Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:50

murphy102 schreef:
Nederland heeft binnen Europa het hoogste aantal paarden dat vóór het 8ste levensjaar bij de slager terecht komt.

Een vraag puur uit interesse. Is dat zo? Is daar onderzoek naar gedaan.

Ik bedoel deze vraag dus niet als kritiek of ontkenning, maar heb altijd veel interesse in onderzoeken die worden gedaan en feiten.

Ik volg verder de hele discussie met grote interesse, zonder mij erin te mengen. Dat laat ik over aan de mensen hier die aanmerkelijk meer kennis van zaken hebben.

Aan de hand van de gebruikte argumenten van alle partijen kan ik wel zeggen dat KR voor mij het meest logisch klinkt.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:54

liljebo schreef:
murphy102 schreef:
Nederland heeft binnen Europa het hoogste aantal paarden dat vóór het 8ste levensjaar bij de slager terecht komt.

Ja daar is wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, heb ik toevallig een lezing over bijgewoond, jaren geleden.

Tevens is gebleken dat 8 op de 10 (dressuur)paarden kaakbreuken blijkt te hebben door verkeerd stanggebruik.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:17

murphy102 schreef:
liljebo schreef:

Suelza schreef:
Ja daar is wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, heb ik toevallig een lezing over bijgewoond, jaren geleden.

Tevens is gebleken dat 8 op de 10 (dressuur)paarden kaakbreuken blijkt te hebben door verkeerd stanggebruik.

Dus een verouderd onderzoek?
En ik wil dat laatste wel eens zien, waar is dat onderzoek te vinden waar deze opmerking op gebaseerd is?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:21

Zooist schreef:
murphy102 schreef:
liljebo schreef:

Suelza schreef:

Dus een verouderd onderzoek?
En ik wil dat laatste wel eens zien, waar is dat onderzoek te vinden waar deze opmerking op gebaseerd is?

Geen idee, tis alweer een jaar of 3 a 4 terug dat ik daar die lezing over had en toen was het al een voltooid onderzoek, dus ga er maar vanuit dat dit alweer van een jaar of 5/6 terug is.

Er zijn o.a. 100 paarden onderzocht (rontgen) en daaruit bleek dus dat van de 100 onderzochte paarden, 80 paarden breuken hadden. Van kleine haarscheurtjes tot erger...

Ik weet even niet of dit uit hetzelfde onderzoek is gebleken of dat dit weer een ander onderzoek was geweest. Ik zou dan heel goed moeten spitten of ik die info nog ergens heb liggen.

Het kwam in ieder geval wel in dezelfde lezing ter sprake (incl. beeldmateriaal)... Ik meen dat de dierenarts die de betreffende lezing gaf, daar óf direct iets mee te maken had óf achter de schermen iets mee van doen had.

Dus ik zou zeggen, gebruik google even. Wellicht vind je een verwijzing, want ik kan jou daar in ieder geval niet aan helpen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:41

Dat ik me zo kwaad kan maken over SJ en "zijn" trainingsmethode, heeft alles te maken met mijn passie voor de K.R.
Als wij ECHT om onze paarden geven en ze gezond willen houden, zouden wij niet anders dan volgens de principes van de K.R. moeten willen rijden.
Onze leermeesters zijn ons daar in voor gegaan; het feit dat dit dus al eeuwen stand houdt, zegt genoeg. De K.R. mag niet, maar zal ook niet ten onder gaan.
Oh ja, SJ gaat zeker de geschiedenisboeken in, maar er zal altijd een "rouw-randje" aan hem blijven kleven.
Het is in- en intriest dat wij zover zijn gezonken dat wij denken Rollkur/LDR nodig te hebben om te kunnen scoren.
Alleen al het feit dat deze trainingsmethode wereldwijd zo omstreden is, zou al voldoende reden moeten zijn voor de F.E.I. dat er wereldwijd een verbod op komt!
En dan kan Tineke Bartels wel zeggen dat "Zij er trots op is dat haar/hun nieuwe generatie ruiters niet eens meer wéten wat klassiek ís", maar dat zegt dan alles over haar en haar commerciele belangen, want ooit heeft ook zij klassiek gereden.
Dit is het laatste wat ik er over gezegd heb. Ik kan mijn energie beter in mijn ruiters steken, die wel graag op die manier willen rijden.
Ik denk nl. dat dat de ENIGE manier is om te laten zien dat K.R. werkt: op de wedstrijd het voorbeeld zijn voor anderen, want heus er zijn wel degelijk juryleden die niet allemaal voor Sinterklaas spelen, maar een correcte, eerlijk gereden proef waarbij het Skala de rode draad vormt, belonen...!

