Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

john57

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:37

john57

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:50

Ras: Stokmaat: gewicht paard: max. Ruitergewicht: Percentage
Shetlander 100 cm 200 kg 40 kg 20%
IJslander 1 135 cm 350 kg 70 kg 20%
IJslander 2 140 cm 450 kg 90 kg 20%
Haflinger 145 cm 500 kg 80 kg 16%
Warmbloed 1 160 cm 550 kg 71 kg 13%
Warmbloed 2 172 cm 700 kg 80 kg 12%
Koudbloed 1 165 cm 800 kg 96 kg 12%
Koudbloed 2 170 cm 900 kg 104 kg 12%

Bij bovenstaand overzicht is men uitgegaan van een correct gebouwd en gezond paard.
Indien je slechts enkele malen per week een wandelritje van een uur maakt, mag je een paard wat meer
belasten. (Bron tabel: Freizeit Im Sattel)

Ook al is het ruitergewicht optimaal verdeeld, dan nog kan het weefsel beschadigen wanneer men te lang
op zijn paard zit. Aan te bevelen is dan ook om na twee uur rijden een poosje af te stappen, zodat de
doorbloeding weer goed op gang komt.

Deze tabel gaat over maximaal ruitergewicht, je hoeft dus geen zadels e.d. mee te rekenen.

Dat is de tabel van buitenzinnig. Nou is die ietsje vaag, dus ik heb nog een mooiere:

Even opletten: Deze tabel gaat over de maximale belasting van het type paard, tel dus zo'n 15 kilo (da's je zadel en je kleding) bij je eigen gewicht op voor een goede vergelijking met de bovenste tabel.

Maximale belasting paardentypes

Shetland pony, Welsh B pony 50 kg.
New Forest, grote Arabier 60 kg
IJslander, draver, (Engels en Frans) Volbloed 67 kg
Andalusier, fries, klein KWPN, Quarter 75 kg
Haflinger, Fjord, groot KWPN, Tinker 90 kg
Belg, Shire 115 kg

Bijschrift tabel:
Maximale belasting.

De opleiding Dierfysiotherapie hanteert bovenstaande tabel voor het gewicht van de ruiter ten opzichte van dat van zijn paard. "Alles wat je aan tabellen tegenkomt is een richtlijn. Het hangt van heel wat factoren af of de tabel toepasbaar is". zegt Solange Schrijer. "Gebruik deze tabel als uitgangspunt om te kijken hoe zwaar een ruiter mag zijn voor haar of zijn paard of pony. Kijk verder vooral naar het individuele paard en de bijbehorende ruiter. Een volbloed is fijn en soepel gebouwd, die kan niet veel gewicht dragen. Een haflinger is veel sterker met zijn brede beengewrichten en zijn korte stevige rug, dat is een krachtpatser die wel wat kan hebben. Een Andalusier heeft wel een stevige romp, maar de rug is hol en het beenwerk fijn. Een fries heeft stevig beenwerk, maar ook een holle rug, hetgeen hem minder sterk maakt dan een paard met een normale rug."

Edit: het bleek niet mogelijk de eerste tabel zo te kopiëren van de site, vandaar het blauwe vlak in de quote van oomens...

Verder blijkt meer dan 1 spatie op Bokt niet te werken, en tabs werken ook al niet, heb het dus enigszins leesbaar geprobeerd te maken d.m.v vette letters.

Excuus!
Bericht van Ramcha ik hoop ze vind dit niet erg

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:57

Met tussenpozen heb ik mij door dit topic heengeworsteld.
Ook ik ben iemand die erg schommelt met het gewicht, en daarom nog wel eens over de grens van gezond gewicht heen gaat.
Ik heb momenteel zelf twijfels of ik met mijn gewicht nog op onze tinker kan stappen.
Gevoelsmatig vind ik dat ik te zwaar ben (aan de tinker merk ik niets)
De tinker is nog jong en pas onder het zadel, ook dat vind ik mee wegen in mijn overweging om er wel of niet op te stappen.
De mensen in mijn omgeving vinden dat het makkelijk kan, en ook in dit topic lees ik hele tegenstrijdige dingen.
Maar ik ben wel met mezelf overeen gekomen dat er toch min 5 kilo af moet, dat geeft mij een prettiger gevoel, en heb ik het idee dat ik verandwoord met mijn paardje omga.
Wil tenslotte nog heel wat jaartjes plezier van hem hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:49

Ollytje schreef:
Een ieder die op zijn paard stapt gokt met de gezondheid van een ander!!!!!!!!!!!!

