Wat ik bedoel is dat je er niet in mee moet gaan. Als ruiter juist heel los en ontspannen blijven in je handen/armen/schouders en niet gaan 'tegenhangen'. Anders hou jij het hoofd om een gegeven moment omhoog en dat is zwaar

Het paard moet leren zn eigen hoofd te dragen (en dus op zn eigen benen te lopen), maar ik denk dat dit aan de ruiter is om het te leren en ik persoonlijk vind het tikken een manier van afstraffen terwijl het in de basis een fout van de ruiter is (die gaat er in mee).
Zorg er zelf voor dat je ontspannen bent en blijft meeveren, ik denk dat daar meer dan de helft al mee gewonnen is en in de situatie die jij beschrijft even duidelijk zijn (handen even omhoog, bijdrijven en daarna weer fijn contact zoeken).
Is het zo iets duidelijker? Het is zeker zo dat ieder paard anders is en er dus ook verschillende manieren kunnen werken en eerlijk is eerlijk ik geef mijn pony ook weleens een tik op zn schouder, juist in de situatie die jij beschrijft.
Hij wil dan zn beloning (even lekker lang en laag), maar dan trekt hij (hangen gaat meer geleidelijk). En nee ik wil niet armstrekken

Kijk eerst naar jezelf, bedenk dan pas een oplossing en als laatste is de afstraffing.
Zoals sanne het doet vind ik daarom niet eerlijk naar het paard toe.