Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:54

Suelza schreef:
Of te laag omgehangen, wat momenteel hot item schijnt te zijn als ik diverse foto's op het internet zie verschijnen.

Dat is dan wel erg brutaal tegenover het paard, men weet zeker niet hoe zeer het doet een klap op zijn neus te krijgen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:58

Professor schreef:
Suelza schreef:
Of te laag omgehangen, wat momenteel hot item schijnt te zijn als ik diverse foto's op het internet zie verschijnen.

Dat is dan wel erg brutaal tegenover het paard, men weet zeker niet hoe zeer het doet een klap op zijn neus te krijgen.

Maar ja, kijk eens rond en je ziet mensen toch vol trots hun foto's tonen...

Onwetendheid, hoop ik dan maar...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 15:12

jasmijn78 schreef:
nombrado schreef:
Nergens beweerd men nl dat men beter is, beter kan, of het beste is.

Nee? Nou ik vat sommige uitspraken hier toch iets anders op...

nombrado schreef:
Het feit dat je "foutloos" rijden al gebruikt, bewijst dat je teveel bezig bent met wat de buitenwereld ervan moet vinden. De enige die kan aangeven of je een oefening foutloos uitvoert is het paard!

Nou, da's zo'n nietszeggende dooddoener... Alsof een ander nooit gefundeerd iets zou kunnen vinden van je rijderij? Lekker makkelijk om dat bij je paard neer te leggen, die zegt toch niets...

nombrado schreef:
Je zou dus alle theorie die hier voorbij komt kunnen uitproberen met rijden, en daaruit de beste kunnen kiezen voor jezelf.

Dat gebeurd ook. En enkele, waaronder ik, vertellen hier wat hun ervaring daarbij is. Dat de (bewuste) keuzes die sommige hier maken niet in jouw straatje passen... Dat is een ander verhaal.

nombrado schreef:
Het enige wat men hieraan kan doen
Is zich niet meer willen bezig houden met de huidige wedstrijdsport.

Dat is onzin. Je kan prima aan wedstrijdsport doen, fijn en verantwoord met je paard bezig zijn. Het is maar net hoe je er in staat. Die verantwoordelijkheid kun je niet in zijn geheel bij jury's leggen.

nombrado schreef:
Ik denk dat de huidige sport meer om geld gaat dan om het uiteindelijke plezier en schoonheid tussen ruiter en paard en diens samenspel.

Ach hou toch op. Het kost alleen maar geld. Als je op subtopniveau wint dan mag je blij zijn als je je inschrijfgeld er uit hebt. Als je er geen plezier in hebt dan hou je het niet lang vol. En als je elke dag strijd met je paard hebt is er ook niets aan.

nombrado schreef:
Wat je kan doen, is je eigen weg hierin zoeken en volgen, wat er goed voelt voor jou als je met paarden bezig bent.
Iedereen (ook die hier post) heeft zich met deze manier van rijden bezig gehouden, omdat men dacht of instructie kreeg ,dat het zo moest. Er was maar weinig tijd om te luisteren naar de signalen van het paard.

Spreek voor jezelf! Ik heb mijn eigen weg prima gevonden, jij bepaald niet dat ik geen tijd heb om te luisteren naar mijn paard. Mijn paarden staan op een spartaanse stal (weinig ruiterluxe) zodat ze dagelijks in een koppel naar buiten kunnen omdat ik het belangrijk vind dat naast dat ene uurtje per dag dat ik met ze bezig ben, ze ook gelukkig zijn. Ik hoor aan mijn paarden op de manier waarop ze de stap uit stappen hoe ze in hun vel zitten. Als ik half denk dat ze een scheet dwars zit, dan bel ik de wedstrijd af. Zelfs als ik al ingevlochten en ingepakt klaar sta om te vertrekken.

Wat jij doet is ongenuanceerd alle wedstrijdruiters over 1 kam scheren, en dat is wat mij steekt. Wie zegt dat ruiters die niet op wedstrijd gaan het zoveel beter doen. Daarvan zie je er zelden een stuk of wat bij elkaar, inclusief in het oog springende excessen.