True. Maar het een is een redelijk verantwoorde gok, en het ander niet.
Zoals in de bebouwde kom een straat oversteken redelijk safe is, en bv de A12 oversteken ronduit achterlijk is.
Ollytje schreef:
Maar als je bv 60 kilo weegt dan is dat allemaal niet zo natuurlijk, of neemt de kans zoveel af dat het allemaal verantwoord is.

Dan is de kans dat je het paard beschadigt door overgewicht iig idd een heel stuk kleiner. Ik zou zeggen dat dat redelijk verantwoord is ja, zolang je niet op een Shetlander, of een kleine Welsh gaat zitten. Vanaf D-pony zou ik zeggen dat dat wel kan.
Ollytje schreef:
Ik zie om mezelf heen zoveel mensen die hun paard de dressuur in rijden zonder er bij na te denken of het paard het wel aankan, en nooit eens lekker met hun paardje aan de wandel gaan zonder er een zadel op te kwakken of een longeertouw met zoveel mogelijk touwtjes er aan. En niet om het een of ander maar springen met je paard is ook een enorm groot risico waarbij de belasting op de benen al vele malen groter is dan het recreatief rijden door een zwaardere ruiter.

offtopic. Als je daarover wilt discussieren, moet je even een topic openen. Dat is redelijk makkelijk. Je gaat naar de forumindex, zoekt het onderdeel op waar het onderwerp van jouw discussie ligt, klikt op 'nieuw topic', schrijft een titel en een openingspost, eventueel een poll erbij, en klikt op versturen :) Dan kunnen we hier terug ontopic :)
Ollytje schreef:
Zie jij liever iemand van 60 kilo springen met zijn paard dan een ruiter van 80 kilo die lekker aanmodderd op recreatieve basis?
Zullen we springen met springen vergelijken, en recreatief rijden met recreatief rijden? Dan kunnen we eerlijk vergelijken. Overigens is de discipline niet relevant. Het gaat hier gewoon om het gewicht op het paard.
Ollytje schreef:
Maar omdat iemand lichter is betekend het niet dat het risico minder is

Het risico op overbelasting door overmatig ruitergewicht is dat wel. En dát is het onderwerp van dit topic :)*

Suena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:07

Ik heb ook overgewicht omdat mijn schildklier niet goed werkt.
Maar ik wil zelf niet op de paarden van mijn vriendin zitten.
Ik vind het sneu voor ze. Zou er een schuldgevoel van krijgen.
Wie weet ooit wel.

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:09

Nee nee, ik ga niet springen met springen vergelijken en ook niet recreatief met recreatief, blijkt dat jij dat dus ook niet kunt.

Feit dat je zegt dat iemand met een lichter gewicht op een paard wel verantwoord is maakt jou dus ook blind voor eigen fouten.

En hoe kan ik nou iemand serieus nemen als hij niet wil in zien dat elke belasting voor een paard een risico is........

bij iedere sprong waar een ruiter van welk gewicht dan ook op de rug zit is een risico, omdat deze krachten die dan vrij komen niet zijn te vergelijken met stap,draf of gallop. en er is absoluut geen verschil in springen of springen....

Zolang jij niet eerlijk naar jezelf wilt kijken , wat geeft jou dan het recht om over een ander te oordelen?

en tuurlijk moet er een grens komen voor een maximaal gewicht maar dan wel eentje die natuurkundig onderbouwd is en niet door mensen die hier maar een kilootje schatten....

Je hebt recht op jou mening maar jou mening is in deze nog geen natuurkundig onderbouwd feit!!!

Je begint er zelf over dat het niet verantwoord is, wees dan ook zo'n bikkel en pak gelijk dan alles wat net zo schadelijk is of nog schadelijker is voor een paard dan ook gelijk aan....!!!!!!!