liljebo

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:49

ff terugkomend op dat onderzoek. Bij ff snel kijken, stuit ik meteen op de onderzoeken van Cook en Nevzorov, waarvan info hieronder.

http://www.bitloos.nl/downloads/publica ... zoeken.pdf

Ik weet ook dat die onderzoeken omstreden, zijn, maar eigenlijk niet waarom.

Zal binnenkort eens verder spitten, omdat ik ook graag die info over algemene slijtage/onderzoek wil zien.
Het valt mij nl wel op dat enorm veel paarden op jonge leeftijd te maken krijgen met aandoeningen als spat en HKO en vraag mij af of de problemen voortkomen uit de huidige rijstijl of een genetische achtergrond hebben.

Murphy.... ik denk idd dat je de wedstrijdbaar op zult moeten als je wilt bewijzen dat het werkt. Zien is geloven, over het algemeen. Maar je bent dan idd afhankelijk van kennis en inzicht van juryleden en loopt mogelijk toch aan tegen de mensen die het beeld voortvloeiend uit rollkur etc aanhangen.
Denk ik?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:54

liljebo schreef:
ff terugkomend op dat onderzoek. Bij ff snel kijken, stuit ik meteen op de onderzoeken van Cook en Nevzorov, waarvan info hieronder.

Zal binnenkort eens verder spitten, omdat ik ook graag die info over algemene slijtage/onderzoek wil zien.
Het valt mij nl wel op dat enorm veel paarden op jonge leeftijd te maken krijgen met aandoeningen als spat en HKO en vraag mij af of de problemen voortkomen uit de huidige rijstijl of een genetische achtergrond hebben.

Murphy.... ik denk idd dat je de wedstrijdbaar op zult moeten als je wilt bewijzen dat het werkt. Zien is geloven, over het algemeen. Maar je bent dan idd afhankelijk van kennis en inzicht van juryleden en loopt mogelijk toch aan tegen de mensen die het beeld voortvloeiend uit rollkur etc aanhangen.
Denk ik?

Dit is zeer zeker niet het onderzoek waar ik over spreek. Want ik vind deze onderzoeken altijd erg eenzijdig belicht (en betreft mijn inziens ook geen onderzoek van wetenschappelijk niveau).

Het onderzoek waar ik over spreek is echt een onderzoek uitgevoerd door louter dierenartsen om de slijtage aan sportpaarden te onderzoeken.

Daaruit is gebleken dat met name dressuurpaarden veelvuldig lijden aan kwalen als artrose op de 4e en 5e halswervel (door verkeerd diep instellen), kissing spines en bijv. spat.

In dit onderzoek durfde men niet te stellen dat de slijtage aan paarden te wijten is aan het laag, diep en rond instellen (dit om niet de hele dressuurwereld op hun dak te krijgen) maar wel dat het verkeerd laag, diep en rond instellen behoorlijke schade kan aanrichten aan het fysieke gestel van het paard.

Maar nogmaals, ik heb destijds wel aantekeningen gemaakt omdat ik het erg interessant vond, maar ik weet oprecht niet waar ik die nu weer heb opgeborgen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:01

liljebo schreef:

Denk ik?

Dat is ook zo, maar een andere weg is er niet. En aangezien steeds meer ruiters vanuit hun frustratie en kapotgereden paarden zien dat dat dus niet de weg is, zullen ze vanzelf weer het pad van de K.R. gaan bewandelen, zodat men met plezier voor paard en ruiter zich kan ontwikkelen, elk op zijn eigen niveau!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:09

murphy102 schreef:
Dat is ook zo, maar een andere weg is er niet. En aangezien steeds meer ruiters vanuit hun frustratie en kapotgereden paarden zien dat dat dus niet de weg is, zullen ze vanzelf weer het pad van de K.R. gaan bewandelen, zodat men met plezier voor paard en ruiter zich kan ontwikkelen, elk op zijn eigen niveau!

