Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 11:24

Wanneer je al door blijft zitten met aandraven en daarna het ritme aanhoudt, hoe kan het dan dat je ineens op het verkeerde been zit?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 11:28

Starbreeze schreef:
Wanneer je al door blijft zitten met aandraven en daarna het ritme aanhoudt, hoe kan het dan dat je ineens op het verkeerde been zit?

Dat is ook een goede, Starbreeze. Het paard houdt zijn lichaam dan toch zo dat je steeds, in mijn geval, op links gaat lichtrijden. Of hij zet zijn benen zo neer. Of..

Even denken. Ik denk dat hij in het ene zweefmoment jou hoger opgooit dan in het andere. Tijdens dat zweefmoment zet hij dan denk ik met zijn achterbeen harder af. Dit zou dan denk ik zijn sterke/stugge achterbeen zijn. Dus bij een linksgebogen paard het rechterachterbeen.

Zou dat het zijn?

Oh maar dan zit je juist op zijn zwakke been, wat hij niet wil -O-
Laatst bijgewerkt door Jennyxx op 15-11-15 11:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 11:32

@Sizzle, beetje zo'n kip-ei verhaal dus. Heb het op een paar paarden ooit gevoeld. Die laatste is naar aanleiding van mijn opmerking gescand en had idd een peesblessure. Paard was om te zien gewoon recht of harde en zachte volte, enkel bij de buigproef zag je het iets of wat. Paard werd wel meestal scheef gereden door de eigenaar. Maar ook bij het recht rijden was dit dus waarneembaar.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 11:36

Jennyxx schreef:
Starbreeze schreef:

Dat is ook een goede, Starbreeze. Het paard houdt zijn lichaam dan toch zo dat je steeds, in mijn geval, op links gaat lichtrijden. Of hij zet zijn benen zo neer. Of..

Even denken. Ik denk dat hij in het ene zweefmoment jou hoger opgooit dan in het andere. Tijdens dat zweefmoment zet hij dan denk ik met zijn achterbeen harder af. Dit zou dan denk ik zijn sterke/stugge achterbeen zijn. Dus bij een linksgebogen paard het rechterachterbeen.

Zou dat het zijn?

Ik denk het niet, jij bepaald toch op welk been je gaat lichtrijden? En even ervan uitgaande dat je paard taktmatig draaft (1-2-1-2 etc.) kan het toch niet zo zijn dat je daarna dan ineens op het verkeerde been zit? Of hij is idd niet taktvast. Of sla je zelf een pasje over misschien?

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 11:38

Happy is nu 6 weken onder het zadel en we rijden 2x per week 20 min. Zelf ingereden en ben erg trots op haar, ze doet alles zo braaf en probeert het zo goed mogelijk te doen.
Moeilijkheden zijn het uitbreken op de volte, ongelijke druk op de teugels en balans in draf en galop.
https://youtu.be/vgWVt9aoCZU

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 11:39

Nee ik sla niks over :-) Ik bedoel dat bij aandraven hij het liefst wil dat ik op linksvoor ga lichtrijden. Buiten ook. En ik vroeg mij af hoe hij dit met zijn lichaam voor elkaar krijgt :-) Ik corrigeer dit al bij de eerste pas, eh tweede pas. Maar ik vraag mij gewoon af wat hij met zijn lijf doet op zo'n moment :o :D

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 11:40

Oh oké, dan lijkt het mij dat hij een sterke voorkeurskant heeft. Zijn sterke been zet het hards af.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 11:43

Starbreeze, ik zelf zou zo'n paard bij het kopen altijd laten staan.
Je weet nooit wat daar voor sluimerend probleem achter zit dat je nog niet met het oog kan zien.

Recente onderzoeken laten zien dat scheefheid waarbij ook de ruiter scheefgedrukt wordt bijna altijd door onopgemerkte kreupelheden komen.
Als ze zo'n paard dan op de loopband zetten dan meten ze inderdaad in de meeste gevallen onregelmatigheid.
Inderdaad weet je nooit zeker wat daar de kip en het ei is.

