Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 16:14

Ollytje schreef:
Ik heb geleerd door alles wat ik heb meegemaakt dat je niet gelijk moet oordelen op iemand zijn buitenkant, maar je eens verder moet kijken dan een paar vetrollen of wat dan ook. Vraag eens aan iemand hoe het zit voordat je oordeeld, of oordeel helemaal niet.

Voor je het weet zit je opeens zelf in een nare situatie, ziekte of omstandigheid...

Daar gaat het ook niet om, het gaat niet om uiterlijk of redenen waardoor iemand overgewicht kan hebben, maar het is een discussie over de belasting van de paardenrug in het algemeen.
Wel een mooi verhaal, en ben het eens met de opmerking van Holypope.

Ik denk dat het stukje belasting van de paardenrug en de ruimte die er is om te belasten ook wel een punt kan zijn bij mensen met overgewicht. Juist de compacter gebouwde rassen hebben ook nogal eens een korte rug, wil je daar een >18inch zadel op leggen dan kom je ook al snel in de problemen omdat je delen van de rug moet gaan belasten die eigenlijk niet mogen/kunnen dragen. Mijn hafje kon niet meer dan een 17,5 inch zadel hebben omdat haar rug te kort was, mijn arabisch volbloed heeft zelfs een nog kortere rug en zou met een kort type zadel met gewone kussens niet meer dan 17 inch moeten hebben, terwijl ze qua gewicht misschien best wat meer zou kunnen dragen. Wil je daar met een flink gewicht in gaan zitten dan krijg je dat er te veel gewicht op/achter de lepel komt en de kussens achterin de rug gaan prikken.

gummie

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 17:25

Dat is waar ik ook heen wilde met mijn vraag.... De lengte van de rug heeft aan de ene kant invloed op het gewicht dat die rug kan dragen, en aan de andere kant gevolgen voor de maximale maat van het zadel. Want hoe groter, steviger, breder jouw achterwerk, hoe groter het zadel dat nodig is om er in te passen. En hoe korter de rug, hoe meer draagvermogen (als je kijkt naar de verschillende artikelen die zijn aangedragen), maar hoe minder groot het zadel kan zijn.

Het bijt elkaar dus sowieso lijkt mij...

john57

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 18:03

gummie schreef:
@ Ollytje: dat is een prachtig en ontroerend verhaal, het is mooi dat jij zo geholpen bent door jouw paard. Ik begrijp echter niet waarom er niet geoordeeld mag worden over een bepaald ruitergewicht.
Je zegt: "Ik heb geleerd door alles wat ik heb meegemaakt dat je niet gelijk moet oordelen op iemand zijn buitenkant, maar je eens verder moet kijken dan een paar vetrollen of wat dan ook. Vraag eens aan iemand hoe het zit voordat je oordeeld, of oordeel helemaal niet."

De clou is dat het er voor deze discussie niet toe doet wat de reden is dat iemand een bepaald gewicht heeft. hoe naar die reden ook is.
Het is niet zo dat er steeds maar "verzachtende omstadigheden" aangedragen moeten worden om anderen tot een ander oordeel te brengen, of van een oordeel af te laten zien. Je voelt je kennelijk persoonlijk aangesproken door dit topic, je voelt het als een oordeel. Maar probeer het nu eens anders te zien.......... Dit topic is er niet om INDIVIDUEN te VEROORDELEN. Dit topic is er om te BEOORDELEN met welke gewicht er al dan niet schade aan een paard wordt berokkend, en welke andere factoren een rol spelen.

Ik wens je persoonlijk een heel mooi leven toe, met jouw paard. Kop op. Ik ben het overigens met je eens dat je niemand een verklaring schuldig bent, dat je je eigen verantwoordelijkheid tov je paard hebt. Dit topic draait ook niet om het bieden van verklaringen, het gaat om het uitwisselen van meningen.

Verder vind ik de discussie nog steeds interessant en belangrijk.