Want als je dan zo begaan bent met het paard moet je niet alleen de dikkerds maar ook de springruiters en ook de crossruiters aanpakken en nog wel veeeeel meer ruiters. Of vind je dat minder erg? want ik kan jou makkelijk op een natuurlijk onderlegde wijze een berekening maken dat iemand van 60 kilo die springt met zijn paard een veel schadelijker en belastbare kracht geeft dan een zwaardere ruiter die een rondje stap,draf en galop doet.....

trouwens een verantwoorde gok? blijft een gok toch?

Je hebt het hier over zwaardere ruiters die niet meer op het paard mogen zitten omdat het onverantwoord is volgens velen hier.
Oke prima laten we dat doen,
maar als we dat doen omdat het schadelijk is voor het paard, moeten we ook gelijk alles aanpakken wat schadelijk is voor een paard... in iedergeval de even schadelijke of de nog schadelijker dingen.

En dan komt het er op neer dat de springruiters en crossruiters ook mogen stoppen, want dat is dus echt qua belastbare krachten natuurkundig te onderbouwen....

of moeten we dan wel opeens gaan kijken hoe hoog en hoeveel er gesprongen wordt?

gummie

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:40

Als je, net als ik overigens, van mening bent dat ALLES wat schadelijk is of kan zijn voor een paard moet worden aangepakt, zou je je kunnen vinden in dit topic, de reden ervan, en het belang ervan. Hoe kan het dan dat je toch zo hard aan het schreeuwen bent tegen alles en iedereen die hier zijn mening geeft over een potentieel of daadwerkelijk schadelijk iets als met een zeker overgewicht op een paard gaan zitten?
Je spreekt jezelf tegen. Je wilt helemaal niet dat alles wordt aangepakt, je wilt gewoon boos worden op mensen die in dat kader ook DIT onderwerp aan de kaak stellen. Dat is wat uit jouw post blijkt.

Het is weer een typisch verhaal van JA MAAR!

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:11

ik ben gewoon van mening dat als je 1 groepering aanspreekt de andere dingen die vergelijkbaar of erger zijn ook moet aanspreken en dat mag ik niet omdat ik een zwaardere ruiter ben?

Dus je mag iemand die zwaarder is wel aanspreken maar bv een springruiter niet? dat is toch ook met 2 maatstaven meten?

en hoe kom je er bij dat ik boos wordt? ik kom met dezelfde domme tegenargumenten als die van jullie, maar als ik die domme uitspraken dan tegen jullie gebruik dan is het een jah maar verhaal?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:22

Dat mag je juist wel, ongeacht of je een zware of niet zware ruiter bent, dat is nu juist het mooie van de discussie. Maar tegelijkertijd zeg je dat iedereen recht heeft op een eigen mening, maar als iemand die mening geeft, komt er een verhaal met:

ja maar, springen is ook niet goed
ja maar, cross is ook niet goed
ja maar, ...

Het hele topic staat vol met "ja, maar" verhalen. In een topic over springen zou op jouw mening over de belasting, al dan niet natuurkundig onderbouwd, dus gereageerd moeten worden met "ja, maar ruiters met overgewicht zijn ook schadelijk voor het paard". Zo kan iedereen in elk topic de discussie doden met "Ja, maar dat is ook niet gezond, en die doet het ook niet goed, en dat vinden we ook niet leuk, en dit moet ook anders...". Dan kun je toch geen enkele discussie meer voeren?

Het een sluit het ander niet uit. Als springen volgens jou een onaanvaardbare belasting van het paard is, en je dat een discussie waard vindt, dan open je toch een topic daarover? Is sowieso interessant, vooral als er dan weer goede links komen naar onderzoeksresultaten. En zo leren we iedere keer weer wat nieuws door zulke topics.

Je kunt uit dit topic helemaal niet opmaken hoe de mensen die erin reageren denken over cross, springen, etc. En dat komt omdat dit topic daar niet over gaat. De veronderstelling dat mensen die kritiek hebben op mensen met overgewicht te paard geen kritiek hebben op andere schadelijke zaken, is dus totaal niet onderbouwd en uit de lucht gegrepen.
Je bent zelf degene die de argumenten van de ander als "dom" wilt betitelen... Leg anderen geen woorden in de mond. Je gebruikt termen als "oordelen", alsof het iets vies is. Maar een oordeel is soms niets anders dan een conclusie die iemand trekt ogv argumenten. En je vergist je in waarover geoordeeld wordt: een oordeel over met overgewicht op een paard stappen is niet hetzelfde als mensen met overgewicht veroordelen.

