Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Idifix schreef:Maar ben ook bezig met het zoeken naar een kundige lesgeefster ben me er wel van bewust dat ik hier uiteraard ook aan meedraag en wss voor een groot stuk. Maar iemand deftig en betaalbaar vinden is niet altijd makkelijk.
Ik volg jullie punt echt wel ga er even over nadenken wat eerst te doen nu. Donderdag had ik normaal een halfuur les op staan met iemand nieuw laat ik dit nu doorgaan of niet ?
S_en_Z schreef:Gisteren er weer op gezeten. Nadruk gelegd op reageren aan t been en op de voltes netjes om het been buigen ipv recht blijven. Strijken was toen aanzienlijk minder. Op moment dat ze begon te strijken van vermoeidheid maar toch een net stukje correct inbuigen liet zien lekker uitgestapt.
Stiekem is t best een leuk dier
oji schreef:Na in een ander topic het een en ander tegengekomen te zijn over de gratis on line training van Rien van der Schaft Dressage pro Movement, was ik nieuwsgierig geworden en dacht laat ik ook eens kijken.
Laat ik voorop stellen dat ik tot op heden altijd heel blij werd van wat ik van Rien van der Schaft aan instructie materiaal heb gezien. Vind het altijd mooi aansluiten bij mijn eigen ideeen en heb me juist voor deze gratis training een account aangemaakt om te kijken of de betaalde training misschien iets voor mij zou zijn (als aanvulling, zeker niet als vervanging van gewone lessen).
Dus ik begin bij thema 1, van achter naar voren. Hoor allemaal dingen over de gevolgen van valse oprichting op de takt in stap en draf waar ik mij prima in kan vinden. Dan komt het deel over galop en daar moet ik zeggen, dat ik toch wel zeer verbaasd over was. Eerst verteld ie iets over de 4-takt galop waarbij het buiten voorbeen eerder landt als het binnen diagonale achterbeen en geeft aan dat dit het gevolg is van spanning, taktverlies etc etc…so far so good. Maar dan zegt ie het volgende (eventjes letterlijk geciteerd): “Wordt het paard in de galop op de goede manier verzameld, en het achterbeen wordt geprikkeld en de voorhand wordt door het achterbeen gedragen, dan kunnen we in de optimale situatie komen dat het binnenachterbeen een fractie eerder de grond raakt als het buiten diagonale voorbeen. Dan heb je ook een soort 4-takt gallop maar een hele positieve 4-takt galop wat juist een fijn gevoel geeft omdat die rug niet strak is maar die rug je gaat dragen” (einde citaat)
Hierover ben ik dus zeer verbaasd. Ik kan me nog enigszins vinden in dat buitenvoor eerder landen als binnenachter slechter is als binnenachter eerder als buitenvoor, maar in mijn mening is het allebei niet goed….en al helemaal niet zoals hij noemt een “optimale situatie”.
En dan begin ik nu dus te twijfelen….want wie ben ik nu helemaal, een simpele basis ruiter en Rien is een trainer die ik hoog heb zitten. Maar deze opmerking druist wel heel erg tegen mijn gevoel in van wat correct is en waar je naar moet streven. In mijn beleving is 4-takt altijd een gevolg van een niet losgelaten rug, waardoor taktverlies. Is het binnenachterbeen eerder landen als het buitenvoorbeen het gevolg van een paard bergop/opgericht willen rijden, maar nog een gebrek aan kracht in de achterhand om dit te verwerken, waardoor taktverlies. Wat me wel opvalt is dat je het tegenwoordig heel veel ziet. Ook bij hoge dressuurhotemetoten. Op de hengstenkalender die ik 2 jaar geleden had gekregen zag ik ook alle galopfotoos op die manier en dan dacht ik dus, welke gek presenteert zijn hengst nu met een niet correcte galop. Het levert ook spectaculaire plaatjes op, maar het blijft in mijn ogen niet correct als dressuurmatige galop (rengalop is een ander verhaal).
Maar misschien zie ik het allemaal verkeerd, misschien hang ik een hele ouderwetse gedachte aan in deze, dus ben erg benieuwd naar jullie mening. Ben ook heel benieuwd naar (als die er tussen zitten) de mening van juryleden hoe een dergelijke 4-takt galop beoordeeld dient te worden in de proef.
oji schreef:In de pirouttes vind ik het logisch. Op 3 benen kun je niet draaien en denk ook niet dat een paard lang meegaat als je die op 1 standbeen draait.
oji schreef:Maar in mijn ogen hoort een meer bergop/verzamelde galop gepaard te gaan met meer buiging in de gewrichten en dient dus het binnenachterbeen meer opgetild te worden, waardoor ie nog steeds gelijk landt met het buitenvoorbeen. Dan is in mijn ogen een paard sterk genoeg voor de opwaartse galop, en ja dat kost kracht, maar dan is in mijn ogen dus de rug nog los.