[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElineCath

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:15

Even een theoretische vraag nadat ik laatst iemand op deze manier zag rijden:

Was mee naar een vriendinnetje en haar paard toen zij ging rijden. Ze vertelde dat haar paard het gemakkelijk vind om tijdens het rijden in haar hand te gaan hangen waardoor ze bijna uit het zadel word getrokken. Wat zij dan deed was elke keer als haar paard ging hangen een tikje op de borst/schouders/hals geven. Elke keer als ze dat deed tilde paard de hals weer op. Nadat ze dit zo'n 10 minuten consequent had vol gehouden hing paard niet meer in haar handen en kon ze hem fijn door rijden.

Nu heb ik zelf ook een pony die hangen soms ook wel erg makkelijk vind, maar voor ik hier zelf mee aan de slag wil ben ik we benieuwd naar wat jullie van deze methode vinden. Overigens waren het maar hele zachte tikjes en was er wel degelijk resultaat.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:17

ElineCath schreef:

Was mee naar een vriendinnetje en haar paard toen zij ging rijden. Ze vertelde dat haar paard het gemakkelijk vind om tijdens het rijden in haar hand te gaan hangen waardoor ze bijna uit het zadel word getrokken. Wat zij dan deed was elke keer als haar paard ging hangen een tikje op de borst/schouders/hals geven. Elke keer als ze dat deed tilde paard de hals weer op. Nadat ze dit zo'n 10 minuten consequent had vol gehouden hing paard niet meer in haar handen en kon ze hem fijn door rijden.

Nu heb ik zelf ook een pony die hangen soms ook wel erg makkelijk vind, maar voor ik hier zelf mee aan de slag wil ben ik we benieuwd naar wat jullie van deze methode vinden. Overigens waren het maar hele zachte tikjes en was er wel degelijk resultaat.

Wij doen altijd (pony hangt ook graag) schoudervoor, maar je moet maar net kijken wat voor jou paard werkt, als dit werkt kan je dat doen en werkt het niet verder kijken!

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:27

Bij mijn pony zit dat kunstje er helaas nog niet in.. Ga morgen de tikjes methode is een keer proberen, grote kans dat hij heel boos op me word :) :))

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:32

Een paard gaat niet hangen omdat het dan gemakkelijker voor hem wordt.
Ga zelf maar eens hangen op een stalen staaf op je tong....
Het doet dat om alle inwerking van de hand onmogelijk te maken.
Het heeft daar dan kennelijk een reden voor....

Een paard dat nog geen losgelatenheid kan aanbieden en dus geen aanleuning, laat staan nageeflijkheid, omdat het daar nog niet aan toe is, rijdt men aan een kontaktteugel.
Een kontaktteugel is het wanneer de ruiter een permanent, zacht, vriendelijk, teder kontakt onderhoudt met de paardenmond.
Het paard draagt hoofd en hals waar het wil, de hand volgt, naar voren of naar achteren en daar kan in het begin wel een halve meter verschil tussen zitten.
Zo krijgt het paard vertrouwen in de hand én de ruiter een mooie vriendelijke gevende hand.

Een paard in dit stadium rijden we voorwaarts, het liefst buiten en op rechte lijnen totdat het wat basisbespiering heeft opgebouwd en vertrouwen begint te krijgen in zijn ruiter.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:46

Uhhm dat gaat niet echt op voor wat mijn pony doet haha. Die van mij doet het soms wel maar ook vaak niet. Voorwaarts oplossen probeer ik uiteraard, maar als dit niet werkt zal ik toch naar een andere oplossing moeten kijken. Volgensmij heeft hij toch zeker wel de basisbespiering en ook wel vertrouwen in mijn hand.

Wat vind jij van de methode die ik uitlegde?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:58

En toch blokkeert hij je inwerking.
Waarom?

Hoe zou je dat kunnen veranderen?