Hoe zit dat Jasmijn?
Had jij het niet over het kwetsbaar opstellen?
dat is toch heel wat anders dan boos worden en alles anders lezen dan het er staat?
of dingen uit de context hier quoten?
Wat probeer je hiermee te bereiken?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:17

Suelza schreef:
Maar ja, kijk eens rond en je ziet mensen toch vol trots hun foto's tonen...

Onwetendheid, hoop ik dan maar...

Hopelijk, er zijn maar weinig instructeurs die zich in deze optoming verdiept hebben, en dat is jammer.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:26

Wat mij op dit topic opvalt is het niets wetende over de basis van het rijden.
Losmakende oefeningen b.v. wat zijn dat, hoe en waarom doe ik dit of dat. Heb het wel over de Klassieke Dressuur. Bovendien vind ik bij de AR dat men wanneer men die Bent ziet helemaal niet losmakende oefeningen rijdt, beginnen gelijk met de zwaarste oefeningen, dus uitvoerende oefeningen.
Zijn hier meerdere die dit opgevallen is? Wat mij ook steeds opvalt dat men het hals laten strekken bijna nergens tegenkomt tussen het trainen door, dat is iets wat het paard als een beloning gaat zien, omdat het totaal kan ontspannen in alle gangen, en daarmee overgangen rijden als controlle of het paard werkelijk licht in de aanleuning is, en dat alleen tussen het werk door.

geerke

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:38

tja...de basis is het belangrijkste denk ik.
Zonder dat kun je de rest niet goed doen.Ik ben nooit verder gekomen dan de basis,een lekker over de rug lopend paard.Lossigheid die ik soms zelfs mis in menig Z proefje.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:51

Professor schreef:
Wat mij op dit topic opvalt is het niets wetende over de basis van het rijden.
Losmakende oefeningen b.v. wat zijn dat, hoe en waarom doe ik dit of dat. Heb het wel over de Klassieke Dressuur. Bovendien vind ik bij de AR dat men wanneer men die Bent ziet helemaal niet losmakende oefeningen rijdt, beginnen gelijk met de zwaarste oefeningen, dus uitvoerende oefeningen.
Zijn hier meerdere die dit opgevallen is? Wat mij ook steeds opvalt dat men het hals laten strekken bijna nergens tegenkomt tussen het trainen door, dat is iets wat het paard als een beloning gaat zien, omdat het totaal kan ontspannen in alle gangen, en daarmee overgangen rijden als controlle of het paard werkelijk licht in de aanleuning is, en dat alleen tussen het werk door.

Het strekken van de hals is een must tijdens de training, aangezien er na 6 minuten van aanspanning al verzuring optreedt in de spieren en deze dus 'ontspant' dienen te worden.

Niet vreemd dat er veel sportpaarden rondlopen die kneiterhard op de spieren zijn...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 17:09

Suelza schreef:
Het strekken van de hals is een must tijdens de training, aangezien er na 6 minuten van aanspanning al verzuring optreedt in de spieren en deze dus 'ontspant' dienen te worden.

Niet vreemd dat er veel sportpaarden rondlopen die kneiterhard op de spieren zijn...

Die verzuring in de spieren is wanneer men een spier te lang in één en dezelfde houding houdt.
Dit is niet het geval wanneer men Klassiek rijdt dan veranderd de houding in elke oefening.
Dan zou geen paard een GP of een proef langer dan 6 minuten kunnen uithouden.
En men spant niet elke spier gelijkmatig in verschillende oefeningen.
Dat er vele paarden zijn die spierverspanningen hebben komt door de verkeerde trainingsmethode het niet genoeg los rijden, het verkeerd opwarmen en het verkeerd afbouwen van de training.
Het hals laten strekken is mijnsínziens veel meer een geestelijke en lichaamelijke ontspanning en bovendien een beloning voor het paard.
En daar hebben wij weer de basis weet iemand losmakende oefeningen, en wanneer begint men met opwarmen? Denk dat velen maar wat doen wat men denkt dat goed is.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 17:15