Niets aan toe te voegen :j

RooieRick

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:44

Via berichtgeving van een kennis van mij wilde ik me even laten horen op dit topic. Ik ben niet iemand die te zwaar is, maar heb me verbaasd over deze eindeloze discussie waarbij het volgende ter sprake komt: Ik geef voor de mensen die het nog niet precies weten even een link met de betekenis van discriminatie. Discriminatie is tevens ook per wet verboden!

betekenis van discriminatie http://www.encyclo.nl/begrip/discriminatie

Het feit gegeven dat je een groepering om welke reden dan ook het recht wilt ontnemen (in dit geval om te kunnen paardrijden)is alleen mogelijk
wanneer men alle aspecten die evenwaardig aan elkaar zijn ook weigert.

De belastbaarheid kan in deze alleen maar bij een ieder paard individueel worden bepaald en/of gemeten worden
daarbij ook vanuitgaande dat elke dicipline weer zijn eigen belastbaarheid kent.

Omdat er in deze kwestie vanuit wordt gegaan dat mensen met een xx aantal kilo's aan overgewicht een te zware belastbaarheid zouden geven aan het paard,
kunt men enkel deze mensen het recht van paardrijden ontnemen als men gelijkwaardige belasting door welke reden dan ook niet toestaat.

Als we gaan kijken wat de werkelijke belastbaarheid is van de verschillende diciplines in de paardensport
en hierbij dan kijken dat men een ruiter van bv zegge 100 kilo het recht ontneemt om te mogen paardrijden, dient men zijn richtlijnen aan te passen en alle diciplines die evenwaardig of meer belasting geven aan het paard ook te weigeren.

Als we verder dan als voorbeeld nemen dat bepaalde manege's ruiters weigeren boven een bepaald gewicht, praten we hier over discriminatie.
Men weigert een bepaalde groepering vanwege de eventuele overbelasting of de belastbaarheid van een paard,
vervolgens worden er wel diciplines uitgevoerd waarbij de belastbaarheid voor het paard even groot of zelfs groter is.

Wil men dus richtlijnen gaan bepalen voor een maximaal gewicht wat is toegestaan,
dient men ook richtlijnen te bepalen voor alle andere vormen of diciplines met gelijkwaardige of eventueel zwaardere belasting.(zie onderaan voorbeeld)

Omdat het meten van belastbaarheid enkel en alleen toepasbaar is per individue,
kan je in dit geval niet enkel spreken over ruiters met overgewicht maar dient men alle aspecten die gelijkwaardig zijn evenwaardig te behandelen.

De eindconclusie is wanneer je dus het een weigert of niet toestaat dat je het gelijkwaardige ook moet weigeren, en waar komt dan de grens?
Als je wilt dat een zwaardere ruiter van het paard afstapt, met als reden doorvoerd naar belastbaarheid zal dat in alle waarschijnlijkheid
resulteren in een algeheel verbod van paardrijden.

Er ligt tussen vrijheid van meningsuiting en discriminatie in veel van deze reactie's op dit topic dan ook maar een dunne grens.
In bepaalde gevallen is deze grens al (ver) overschreden.

Misschien is het dan ook verstandig om te besluiten dat de eigenaar/verzorger zelf bepaald waar voor zichzelf en zijn paard de grens ligt
en verder een ieder kritisch naar zichzelf en zijn eigen paard kijkt ongeacht wel of geen overgewicht.

Voor het geweten zou er eventueel een richtlijngrens gesteld kunnen worden met een maximaal gewicht aan de hand van een gemiddeld grafiek per ras, en de vorm van belasting die de ruiter uitoefend.

Deze grafieken zijn inmiddels toch al redelijk via internet voor handen,hierbij zou men de belastbaarheid van alle andere diciplines per kilo ook nog eens kunnen toelichten.

Dus eerder gelezen in dit topic zou men dan ook niet meer mogen springen met het paard, omdat dit een hogere belasting geeft als een zwaardere ruiter.