Zolang men er snel geld mee kan verdienen, zal men zeker geen opleidingstraject van een kleine 10 jaar uitzetten om een paard klaar te stomen voor topsport.

Men wilt nog steeds zoveel mogelijk en het liefst zo snel mogelijk...

Het enige wat je kunt doen is laten zien dat het OOK ANDERS kan...

Maar zolang de jurytop getruukte paarden in een ring beloond met een 10 (dus kortom; beter is niet mogelijk), vrees ik dat er in de topsport weinig veranderen zal...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:39

Het is zo, het moeilijkste of zwaarste is wel een verschil, bovendien begrijpen velen niet wat ermee bedoeld word of willen het niet weten.
Bovendien dat met die onderkaken, is er ook een onderzoek gedaan naar gebroken neusbenen??????

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:41

murphy102 schreef:

Anderzijds zijn er ook zelfbenoemde KR-goeroes die hier een flink slaatje uit slaan.....:n

Verder denk ik zeker wel dat veel blessures te maken hebben met de ondeskundigheid van ruiters en hun begeleiders maar ik geloof niet dat dit aan 1 stroming te wijten is :n Ik geloof ook niet dat er 1 manier is om dit weer op te lossen. De commercie weet inmiddels wel beter..... %)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:19

Suelza schreef:
[
Dit is zeer zeker niet het onderzoek waar ik over spreek. Want ik vind deze onderzoeken altijd erg eenzijdig belicht (en betreft mijn inziens ook geen onderzoek van wetenschappelijk niveau).

Het onderzoek waar ik over spreek is echt een onderzoek uitgevoerd door louter dierenartsen om de slijtage aan sportpaarden te onderzoeken.

Daaruit is gebleken dat met name dressuurpaarden veelvuldig lijden aan kwalen als artrose op de 4e en 5e halswervel (door verkeerd diep instellen), kissing spines en bijv. spat.

In dit onderzoek durfde men niet te stellen dat de slijtage aan paarden te wijten is aan het laag, diep en rond instellen (dit om niet de hele dressuurwereld op hun dak te krijgen) maar wel dat het verkeerd laag, diep en rond instellen behoorlijke schade kan aanrichten aan het fysieke gestel van het paard.

Maar nogmaals, ik heb destijds wel aantekeningen gemaakt omdat ik het erg interessant vond, maar ik weet oprecht niet waar ik die nu weer heb opgeborgen.

Nee, ik dacht al dat je dat onderzoek niet bedoelde. Maar je komt het als eerste tegen met googlen.
Ik zal, als ik veel tijd heb, eens verder zoeken
(tenzij iemand het voor mij al vind... zou wel mooi zijn om dat te plaatsen.)

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:19

Zooist schreef:
murphy102 schreef:

Verder denk ik zeker wel dat veel blessures te maken hebben met de ondeskundigheid van ruiters en hun begeleiders maar ik geloof niet dat dit aan 1 stroming te wijten is :n Ik geloof ook niet dat er 1 manier is om dit weer op te lossen. De commercie weet inmiddels wel beter..... %)

En zo is het. Problemen als HKO, spat, kissing spines etc. hebben veelal te maken met ondeskundigheid/onwetendheid en dit is ook naar mijn mening niet aan 1 stroming te wijten. Zoals mensen van elkaar verschillen, doen paarden dat ook. Wat voor de één werkt, werkt niet per definite voor de ander.

Mag ik er overigens op wijzen dat Anky van Grunsven en Sjef Janssen met enige regelmaat er op wijzen dat dit topsport is en dus niet geschikt voor de doorsnee basisruiter? Bijvoorbeeld: Als wij de schaatstraining afwerken of de training van enig ander topsporter, zullen ook wij zeker geblesseerd raken.
Laatst bijgewerkt door ZZonneglans op 24-03-11 13:26, in het totaal 2 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:20

Professor schreef:
Bovendien dat met die onderkaken, is er ook een onderzoek gedaan naar gebroken neusbenen??????