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 22:00

Ja helaas wel, waarom weet ik niet, en hoe ik het kan veranderen ook niet. Ga morgen de tikjes methode proberen, wie weet helpt dat.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 22:01

Ik nodig je uit om na te gaan denken over het waarom.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 22:05

Dat doe ik ook zeker hoor, als jij suggesties hebt zou ik deze ook graag willen horen?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 22:17

Maak jezelf in gedachten je paard.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 22:23

Ik denk dat hij het lastig vind omdat het zwaarder voor hem is om op compleet op eigen benen te moeten lopen zonder naar voren te kunnen gaan duiken waarbij hij zijn gewicht op de voorhand kan gooien. Als hij gewoon horizontaal evenwichtig moet lopen moet er meer gewicht op de achterhand komen wat lastiger is omdat daarvoor de buikspieren aan het werk moeten. Aangezien dit een paard is die liever lui dan moe is lijkt het mij gemakzucht om te gaan hangen en op de voorhand te lopen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 22:40

Je bent op de goede weg....
Kijk of je iets vindt dat streker is dan zijn gemakszucht, dat hem dus aktiever laat zijn.

"Allways quit at the right moment"
De beste beloning voor luie paarden is met het werk stoppen.
Dus even aktief, 5 passen, en dan stop!
Twee keer 5 passen, dan twwe keer 10 en dan telkens verder, maar binnen zijn grens blijven met opbouwen.
JIj moet meester blijven over de situatie.

Het begin van je werk doe je buiten, wandelen, een beetje draven op rechte lijnen aan een kontaktteugel.
Zo leven paarden, ze verplaatsen zich voortdurend, het is natuurlijk.
En dan aan het eind....jouw truc.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 15:09

ElineCath schreef:

Waarom wil het paard op de hand hangen?
Soms zijn er paarden die juist erg graag naar beneden willen, lekker stofzuigeren :D Dat scheelt nogal wat kracht van de halsspieren namelijk.
Ze reageren daarnaast niet meer goed op de druk van het bit. Vaak is dat aangeleerd gedrag. Ze hebben nooit geleerd wat de juiste respons is op druk van het bit omhoog en veel paarden hebben geleerd dat die druk toch wel blijft, ongeacht wat ze doen.

Als een paard op mijn hand hangt, dan vraag ik het paard omhoog door mijn handen omhoog te doen. Ik leer het paard (eerst er naast en in stilstand) hoe het op de druk van het bit moet reageren. Ik leer ze niet alleen aan het hoofd naar beneden te brengen, maar ook omhoog. Druk in twee mondhoeken is hoofd omhoog brengen. Zodra het paard dat snapt, kan je bij een momentje hangen, gelijk het hoofd omhoog vragen, hij mag z'n eigen hoofd dragen :)
Stel dat je paard dit goed begrijpt in stilstand en stap en gaat hangen in draf, je vraagt het hoofd omhoog door lichte druk en je paard reageert niet? Dan maak ik een overgang naar halt en soms zelfs achterwaarts, terwijl ik het hoofd omhoog vraag. Daar gebruik ik dan soms ook een zweep voor met hele kleine tikjes op de borst om die overgang terug te vragen, omdat die overgang dan juist enorm moeilijk is. Heel veel paarden die hangen rollen als het ware naar voren, verliezen hun balans naar voren: een overgang terug is naar mijn idee een stuk logischer dan het vaak geadviseerde naar voren rijden, daar maak je het alleen maar erger mee.

Logischerwijs is een paard dat echt constant hangt, niet klaar voor met aanleuning rijden. Deze uitleg geldt dus voor met contact teugel rijden. Ik geef dus een correctie omhoog en daarna doe ik verder niets, dan gewoon contact houden.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 21:30

Een paard kan niet hangen als jij niks geeft... Jij geeft tegendruk, daardoor kan hij hangen.

Dat tikken kan een manier zijn, maar ik vind het geen eerlijke manier, daar straf je het eigenlijk gewoon mee af. Ik zou echter naar mezelf kijken en niet naar je paard.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 21:32

Heb het vandaag geprobeerd en het helpt mij tot nu toe erg goed!