Natuurlijk is in dit verband niet sprake van basis dressuur zoals de KNHS bedoeld, wat voor mij niet begrijpelijk is omdat basis in de Dressuur geheel iets anders omvat.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 17:25

Professor schreef:
Suelza schreef:

Die verzuring in de spieren is wanneer men een spier te lang in één en dezelfde houding houdt.
Dit is niet het geval wanneer men Klassiek rijdt dan veranderd de houding in elke oefening.
Dan zou geen paard een GP of een proef langer dan 6 minuten kunnen uithouden.
En men spant niet elke spier gelijkmatig in verschillende oefeningen.
Dat er vele paarden zijn die spierverspanningen hebben komt door de verkeerde trainingsmethode het niet genoeg los rijden, het verkeerd opwarmen en het verkeerd afbouwen van de training.
Het hals laten strekken is mijnsínziens veel meer een geestelijke en lichaamelijke ontspanning en bovendien een beloning voor het paard.
En daar hebben wij weer de basis weet iemand losmakende oefeningen, en wanneer begint men met opwarmen? Denk dat velen maar wat doen wat men denkt dat goed is.

Die verzuring treedt op als men een spier 6 minuten in de zelfde houding houdt.

Dus idd... feitelijk verzuurd een paard dus idd als je hem 6 minuten in een proef laat lopen in dezelfde houding, dat klopt ja...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 18:41

Hoe rijd ik mijn paardje los (dus losmakende oefeningen) en hoe warm ik op. Een poging om het te beschrijven. Ik ben altijd heel bewust aan het rijden.