Conclusie: je wilt alles aanpakken wat schadelijk is voor een paard. Daar kan ook overgewicht onder vallen. Dat wordt in dit topic besproken. Wil je andere mogelijk schadelijke zaken aan de kaak stellen, open dan gewoon een topic erover. Dat is leerzaam voor iedereen, je bedoelingen zijn helder, en er gaan dan geen dingen door elkaar lopen.

Ps. lees je eigen posts nog eens en vraag je dan af hoe het kan dat ik dacht dat je boos was.... (met de nadruk op uitroeptekens en dat soort dingen)

john57

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:53

Je hebt het hier over zwaardere ruiters die niet meer op het paard mogen zitten omdat het onverantwoord is volgens velen hier.
Oke prima laten we dat doen,
maar als we dat doen omdat het schadelijk is voor het paard, moeten we ook gelijk alles aanpakken wat schadelijk is voor een paard... in iedergeval de even schadelijke of de nog schadelijker dingen.

Ollytje@ leg eens even uit wat je nu precies bedoeld? Ik merk dat je het speeksel uit de mond loopt om dat nu eens te verduidelijken :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:49

Ollytje reageert vooral op wat ze dénkt te lezen, geloof ik, niet op wat er staat :)

Helemaal prima natuurlijk, moet je zelf weten :)

Maar als je het niet erg vindt, reageer ik niet meer op je tot je ófwel reageert op wat ik schrijf óf intopic gaat. Momenteel doe je geen van beide, en ik heb geen zin in een discussie met iemand die ontzettend veel moeite doet om anderen vooral NIET te begrijpen :D

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:53

@John: Goede informatie! Merci :)
@Yamcha: Compleet mee eens.

Ik ga hier ook maar 1x op reageren, want het gaat inderdaad compleet offtopic.. (Is wel een mooie samenvatting/voorbeeld van excuses die gebruikt worden trouwens en een goed voorbeeld van hele slechte vergelijkingen, maar dat terzijde.)

Ollytje schreef:
Een ieder die op zijn paard stapt gokt met de gezondheid van een ander!!!!!!!!!!!! Ook de lichtere ruiters, er zijn namelijk zoveel dingen (waarvan we het wss bij vele dingen nog niet eens weten) waarmee je een paard schade kunt berokkenen.
De discussie gaat specifiek over overgewicht en of dat kwaad kan.

Ollytje schreef:
Maar als je bv 60 kilo weegt dan is dat allemaal niet zo natuurlijk, of neemt de kans zoveel af dat het allemaal verantwoord is.
Het gaat erover of overgewicht kwaad kan.. Of wil je vergelijken of het beter is om je paard met sporen en een zweep kapot te rijden of 120 kg te wegen? Dat is een scheve vergelijking.

Ollytje schreef:
Oja en kan jij aan iemands gewicht ook zien hoeveel die rijd? de manier waarop die rijd? en waarom die rijd? NEE dat kun jij niet, dat zijn aannames... Jij neemt aan dat als je een dikke ruiter ziet dat er risico's genomen worden met de gezondheid van het paard. NOU NEWSFLASH .....dat doen we ALLEMAAL door op het paard te klimmen.

Dus het maakt volgens jou helemaal niet uit of je iemand van 120 kg op een d-pony zet of een kind van 12 met een normaal gewicht? "Want het is toch allemaal niet goed"
Je kunt het aantal risicofactoren toch zoveel mogelijk proberen te beperken?

Ollytje schreef:
Ik zie om mezelf heen zoveel mensen die hun paard de dressuur in rijden zonder er bij na te denken of het paard het wel aankan, en nooit eens lekker met hun paardje aan de wandel gaan zonder er een zadel op te kwakken of een longeertouw met zoveel mogelijk touwtjes er aan. En niet om het een of ander maar springen met je paard is ook een enorm groot risico waarbij de belasting op de benen al vele malen groter is dan het recreatief rijden door een zwaardere ruiter.
En springen door een zwaardere ruiter dan? Of recreatief rijden van een lichtere ruiter ten opzichte van een zware ruiter? Je moet wel de juiste dingen met elkaar vergelijken.. ik kan ook roepen dat shets van 80 cm niet geschikt zijn voor de springsport omdat ze niet zo hoog springen als een paard van 1.80, maar op basis van schofthoogte is dat natuurlijk ook niet echt redelijk..