@flavlip, heb jij geen druk op je teugels dan? Als ik mij teugels loslaat gaat hij lekker als een stofzuiger lopen, ook niet de bedoeling

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 21:46

Als een paard zijn hals laat vallen en gaat "stofzuigen" dan drijf je te weinig voorwaarts.
Klassieke Dressuur is gebouwd op het neerwaart én het voorwaarts.

Neerwaarts zonder voorwaarts is geslof.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 22:49

Een toevoeging aan de post op de vorige pagina:

Vandaag ging het rijden erg lekker. Het zonnetje scheen, het waaide nauwelijks en zowel bij mij als bij hem was er veel rust en ontspanning (alhoewel het tempo er altijd goed in zit). Hij pakte vandaag steeds meer lengte in de hals.

Gelukkig had ik een lieve vriendin die nu ook nog eens voor fijn bewegend beeldmateriaal heeft gezorgd. Hierbij dus een idee van hoe het rijden er bij ons op dit moment uit ziet op een goede dag. :)

Je ziet dat ik nog af en toe moeite heb om zijn halsbewegingen goed te volgen met de teugel. Ik probeer een netjes constant contact te houden, maar af en toe is hij iets te snel voor me waardoor we contact verliezen. Hier moet ik nog handiger in worden. Ik geef hem verder alle vrijheid van voren. Ondertussen hou ik hem voorwaarts en actief. Soms zakt hij nog wel iets achter de loodlijn.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 23:24

ElineCath schreef:
Heb het vandaag geprobeerd en het helpt mij tot nu toe erg goed!

@flavlip, heb jij geen druk op je teugels dan? Als ik mij teugels loslaat gaat hij lekker als een stofzuiger lopen, ook niet de bedoeling

Geen druk, wel verbinding. Op het moment dat ik ergens vasthoud (en dus druk geef) dan gaat hij hangen. Als ik netjes ontspan en blijf 'meeveren' kan hij niet hangen.

Dat vasthouden is niet zo groot als 't klinkt, het hoeft maar ergens verkeerde spanning te zijn: handen, polsen, schouders. Als ik ergens anders vasthoud merk ik dit ook aan mn pony, maar dan anders, dus niet dat hij gaat hangen.

Paarden zijn daar heel eerlijk in en mijn pony vooral heel duidelijk en die van jou ook ;-)

Probeer als hij stofzuigt de verbinding te zoeken en hem te activeren. Als dit lukt kun je de teugels korter nemen (meer op maat). Activiteit en ontspanning, daar moet je 't evenwicht tussen zien te vinden.

Ik kan beter ontspannen als de teugels wat langer zijn. Na veel oefenen lukt het ook met de teugels op maat, dus we rijden eindelijk wat meer 'bergopwaarts' (ipv duikboot) maar als ik het even 'kwijt' ben doe ik de teugels weer langer en begin ik op nieuw (eventjes maar), zodat ik dan heel bewust kan voelen waar het fout gaat.

Dat is de manier die ik je zou aanraden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 09:10

Vanuit lang en laag door voorwaarts naar de oprichting.
Zo hoort het.

Het paard geeft zelf aan tot waar het zich al kan oprichten, daarin moet het bevestigd worden.
Dat wil zeggen leren zijn evenwicht te bewaren in overgangen en buigingen.

In de jaren die er op volgen gaat het zich zelf steeds meer oprichten omdat het sterker wordt.
Met die kracht stijgt het in rangorde en "statutus".
Een paard met een hoge rangorde draagt zijn hoofd hoog, het toont zich.

Zo vallen de natuurlijke eigenschappen van een paard samen.
Klassieke Dressuur.
Het harmonieus ontwikkelen van de natuurlijke eigenschappen van een paard.

Dat heeft allemaal niets te maken met het "op de achterhand zetten" van een paard of "ondertreden", dat is het resultaat van een goede africhting, het is een symptoom dat volgt.
Je kunt dat niet forceren, je hoeft je er ook niet druk om te maken....