Mijn paard staat 7 x 24 uur buiten en voelt altijd soepel aan (behalve als het flink gevroren heeft). Wij rijden altijd dressuur buiten in de bak. Ik begin met stappen en dan stap ik de slangenvolte tot aan de middellijn met binnen voltes. Mijn teugels hebben lengte maar paard moet wel bit aan nemen (dus aan de teugel). Als ik de slangenvolte links en rechtsom heb gedaan een aantal malen dan doe ik voltes bij B, bij C en wissel weer af met de slangenvolte links en rechts om. Dit allemaal in stap tot aan middenlijn maar ook afwisselen met tot aan overkant. Af en toe laat ik haar aantreden maar ze mag niet in draf gaan. Dit om haar actief voorwaarts te houden en alert. De teugel wordt na tijdje korter genomen en ik laat hals op verschillende hoogtes zakken (hand volgen) tot aan hals helemaal laten strekken.
Tussen door doe ik pasjes wijken links en rechts.
Tevens als ik op de grote hoefslag rijd of meestal rijd ik binnenhoefslag laat ik paard afwisselend links en rechts in stelling gaan. Tussen door korte stukjes draven en tijdens de stap komt middenstap bij en weer arbeidsstap en weer aantreden (ze moet dus wachten op de hulp is aandachtspunt voor haar).
Aandachtspunten ruiter (mooi in het midden zitten en niet achter de loodlijn en kuiten mooi aanleggen);
Aandachtspunten paard met name rechter teugel aan nemen, tempo controle (ze mag niet loperig worden).
Na 15 minuten ga ik het draven uitbouwen (in de winter moet ik haar eerder laten draven want dan heeft ze het koud ondanks dekentje omdat wij altijd buitenrijden behalve als de ondergrond bevroren is gaan we naar de binnenbak). In de draf ga ik overgangen rijden met wat verruimingen maar nog geen middendraf (middendraf vraag ik pas na een half uur want dat is erg moeilijk voor haar en moet ze goed op achteren zijn). Dan komen de gebroken lijnen erbij waarbij ze goed om been moet buigen en over diagonaal gaan.
Omdat we zondag B proef hebben rijd ik haar nu niet in de oprichting maar meer op ontspanning. Dus middendraf rijd ik wel waarbij ik deze zowel op de hoefslag vraag als over de diagonaal waarbij ik ook gebroken lijnen afwissel of gewoon draven over de diagonaal, laten stappen en weer wegdraven. Dit om het wachten op de hulpen te bevorderen want mijn paardje gaat anders in haar over ijverigheid te veel anticiperen op (kunstje doen en dat wil ik niet). Aandachtspunt middendraf is geen takt fouten laten maken, dus tempo wat lager in draf houden werkt beter.
De moeilijkere oefeningen als SB doe ik alleen onder begeleiding. Het wijken doe ik iedere keer korte stukjes en links wissel ik af met naar rechts gaan meestal over de A-C lijn of over denkbeeldige lijnen. Nu komt halt houden en achter waarts erbij vanwaar ze vanuit de achterwaarts heid moet gaan weg draven. Maar ook hier weer ook gewoon halthouden zonder achterwaarts gaan (ik moet haar aandacht er bij houden anders gaat ze op de automatische piloot en dat mag niet).
Als dat goed gaat dan komt de galop erbij. Veel aandacht voor overgangen en niet uit galop vallen. Ook hier weer afwisselen in tempo van de galop (arbeidsgalop, middengalop, galop rijden en de voltes steeds kleiner maken enz).
wij zijn dus nog helemaal bezig met de basis. Meestal stop ik met het echte werk tot ik een half uur tot een uur (naargelang het gaat) totaal gereden heb. Dan ga ik uitwerken. Maar als ik haar niet goed op twee teugels krijg dan stop ik niet. Dan ben ik echt een terriër. Ik eindig altijd met iets dat ze goed kan. Tussendoor doe ik regelmatig lange teugel omdat ze anders te gestrest raakt. Dus voor haar ontspanning maar wel aan de teugel moet ze blijven.
Omdat wij nog niet goed zijn hebben wij onze handen nog vol aan de basis te weten: mooie overgangen rijden, vanuit achteren gaan, teugels links/ rechts goed aannemen, voldoende reactie op de kuit (niet overdreven maar wel reactie) rechtgericht gaan enz. Ook zijn wij nog niet constant. Dus gisteren en eergisteren ging het fantastisch, vandaag weer wat minder. Paardje is super soepel en zeer sensibel maar het gaan vanuit achteren is voor haar moeilijker. Hier wil ik het even bij laten. Het is een lang verhaal en dat is expres in de hoop dat anderen ook in detail vertellen wat ze doen, want dan leren we van elkaar.
Wie volgt?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:03

Wat betreft halsstrekken, vind het dan ook doodzonde dat het bij de KNHS in de nieuwe proeven hier en daar een combi cijfer wordt.
Ga eens bij een wedstrijd staan kijken en kijk eens hoeveel er daadwerkelijk netjes hals kunnen strekken en tegelijkertijd hun paard aan het gaan kunnen houden.
(lopen lukt nog wel)

Terwijl het een hele fijne oefening is.
Hier ook altijd als controle, pas als ik hem fijn heb, kan ik hem netjes laten halsstrekken,
lukt dat niet, dan heb ik hem nog niet voor elkaar.
Beken wel meteen, dat ondertussen door het veranderen van zijn gangen (positief) dat ik er bijkans
niet meer fastoelijk op kan zitten als hij moet halsstrekken.
(voelt erg fijn om hem zo te voelen bewegen, alleen voel ik me dan echt een kluts die in de weg zit.)