Ollytje schreef:
Zie jij liever iemand van 60 kilo springen met zijn paard dan een ruiter van 80 kilo die lekker aanmodderd op recreatieve basis? want feit is dat springen ook een enorme belasting geeft, en in sommige gevallen kan iemand zijn of haar lengte nog vele malen belastbaarder zijn als iemand zijn of haar gewicht. Dus ben ik van mening dat een ieder die op een paard stapt zeer goed moet nadenken hoe hij of zij zijn paard belast.
En als je een lange dikkerd met een normaal persoon van die lengte vergelijkt.. Nogmaals je moet dingen vergelijken die je kunt vergelijken en niet twee willekeurige dingen pakken.

Ollytje schreef:
We nemen allemaal een grrot risico door te rijden! Jij net zo veel als een zwaardere ruiter! Maar omdat iemand lichter is betekend het niet dat het risico minder is.
Dus omdat je de kans hebt om je paard te beschadigen door te rijden maakt het niet uit dat je daar een extra kans aan toe voegt door te dik te zijn?

Ollytje schreef:
maargoed zolang je een ander beschuldigd van niet willen horen zou je zelf ook niet meer op je paard moeten stappen.
Dus als je zelf niet te zwaar bent mag je niet op je eigen paard zitten omdat je vindt dat je er niet op zou mogen als je wel te dik was?

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:13

Ik denk dat @ollytje iemand is die bij voorbaad al in de verdediging gaat omdat ze regelmatig commentaar krijgt op haar gewicht.
Jouw gewicht is best behoorlijk voor een fjord, en ik denk dat je dat zelf ook wel weet, ondanks dat hij geen rugproblemen meer heeft.
De ene fjord zal dit gewicht makkelijker kunnen dragen dan de andere.
Ondanks dat jouw fjord dit kan, zou je je kunnen afvragen of het op de lange duur niet schadelijk zal zijn, en of je paard het prettig vind om met zo'n gewicht rond te moeten lopen.
Je zou ook eens kunnen overwegen of er een mogelijkheid is dat je wat aan je gewicht gaat doen, en niet met allerlei tegen argumenten komen, en zo nodig willen bewijzen dat dit allemaal prima gaat.
Je moet in dit topic geen dingen erbij gaan halen die misschien ook verkeerd of schadelijk kunnen zijn voor een paard, want daar gaat dit topic niet over.

En nee dit is niet beledigend bedoeld.
Ik heb zelf ook overgewicht, en weet hoe moeilijk het is om daar wat aan te doen.
Maar ik kijk wel naar mijn paardje en vraag me af of het eerlijk is naar hem toe om erop te gaan zitten.
En ik raap dan alles weer bij elkaar om toch te proberen wat van mijn gewicht kwijt te raken.
Want laten we eerlijk zijn, in de meeste gevallen (uitzonderingen daar gelaten) zijn we zelf verandwoordelijk voor ons (over) gewicht, en dus ook voor het welzijn van onze paarden.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 23:04

Hmm, al meer dan 200 pagina's....

Maar ik weet nog steeds niet hoe zwaar een wagen beladen mag zijn voor het paard.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:28

Dat ligt eraan of je een shet of een shire hebt ^^
Maar ze kunnen iig meer hebben dan op de rug (*denkt aan plaatjes van wagens met 1 fjord en minstens 5 mensen erop*)

Edit: De fjord loopt er natuurlijk voor hè :P

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:33

Ik denk aan die paarden die vroegah met een vracht hooi of weet ik veel wat uit het land moesten trekken, eerst in het tuig 'hangen' en dan voetje voor voetje de boel weg slepen.