Jenny, dat is gewoon de afzet en de buiging in het lichaam. Aandraven vanuit schoudervoor lost dat waarschijnlijk op, mits je paard dat kan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 11:48

Avanti, leuke brave vrolijke pony :)

Ik zou de beugels wat korter doen zodat je wat makkelijker kan ontlasten. Ook oppassen dat je niet te veel met de hand doet. Dat breed zetten haalt hem in dit stadium eerder uit het evenwicht dan dat het helpt.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 11:52

@Avanti... leuk dat ze het zo braaf doet... maar ik zou iets minder galop gaan vragen... ze snapt zo te zien de hulp wel maar heeft gewoon de kracht en balans niet om dat vol te houden onder een ruiter. Zou lekker in stap en draf gaan werken en het galop aan de longe doen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 12:07

Murosch schreef:
En dat strekken vraag je puur door contact te houden? Dat doe ik nu steeds, maar de ene keer wil ze wel in een diepe stretch en de andere keer echt niet.

Ik vondt dit ook moeilijk, het contact ietwat verzwaren en bij meegaan overgaan naar het lichtere contact.
Is vooral moeilijk als je eigen zit nog niet zo stabiel is, en is nog moeilijker als paard zijn tempo steeds veranderd door dat ie nog niet stabiel genoeg is.
Werk dmv je handen wat hoger en breder meer in op de mondhoeken, en gaat paardje achter het bit aan kun je soepel weer handen dichter bij elkaar brengen tot je em weer kwijt bent *D , dan begint je weer overnieuw.
Alles komt samen op die momenten en vergt juiste feeling en ,zal per paard verschillen , is hier heel subtiel.
Neem daar wel de tijd voor zoveel als nodig is, oude gewoontes raak je niet zomaar kwijt.

Ik heb in dit stadium veel gehad aan het secuur bekijken van de begin stretch video's van Horseware die ze veel eerder in dit topic heeft laten zien.
Daar zie je haar bovenstaande veel doen, soms heel duidelijk, soms subtiel.

Neem dus niet de vrijheid om zoals je wellicht gewent was, je paard laag te "vragen" op je buitenteugel met ontspannen binnenteugel.
Dan krijg je precies reactie die je niet wilt hebben nu.
Die manier zit er bij paard en ruiter zo ingesleten.....

Verbaas me dat er pony's losgaan bij je in de rijbak=paddock ?? en je paardje zo aandachtig blijft.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 12:22

Avanti: hebben jullie les met zijn beide ?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 13:46

Sizzle schreef:
Starbreeze, ik zelf zou zo'n paard bij het kopen altijd laten staan.
Je weet nooit wat daar voor sluimerend probleem achter zit dat je nog niet met het oog kan zien.

Recente onderzoeken laten zien dat scheefheid waarbij ook de ruiter scheefgedrukt wordt bijna altijd door onopgemerkte kreupelheden komen.
Als ze zo'n paard dan op de loopband zetten dan meten ze inderdaad in de meeste gevallen onregelmatigheid.
Inderdaad weet je nooit zeker wat daar de kip en het ei is.

Jenny, dat is gewoon de afzet en de buiging in het lichaam. Aandraven vanuit schoudervoor lost dat waarschijnlijk op, mits je paard dat kan.

Kip en het ei.
Een paard dat zich niet los laat zet zich doorgaans eenzijdig vast.
Het heeft daar redenen voor.
De meest voorkomende is angst/onzekerheid, het bereden worden veroorzaakt vaak onzekerheid, het verkeren in een onbegrepen situatie of overvraagd worden vaak angst.
Het zich vastzetten kan veroorzaakt worden door gebruik van verkeerd materiaal, bit en zadel maar het is meestal bovenstaande.