[pien_2010], ik vind het altijd erg problematisch om in groepslessen te rijden, aangezien de opbouw daar helemaal niet strookt met
die van mijn privelessen en als ik zelf rij. Dat is best lastig, aangezien met het feit dat je deelneemt aan die lessen je ook niet helemaal
een eigen leven kunt gaan leiden. (hoewel ze dat tot op zekere hoogte ook wel weer van me gewend zijn. :+ )
Ik wil te lang stappen, ik rij te veel kanten op, gelukkig zit ik wel in een les, waar je zelf mag rijden, dus in dat opzicht kom ik er nog mee weg.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:12

murphy102 schreef:

Vur en Jasmijn, welke controle bedoelen jullie en hoezo rekken en strekken?!
Als je een normale warming-up hebt en tot voorwaarts-neerwaarts komt, wendingen rijdt in STELLING en BUIGING wat moet een paard dan nog verder rekken en strekken? Ja, als het de dag daarvoor in de Rollkur is bewerkt, want DAAR krijgt een paard spierpijn van! Wat heeft dat overmatig "Flexen", neus van het paard naar de beugel trekken, linksom en rechtsom, voor meerwaarde?! En wat heeft het voor meerwaarde om een paard op te rollen zoals zij doen?!
Dat heeft alleen zin als je geen TEMPO-controle hebt! En dat is veelal het probleem bij die hete paarden! ABSOLUTE controle staat gelijk aan Machtsmisbruik...!
Als de verbuiging van de hals overeen komt met de buiging in het lichaam is dat meer dan voldoende. En als jij niet op de hand van voor naar achteren rijdt, zal die hals ook niet overbelast worden en zal een paard daar ook geen spierpijn krijgen! En als je aan het eind een goeie cooling-down hebt, zodat het lichaam van het paard zich kan herstellen van de gedane arbeid, zijn we goed bezig en hebben we die onzin niet nodig!
Wat we wel nodig hebben is ...TIJD...en dat hebben zij nu net niet![/quote]

Ik rol mijn paarden niet op hoor. Ik zeg niet dat ik precies zo rij als Anky en Sjef. Ik kan alleen sommige principes van hen goed snappen en probeer ook hetzelfde te bereiken wat zij proberen te bereiken, namelijk een losgewerkt paard dat geen blokkades heeft. Dus rolkur, nee, voor mij niet.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:13

Professor schreef:
Citaat:
Ja, dat was mijn vraag. Alleen las ik de term onbeweeglijke hand in uw post en vroeg me af of dat dan dezelfde werking had als een bijzetteugel. Nu heb ik wel weer een andere vraag op uw antwoord. Waarom is een gummiband alleen een meegaande buitenhand en wordt daar een halve ophouding mee gegeven. Kan dat ook niet met beide handen tegelijk?

Denk dat u hier alles beschrijft wat ik bedoel, inclusief het geven van een halve ophouding dat die ook gegeven kan worden door beide handen tegelijker tijd.
Dat hangt van de reactie van het paard, zelf ben ik voor ophoudingen met beide handen, omdat omdat het mooiste wat er is dat men de aanleuning in beide handen even licht wilt hebben en houden.
Alleen nageven met de binnenhand is zowie zo alleen mogelijk met een gebroken trens, met Stang & Trens is de ophouding alleen met de stang dus met beide handen.

Dit is duidelijk. Herkenbaar.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:14

Sjolvir schreef:
[pien_2010], ik vind het altijd erg problematisch om in groepslessen te rijden, aangezien de opbouw daar helemaal niet strookt met
die van mijn privelessen en als ik zelf rij. Dat is best lastig, aangezien met het feit dat je deelneemt aan die lessen je ook niet helemaal
een eigen leven kunt gaan leiden. (hoewel ze dat tot op zekere hoogte ook wel weer van me gewend zijn. :+ )
Ik wil te lang stappen, ik rij te veel kanten op, gelukkig zit ik wel in een les, waar je zelf mag rijden, dus in dat opzicht kom ik er nog mee weg.

Sjolvir, ik rij niet in groepslessen. Nooit! Als ik we zeg dan heb ik het over mijn paardje en mij.
Hoe rij jij los en doet warming up? Of rij jij wel altijd in de groepslessen? En Vur e.a, hoe rij jij, jullie los en je warming up? Gisteren is er door verschillende mensen geschreven dat we meer vanuit ons zelf moeten schrijven dus nogmaals wie volgt?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:30

Oh.. wij komen altijd aangewandeld.. of onder het zadel, danwel aan de hand.. 10 minuutjes.
(in de hoop niet doodgereden te worden op de sluiproute)

In groepsles heel lastig, aangezien ik lang wil kunnen stappen.
En niet na de verplichte 3 rondjes stap wil aandraven....