Komt dat veel voor, volgens u?
In dat geval zou ik ook daarover meer willen weten.
Oorzaken ed.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:20

murphy102 schreef:
Jasmijn, jij hebt kennelijk, net als Anky en Tineke Bartels, geen enkel probleem om de K.R. met het grootste gemak in de prullebak te gooien

Dat is jouw interpretatie.... Tijden en inzichter veranderen soms en dat wil niet zeggen dat het voorgaande dan waardeloos was.

murphy102 schreef:
Het is heel eenvoudig eigenlijk, als ik jou goed begrijp. Het komt hier op neer:
* Horizontaal diep oprollen
* Verticaal 't paard dubbel vouwen

Nee, dan begrijp je mij niet goed.... Het gaat er om een paard soepel en gehoorzaam te maken zonder het daarbij te forceren.

murphy102 schreef:
Dat samen met de 1-hulp-theorie (Hand ohne Bein, Bein ohne Hand?!). Schop betekent naar voren, hand betekent rem!

De 1 hulp theorie vind ik nog een van de meest logische dingen die ik heb gehoord. Wanneer jij nog op het niveau van schoppen en trekken zit zul je inderdaad in de praktijk er niet zo veel mee kunnen. Maar dan kun je dat met geen enkele theorie.

murphy102 schreef:
Dus dat maakt de moderne rijerij zo eenvoudig, want zo wordt het nl. gepredikt door SJ, Nicole Werner en Ac. Bartels.
Zo simpel! Wat zitten wij hier dan toch allemaal moeilijk te doen...?!

Precies! Dat is ook mijn vraag ;) Maar kennelijk weet jij het antwoord ook niet, anders had je die hier weg gegeven. De onderbouwing waarom je 1 hulp tegelijk kunt geven is mij al meerdere maken helder uitgelegd. Maar waarom het niet zou kunnen, daar geeft niemand hier antwoord op.

Professor schreef:
Wanneer men niet weet wat een Schaukel is, en niet weet waarom deze uitvoerende oefening geen vergelijk is met het voorwaarts draven of galoperen vanuit achterwaartsgaan, dan heeft men nog veel te leren.

Waarom doe je uberhaupt dan nog mee in zo'n topic als het wordt oververtegenwoordigd door dommies? Er is blijkbaar toch niemand hier die aan jou niveau kan tippen...

Professor schreef:
Bedankt voor de ruiterlijke opmerkingen jasmijn u weet werkelijk niet waar u staat zoals u over de oorlog schreef totaal uit zijn verband gerukt, en nu weer over de wijze hoe ik zou lesgeven, u weet niets helemaal niets en mijn opleiding is geheel anders dan u denkt.

Laat dan eens wat zien. Geef dan eens openheid van zaken. Hoe ziet jouw rijderij er uit? Wie zijn jouw leerlingen? Je bent er zelf veroorzaker van dat je niet begrepen wordt. Hoge bomen vangen veel wind, dat geld ook voor jou. Wat ik van jou weet is wat je hier post. En dat is een hoop geciteer uit boeken, en NIETS vanuit je eigen praktijk. Een profiel is daar ook een mooi platform voor. Daarin kun je info en foto's/films over jezelf kwijt. Dan geef je je medebokkers de gelegenheid zich te verdiepen in wie zij tegenover zich hebben. Dan hoef je niet in elke post te roepen hoe ervaren je wel niet bent...

murphy102 schreef:
Omdat dat dan veelal ruiters zijn die o.a. bij mij terecht komen en ik de boel mag gaan repareren, wat uiteindelijk ook gebeurd.

Dus indirect pik jij ook mooi een graantje mee van de commercie in de dressuur? De vastgelopen ruiters zorgen tenslotte voor jouw broodwinning nietwaar?

murphy102 schreef:
En Tineke Bartels maar zeggen dat Nederland het zo goed doet. En dat "de rest van de wereld 15 jaar achter loopt op Nederland"! Ja, dat zijn haar woorden!Hoezo arrogant?!