Vertrouwen doen hebben in zijn berijder is de eerste factor waar we alle aandacht moeten besteden.
Vertrouwen groeit op, rust, kalmte, respect, vriendelijkheid, tolerantie, duidelijkheid en het installeren van communicatie.
Niet dwingen maar uitnodigen tot is hier een kernwoord.
Het paard mee laten werken bereiken we door het uit te nodigen, te wachten op zijn reactie en te belonen.
En, allways quit at the right moment.
Zeur niet door!

Paarden die zich eenzijdig vast zetten zullen zich eenzijdig overbelasten en dat veroorzaakt op den duur blessures.
Zoek het eerst in de losgelatenheid, het vertrouwen, buigen links, buigen rechts.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 14:11

Dank jullie voor het commentaar. Het is idd een hele vrolijke pony! Zal eens kijken of met de beugels korter ik haar wat meer ondersteunen. Handen breed zetten is wel echt mijn probleem.
De galop is misschien nog iets teveel gevraagd ja, ze vind het nog erg moeilijk. Dat kan ik idd beter korter doen.
Ik heb les maar laatste 2 weken zonder les gereden.
Laatst bijgewerkt door Avanti op 15-11-15 14:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 14:15

Peetstap schreef:
Murosch schreef:
En dat strekken vraag je puur door contact te houden? Dat doe ik nu steeds, maar de ene keer wil ze wel in een diepe stretch en de andere keer echt niet.

Ik vondt dit ook moeilijk, het contact ietwat verzwaren en bij meegaan overgaan naar het lichtere contact.
Is vooral moeilijk als je eigen zit nog niet zo stabiel is, en is nog moeilijker als paard zijn tempo steeds veranderd door dat ie nog niet stabiel genoeg is.
Werk dmv je handen wat hoger en breder meer in op de mondhoeken, en gaat paardje achter het bit aan kun je soepel weer handen dichter bij elkaar brengen tot je em weer kwijt bent *D , dan begint je weer overnieuw.
Alles komt samen op die momenten en vergt juiste feeling en ,zal per paard verschillen , is hier heel subtiel.
Neem daar wel de tijd voor zoveel als nodig is, oude gewoontes raak je niet zomaar kwijt.

Ik heb in dit stadium veel gehad aan het secuur bekijken van de begin stretch video's van Horseware die ze veel eerder in dit topic heeft laten zien.
Daar zie je haar bovenstaande veel doen, soms heel duidelijk, soms subtiel.

Neem dus niet de vrijheid om zoals je wellicht gewent was, je paard laag te "vragen" op je buitenteugel met ontspannen binnenteugel.
Dan krijg je precies reactie die je niet wilt hebben nu.
Die manier zit er bij paard en ruiter zo ingesleten.....

Verbaas me dat er pony's losgaan bij je in de rijbak=paddock ?? en je paardje zo aandachtig blijft.

Bedankt voor je advies. Ik ga op zoek naar de stretch video's die je bedoelt en neem het mee.

Mijn rijbak is inderdaad een onderdeel van de paddock. Aangrenzend is nog een stukje met schuilstal en voerplaats, maar ik heb het lint naar de bak altijd open eigenlijk. Wainonia staat altijd samen met haar veulen en de shetlander, dus eigenlijk is het voor haar heel gewoon dat ze erbij lopen. En zij zijn er inmiddels zo aan gewend dat ik er tussendoor rij, dat het voor ons inmiddels heel normaal is :D.

Op dit moment ziet de heleboel er helaas meer uit als een groot meer dan een paddock/rijbak, dus ik kan er helemaal niks in. Hopelijk snel weer droog zodat we weer verder kunnen. Dit is zelfs 1 van de enkele staldagen per jaar geworden door het weer.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 15:03

@Sizzle en Simpelman, het betreft het paard van mijn zus dat ze al een jaar of 5/6 heeft. Ruiter zelf scheef, paard scheef en zo jaren aan lopen modderen.