Als we er vanuit gaan dat er een grens zou moeten zijn van 100 kilo,
mag men boven de 50 kilo ook niet meer lichtrijden op een paard.
Zo zou je dus eventueel wel een grafiek kunnen maken.

Bijvoorbeeld:

Is de ruiter:

boven de 100 kilo = niet meer rijden
100 kilo = enkel nog maar stappen.
Boven de 50 kilo = niet meer lichtrijden.(druk verdubbeld tijdens lichtrijden)
Boven de 33,3 kilo = niet meer galloperen.( druk wordt tussen de 2 a 3 keer hoger dan bij stappen.
Boven de 16,6 kilo = niet meer springen ( druk kan verzesvoudigen tijdens springen)

een grafiek (even heel simpel berekend) als deze zou je wel mogen toepassen,
maar je kan en mag dus niet alleen de ruiters van boven de 100 kilo weigeren en de rest wel toestaan.
voor velen niet leuk om te horen maar er vallen een hoop ruiters en diciplines/gangen af op deze wijze.

Misschien zou het verstandig zijn, de discriminerende reacties te stoppen, en hierover eens na te denken!

je zou als bokt beheerder(s) bepaalde opmerkingen die hier geplaatst zijn ook niet moeten/willen toestaan.
Laatst bijgewerkt door RooieRick op 04-02-12 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:59

"Misschien is het dan ook verstandig om te besluiten dat de eigenaar/verzorger zelf bepaald waar voor zichzelf en zijn paard de grens ligt en verder een ieder kritisch naar zichzelf en zijn eigen paard kijkt ongeacht wel of geen overgewicht.
Voor het geweten zou er eventueel een richtlijngrens gesteld kunnen worden met een maximaal gewicht aan de hand van een gemiddeld grafiek per ras, en de vorm van belasting die de ruiter uitoefend."

Dan mag je aan de hand van deze quote nog even uitleggen wat er disciminerend is aan de overige opmerkingen in dit topic. Want in dit topic wordt:
1. niemand het RECHT ONTNOMEN/ niemand UITGESLOTEN, het is immers een discussie en geen wetgeving
2. een richtlijn gegeven
3. herhaaldelijk gezegd dat het een verantwoordelijkheidskwesite is
4. heerhaaldelijk gezegd dat het een het ander niet uitsluit, maar dat het ander in een ander topic besproken dient te worden.

Als vervolgens mensen die richtlijn afdoen als onzin en weigeren zelf informatie te zoeken over maximale belastbaarheid van een paard, mogen ze daarop worden aangesproken. Dat heeft niets met discriminatie te maken. Iedereen mag namelijk nog steeds op zijn paard blijven stappen, ongeacht welke gevolgen dit voor het paard kan hebben.
Dit hele topic is een gewetenskwestie, gebaseerd op onderzoeksresultaten. Ik ben blij dat je dat ook benoemt. Dan kunnen we het woord discriminatie achterwege laten. Er is een verschil tussen mensen aanspreken op verantwoordelijkheden, en mensen een recht ontnemen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:10

Voor de mensen die precies willen weten hoe het zit met grondrechten en in het bijzonder discriminatie:
Het beginsel van gelijke behandeling houdt in dat de overheid twee gevallen die niet van elkaar verschillen ook niet verschillend mag behandelen. Is aan de ene burger een bepaald recht toegekend (bijvoorbeeld een vergunning verleend of belasting kwijtgescholden), dan mag dat recht niet worden onthouden aan een burger die in dezelfde positie verkeert. Het is echter niet juist om hier te spreken van discriminatie. Het gelijkheidsbeginsel houdt ook in dat ongelijke gevallen ongelijk moeten worden behandeld naar de mate van ongelijkheid.

