murphy102 schreef:Jasmijn, jij hebt kennelijk, net als Anky en Tineke Bartels, geen enkel probleem om de K.R. met het grootste gemak in de prullebak te gooien
Dat is jouw interpretatie.... Tijden en inzichter veranderen soms en dat wil niet zeggen dat het voorgaande dan waardeloos was.
murphy102 schreef:Het is heel eenvoudig eigenlijk, als ik jou goed begrijp. Het komt hier op neer:
* Horizontaal diep oprollen
* Verticaal 't paard dubbel vouwen
Nee, dan begrijp je mij niet goed.... Het gaat er om een paard soepel en gehoorzaam te maken zonder het daarbij te forceren.
murphy102 schreef:Dat samen met de 1-hulp-theorie (Hand ohne Bein, Bein ohne Hand?!). Schop betekent naar voren, hand betekent rem!
De 1 hulp theorie vind ik nog een van de meest logische dingen die ik heb gehoord. Wanneer jij nog op het niveau van schoppen en trekken zit zul je inderdaad in de praktijk er niet zo veel mee kunnen. Maar dan kun je dat met geen enkele theorie.
murphy102 schreef:Dus dat maakt de moderne rijerij zo eenvoudig, want zo wordt het nl. gepredikt door SJ, Nicole Werner en Ac. Bartels.
Zo simpel! Wat zitten wij hier dan toch allemaal moeilijk te doen...?!
Precies! Dat is ook mijn vraag
Maar kennelijk weet jij het antwoord ook niet, anders had je die hier weg gegeven. De onderbouwing waarom je 1 hulp tegelijk kunt geven is mij al meerdere maken helder uitgelegd. Maar waarom het niet zou kunnen, daar geeft niemand hier antwoord op.
Professor schreef:Wanneer men niet weet wat een Schaukel is, en niet weet waarom deze uitvoerende oefening geen vergelijk is met het voorwaarts draven of galoperen vanuit achterwaartsgaan, dan heeft men nog veel te leren.
Waarom doe je uberhaupt dan nog mee in zo'n topic als het wordt oververtegenwoordigd door dommies? Er is blijkbaar toch niemand hier die aan jou niveau kan tippen...
Professor schreef:Bedankt voor de ruiterlijke opmerkingen jasmijn u weet werkelijk niet waar u staat zoals u over de oorlog schreef totaal uit zijn verband gerukt, en nu weer over de wijze hoe ik zou lesgeven, u weet niets helemaal niets en mijn opleiding is geheel anders dan u denkt.
Laat dan eens wat zien. Geef dan eens openheid van zaken. Hoe ziet jouw rijderij er uit? Wie zijn jouw leerlingen? Je bent er zelf veroorzaker van dat je niet begrepen wordt. Hoge bomen vangen veel wind, dat geld ook voor jou. Wat ik van jou weet is wat je hier post. En dat is een hoop geciteer uit boeken, en NIETS vanuit je eigen praktijk. Een profiel is daar ook een mooi platform voor. Daarin kun je info en foto's/films over jezelf kwijt. Dan geef je je medebokkers de gelegenheid zich te verdiepen in wie zij tegenover zich hebben. Dan hoef je niet in elke post te roepen hoe ervaren je wel niet bent...
murphy102 schreef:Omdat dat dan veelal ruiters zijn die o.a. bij mij terecht komen en ik de boel mag gaan repareren, wat uiteindelijk ook gebeurd.
Dus indirect pik jij ook mooi een graantje mee van de commercie in de dressuur? De vastgelopen ruiters zorgen tenslotte voor jouw broodwinning nietwaar?
murphy102 schreef:En Tineke Bartels maar zeggen dat Nederland het zo goed doet. En dat "de rest van de wereld 15 jaar achter loopt op Nederland"! Ja, dat zijn haar woorden!Hoezo arrogant?!
Ik vind jou arrogant dat je iemand met zo'n staat van dienst bestempeld als arrogant. Temeer er ook over jouw deskundigheid, kennis en ervaring niets te vinden is. Altijd makkelijk en lekker veilig om anoniem op zulke mensen te gaan schieten. Het tekent je als mens en het siert je niet.
nombrado schreef:Nergens beweerd men nl dat men beter is, beter kan, of het beste is.
Nee? Nou ik vat sommige uitspraken hier toch iets anders op...
nombrado schreef:Het feit dat je "foutloos" rijden al gebruikt, bewijst dat je teveel bezig bent met wat de buitenwereld ervan moet vinden. De enige die kan aangeven of je een oefening foutloos uitvoert is het paard!
Nou, da's zo'n nietszeggende dooddoener... Alsof een ander nooit gefundeerd iets zou kunnen vinden van je rijderij? Lekker makkelijk om dat bij je paard neer te leggen, die zegt toch niets...
nombrado schreef:Je zou dus alle theorie die hier voorbij komt kunnen uitproberen met rijden, en daaruit de beste kunnen kiezen voor jezelf.