Ben onlangs zelf opgestapt toen paard weer aan het narren was (lees reageerde op tegenstrijdige hulpen als hand terug en been). Paard voelde als een soort van s-vorm aan onder je.
Hand naar voren en been en toen werd het al beter. 10 minuten later was ie wel voorwaarts, maar idd dat verschillend gevoel met lichtrijden. Paard had al eerder een peesblessure gehad en had dat nu dus weer.

Gelukkig is ze nu bezig haar paard recht te richten, binnenhoefslag, hand naar voren, op eigen benen etc. Ik hoop dat het nu goed blijft gaan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:32

Avanti, wat een braaf dier! Zou er wel rekening mee houden dat hij nog maar net onder het zadel is.

Simpelman schreef:
@Sjolvir,
Ziet er netjes uit.
Twee verbeterpunten:
Je knieligging.
Stilstaand til je één been zonder beugel op vanuit het zadel, omhoog en naar buiten dan draai je de bovenkant van je knie zoveel mogelijk naar het zadel, alsof je je been buiteste binnen vouwt.
Je onderbeen doet niets, je legt nu je knie op deze manier aan het zadel, onderbeen doet niets, maak nu je beugels zodanig op maat dat je ontspannen je teen in de beugel kan plaatsen, deze valt als het ware aan je voet. Niet je hakken uitdrukken. Andere been ook natuurlijk.
Het voelt nu alsof je op de bovenkant van je dijen gaat zitten. X benen.
Je zit is nu een vork, ontspannen maar gesloten, een driehoekszit.
Dit oefen je eerst in stap en af en toe een klein stukje in draf.
Je krijgt er spierpijn van en je dijgewrichten zullen zich waarschijnlijk aan je voorstellen.
Het duurt maanden om dit te bevestigen.
Dit is een dressuurzit.

Je houdt je paard te kort, hij komt voortdurend achter de loodlijn en kan zijn bewegingen niet helemaal door zijn lijf heen laten vloeien, in draf is hij stug, dat zie je ook aan jouw houding, je gaat achterover leunen om de stugge rugbeweging gemakkelijker weg te laten vloeien, in stap komt hij achter de verticaal.
Een paard dat in losgelatenheid is zaj je op gaan tillen en meenemen, je kunt daar zonder enige moeite op zitten.
Ga eens experimenteren met iets langere teugel, je zult het gevoel krijgen alsof je de contrôle kwijt raakt.
Die contrôle vind je terug in het voorwaarts. (ls je dit niet snapt, zeg het)
Je paard moet naar het bit reiken en dat wil zeggen dat hij altijd voor de verticaal gaat, net alsof je een stukje aas voor zijn neus houdt waar hij achteraan loopt en probeeert te pakken.
Een paard dat naar het bit reikt opent de hoek tussen de kaken en de hals, dat laat speekselvloed door, het zal als het zijn evenwicht gevonden heeft op het bit gaan "knabbelen", dat wil zeggen het scharrelt met zijn tong onder het bit en slikt gemakkelijker zijn speeksel door en ontspant daardoor de kaken.
Dit geeft een algemene ontspanning.

Het lijkt me zinvol om ook/eerst het strekken van de hals nog verder te bevestigen, dat zal je paard helpen.

In de galop vertelt hij dat hij niet gelukkig is met de houding waarin je hem probeert te laten galopperen.
Paarden communiceren voortdurend, helaas wordt er vaak slecht naar ze geluisterd, we veronachtsamen vaak hun signalen omdat nooit iemand tegen ons gezegd heeft dat het paard iets zegt.
"Kop dicht en doen wat er gezegd wordt".

Dat wil niet zeggen dat we op iedere signaal toe moeten geven aan het paard, maar dat we dan "zeggen" ik heb je gehoord, het is OK maar ik wil graag dat je je best doet en probeert te doen wat ik van je vraag.
Alles wordt hiermee veel subtieler.
Het wordt dan als samen dansen.