Het verbod van discriminatie verbiedt de overheid om onderscheid tussen burgers te maken op gronden die tot de kern van iemands persoonlijkheid kunnen behoren. Het gaat om eigenschappen waarvan een mens geen afstand kan doen (bijvoorbeeld ras), of waarvan hij alleen afstand kan doen door zichzelf geweld aan te doen (bijvoorbeeld godsdienst). Het verbod van discriminatie is ruim geformuleerd. Het artikel somt een aantal gronden op waarop geen onderscheid mag worden gemaakt: godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras en geslacht en eindigt met een open formule: 'op welke grond dan ook'. Een klacht wegens discriminatie op basis van één van de genoemde gronden zal eenvoudiger zijn dan een klacht op basis van de open formule ('op welke grond dan ook ...'). Bij 'op welke grond dan ook ...' moet het gaan om gronden waarvan algemeen is aanvaard dat ook zij onder het discriminatieverbod kunnen worden gerekend; naar huidige opvattingen kan gedacht worden aan leeftijd of handicap. Is bij een onderscheid op basis van geslacht of ras het vermoeden van discriminatie soms snel aan te tonen, het stellen van eisen van fysieke bekwaamheid zal niet direct herkenbaar zijn als (verboden) onderscheid op basis van een handicap. Het discriminatieverbod is nader uitgewerkt in de Algemene wet gelijke behandeling (AWGB) uit 1994. Voor een meer uitgebreide bespreking van gelijke behandeling en het discriminatieverbod wordt verwezen naar de betreffende artikelen.

Het beginsel van gelijke behandeling geldt alleen in de verhouding tussen overheid en burger (de zogenaamde verticale werking); het discriminatieverbod is zo fundamenteel dat het ook geldt tussen burgers onderling (horizontale werking). In de praktijk is dit beroep echter zelden doorslaggevend, daarom wordt vaker een beroep gedaan op formele wetten zoals art. 137 Sr of op het IVBPR waardoor de jurisprudentie rond art. 1 GW miniem is. Klachten over discriminatie richting (rijks)overheid sneuvelen ook vaak op het toetsingsverbod (artikel 120 GW).

RooieRick

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:12

Wilt u dat ik een aantal voorbeelden van discriminatie (verspreid over dit gehele topic) ga aandragen?

Of wilt u zelf de 202 pagina's doorlezen en dan bij elke reactie uitleggen dat dit geen discriminatie is?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:17

Uw post doet vermoeden dat U het topic als zodanig discriminerend vindt. Anders had U concrete personen kunnen aanspreken, of zelf kunnen aanwijzen welke opmerkingen in dit topic disciminerend zijn.

Gaat U mij niet vertellen dat IK die reacties moet opzoeken. Dit topic is namelijk niet opzettelijk beledigend voor bepaalde groepen mensen. Als er specifieke reacties opzettelijk beledigend zijn, dan behoren die personen daar bericht van de krijgen. Dan is er geen behoefte aan een algemene vingerwijzing.

Art 137 c:
Hij die zich in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, opzettelijk beledigend uitlaat over een groep mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging, hun hetero- of homoseksuele gerichtheid of hun lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:29

Ik geloof dat ik het eens ben met gummie, denk ik.

Zo, en nu ga ik iets eten. (Ik kan nog wel wat hebben.)

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:32

Bij de efteling moet je 1.20m zijn voor veel attracties. Dat is ivm veiligheid, heeft toch ook niets met discriminatie te maken? En Roel van Velzen kan er ook niets aan doen dat die niet groter is geworden. Toch heeft hij in sommige situaties wel een beperking door zijn lengte. Je hebt gewoon te dealen met hoe je op de wereld word gezet en als je daardoor bepaalde dingen niet kunt, is dat jammer. Maar je hoeft niet van jouw probleem andermans (paard in dit geval) probleem te maken.

RooieRick

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:36

Wat vind u dan wat de maximale belasting is aan aantal kilo's voor een paard? en wat is uw eigen gewicht? en stapt u alleen met uw paard? draaft en lichtrijd u ook? en gallopeerd u ook? of springt u misschien wel eens? waar zou volgens u de grens moeten liggen?

