DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Goofy44

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 10:38

Mireille1970 schreef:
Dan zou een B ruiter altijd onvoldoende scoren op deze ladder?

Je hebt het verkeerd begrepen.
Het gaat er niet om wat jij of ik vind, het gaat erom hoe de regels zijn
en hoe die uitgelegd en toegepast moeten worden.
Met het "jumping to wrong conclusions" trek je steeds alles uit z'n verband.
Dat is jammer.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 11:09

Goofy44 schreef:
Mireille1970 schreef:

Je hebt het verkeerd begrepen.
Het gaat er niet om wat jij of ik vind, het gaat erom hoe de regels zijn
en hoe die uitgelegd en toegepast moeten worden.
Met het "jumping to wrong conclusions" trek je steeds alles uit z'n verband.
Dat is jammer.

Nee hoor. Niet mijn bedoeling.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 11:10

ART_UMA schreef:
Mireille1970 schreef:

Er staat ook bij dat in de B en L het zwaartepunt ligt bij de vertrouwensfase. Dat is volgens mij weer niet helemaal waar aangezien een scheve slome bok niet ver komt. Het geeft wel aan dat verzet zwaar moet worden aangewreven.

Vertrouwensfase:
· Takt (zuiverheid van de beweging)
· Souplesse/ontspanning/losheid
· Aanleuning
Ontwikkeling draagkracht:
· Impuls
· Recht gerichtheid
· Verzameling

Dat klopt dan toch. Aanleuning valt eronder en er is geen juiste aanleuning bji een scheve slome bok.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 11:15

In de basis krijg je ook een apart cijfer voor de impuls.

Jongens, jullie hebben gisteren wat gemist bij het GDF. Super demo van Hubertus Schmidt, maar ook van Monty Roberts. Ben very impressed!

Ben er nu weer gauw naartoe!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 11:31

Tyrza schreef:
In de basis krijg je ook een apart cijfer voor de impuls.

Jongens, jullie hebben gisteren wat gemist bij het GDF. Super demo van Hubertus Schmidt, maar ook van Monty Roberts. Ben very impressed!

Ben er nu weer gauw naartoe!

Graag uitgebreid verslag morgen Lachen

Kan me er alles bij voorstellen dat we iets zitten te missen... beetje erg jammer ...

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:01

Jammer dat ik niet bij kan zijn. Ik ben benieuwd of er nog nieuwe argumenten (zowel voor als tegen) over deze trainingsmethode/manier van losrijden ter sprake komen die nog niet ter sprake zijn gekomen, en of er mensen hun mening herzien of nuanceren.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:56

Tyrza schreef:
Vertel vertel!!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:13

Ben net thuis en moet alles even laten zakken.

Kan iig zeggen dat Kirsten van de "St Georges" een echt blamage ervan maakte...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:15

aaaaahhhhhh vertellllll Haha!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:16

Ben net thuis en mijn mannetje wil dat ik hem eerst wat aandacht geeft.

Morgen zal ik, en Horseyfries vast ook, uitgebreid verslag geven. Knipoog

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:56

Wauw ik hoorde dat het een leuke hetze was tussen Sjef (ons system moet niet systeem genoemt worden, we hebben geen systeem, het is geen systeem het is een een stuk gereedschap om te fine-tunen) en Anky en de StGeorg uit Duitsland.

Ik begreep dat het zelf jureren wel heel leuk was he. En de show van schmidt gisteren ook.

En dat het verder op sommige punten erg langdradig was. O.a. de trailertraining... de mental coaching... en het een uur lang tegen de voorbenen slaan om een paard achterwaarts te doen gaan.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 21:50

Hoe was de brain-vergelijking?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 22:49

Mireille1970 schreef:
Hoe was de brain-vergelijking?