Thanx voor het commentaar, beenligging blijf ik even bij uit de buurt is voor mij momenteel al moeilijk genoeg om er los op te zitten zonder benen aan te spannen (althans dat probeer ik) als ik nu ga proberen been ligging te wijzigen kan ik dat niet zonder weer te spannen en ben ik weer terug bij af.
Paard reageert direct als je aanspant door takt verlies en korter te gaan lopen en veel slechter aan het been zijn. Merk nu al dat met losser/ontspannener zitten hij al veel takt matiger is, moet dat dus eerst uitwerken voor mezelf.
Moet dus even wachten totdat het LOS in mijn system zit, daarna is dat aan de beurt. (helaas niet in staat alles tegelijk te wijzigen).
Spoiler:
Kan momenteel helemaal bijna niets ontspannen ben tijdje terug van achteren aangereden, dus dit is voor mij met paardrijden en in dagelijks leven even nummer 1... MOET LOS!! En met rijden lukt het me nu (als iemand het 100 x in 1 minuut tegen me staat te schreeuwen)

Je 2e punt zit vast aan hetzelfde probleem mijn zit waarbij ik dus nu los moet zitten, wat ik dus moeilijk vind, wil altijd wat aanspannen en wat doen. Het vw wordt al gebruikt om de controle terug te krijgen
je had me vorige week moeten zien rijden, viel nog net niet van hem af met mijn los en stuiterend :D , toen was hij overigens te lang en reed ik met te lange teugels (en hij loopt er nog wel eens overheen), want ben dus zoekende naar juiste balans tussen de los en het toch bij elkaar rijden. Als ik hem op dit filmpje losser had gelaten, was hij allen langer geworden maar zakt dan ook, zijn comfort zone is juist het opgerekt lopen, voor hem is het heel moeilijk om bij elkaar te lopen.

Galop was inderdaad kop dicht en luisteren }> , aangezien hij wel in sukkel galopje wou rond touren maar niet van plan was ook maar pas actiever te gaan galopperen in beetje model terwijl je eraan kon komen.
Dus was heel jammer voor hem, maar dit was het punt nu ga je gewoon rechtdoor en wat meer aantreden. Soms moet je de grenzen wat verleggen en dit was zo'n moment, als je met hem blijft hangen in die sukkel galop kom je er anders niet meer uit. Overigens vandaag profijt hiervan gehad, aangezien hij nu keurig aantrad (kon meer, maar vond het voor nu genoeg, want hij antwoorde keurig op mijn vraag, wat hij gisteren dus totaal niet deed) in galop op de lange zijde, zonder fratsen.

Hij was overigens op dit filmpje wel fijn te rijden, ik was er dus wel blij mee. Nog werk zat, maar als je maar 2x per week rijdt, doet het paard hier wel heel stinkend zijn best!

Zo nu tijd om weer naar stal te gaan en met paardjes te gaan wandelen of is het vliegeren??

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 16:45

@Sjolvir,
Wat betreft knieliging en los.
Als je dan toch je zit gaat aanpassen, doe het dan meteen goed, ;) dan hoef je het niet twee keer te doen.

Losheid bij jezelf vind je als stopt met "doen", laat jezelf meenemen door je paard zoals je je door je auto laat meenemen, daar ben je ook niet bezig met behulp van allerlei aanspanningen de auto aan de gang te houden.
Eerst in stap, net zolang tot je het onder contrôle hebt.
Dan pas ga je draven, laats taan galopperen.

Die losheid en die knieligging hebben overigens alles met elkaar te maken, zonder driehoekszit blijft jouw lichaam onstabiel en zul je de neiging hebben om je onwillekeurig aan te spannen.
Maak je "driehoek" in orde, zoek je evenwicht en doe niet meer dan wat je aankan, dat levert zo be zo niets op.

Hieronder nogmaals een zitoefening.
Zou iedereen maar de moeite doen zich hier aan te houden, zucht.... :) , het is de helft van goed rijden, het maakt het het paard eindelijk mogelijk om te doen wat er gevraagd wordt.