Legt u mij eens uit waarom u dit onderwerp zo belangrijk of interessant vind, als u toch van mening bent dat het een ieder voor zich moet bepalen? en dat het per individue bekeken moet worden, dat zou u in 1 reactie toch ook gezegd kunnen hebben?

U blijft zelf ook in hetzelfde patroon, wat wilt u dan nog verder weten ? zolang er gesproken wordt over belastbaarheid door gewicht moet er naar alle vormen van belastbaarheid gekeken worden.

Of wilt u een bepaald gewicht instellen en dan alle diciplines uit mogen oefenen? dan is het gewicht wat u wilt weten 16,6 kilo....

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:45

RooieRick schreef:
Als we er vanuit gaan dat er een grens zou moeten zijn van 100 kilo,
mag men boven de 50 kilo ook niet meer lichtrijden op een paard.
Zo zou je dus eventueel wel een grafiek kunnen maken.

Bijvoorbeeld:

Is de ruiter:

boven de 100 kilo = niet meer rijden
100 kilo = enkel nog maar stappen.
Boven de 50 kilo = niet meer lichtrijden.(druk verdubbeld tijdens lichtrijden)
Boven de 33,3 kilo = niet meer galloperen.( druk wordt tussen de 2 a 3 keer hoger dan bij stappen.
Boven de 16,6 kilo = niet meer springen ( druk kan verzesvoudigen tijdens springen)

een grafiek (even heel simpel berekend) als deze zou je wel mogen toepassen,
maar je kan en mag dus niet alleen de ruiters van boven de 100 kilo weigeren en de rest wel toestaan.
voor velen niet leuk om te horen maar er vallen een hoop ruiters en diciplines/gangen af op deze wijze.

Dit stukje snap ik niet helemaal, want stel dat 100 kg het maximale gewicht zou zijn, dan wordt er uitgegaan van rijden, dus stap draf en galop met dat gewicht. Daar ga ik vanuit tenminste.. niet van enkel op het stilstaande paard zitten.
Bij springen spring je niet iedere pas, je neemt af en toe een hindernis, er is dus niet continu die belasting. Ligt dan ook weer aan de hoogte van de hindernis, de hindernissen die het gros van de niet-springwedstrijdruiters neemt is niet veel meer dan een grote galopsprong eens in de zoveel minuten ;)

Tja, discriminatie.. dan kan bokt wel sluiten, want dan zijn er nog weinig discussies te voeren over paarden/dierenwelzijn.

john57

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:47

RooieRick schreef:
Wilt u dat ik een aantal voorbeelden van discriminatie (verspreid over dit gehele topic) ga aandragen?

Of wilt u zelf de 202 pagina's doorlezen en dan bij elke reactie uitleggen dat dit geen discriminatie is?

Dit is een discussieforum met als onderwerp "Dikkere mensen te paard", principieel zou dit in zijn algemeenheid al een discriminerend item zijn geweest als de TP haar beginpost niet veranderd had door toedoen van de Moderators.
Het staat iedereen vrij zijn mening te uiten omdat direct enof indirecte informatie door "deskundigen" hier worden besproken. Vermits er sprake zou zijn van discriminerende berichten is het toch de taak van de Moderators hier gepast op te reageren. Deskundigen zijn in dit geval wetenschappelijke onderzoeken uitgevoerd door bv universiteiten.

Het is inherent aan een discussieforum dat meningen en stellingen vaak met harde taal worden verdedigd of weerlegt. U verschijnt hier nieuw op dit forum om een beetje stoom af te blazen en dan ben ik toch de mening toegedaan dat u deze berichten of een aantal hiervan gaat plaatsen zodat wij alle weten welke berichten discriminerend zijn. Zouden deze juridisch discriminerend zijn ben ik ook de mening toegedaan dat deze personen dan direct moeten worden aangesproken, door de juiste personen hier op Bokt..

