overgewicht, en stappen bewust niet meer op een paard, voor deze mensen; PETJE AF in het kwadraat!!!
Dat is nl. een nog moeilijkere beslissing dan steeds weer uit egoistische overweging toch op een paard te stappen met behoorlijk overgewicht.

Dinopino

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:51

Denk dat je ook buiten de discussie moet houden de paarden die net als andere dieren, worden "gebruikt" voor het welzijn en gezondheid van mensen. Paarden die lopen met gehandicapte ruiters hebben een therapeutische werken en worden als het ware "opgeofferd" voor deze functie. Wanneer ze dit niet aankunnen vallen ze vanzelf uit. Hoewel ook bij therapeutisch rijden een grens aan het gewicht van de ruiter wordt gesteld.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:04

Dinopino schreef:
Denk dat je ook buiten de discussie moet houden de paarden die net als andere dieren, worden "gebruikt" voor het welzijn en gezondheid van mensen. Paarden die lopen met gehandicapte ruiters hebben een therapeutische werken en worden als het ware "opgeofferd" voor deze functie. Wanneer ze dit niet aankunnen vallen ze vanzelf uit. Hoewel ook bij therapeutisch rijden een grens aan het gewicht van de ruiter wordt gesteld.

Nou helaas niet. heb al eens op het werk een zeker 150 kilo wegende ruiter met 5 man in het zadel moeten hijsen ivm therapeutisch rijden. Paard was 1.63meter.

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:09

ok....ga even wat anders proberen ; :-)
Wat vinden jullie hiervan ;

Mijn AV is 1.60 m, goed gespierd....
Ik ben 1.73 cm, weeg 71 kilo zonder zadel (ben absoluut niet dik)

Kan dit volgens jullie ?

john57

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:44

Wilawander schreef:
Mij gaat het om hoe het geschreven wordt. Hier wordt nu al 200 paginas gedicusierd en elke keer weer. Mods sluiten topics om de kleinste dingen en dit mag wel? snap dat niet zo maar goed. Zal wel weer typisch bokt zijn.

Een topic over overgewicht prima. Maar elke keer weer die snerende opmerkingen die voor bepaalde mensen best kwetsend kunnen zijn. (ja waar ik eréén van ben)

Het ligt een beetje voordehand dat een topic zoals dit met als tekst "dikkere mensen te paard" niet in goede aarde zal vallen bij bepaalde groepen. Je zegt: een topic over overgewicht prima, maar dan bedoel je direct hierna te zeggen, "maar als iemand echt overgewicht heeft krijgt hij snerende reacties".
Het is overigens zo, dat het merendeel van de posters hier met de meeste voorzichtigheid een antwoord geven op juist deze groep. Het zal de intensie van veel schrijvers hier zijn te wijzen op het feit dat te veel overgewicht schadelijk is voor paarden want daar gaat het om. Echter bepaalde groepen zullen bijna tot het oneindige met je willen discussieren om gelijk te krijgen ondanks dat bepaalde onderzoeken juist wijzen dat overgewicht schadelijk is voor paarden. Dit noem ik nu onwil om de feiten in te zien.

Juist jij als dierenarts-assistente zou een beter begrip moeten op kunnen brengen over leed wat dieren bewust of onbewust wordt aangedaan. Je kent vast en zeker het begrip inpulsaankoop niet !!!! Je moet willens en wetens een dier hebben, of je het kun verzorgen of niet, een ander heeft dat ook en ik wil er ook een. een veel besproken thema op veel forums. Het gaat hier ook over respect voor dieren en begrip opbrengen dat bepaalde dingen nu eenmaal niet kunnen. Dit topic is een bewijs dat er vele mensen respect hebben voor hun paard waarvoor ik dan weer mijn petje afneem.
De andere groep kan mij de pot op :+

Ik zie totaal geen reden dat Bokt dit topic zou moet sluiten, integendeel het aantal mensen die aan het denken zijn geslagen wordt steeds groter :j