Ik vind jou arrogant dat je iemand met zo'n staat van dienst bestempeld als arrogant. Temeer er ook over jouw deskundigheid, kennis en ervaring niets te vinden is. Altijd makkelijk en lekker veilig om anoniem op zulke mensen te gaan schieten. Het tekent je als mens en het siert je niet.

nombrado schreef:
Nergens beweerd men nl dat men beter is, beter kan, of het beste is.

Nee? Nou ik vat sommige uitspraken hier toch iets anders op...

nombrado schreef:
Het feit dat je "foutloos" rijden al gebruikt, bewijst dat je teveel bezig bent met wat de buitenwereld ervan moet vinden. De enige die kan aangeven of je een oefening foutloos uitvoert is het paard!

Nou, da's zo'n nietszeggende dooddoener... Alsof een ander nooit gefundeerd iets zou kunnen vinden van je rijderij? Lekker makkelijk om dat bij je paard neer te leggen, die zegt toch niets...

nombrado schreef:
Je zou dus alle theorie die hier voorbij komt kunnen uitproberen met rijden, en daaruit de beste kunnen kiezen voor jezelf.

Dat gebeurd ook. En enkele, waaronder ik, vertellen hier wat hun ervaring daarbij is. Dat de (bewuste) keuzes die sommige hier maken niet in jouw straatje passen... Dat is een ander verhaal.

murphy102 schreef:
Wat is dat toch met die "totale controle"? Wat willen jullie daar nu mee?

Zie vorige pagina... Daar heb ik dat al eens toegelicht hoe ik daar over denk. Geen enkele ruiter kan zonder controle en controle betekent niet automatisch forceren. Maar dat wil jij helemaal niet horen. Je zoekt gewoon een stok om mee te slaan.

murphy102 schreef:
Met de komst van SJ is er alles veranderd in negatieve zin in Nederland.

Volgens mij heb jij een SJ complex... :(:) ;)

vlooike schreef:
En ja, ik vind dat je als dressurruiter controle moet hebben over hetgeen wat er onder je gebeurd. Maar dat wil niet zeggen dat ik de 'hollandse methode' aanhang. Zeker niet.

Voor mij ligt het ook wat genuanceerder. Maar ik denk niet dat een aantal hier open staan voor nuancering. Je bent OF voor het een OF voor het ander...

vlooike schreef:
Ik ben het hier wel mee eens maar wij zijn het die wedstrijden willen rijden en dus beoordeeld willen worden.
Ik doe er inmiddels niet meer aan mee. Ik heb de bevestiging van een jurylid niet (meer) nodig.

Ik zie ook de manco's in de wijze van jurering. Echter; ik heb nog altijd plezier in het rijden van wedstrijden. Ik trek mijn eigen plan, samen met mijn instructie, ik relativeer resultaten en zie mijn eigen verbeterpunten wel vaak terug komen in mijn beoordeling.

Suelza schreef:
De enige juiste methode, is de methode welke het paard verbeterd...

Alleen is het moeilijk objectief vast te stellen of er daadwerkelijk verbetering is. Dat geldt voor iedereen.

nombrado schreef:
Het enige wat men hieraan kan doen
Is zich niet meer willen bezig houden met de huidige wedstrijdsport.

Dat is onzin. Je kan prima aan wedstrijdsport doen, fijn en verantwoord met je paard bezig zijn. Het is maar net hoe je er in staat. Die verantwoordelijkheid kun je niet in zijn geheel bij jury's leggen.

nombrado schreef:
Ik denk dat de huidige sport meer om geld gaat dan om het uiteindelijke plezier en schoonheid tussen ruiter en paard en diens samenspel.

Ach hou toch op. Het kost alleen maar geld. Als je op subtopniveau wint dan mag je blij zijn als je je inschrijfgeld er uit hebt. Als je er geen plezier in hebt dan hou je het niet lang vol. En als je elke dag strijd met je paard hebt is er ook niets aan.

nombrado schreef:
Wat je kan doen, is je eigen weg hierin zoeken en volgen, wat er goed voelt voor jou als je met paarden bezig bent.
Iedereen (ook die hier post) heeft zich met deze manier van rijden bezig gehouden, omdat men dacht of instructie kreeg ,dat het zo moest. Er was maar weinig tijd om te luisteren naar de signalen van het paard.