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 09:19

@Aleeneh,
Besteed eerst en vooral aandacht aan je zit.
Je beenligging, je eigen evenwicht.
Stop met frutselen met je hakken, dat is fout, het wekt een foute reactie op bij je paard.
Drijven doe je vanuit je kruis naar je knieën, naar de binnenkant van je kuiten.
Je "perst" als het ware je paard met je kuiten naar voren tussen je uit.
Als zijn reactie moet je hem ook voor je uit voelen komen.
Zo zal hij zijn buikspieren aan (leren) spannen en zich oprichten, daarmee kom je in de juiste/natuurlijke werk houding van een losgelaten paard.

Laat je paard zélf het werk doen.
Stop met werken, hij is sterk genoeg om het alleen aan te kunnen.
Laat je meenemen, dat is een heel belangrijk gevoel, je mee laten nemen.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 13:55

Ha, wat grappig dat je dat zegt :) We hadden net gisteren een gesprek over dat we geneigd zijn teveel te doen en dat we zouden moeten proberen om meer aan hem over te laten. Je hebt dus helemaal gelijk.

Citaat:
Drijven doe je vanuit je kruis naar je knieën, naar de binnenkant van je kuiten.
Je "perst" als het ware je paard met je kuiten naar voren tussen je uit.

Dit stukje vind ik moeilijk om te visualiseren, vooral de eerste zin. Hoe bedoel je dit precies?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 14:10

Je zit bewust (met bewustzijn) op je twee zitbeenknobbels.
Je lichaamsmassa moet in evenwicht zijn, denk aan het zitten op een skippybal, zonder spanning.
Je knieën vormen een vork vanuit je heupen aan het zadel.
Knieën naar binnen gedraaid.
Je onderbenen hangen ontspannen af, je tenen wijzen op deze manier vanzelf recht naar voren.

Wanneer je nu je buik en bilspieren rustig half aanspant komt je romp een heel klein ietsje omhoog en de druk op je knieën wordt iets groter, je gewicht verplaatst zich 2 cm naar voren.
Nu (ik overdrijf) pers je in één vloeiende beweging met je kuiten je paard tussen je uit naar voren.

De reactie van je (ONTSPANNEN=losgelaten) paard is nu: Het aanspannen van zijn buik en bilspieren waarmee zijn rug iets opbolt en zijn schoft iets omhoog en naar voren komt.
1 à 2 cm Maar goed te voelen.
En de neiging voorwaarts te gaan.
Je paard komt nu iets in de hand en die moet dan toestaan.

De hand begeleidt de paslengte.

Je paard gaat zo totaal anders bewegen en dat is dan duidelijk te zien, jij voelt lichtheid.
En dat is dan waar we 6 jaar aan werken.... :)Met één paard.
Begin in stap, het wekt alleen optimaal op een losgelaten paard dat stelling neemt en zich laat buigen op twee zijden.
Dus, de tweede fase van het Scala der Ausbilding, aanleuning en nageeflijkheid, de eerste fase is al bevestigd.

Lietje_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 14:23

Heey,

Het is voor het eerst dat ik reageer in dit topic en dat is omdat ik me de laatste tijd wat meer verdiep in de "theorie" achter het rijden.

Afgelopen woensdag totaal ongepland op het paardje gereden die ik per 1 april ga verzorgen (vroeger wel vaker op gereden, toen die nog van de manege was). Per 1 april ga ik haar dus vaker rijden en dus ook buiten de les om. Voor nu probeer ik zo goed mogelijk te omschrijven van wat ik woensdag heb gevoeld met de nodige vragen van mijn kant :')

Na het opstappen eerst laten stappen met totaal geen contact, eerst zelf even voelen hoe ik zit, hoe me beugels zitten en ook even wennen aan haar stap. Beugels gaatje korter gedaan (ook omdat we wat sprongetjes mee zouden nemen in de les) en we waren klaar om te gaan.

Teugels wat op maat genomen en met dat gooide ze meteen haar hoofd omhoog, ze heeft een gevoelig mondje, maar dat wist ik al. Maar Ik had nog niet eens echt contact, teugels waren nog een waslijntje, rug totaal weg gedrukt. Met als gevolg dat ik mijn handen laag en breed ga zetten.