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:42

Ik ben nog steeds van mening dat je niet op je paard kan rijden als je te dik ben, dat is gewoon weg belastend voor je paard. Ik snap niet waarom mensen die gewoon te dik zijn hun kop in het zand steken en van niets of niemand wat aantrekken?!
Ben je te dik? Val dan gewoon af...lukt dat nie vanwege medische gronden zoek dan een andere sport waar je geen dier mee belast. Of ga iets anders doen met je paard.
Maar niet rijden dat kan gewoon niet...heel simpel en als je dat wilt negeren dan moet je even bij jezelf nagaan of je wel echt zo'n dierenvriend bent.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:21

Citaat:
Nou helaas niet. heb al eens op het werk een zeker 150 kilo wegende ruiter met 5 man in het zadel moeten hijsen ivm therapeutisch rijden. Paard was 1.63meter.

wat mij betreft gewoon dierenmishandeling

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:26

inderdaad dan vraag ik me af waar de verantwoordelijke mee bezig is. Zo'n gewicht hoort op geen enkel paard.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:57

Dan heb je in elk geval wel een óntzettend braaf en lief paard. En dan te bedenken dat het opstappen nog eens extra belasting geeft.. arm beestje :(:)

@Sammy_xxs; Sommige mensen vinden nou eenmaal dat ze overal recht op hebben, want ze kunnen er niks aan doen of het is discriminatie of welke 'goede reden' ze verder ook hebben.. en dat is inderdaad erg jammer.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 18:01

freeride schreef:
barbara28 schreef:
Ieder zijn grens is natuurlijk anders, maar even uit nieuwsgierigheid Freeride, waar ligt bij jou de grens?

Inclusief zadel etc 90 kilo voor een sterk,gezond en fit paard, en de ruiter moet ook fit zijn, dus 85 kilo ruiter bij 1.60 meter vind ik not-done, terwijl 85 kilo ruiter bij 1.90 m of langer voor mij wel kan.
Kwestie van beheersbaar/controleerbaar gewicht, of dood gewicht.

OH dat is toch niet zo laag :-)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:26

Moderatoropmerking:
enkele volkomen offtopic reacties verwijderd

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:00

barbara28"
[quote="barbara28 schreef:
Ieder zijn grens is natuurlijk anders, maar even uit nieuwsgierigheid Freeride, waar ligt bij jou de grens?

Inclusief zadel etc 90 kilo voor een sterk,gezond en fit paard, en de ruiter moet ook fit zijn, dus 85 kilo ruiter bij 1.60 meter vind ik not-done, terwijl 85 kilo ruiter bij 1.90 m of langer voor mij wel kan.
Kwestie van beheersbaar/controleerbaar gewicht, of dood gewicht.[/quote]

OH dat is toch niet zo laag :-)[/quote]

Nee, dat is ook niet zo laag, maar de voorwaarden zijn ook erg belangrijk, een gezond en fit paard en daarbij de reden van het gewicht, dus lange mensen die daardoor een gewicht hebben richting de 90 kg incl zadel is acceptabel, omdat dat gewicht niet nabeweegt zeg maar, zoals bij iemand die evenveel weegt, maar veel kleiner is...

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:03

dandir schreef:
ok....ga even wat anders proberen ; :-)
Wat vinden jullie hiervan ;

Mijn AV is 1.60 m, goed gespierd....
Ik ben 1.73 cm, weeg 71 kilo zonder zadel (ben absoluut niet dik)

Kan dit volgens jullie ?

Dat ligt er een beetje aan hoe je AV gebouwd is, fotootje paard?
Arabieren hebben geen sterke ruggen, logisch het zijn zeer edele paardjes, en jij zit denk ik bovenaan qua toegelaten BMI, dus echt te dik zul je niet zijn, maar of je nog makkelijk op je arabiertje past hangt ook nog af van wat je ermee doet,en hoe je aan je gewicht komt.
( ikzelf ben 1.72m, vandaar dat ik inschat dat je bovenaan in gezond BMI zit)

john57

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 11:35

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 11:40

Wat spreken die denigrerend over hun klanten.