Een goede zit bereik je niet door te doen.
Alles dat je doet wekt spanning op bij jezelf én bij je paard.
Spanning, hoe gering ook blokkeert/verduistert jouw voelen en dat van je paard.
Een volmaakte zit is: volmaakt niets doen en 100% geconcentreerd voelen.
Als je dit bereikt is geen enkele zichtbare hulp meer nodig, slechts de intentie van een hulp is voldoende om je paard te besturen, paarden kunnen ongelooflijk goed “luisteren”.

Voor een goede zit zijn nodig: evenwicht en ontspanning.
Om te leren dit te voelen:
Laat als het kan iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit, voel.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.
Dit is het principe.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.
Ontspan je volledig maar alert mét handhaving van je evenwicht, dus geen zoutzak.
“Geef je aan je paard”.
Alle spanning die je opwekt anders dan om je evenwicht te bewaren is fout.

Een juiste zit is een driehoekszit.
Je zit op je zitbeenknobbels én de binnenzijde van je knieën die als scharnier functioneren al je licht rijdt.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel, door ze van achteren naar voren te schuiven en door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen. (Xbenen)
Laat je onderbenen afhangen, ze liggen nu vanzelf goed.
Ontspannen voeten, alert.
Maak zo je beugels op maat, ontspanning, ook in je voeten.

Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been dan goed of je nu met lange beugelriemen rijdt of met korte, je hoeft er niets voor te doen.

Neem eens iemand op je schouders en laat hem de dingen doen die heel veel mensen denken te moeten doen op een paarden rug, vraag hem jou flink voorwaarts te drijven.
Laat die persoon vervolgens eens zijn eigen evenwicht zoeken zoals boven en verder niets doen.
Laat hem communiceren met héél zachte signalen.
Wat is het gemakkelijkst, aangenaamst?

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het licht rijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.
Laat je in de draf door de beweging van het paard uit het zadel voorwaarts omhoog "werpen" zonder iets te doen.
Pas op het allerlaatste moment vlak voor het hoogtepunt breng je je heupen rustig maar actief naar voren.
Je komt nu even op je knieën terecht en dan laat je weer terugzakken in het zadel.

Ontspanning en voelen.
Je uitgangspunt is evenwicht en je paard zo min mogelijk storen.

oji schreef:
Je hebt in je core ( zeg maar torso) houdingspieren en bewegingsspieren. Sterke geoefende houdingspieren heb je nodig voor balans en een ontspannen onafhankelijke zit. Bij een slechte balans zijn vaak de houdingspieren slap en onontwikkeld. Bij een ruiter met een gespannen zit worden vaak door de ruiter de bewegingsspieren in de buik/torso ingezet om te blijven zitten om te compenseren voor het gebrek aan sterke houdingsspieren. Bewegingsspieren oefen je met crunches en grote bewegingen. Deze helpen je dus niet voor een goede zit. Houdingsspieren oefen je met core stabiliteit oefeningen zoals planken, balance board, fysiobal en de oefeningen uit de site die hierboven al genoemd is. Houdingsspieren span je niet bewust aan om je houding en balans op een paard te houden. Die doen hun werk te paard juist als je voor je gevoel volledig ontspant en gewoon meezit. Zodra je je best moet gaan doen om te zitten, ben je dus bezig de bewegingsspieren aan te spannen en wordt je zit dus gespannen en strak.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:11

Spanning komt helaas momenteel niet van/door het rijden, dan is juist mijn ontspanning, althans daar probeer ik het te zoeken.... Kan het daar in redelijk vinden mits iemand het 100x zegt.
Valt niet mee als je altijd wat aan het doen bent.
Het doel is dan ook dat wat jij aangeeft, niets doen... alleen voelen... Maar dat kwartje is nog maar klein stukje gevallen, moet nog heel eind verder.
Is ook de reden waarom ik maar heel weinig rijdt op dit moment, oefeningen met hoofd en hals doe ik al, maar dan op geleide van de fysio en op de grond. (whiplash en ontspannen rijden met stampende koppijn en een vastzittende pijnlijke nek is niet echt makkelijk ^), maar na het rijden ben ik losser dan ervoor dus het werkt wel .)