Naast het vriendelijk blijven vragen ook mezelf bewust gemaakt dat ik voorwaarts moest blijven rijden (wil ik nog wel eens vergeten ;( ) en met dat wilde ze stukje echt heel lekker naar beneden komen en ook het gevoel gehad dat ze over haar rug liep (of wat de juiste bewoording ook is, en naar mijn gevoel deed ze dat, net alsof ze opeens een paar cm groter was :') ). Probleem is waarschijnlijk dat ik haar dan weer te los laat en daardoor zo goed als meteen weer met haar hoofd omhoog komt.

In de draf en galop heb ik dit gevoel niet echt meer weten te vinden. In de draf wel een aantal keer iets meer doorgevraagd omdat de draf niet meer uit te zitten was :') Dan gaat ze wel netjes in de krul lopen en loopt ze lekker te knabbelen op het bit. Ook een aantal keer gehad dat ze haar hoofd ging kantelen, wat natuurlijk al helemaal niet de bedoeling is.

Beeld materiaal heb ik nog niet, ben nog aan het kijken of ik straks met vrij rijden mezelf kan filmen ofzo. Tips daarvoor zijn ook van harte welkom :+ of een link naar een topic dat ik nog niet heb kunnen vinden...

Dan nu een paar vraagjes:
- Hoe voorwaarts is voorwaarts voor het voorwaarts-neerwaarts rijden
- Als je paard lekker zakt en de rug gaat gebruiken, wat dan te doen :')
- Tips voor het rijden met je zit, merk aan mezelf dat als ik wil remmen dit grote deels doe met de teugels, omdat ik het lastig vind om me zit "aan te trekken"... Dus alles wat me evt zou kunnen helpen is welkom :Y)

Bedankt voor het lezen!
PS, de stukken van Aleeneh en de reacties daarop lees ik ook mee, omdat ik het idee heb dat ik met dezelfde dingen moeite heb :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 14:28

@Lietje_1991
Dan nu een paar vraagjes:
- Hoe voorwaarts is voorwaarts voor het voorwaarts-neerwaarts rijden
Het gevoel dat je paard voor je uit komt, want zo voelt het wanneer hij met impuls begint te gaan.
Zoals een motorfiets die gas geeft, maar dan een klein beetje.

- Als je paard lekker zakt en de rug gaat gebruiken, wat dan te doen
Voorwaarts rijden.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:56

flavlip schreef:
Een paard kan niet hangen als jij niks geeft... Jij geeft tegendruk, daardoor kan hij hangen.

Maar wat stel jij dan voor bij een paard dat zelf zijn "beloning" zoekt door naar beneden te gaan? Heel vaak doen paarden dit als ze al wat verder in de training zijn en voorwaarts/neerwaarts zien als een beloning. Voor een jong paard is het inspannend maar voor een verder getraind paard is het een beloning om te zakken. Bijna elk paard is wel zo slim dat hij door heeft dat hij mag zakken als hij iets goed gedaan heeft en gaat dan zelf die beloning eens op te zoeken en naar beneden duwen. Vind jij dan dat je daar in mee moet gaan als ruiter? Lijkt mij dat het paard dan de ruiter leert om goed na te geven. Paard leert ruiter "armstrekken". :+

Ik vind wat Sanne doet goed, even aangeven aan je paard door een soort ophouding omhoog dat hij dat moment niet zelf beslist. Kun je hem daarna als hij luistert altijd zelf even lange teugel geven als beloning.

Ik denk dat er geen standaard recept is. Het hangt van de situatie af en wat je paard al heeft geleerd. Als hij gewoon wat zwaarder in de hand wordt omdat hij te weinig impuls heeft dan werkt een beenhulp. Als hij het doet om de reden die ik hierboven aangaf dan werkt wat Sanne doet. Maar ik ken ook mensen die in deze situatie juist even heel abrupt hun hand wegsteken naar voren. Een soort voorwaartse ophouding. Dan haal je de steun even helemaal weg. Misschien bedoel jij dat. Gewoon kijken wat werkt bij welk paard, denk ik.