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 11:49

Wilawander schreef:

_/-\o_

ik ben dr net zo'n een. ook al ben ik nu 5 kg kwijt en moet er meer af.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 11:51

Wilawander schreef:
Dinopino schreef:

Bij ons is er wel degelijk een grens. Ben je te zwaar? Heel erg jammer voor de ruiter, maar dan is het einde verhaal

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 11:52

john57 schreef:

Goed stuk! Ik heb zelf ook overgewicht, nu al 4 kilo afgevallen en nog een flink aantal kilo´s te gaan. Ben 164 cm klein en weeg nu 69 kilo. Moet nog 5 kilo af en dan mag ik van mezelf gaan beginnen met mijn 3 jarige te rijden (ongeveer 170 groot :+ )

john57

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 12:46

Vond het zelf ook een passend verhaal temeer het commentaar duidelijk geformuleerd wordt.

Er zijn 2 passage,s waar ik van zeg vrij hard gesproken maar toe, dit topic was eerst erg groen maar begint nu een rood blosje te krijgen en dus te rijpen :j

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 13:14

Wanneer iedereen gewoon bij de basis de juiste informatie meekreeg dan scheelde dat al heel wat. Om dan met een beschuldigend vingertje te wijzen naar de gebruiker vind ik gewoon niet netjes. Wanneer bij maneges meer aandacht besteed zou worden aan gewicht en veiligheid en gymnastiek, en dit iedere ruiter van het begin af aan mee krijgt, wat er verwacht wordt, dan is de desceptie later ook niet zo groot.
In Reken, freizeitcentrum, wordt er voor dat er uberhapt op een paard geklommen wordt, eerst gymnastiek oefeningen gedaan.

En manege ruiters worden jarenlang "dom"gehouden en voor veel geld weinig geleerd. Geen wonder dat men dan denkt te kunnen rijden en een paard te kunnen verschaffen. Dat is niet de fout van de mensen, maar degene die hun jarenlang niets leren.
Meld je aan bij een manege en je bent te dik, dan zeggen waarom rijden niet mogelijk is en misschien een alternatief programma aanbieden tot wel het gewenste gewicht bereikt is.

john57

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 13:41

Dinopino schreef:
Wanneer iedereen gewoon bij de basis de juiste informatie meekreeg dan scheelde dat al heel wat. Om dan met een beschuldigend vingertje te wijzen naar de gebruiker vind ik gewoon niet netjes. Wanneer bij maneges meer aandacht besteed zou worden aan gewicht en veiligheid en gymnastiek, en dit iedere ruiter van het begin af aan mee krijgt, wat er verwacht wordt, dan is de desceptie later ook niet zo groot.
In Reken, freizeitcentrum, wordt er voor dat er uberhapt op een paard geklommen wordt, eerst gymnastiek oefeningen gedaan.

En manege ruiters worden jarenlang "dom"gehouden en voor veel geld weinig geleerd. Geen wonder dat men dan denkt te kunnen rijden en een paard te kunnen verschaffen. Dat is niet de fout van de mensen, maar degene die hun jarenlang niets leren.
Meld je aan bij een manege en je bent te dik, dan zeggen waarom rijden niet mogelijk is en misschien een alternatief programma aanbieden tot wel het gewenste gewicht bereikt is.

Bij veel maneges zit daar idd het knooppunt, goede informatie aangevuld met kennis over het paard en jezelf. Maar ben eens eerlijk, wie zit er te wachten op theorie, welke theorie, de meeste startende paardrijders zijn immers zo gefixeerd om het paard te beklimmen dat menig woord over boute theorie vanzelf verdwijnt. Theorie wordt ook niet betaald want dan zou een paardenles qua prijs er heel anders uit zien. Ik persoonlijk ben van mening dat er een keurmerk voor maneges moet komen, je hebt gelijk dat te weinig informatie wordt gegeven ook over het aspect veiligheid simpel omdat er geld in het laatje moet komen. Je rijbewijs halen gaat immers ook als volgt, eerst theorie en dan de praktijk omdat dit wettelijk is vastgesteld en dat zou met maneges ook moeten gebeuren.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 13:50

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:16

Goede link, dit is misschien wel een mooie om in een beginpost van een nieuw topic te zetten?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:17

Mee eens! :)