*Ziet zwart/wit foto in gedachte*

john57

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 09:43

john57

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 11:24

Met name dit stukje vind ik razend interesant :D En dat is ook de reden waarom amazones tijdens het rijden een stevig sportBH moeten dragen!
:+
Laatst bijgewerkt door john57 op 04-02-12 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 11:32

heb hier een natuurkundig onderlegd stukje informatie:

http://translate.google.nl/translate?hl ... %3Fid%3D98

http://translate.googleusercontent.com/ ... FlcYfRcxIQ

En wat ik bedoel te zeggen: voor de mensen die het 1 wil uitsluiten vanwege een te hoge belasting moet je het ander wat gelijkwaardig belastbaar is of nog belastbaarder ook uit sluiten.

Voorbeeld : Het gewicht van de ruiter komt tijdens een sprong op een dood punt te hangen, dat zelfde gewicht wat eerst aan het zweven was komt met extra krachten tijdens de landing neer op enkel de voorbenen. Op het moment dat het gewicht van de ruiter samen met het paard neer komt, is het gewicht van de ruiter opeens 2 tot 6 keer in krachten toegenomen.

Dus 60 kilo wordt dan minimaal 2x60=120kilo tot 6x60=360 kilo, dat betekend met een ruiter van een gewicht van 60 kilo, dat er tijdens een sprong minimaal 120 kilo tot 360 kilo op de voorbenen klapt. dan hebben we het gewicht van het paard in deze klap nog niet meegenomen.

Het is dan idd een JA MAAR voor mij,

waarom worden deze krachten die vele malen belastbaarder zijn volgens jullie wel toegestaan en een zwaardere ruiter die recreatief rijd en vele malen minder belastbaar is voor een paard niet?

Voor de mensen die hier dus wel eens springen met hun paard en (hebben) afgeven op de zwaardere ruiters...... denk er even bij na dat je bij iedere sprong jou gewicht minimaal verdubbeld eerder nog vaak verzesvoudigd en dat gewicht was niet verdeeld over 4 benen maar klapt met een behoorlijke snelheid boven op de rug en op de voorbenen van het paard.

Ik wil hier ook duidelijk bij vermelden dat ik absoluut niks tegen de sport springen heb, maar nogmaals als je het 1 uitsluit vanwege zogenaamd te veel belasting dan moet je het ander ook uitsluiten.

dus prima jongens als jullie zwaardere ruiters van het paard af willen hebben, ga het regelen zou ik zeggen!
Maar begin dan eerst bij hetgeen wat nog veel belastbaarder is voor een paard.

en in jullie taal terug te komen:

lichte ruiter staat gelijk aan : In de bebouwde kom de straat over steken
zwaardere ruiter staat gelijk aan : volgens Yamcha zeggen de A12 oversteken
springen staat gelijk aan : nog 2 tot 6 keer erger als de A12 oversteken

En ik zou zo graag van jullie horen wat dan het maximale gewicht is, niet volgens jou mening maar volgens een natuurkundig onderbouwd feit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 12:24

Ik ben om die reden (en nog wel wat dingen) niet zo'n fan van de springsport idd.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 12:47

@Ollytje: bedankt voor de links! Heb je ze zelf ook helemaal gelezen, inclusief de pagina's waarnaar wordt verwezen? Er staat eigenlijk niets anders dan wat hier al 200 pagina's door meerdere mensen in beargumenteerd :)

Het begint met deze uitspraak:
"Hoe meer gewicht van het paard draagt, hoe meer stress en spanning, eenvoudige natuurkunde. Hoe meer gewicht van het paard draagt, hoe meer potentiële kreupelheid."

Vervolgens wordt het belang van de verhouding tussen gewicht van het paard en gewicht van de ruiter genuanceerd, namelijk door te zeggen dat factoren mbt de algehele conditie van het paard van groter belang zijn. En dan wordt oa genoemd: lengte van de rug, breedte van de lenderen, schofthoogte, spiermassa, botdikte, etc.

Dit alles is al aangedragen in dit topic. Zelfs de afmetingen en drukverdelingen van zadels zijn hier aan bod gekomen, evenals de invloed van het al of niet kunnen meezitten in de beweging, etc.
Kleine kanttekening bij het bovenste artikel dat je hebt toegevoegd: het is zeer slecht vertaald, en daardoor moeilijk te lezen. En wat de metingen die gedaan zijn hebben betrekking op het uithoudingsvermogen van paarden die in de endurancesport worden uitgebracht.