Ik wil hem eerst in stap voor elkaar hebben en loswerken, als ik dan namelijk heb, heb ik hem ook in draf.
Echter in groepslessen probleem, dan ben ik soms nog aan het stappen, kleine stukjes draven als de rest
een "losrijgalopje" aan het doen is. Nu gaat het wel, maar in het begin was dat drama..
Als er iemand naast je een pirouette aan het oefenen is en er vervolgens in uitgestrekte galop uitrijdt,
terwijl je net daar naast aan het stappen was.

Als ik zelf rij of priveles heb. (compleet andere instructie)
Dan stappen voltes, slangevoltes, sv, sb, wijken, travers kan hij nog niet (hemel in prijzen als hij 2 pasjes doet).
contrastelling en buiging etc.
Het tussen 2 stokjes verhaal, wat hier langs komt, zeg maar ook erop los gelaten.
Als hij dan al eind voor elkaar is, kan 15 minuten duren, kan iets korter zijn of langer, draven, zelfde verhaal. Overgangen etc.
Hij hoeft dan nog niet groot te draven. Is hij dan goed nageeflijk en aan de hulpen zoals gewenst, galop.
schoudervoor met name, voltes, laten zakken ook in galop en weer oppakken, tempowisselingen.
Dan kan hij aan het werk, hij draaft dan ook groter, met meer afdruk.
Overgangen, figuren, tempowisselingen, poging tot verruimen, meer verzamelen in stap en draf en ook
daar weer makkelijk uit kunnen rijden. Vanuit verzamelde stap overgang naar verzamelde draf etc.
Tussendoor halsstrekken, bij ons normaal, fungeert als mooie controle op hoe ver hij voor elkaar is.
Als hij voorelkaar is, kan je hem op de mm naukeurig laten zakken en uitschuiven. NIet voorelkaar, merk je het meteen.
Tja en dan is de tijd al weer om zo ongeveer..... Paard moe en mens moe.. paar rondjes lekker lang laag en dan reflectie materiaal er weer op,
lichtjes aan en naar huis wandelen. (hmmm, moet nieuwe batterijen meenemen zometeen bedenk ik ineens... heb les om 21.00 uur)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:09

Citaat:
Dus rolkur, nee, voor mij niet.

Nee zou ook een raar gezicht zijn wanneer u zo liep..... *\o/* _/-\o_

Wanneer men één zin eruit haalt krijgt men dit, was een grapig voorbeeldtje meer niet.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:34

Professor schreef:
Citaat:
Dus rolkur, nee, voor mij niet.

Nee zou ook een raar gezicht zijn wanneer u zo liep..... *\o/* _/-\o_

Wanneer men één zin eruit haalt krijgt men dit, was een grapig voorbeeldtje meer niet.

Tja, het is u vergeven _/-\o_ . Een grapje op zijn tijd, doet wonderen.

Losrijden doe ik op gevoel. Dus niet met de stopwatch erbij. Eerst stappen waarbij ik het paard meteen na laat geven. De hals op lengte, neus aan de loodlijn, lichaam in horizontaal evenwicht. Hierin doe ik na een aantal rondjes als het paard ontspannen aanvoelt, wat overgangen naar halt. Als dat goed gaat dan ga ik appuyeren in stap waarbij ik erg let op lengtebuiging en parallel blijven aan de hoefslag (achterhand goed meenemen). Als dat goed lukt op beide handen, ga ik aandraven en doe daar wat tempowisselingen net zolang totdat mijn paard steeds meer in de verzameling gaat. Dan ga ik galopwerk doen. Nog steeds veel tempowisselingen waarbij ik erop let dat ik hierin mijn paard helemaal in de verzameling krijg en met goed ruggebruik laat werken. Hierin wissel ik veel af, dus galop helemaal sluiten en hierin soms heel snel weer naar voren en soms wat langer in het gesloten laten galopperen laten doorgaan voordat ik dan weer naar voren ga en soms maar een beetje, soms dan nog meer richting arbeidsgalop en dan nog meer naar middengalop etc. En daar varieer ik ontzettend veel in en tusssendoor dus veel stap. Als dat goed lukt ga ik verder met allerlei oefeningen in draf en galop. Net naar gelang ik wil oefenen die dag. Ik pak nooit het hele repetoir. Daar is een trainings"uur" gewoon te kort voor.
Tja en tijdens dit alles zorg ik ervoor dat ik mezelf regelmatig check op mijn houding (voelen en kijken in spiegel). Dat is het wel zo'n beetje.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:00