St. Georg: No brains..... Haha! Tong uitsteken (Of bedoelde je dat niet?? Knipoog )

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 23:17

Hahahahahahahaha grappig ding. Jij weet wel wat ik bedoelde. Ik ga nu douchen en slapen en lees morgen graag hoe jullie het ervaren hebben.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 00:06

Mireille1970 schreef:
Wauw ik hoorde dat het een leuke hetze was tussen Sjef (ons system moet niet systeem genoemt worden, we hebben geen systeem, het is geen systeem het is een een stuk gereedschap om te fine-tunen) en Anky en de StGeorg uit Duitsland.

Ik begreep dat het zelf jureren wel heel leuk was he. En de show van schmidt gisteren ook.

En dat het verder op sommige punten erg langdradig was. O.a. de trailertraining... de mental coaching... en het een uur lang tegen de voorbenen slaan om een paard achterwaarts te doen gaan.

Mwah... hetze zal ik het niet noemen. Maar NU was er de opportunity voor de "tegenstanders" van LDR om hun eigen mening en onderbouwing te kunnen spuien, maar uit het publiek bleef het uit (jammer, had minstens wel verwacht dat Ulrike er zou zijn om eea te weerleggen). Het kwam dus aan op 2 journalistes van Duitse paardenbladen, waaronder dus de St georges. Sloeg kant noch wal wat er werd gevraagd.

Jureren was heeeel erg leuk, maar veel te kort. Volgend jaar moeten ze daar 2 uur aan besteden ipv 1 uur.

Monty vond ik juist heel leuk. Tegen de benen slaan om paard naar achteren te laten gaan??? Dat heb ik niet gezien. Het was heel vriendelijk van Monty. Maar hij stelde wel zijn grenzen. Wat wel vreeeeselijk amerikaans was, was zijn opkomst en de begeleidende video's van wilde mustangs die Monty prefereerden boven hun eigen kudde, aangezwengeld door emotioneel "Lassie" muziek... maakt ie zich niet geloofwaardig mee. Niet in Nederland iig. Maar wat een feeling en timing heeft die man!

Dat geld ook voor Hubertus Schmidt. Wat een paardenman! Zo rustig, vriendelijk en verfijnt. En wat een gave knol had ie onder zijn kont!!! Ja

Paardentango, QQQQ en alle andere consorten: ik vind het vreselijk spijtig dat jullie niet zijn geweest. Echt, dat meen ik. Vandaag werd zowel wetenschappelijk (theoretisch) als practisch uitgelegd wat LDR inhoud en je had van alles kunnen vragen aan de experts!!

Nu blijven jullie helaas toch hangen met de denkwijze die dit hele topic al bestaat. En dat is echt jammer.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 00:10

Tyrza schreef:
Sloeg kant noch wal wat er werd gevraagd.

Wat vroegen ze dan?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 00:19

Er was een 3tal personen uitgenodigd die niets met LDR te maken hadden en dus een discussiepanel vormden: Kyra, Hillary Clayton en Kirsten.... van St Georg.

Om een voorbeeld te noemen: wat nu werd getoont door Anky, die overigens met haar 4 maanden zwangere buikje reed, was zo vriendelijk, zachtaardig. Alles werd keurig onderbouwd door Sjef en PB zag er happy uit.

Er werd Kirsten gevraagd wat ze nu van de combinatie van vandaag vond. Ze bleef erg oppervlakkig en vond dat het publiek dit maar moest zeggen. Maar goed, daarvoor zat ze niet in het panel, dus er werd vriendelijk doch dringend gevraagd wat ze nu van deze combinatie vond, van wat er net werd getoont.

Na veel geaarzel zei ze dat ze de handen erg strak vond, dat er teveel met de handen gewerkt werd en teveel met kracht.

Nou, als je een beeeeetje rijtechnisch inzicht hebt, dan kon je zo zien dat er absoluut niet met kracht werd gewerkt.

Hoe kan het ook anders?? Een tengere, fijne vrouw, die ook nog eens 4 maanden zwanger is, en dan met kracht werken?? Onmogelijk.