Moet zeggen dat ik me momenteel het meeste thuis voel te paard in de polder, dan doe ik echt BEWUST NIETS behalve me mee laten nemen en voelen (paarden zijn zeer verkeersmak en we vertrouwen elkaar) Helaas verkeerde jaargetijde om na het werk even rondje buiten te gaan doen >;) .

Gelukkig heb ik fijn paard dat best wel heel erg zijn best doet ondanks mijn gestuntel en het is ook een confronterend paard, omdat je meteen terug krijgt wat je geeft. Spannen is takt fouten, terug komen in tempo, niet meer aan de hulpen etc. Laat je dan weer los, dan voel je de cadans / het ritme en de veerkracht die je mee neemt weer terug komen. Dus fijn leerpaard in dat opzicht.
Moet dan wel weer in combinatie met contact met hem, maar hij is paard van licht contact dat is wel heel fijn.

Overigens ben ik een ruiter met gebrek aan core stability en in het bezit van zo'n lollige bal, die eerst van de paarden was, maar die ik heb afgepakt om te oefenen, maar oefenen zit dus nu even in het slob. En ja, ben ook schuldig aan het gekke oefeningen te paard doen, onderweg naar de vereniging op het laatste stuk pad (daar rijden geen auto's). Altijd lekker om even weer je wat is recht en wat is niet recht gevoel.

Als nek weer heel is ga ik me op je oefeningen storten, voor nu ben ik soort van aan het overleven van dag tot dag en is paardrijden mijn fijne uitje in zoek de zen!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 22:35

Simpelman schreef:
@Sjolvir,
Het voelt nu alsof je op de bovenkant van je dijen gaat zitten. X benen.
Je zit is nu een vork, ontspannen maar gesloten, een driehoekszit.
Dit oefen je eerst in stap en af en toe een klein stukje in draf.
Je krijgt er spierpijn van en je dijgewrichten zullen zich waarschijnlijk aan je voorstellen.
Het duurt maanden om dit te bevestigen.
Dit is een dressuurzit.

Fijn, sinds een tijdje ben ik bezig m'n zit onafhankelijker te maken, langer teugeltje, wel proberen contact te houden, en stevige spierpijn in de benen. Doe ik toch nog iets goed. :D Ik heb jarenlang gezongen, en dan is het 'draadje' aan je kruin van belang voor de balans en om ruimte te maken voor je longen.
Krijg ook van m'n bijrijdster te horen dat hij de laatste tijd heerlijk loopt. Dus verschil is er zeker te voelen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 22:46

Op echt ronde paarden klinkt het makkelijker dan gedaan.
Ik heb een ton en een normale en de ton is echt niet fatsoenlijk te zitten.
Dacht dat het aan mij lag, maar gelukkig hebben anderen hetzelfde probleem met haar, sommige minder geoefende ruiters stuiteren er letterlijk half af in een klein drafje :+

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 00:33

Goede rijpaarden hebben bepaalde kwaliteiten. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 07:10

:D
Doet me aan een winnende slagzin denken van mijn broertje:
....omdat ze zo lief zijn en zo zacht.

(Ging over zeehondjes).

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:00

Om te leren dit te voelen:
Laat als het kan iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit, voel.

Heb ik gedaan bij mijn jongste dochter (moteriek problemen) puur zitten/ ogen dicht en voelen wat er gebeurt. In begin vond ze het eng maar een een gegeven moment leuk. Daarna geprobeert op de blote rug (haf maar niet dik) daar vond ze het nog fijner om op te zitten.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 13:02

Heb jij het ook zelf gedaan?