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:57

RooieRick schreef:
Wat vind u dan wat de maximale belasting is aan aantal kilo's voor een paard? en wat is uw eigen gewicht? en stapt u alleen met uw paard? draaft en lichtrijd u ook? en gallopeerd u ook? of springt u misschien wel eens? waar zou volgens u de grens moeten liggen?

Legt u mij eens uit waarom u dit onderwerp zo belangrijk of interessant vind, als u toch van mening bent dat het een ieder voor zich moet bepalen? en dat het per individue bekeken moet worden, dat zou u in 1 reactie toch ook gezegd kunnen hebben?

U blijft zelf ook in hetzelfde patroon, wat wilt u dan nog verder weten ? zolang er gesproken wordt over belastbaarheid door gewicht moet er naar alle vormen van belastbaarheid gekeken worden.

Of wilt u een bepaald gewicht instellen en dan alle diciplines uit mogen oefenen? dan is het gewicht wat u wilt weten 16,6 kilo....

Ik kan er heel kort over zijn: topics over de negatieve gevolgen van springen en lichtrijden mogen ook gepost worden. ALLE factoren die een negatieve invloed hebben op het paard, kunnen op bokt besproken worden, Maak daar gebruik van zou ik zeggen. Er MAG over alle onderwerpen gesproken worden. Maar maak daar dan een topic voor aan. Want dit topic gaat nu eenmaal over ruitergewicht en de mogelijke gevolgen voor het paard.
Als U overigens de moeite had genomen al mijn posts te lezen, had U antwoord op alle bovenstaande vragen gehad.

Als men wil dat we niet in patronen blijven hangen, is het een idee om meer moeite te doen om de post van de ander te begrijpen en juist te interpreteren. Misschien veel gevraagd, maar toch maar weer een oproep daartoe.

Dit begint nu een beetje te lijken op een dicussie van:
"Het is beter om een ander bit te gebruiken, deze is te scherp"
"Ja, maar zij heeft grote sporen om"
"Dat klopt, maar het is nog steeds beter om een ander bit te gebruiken"
"Ja, maar hij doet zijn paard te weinig dekens om in de winter"
"Dat klopt, maar het is nog steeds beter een minder scherp bit te nemen"
"Ja, maar jij rijdt met stang en trens"
"ja, maar zij hebben twee keer per week springles"
"Ja maar dat paard komt maar 1 uur per dag buiten"
etcetcetc.
Ja, maar.... ja, maar... ja, maar....

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 21:10

O ja, niet geheel onbelangrijk:
Ik heb mensen in de ring gehad die grove hulpen gaven, daar heb ik wat van gezegd.
Ik heb mensen in de ring gehad met paarden die onregelmatig liepen, die heb ik de ring laten verlaten.
Ik heb mensen in de ring gehad die met een niet passend zadel reden, daar heb ik een aantekening van gemaakt.
Ik heb mensen in de ring gehad die door hun overgewicht hun paard tegen zaten te werken in de beweging, en waarbij de paarden "in twee delen" gingen lopen doordat de rug klaarblijkelijk dat gewicht niet aan kon. En daar heb ik NIET iets van gezegd, WANT: dat is kwetsend, discriminerend, etc.

Ik ben daar een beetje klaar mee. We moeten met z'n allen maar eens realistisch worden en reageren vanuit ratio en niet vanuit emotie. Want dat is wat er gebeurt.

john57

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 22:22

[b][Nee, dit is ten eerste totaal geen aanval op dikke mensen of discriminatie.
Wat hier staat is trouwens vooral niet voor toepassing voor mensen met dikmakende medicijnen, zeker niet!

Ik zie het op concours steeds meer, te dikke mensen te paard.
Ik erger me er ook steeds meer aan.

- Je zit het paard, hoe je het wend of keert gewoon in de weg.
Paardrijden is al moeilijk genoeg, door die extra kilo's kan je niet makkelijk meezitten o.i.d.