Al krijg je een paard met kracht zo rond. Op het moment dat je dan los laat, zal het paard net zo hard zijn hoofd weer omhoog doen.

Bovendien haalde Kirsten bepaalde omschrijvingen van Sjef (bewust?) door elkaar, waardoor het leek dat Anky alleen met haar arm motoriek zou werken, terwijl net werd gedemonstreerd dat Anky met haar hele lichaam (in)werkt.

Ze werd er dus niet geloofwaardiger op, wat ook zijn weerklank in het publiek had.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 00:25

Ha, Ha, die Kirsten zal vanacht niet lekker slapen.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 00:27

Wel spijtig hoor, had een serieuze discussie verwacht. Maar men zei dat er werd gewoon selectief geluisterd werd (en zo niet inhoudelijk kon reageren).

Waar heb ik dat eerder gehoord/gelezen....? Haha! Haha! Haha!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 00:38

Tyrza ik denk dat ze met dat slaan tegen de benen het achterwaarts gaan van Andrew Mc Lean met Aachen bedoelen ipv Monty Roberts.
Als je een hengst vast hebt en hij toont geen respect, vond ik het een duidelijke en heel doeltreffende methode om hem in een paar minuten te leren dat hij uit de ruimte van zijn begeleider moest blijven.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 00:39

Tsja, die Kirsten moest natuurlijk bij haar standpunt blijven. Ze had mooi voor kaapsviool gestaan als ze had gezegd dat het allemaal wel meviel dat LDR.
Ze wilde natuurlijk geloofwaardig blijven.
Maar aan jou reactie te horen zette ze zichzelf alleen maar te kijk.
Ja, dat is het risico als je een ander (Anky in dit geval) een hak wilde zetten.
Ik ben benieuwd wat ze in haar blaadje gaat schrijven.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 00:41

horseyfries schreef:
Tyrza ik denk dat ze met dat slaan tegen de benen het achterwaarts gaan van Andrew Mc Lean met Aachen bedoelen ipv Monty Roberts.
Als je een hengst vast hebt en hij toont geen respect, vond ik het een duidelijke en heel doeltreffende methode om hem in een paar minuten te leren dat hij uit de ruimte van zijn begeleider moest blijven.

Ah, dat was het enige wat ik heb gemist ja Knipoog

dollemina schreef:
Tsja, die Kirsten moest natuurlijk bij haar standpunt blijven. Ze had mooi voor kaapsviool gestaan als ze had gezegd dat het allemaal wel meviel dat LDR.
Ja, dat is het risico als je een ander (Anky in dit geval) een hak wilde zetten.

Dat dachten wij dus ook.... denk dat iedereen wel erg benieuwd is wat er nu in komt te staan....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 00:44

dollemina schreef:

Ze had duidelijk de hele tijd alleen maar zitten luisteren naar dingen die ze negatief kon gebruiken en daardoor het hele verhaal niet begrepen en totaal verkeerd geïnterpreteerd wat de dia's over het spiergebruik en motoriek van Anky en Isabell zeiden waardoor ze de uiterst domme opmerking maakte dat Sjef en Anky zelf met die dia's bewezen dat Anky veel met de handen moest rijden en het paard dus zwaar op de hand werd en ze dat niet goed vond aan LDR, daarbij even vergetend dat diezelfde dia's ook Isabell toonden die juist meer met haar grote spieren en minder met haar fijnere motoriek werkte....
Ze snapte er dus de ballen van en ik vrees dat dat dus de uitkomst is van Tyrza en mijn onderzoek naar de tegenstanders van LDR.... Haha! Clown

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 00:48

Je hebt 2 dingen.
Je bent te lomp om dingen te kunnen begrijpen en
je wilt geen dingen begrijpen.
Ik denk dat dat laatste van toepassing is op die Kirsten.
Was de professor er ook?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 00:49

Wie? Clayton of van Breda?