Sjolvir en Vur interessant vind ik het om te lezen hoe jullie losrijden. Bedankt. Ik ben ook erg benieuwd hoe Cherie 78, Jasmijn en Nombrado dit doen. Willen jullie volgen?
En out of topic als ik het goed begrepen heb Sjolvir van jouw profiel heb jij en je fjord in het Z1 met zoveel winst gereden dat hij in het Z2 mocht starten. Jammer van de blessure en erg knap vind ik dit van je.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:13

ik ga 10 minuten stappen lange teugel (houd vast aan het gespje), en de paarden daarbij op mijn been/zit iets terugneem of iet actiever laat stappen. Ik maak ze wakker voor mijn hulpen.
Dit doe ik ook in draf, 5 min ongeveer. Daarbij rijd ik wel wendingen , voltes met lange teugel.
daarna neem ik de teugels iets meer in handen, trek ze daarbij niet in een houding, maar rijd ze met mijn zit in de juiste hoofdhouding passend bij de verzameling of tempo die ik rijd.
na een paar oefeningen weer lang en even stappen (op adem komen) die pauzes tussendoor neem ik altijd als ik voel dat ze die ontspanning nodig hebben in de spieren.
ik rijd nooit een uur, veelal 30 minuten tot 40 minuten.
soms, als het super goed gaat, ook wel eens 20 minuten.
Laatst bijgewerkt door nombrado op 25-03-11 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:23

Bedankt Nombrado want nu zie je ook echt de verschillen komen van rijden en dat maakt de discussie wel interessanter. Ik hoop dat nog meer mensen durven vanuit zichzelf te schrijven. Wie?

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:33

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:52

Misschien moet er dan ook het aantal paarden met hoefkatrol ontsteking, hoefbevangenheid door te veel voer, het te dik zijn van vele NL paarden, suikers en de effecten daarvan, artrose door belasting etc. etc.

Met alle respect, maar zo krijg je een enorm gekleurd beeld over de (vermeende) 'wantoestanden' in de huidige ruiterij. Dat is niet een echt eerlijk beeld denk ik? Tenzij men denkt dat een paard op niveau rijden met snoepjes en worteltjes kan en men graag blijft geloven in sprookjes.

Onderzoeken gaan uit van hypothesen, en zijn geen reconstructie van 'de' waarheid. Zo worden ze wel vaak gelezen en opgevat. Kijk ook verder dan ons eigen landje, en leer over de verschillende culturen. De overeenkomsten, de verschillen en blijf vragen... waarom...?

Maar blijf vooral zelf nadenken en kijken, stel vragen en ontwikkel een eigen idee oer wat jij wil en kan.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:57

um...kunnen we hier aub ontopic blijven?
er zijn andere topics zat over dit onderwerp

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:21

Klassiek rijden is niets meer dan de natuurlijke talenten van het paard optimaal ontwikkelen onder de ruiter.
Zoals Academisch, het woord zegt het al, meer kennis bevat en een hoger niveau is.

Kennis en de toepassing daarvan is ook niet hetzelfde als IQ, omgaan met paarden en het berijden is verstandig omgaan met kennis en inzicht. Verstandige keuzes kunnen mensen alleen maar maken op basis van voldoende kennis en opgedane ervaring(en).