- Daarnaast vind ik het ook gewoon niet eerlijk voor het paard, omdat jij als eigenaar ook minder kan eten zodat je paard het makkelijker heeft.

- Is het wel gezond? Is er geen grens? Je kan mij nooit wijsmaken, dat als er 100 kilo op je rug drukt dat je daar veel gezonder van wordt

Ben ik hier nou zo extreem in?
/b]

We zijn nu zo,n dikke 203 pagina,s verder en mijn mening is dat het tijd wordt voor een korte samenvatting. Bovenstaande tekst, hier is het mee begonnen, en we zijn een klein stapje verder gekomen welke problemen het kan veroorzaken als je teveel overgewicht hebt voor je paard. Er zijn al tal van links door ons opgezocht die allemaal lichtelijk of zwaarwegend genoeg informatie verschaffen dat "OVERGEWICHT WEL DEGELIJK SCHADE TOEBRENGT AAN PAARDEN".

Ik denk dat de TS zich niet realiseerde bij haar beginpost, welk een inpact dit thema teweeg heeft gebracht. Er zijn meerde korte topic geweest over dit item maar geen over de 203 pagina,s. Positief is geweest dat mensen aan het nadenken zijn gezet over het hebben van overgewicht, er toch veel informatie is opgezocht om een houvast te hebben waarom overgewicht schadelijk is voor paarden. Negatief is de vorm van de discussies die vaak worden herhaald en geen zoden aan de dijk zetten. Elk topic bezit een vorm van vriendelijkheid jegens andere topicgebruikers en dat mis ik hier.

Het is zeker belangrijk weer een beetje structuur in dit topic te krijgen of anders hiermee te stoppen. Het gaat hier om het welzijn van je paarden. Zijn er nog suggesties?

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:51

Ik ben zelf ook aan de zware kant.
Ik rijd op een manege en hier houden ze rekening mee op welke paarden ik wel en niet mag rijden vanwege me gewicht ;)
Ik probeer af te vallen mijn eerste reden hiervoor was: De paarden van de manege.
Ik denk dat de meeste wel willen afvallen maar het is gewoon heel erg moeilijk en gaat niet zo heel snel ;)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 12:58

@rooierick:
Of jij nu vindt dat dit onderwerp en de meningen hierover in dit topic discriminatie is of niet, doet niets
af aan het feit dat ik het dierenmishandeling vind wanneer te zware ruiters op paarden zitten, en ja, bij mij ligt de grens van wat kan vrij laag.Zware mensen moeten maar iets anders doen met hun paard, voro de kar,grondwerk longe of langelijnen, er is zoveel te doen met paarden.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 16:28

Ieder zijn grens is natuurlijk anders, maar even uit nieuwsgierigheid Freeride, waar ligt bij jou de grens?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 10:50

barbara28 schreef:
Ieder zijn grens is natuurlijk anders, maar even uit nieuwsgierigheid Freeride, waar ligt bij jou de grens?

Inclusief zadel etc 90 kilo voor een sterk,gezond en fit paard, en de ruiter moet ook fit zijn, dus 85 kilo ruiter bij 1.60 meter vind ik not-done, terwijl 85 kilo ruiter bij 1.90 m of langer voor mij wel kan.
Kwestie van beheersbaar/controleerbaar gewicht, of dood gewicht.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:27

john57 schreef:
[Nee, dit is ten eerste totaal geen aanval op dikke mensen of discriminatie.
Wat hier staat is trouwens vooral niet voor toepassing voor mensen met dikmakende medicijnen, zeker niet!

Paardrijden is al moeilijk genoeg, door die extra kilo's kan je niet makkelijk meezitten o.i.d.

- Daarnaast vind ik het ook gewoon niet eerlijk voor het paard, omdat jij als eigenaar ook minder kan eten zodat je paard het makkelijker heeft.