Dat gebeurd ook. En enkele, waaronder ik, vertellen hier wat hun ervaring daarbij is. Dat de (bewuste) keuzes die sommige hier maken niet in jouw straatje passen... Dat is een ander verhaal.
murphy102 schreef:Wat is dat toch met die "totale controle"? Wat willen jullie daar nu mee?
Zie vorige pagina... Daar heb ik dat al eens toegelicht hoe ik daar over denk. Geen enkele ruiter kan zonder controle en controle betekent niet automatisch forceren. Maar dat wil jij helemaal niet horen. Je zoekt gewoon een stok om mee te slaan.
murphy102 schreef:Met de komst van SJ is er alles veranderd in negatieve zin in Nederland.
Volgens mij heb jij een SJ complex...
vlooike schreef:En ja, ik vind dat je als dressurruiter controle moet hebben over hetgeen wat er onder je gebeurd. Maar dat wil niet zeggen dat ik de 'hollandse methode' aanhang. Zeker niet.
Voor mij ligt het ook wat genuanceerder. Maar ik denk niet dat een aantal hier open staan voor nuancering. Je bent OF voor het een OF voor het ander...
vlooike schreef:Ik ben het hier wel mee eens maar wij zijn het die wedstrijden willen rijden en dus beoordeeld willen worden.
Ik doe er inmiddels niet meer aan mee. Ik heb de bevestiging van een jurylid niet (meer) nodig.
Ik zie ook de manco's in de wijze van jurering. Echter; ik heb nog altijd plezier in het rijden van wedstrijden. Ik trek mijn eigen plan, samen met mijn instructie, ik relativeer resultaten en zie mijn eigen verbeterpunten wel vaak terug komen in mijn beoordeling.
Suelza schreef:De enige juiste methode, is de methode welke het paard verbeterd...
Alleen is het moeilijk objectief vast te stellen of er daadwerkelijk verbetering is. Dat geldt voor iedereen.
nombrado schreef:Het enige wat men hieraan kan doen
Is zich niet meer willen bezig houden met de huidige wedstrijdsport.
Dat is onzin. Je kan prima aan wedstrijdsport doen, fijn en verantwoord met je paard bezig zijn. Het is maar net hoe je er in staat. Die verantwoordelijkheid kun je niet in zijn geheel bij jury's leggen.
nombrado schreef:Ik denk dat de huidige sport meer om geld gaat dan om het uiteindelijke plezier en schoonheid tussen ruiter en paard en diens samenspel.
Ach hou toch op. Het kost alleen maar geld. Als je op subtopniveau wint dan mag je blij zijn als je je inschrijfgeld er uit hebt. Als je er geen plezier in hebt dan hou je het niet lang vol. En als je elke dag strijd met je paard hebt is er ook niets aan.
nombrado schreef:Wat je kan doen, is je eigen weg hierin zoeken en volgen, wat er goed voelt voor jou als je met paarden bezig bent.
Iedereen (ook die hier post) heeft zich met deze manier van rijden bezig gehouden, omdat men dacht of instructie kreeg ,dat het zo moest. Er was maar weinig tijd om te luisteren naar de signalen van het paard.
Spreek voor jezelf! Ik heb mijn eigen weg prima gevonden, jij bepaald niet dat ik geen tijd heb om te luisteren naar mijn paard. Mijn paarden staan op een spartaanse stal (weinig ruiterluxe) zodat ze dagelijks in een koppel naar buiten kunnen omdat ik het belangrijk vind dat naast dat ene uurtje per dag dat ik met ze bezig ben, ze ook gelukkig zijn. Ik hoor aan mijn paarden op de manier waarop ze de stap uit stappen hoe ze in hun vel zitten. Als ik half denk dat ze een scheet dwars zit, dan bel ik de wedstrijd af. Zelfs als ik al ingevlochten en ingepakt klaar sta om te vertrekken.
Wat jij doet is ongenuanceerd alle wedstrijdruiters over 1 kam scheren, en dat is wat mij steekt. Wie zegt dat ruiters die niet op wedstrijd gaan het zoveel beter doen. Daarvan zie je er zelden een stuk of wat bij elkaar, inclusief in het oog springende excessen.
murphy102 schreef:En dan kan Tineke Bartels wel zeggen dat "Zij er trots op is dat haar/hun nieuwe generatie ruiters niet eens meer wéten wat klassiek ís", maar dat zegt dan alles over haar en haar commerciele belangen, want ooit heeft ook zij klassiek gereden.
Ik vraag mij af waar je dat vandaan haalt, want ik heb haar nooit ergens op zo'n uitspraak kunnen betrappen. Juist in tegendeel.