Eigenlijk heb je nu dus bevestigd wat er al heel lang hier beweerd wordt :) Feit blijft dat er hoe je het wendt of keert ALTIJD een bovengrens zal zijn als het gaat om gewicht van de ruiter, net zoals er voor mensen ALTIJD een bovengrens is aan wat de mens kan tillen bijvoorbeeld. Het uiterste, dat zijn de wereldrecords van gewichtsheffers, atleten, etc. Dat is de grens aan wat de mens onder optimale omstandigheden (zoals flexibiliteit en spiermassa) aan kan. Vergelijk dit met paarden: er zijn veel factoren die van invloed zijn op welk gewicht een bepaald paard kan dragen, vandaar dat voor ieder paard afhankelijk van die factoren een ander ruitergewicht mogelijk is. Maar er is ALTIJD een top, een grens.

Kunnen we het er dan in ieder geval over eens zijn dat een ruiter de verantwoordelijkheid heeft om vast te stellen of zijn/ haar paard in een bepaalde conditie, met een bepaalde bouw en hoogte, en met een zekere ruglengte, het gewicht van zijn/ haar ruiter kan dragen? En dat het de verantwoordelijkheid van iedere ruiter is en blijft om zelf te onderzoeken hoe dat vastgesteld kan worden?

Met verwijzing naar tig andere links die in de vorige 200 pagina's zijn gegeven waarin AL deze factoren aan bod zijn gekomen.

Ps. als je hebt over ideale grootte en ligging van het zadel en drukverdeling voor het paard, in combinatie met de grootte van een zadel dat voor de kont van de ruiter nodig is, lijkt mij dat dit gewoon niet altijd verenigbaar is. Het zadel moet groot genoeg zijn voor jouw achterwerk, maar vervolgens kan dat dus betekenen dat het zadel achter de 18e rib komt te liggen, of op een andere manier niet past en dus voor ellende zorgt. Je kunt dat probleem niet oplossen door een kleiner zadel te kopen, omdat de ruiter daar dan weer niet in past. Hoe los je dat probleem dan op?? (en met je bedoel ik "we" of "men" en dus niet Ollytje)

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:34

nou super Yamcha, kan ik erg waarderen wat je nu zegt! vind ik echt heel tof, en dan zal ik jou bekennen dat ik het ook absoluut niet prettig vindt dat ik een zwaardere ruiter ben.

Ik wil toch ook heel graag mijn verhaal vertellen ondanks dit misschien oftopic is:

ik heb mijn fjord 2 jaar geleden gekocht terwijl ik in een rolstoel/scootmobiel zat.
Door de medische wereld was ik veroordeeld tot het nooit meer iets zelfstandig kunnen.
Mijn fjord heeft mij letterijk weer een leven gegeven, ik rij met een speciaal zadel met handvat vanwege mijn handicap/ziekte. ik ben door deze ziekte te zwaar en voel me nog steeds niet fijn bij mijn gewicht.

Ik hou absoluut in alles wat ik met haar doe rekening met haar belastbaarheid, ik rij ongeveer 2 a 3 keer in de week op zeer licht recreatieve basis. De rest van de week ben ik met haar aan het tuttelen en fruttelen. Ik ga met haar zwemmen in de zomermaanden en geef haar letterlijk alles wat haar hartje begeerd.

Doordat ik af en toe op haar rijd of met haar bezig ben krijg ik ook de beweging die ik zo hard nodig heb.
Ik heb voordat ik Olly kreeg meerdere malen op het punt gestaan om mee te stoppen door de pijn en mijn ziekte.

Ik was volledig in een ziek en pijnlijk isolement geraakt, en durf niet te zeggen of er over na te denken hoe of waar ik nu was geweest zonder mijn paard.

Is het goed voor een paard om te veel aan gewicht mee te dragen? Nee , natuurlijk is het beter voor een ieder om zo min mogelijk gewicht te dragen.Het is echter wel zo dat ik mijn fjord tijdens een buitenrit maximaal 1 uur belast met een rustige stap rit. en jah ze is zo enthousiast dat ze graag ook even draaft en een klein galopje wil doen. maar bij iedere stap die ze neemt hou ik rekening met haar en mijn gewicht.