- Is het wel gezond? Is er geen grens? Je kan mij nooit wijsmaken, dat als er 100 kilo op je rug drukt dat je daar veel gezonder van wordt

We zijn nu zo,n dikke 203 pagina,s verder en mijn mening is dat het tijd wordt voor een korte samenvatting. Bovenstaande tekst, hier is het mee begonnen, en we zijn een klein stapje verder gekomen welke problemen het kan veroorzaken als je teveel overgewicht hebt voor je paard. Er zijn al tal van links door ons opgezocht die allemaal lichtelijk of zwaarwegend genoeg informatie verschaffen dat "OVERGEWICHT WEL DEGELIJK SCHADE TOEBRENGT AAN PAARDEN".

Ik denk dat de TS zich niet realiseerde bij haar beginpost, welk een inpact dit thema teweeg heeft gebracht. Er zijn meerde korte topic geweest over dit item maar geen over de 203 pagina,s. Positief is geweest dat mensen aan het nadenken zijn gezet over het hebben van overgewicht, er toch veel informatie is opgezocht om een houvast te hebben waarom overgewicht schadelijk is voor paarden. Negatief is de vorm van de discussies die vaak worden herhaald en geen zoden aan de dijk zetten. Elk topic bezit een vorm van vriendelijkheid jegens andere topicgebruikers en dat mis ik hier.

Het is zeker belangrijk weer een beetje structuur in dit topic te krijgen of anders hiermee te stoppen. Het gaat hier om het welzijn van je paarden. Zijn er nog suggesties?

Wist je dat er ook mensen zijn die ziek zijn en heel normaal eten en toch overgewicht hebben? of medicatie hebben en daardoor dikker worden?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:33

Ja dat wisten we, want dat wordt al 200 pagina's lang gezegd. evenals de opmerking dat het er voor dit topic niet toe doet wat de reden is dat iemand zwaar overgewicht heeft.

john57

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:18

Wilawander schreef:
john57 schreef:
[Nee, dit is ten eerste totaal geen aanval op dikke mensen of discriminatie.

Wist je dat er ook mensen zijn die ziek zijn en heel normaal eten en toch overgewicht hebben? of medicatie hebben en daardoor dikker worden?

Dit is dus puur een vorm van selectief lezen, je leest wat je wilt lezen en slaat de belangrijkste stukken waar e.e.a. daarover wordt geschreven gewoon over. :j Juist dooor dit soorten post wordt elke pagina van dit topic opnieuw in een dwaas daglicht gesteld, iets waar juist enkele van ons fel tegenstander van zijn. Herhaaldelijk is gezegd dat het hier om ruiters met veel overgewicht gaat en niet over hoe komt het dat je te dik bent. En ja, ik heb overgewicht, mijn schildklier werk amper, krijg medicatie en ik ga niet paardenrijden met overgewicht klaar uit. Maar nogmaals dit is niet relevant in dit topic want hier gaat het niet over. :D Het gaat om het welzijn van het paard in al haar facetten en niet over het welzijn van mensen das een ander topic :D
Laatst bijgewerkt door john57 op 06-02-12 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:57

Denk dat het heel moeilijk is om van een bepaald gewenst gewicht te spreken voor een paardenrug. Het ene paard zit beter in elkaar en kan meer hebben. Toch denk ik dat 75 kilo, inclusief zadel, iets zou kunnen zijn wat een paard veilig kan hebben. Dit gewicht hanteren ze bij endurancerijden. Lichter is natuurlijk altijd mooier. lichter en leniger voordat je op een paard stapt.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:16

Mij gaat het om hoe het geschreven wordt. Hier wordt nu al 200 paginas gedicusierd en elke keer weer. Mods sluiten topics om de kleinste dingen en dit mag wel? snap dat niet zo maar goed. Zal wel weer typisch bokt zijn.

Een topic over overgewicht prima. Maar elke keer weer die snerende opmerkingen die voor bepaalde mensen best kwetsend kunnen zijn. (ja waar ik eréén van ben)