Paardentango schreef:Nou, dat hoef ik je niet uit te leggen denk ik.
De scholen in Europa zijn de overblijfselen van de oude school.
Als je Steinbrecht hebt gelezen begrijp je het verschil tussen sportdressuur en de opleiding die vooraf gaat aan de academische ruiterij. De hoge school, zoals die van oudsher in alle ruiterculturen toegepast wordt.
Voorbeeldje: Bij klassiek rijden mag men bv geen stem gebruiken of het paard belonen, in de competitesport. Bij het voorbereiden voor het hogere niveau wordt juist gebruik gemaakt van de stem, beloning etc.
Paarden zijn niet ontstaan c.q. geboren om er op te gaan zitten, dat hebben wij er van gemaakt.
Niks mis mee toch, maar verdiep je, als ruiter, wel in je paard om hem of haar zo min mogelijk te beschadigen. Een goed opgeleid paard loopt de minste kans op blessures.
Hoe je dat doet, ja laten we wel zijn, daar is het paard afhankelijk van ons. Wij houden ze gevangen, en regelen hun hele leven.
Voor mezelf sprekend ben ik daar niet altijd zeker van of ik het wel goed doe. Dat is meer een morele vraag dan een praktische. Het geeft mij de verplichting naar de dieren toe om mijn uiterste best te doen.
En ja, rijden vind ik leuk. Probeer het leuk en verstandig naar de paarden te houden, maar ik heb zelfkennis genoeg om te weten dat het altijd nog veel beter kan.
Academisch klinkt geweldig, en ik heb bewondering voor diegene die zich daar nu mee bezig houdt, maar het is eigenlijk niets meer dan wat er na het werken op de grond komt.
De oefeningen boven de aarde.
Begrijp niet wat u hiermee wilt zeggen??
Het is zo verward?