Ik ben volgens mij niemand behalve mijn fjord een verklaring schuldig, en als ik wordt aangesproken op het feit dat wanneer ik even op mijn fjord zit te zwaar ben dan doet mij dat enorm veel pijn. Want zonder mijn fjord en het rijden (wat ik wel af en toe doe) was ik er waarschijnlijk niet eens meer geweest.

Ik heb mijn ziekte nog steeds, maar dankzij mijn fjord heb ik ook weer een leven.
En dankzij die 2 a 3 dagen in de week dat ik maximaal een half uur met haar rij heb ik de helft minder aan pijn en ook mijn sociale welzijn is hiermee sterk verbeterd.

Ik heb geleerd door alles wat ik heb meegemaakt dat je niet gelijk moet oordelen op iemand zijn buitenkant, maar je eens verder moet kijken dan een paar vetrollen of wat dan ook. Vraag eens aan iemand hoe het zit voordat je oordeeld, of oordeel helemaal niet.

Voor je het weet zit je opeens zelf in een nare situatie, ziekte of omstandigheid...

Ik kan met volle overtuiging zeggen dat mijn fjord mijn leven heeft gered.
het is voor mij moeilijk om dit "landelijk" via bokt zo bekend te maken en schrijf dit ook met tranen in mijn ogen.

Ik ga nu naar mijn superfjord, en wil bij deze mijn deel in deze discussie graag afsluiten.

Olympia : Veni, Vidi, Vici ...Jij kwam, ik zag, wij overwinnen samen alles!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:59

@ Ollytje: dat is een prachtig en ontroerend verhaal, het is mooi dat jij zo geholpen bent door jouw paard. Ik begrijp echter niet waarom er niet geoordeeld mag worden over een bepaald ruitergewicht.
Je zegt: "Ik heb geleerd door alles wat ik heb meegemaakt dat je niet gelijk moet oordelen op iemand zijn buitenkant, maar je eens verder moet kijken dan een paar vetrollen of wat dan ook. Vraag eens aan iemand hoe het zit voordat je oordeeld, of oordeel helemaal niet."

De clou is dat het er voor deze discussie niet toe doet wat de reden is dat iemand een bepaald gewicht heeft. hoe naar die reden ook is.
Het is niet zo dat er steeds maar "verzachtende omstadigheden" aangedragen moeten worden om anderen tot een ander oordeel te brengen, of van een oordeel af te laten zien. Je voelt je kennelijk persoonlijk aangesproken door dit topic, je voelt het als een oordeel. Maar probeer het nu eens anders te zien.......... Dit topic is er niet om INDIVIDUEN te VEROORDELEN. Dit topic is er om te BEOORDELEN met welke gewicht er al dan niet schade aan een paard wordt berokkend, en welke andere factoren een rol spelen.

Ik wens je persoonlijk een heel mooi leven toe, met jouw paard. Kop op. Ik ben het overigens met je eens dat je niemand een verklaring schuldig bent, dat je je eigen verantwoordelijkheid tov je paard hebt. Dit topic draait ook niet om het bieden van verklaringen, het gaat om het uitwisselen van meningen.

Verder vind ik de discussie nog steeds interessant en belangrijk.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 14:10

@ollytje: wat een bijzonder verhaal, ik heb er dan ook zeker respect voor je en vind dat je super met je paardje omgaat.
Ik denk dat als je het houd bij 2 a 3 keer in de week een rustig uurtje rijden hij dat best vol zal houden.
Zo lang je zelf goed in de gaten houd waar je mee bezig bent, en naar het welzijn van je paard kijkt zal het best goed gaan.
Voel je niet zo persoonlijk aangevallen door dit topic, het is een gezonde discussie, en ik denk dat we allemaal het beste met onze dieren voor hebben.
Wens je dan ook nog heel veel fijne jaren met jouw fjord.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 14:23

@Ollytje Een betere stimulatie om je gewicht in 'toom' te houden kan je niet hebben! Ga d'r voor, doe het voor je fjord!
Ben blij dat jou paarden liefde je zoveel gegeven heeft! Goed zo!!