Spreek voor jezelf! Ik heb mijn eigen weg prima gevonden, jij bepaald niet dat ik geen tijd heb om te luisteren naar mijn paard. Mijn paarden staan op een spartaanse stal (weinig ruiterluxe) zodat ze dagelijks in een koppel naar buiten kunnen omdat ik het belangrijk vind dat naast dat ene uurtje per dag dat ik met ze bezig ben, ze ook gelukkig zijn. Ik hoor aan mijn paarden op de manier waarop ze de stap uit stappen hoe ze in hun vel zitten. Als ik half denk dat ze een scheet dwars zit, dan bel ik de wedstrijd af. Zelfs als ik al ingevlochten en ingepakt klaar sta om te vertrekken.

Wat jij doet is ongenuanceerd alle wedstrijdruiters over 1 kam scheren, en dat is wat mij steekt. Wie zegt dat ruiters die niet op wedstrijd gaan het zoveel beter doen. Daarvan zie je er zelden een stuk of wat bij elkaar, inclusief in het oog springende excessen.

murphy102 schreef:
En dan kan Tineke Bartels wel zeggen dat "Zij er trots op is dat haar/hun nieuwe generatie ruiters niet eens meer wéten wat klassiek ís", maar dat zegt dan alles over haar en haar commerciele belangen, want ooit heeft ook zij klassiek gereden.

Ik vraag mij af waar je dat vandaan haalt, want ik heb haar nooit ergens op zo'n uitspraak kunnen betrappen. Juist in tegendeel.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:23

liljebo schreef:
Oorzaken ed.

Wanneer men een kaak kan breken met een stang, dan is het nog makkelijker een neusbeen kapot te krijgen. Bitloos is niet zo zacht als men denkt, het heeft de zelfde werking als een stang sommige bitlose optomingen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:24

Zooist schreef:
Anderzijds zijn er ook zelfbenoemde KR-goeroes die hier een flink slaatje uit slaan.....:n

)

Alleen KR goeroes?
Volgens mij springen de goeroes tegenwoordig als paddestoelen uit de grond
Oorzaak lijkt mij idd onvrede en frustraties van de paardenmensen/mensen met paarden. Mensen die een andere route willen nemen.
Dat die andere routes worden aangeboden is heel erg goed.
Helaas is het inmiddels ontaard tot een overbevolkt wegennet, waarbij bij menig weggetje ieder fundament onderbreek.

De sokken en schoenen vallen mij soms uit bij het zien van filmpjes e.d. van mensen die zich aanbieden als instructeur / coach of hoe het genoemd wordt.

Er zijn een aantal mensen die heel goed zijn in hun vak, ongeacht stroming-soort training. Maar er is verdraaid veel kaf onder het koren, waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:25

Professor schreef:
liljebo schreef:
Oorzaken ed.

Wanneer men een kaak kan breken met een stang, dan is het nog makkelijker een neusbeen kapot te krijgen. Bitloos is niet zo zacht als men denkt, het heeft de zelfde werking als een stang sommige bitlose optomingen.

Dat ligt denk ik aan de bitloze optoming. Zoals je ook een verschillende werking bij de verschillende bitten en neusriemen hebt, zo heb je die ook bij de bitloze optomingen.

Kunt u verwijzen naar een onderzoek die meer info geeft over gebroken neusbeenderen?
Ik heb het wel vaker gehoord, maar nooit iets gevonden van onderzoek in die richting.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:30

liljebo schreef:
Dat ligt denk ik aan de bitloze optoming. Zoals je ook een verschillende werking bij de verschillende bitten en neusriemen hebt, zo heb je die ook bij de bitloze optomingen.

Kunt u verwijzen naar een onderzoek die meer info geeft over gebroken neusbeenderen?
Ik heb het wel vaker gehoord, maar nooit iets gevonden van onderzoek in die richting.

Daarom vroeg ik erna, heb geen onderzoeken gevonden wil dat eens nagaan, het intresseert mij heel erg omdat men altijd maar denkt dat bitloos zo "zacht" is.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:35

Professor schreef:
liljebo schreef:

Daarom vroeg ik erna, heb geen onderzoeken gevonden wil dat eens nagaan, het intresseert mij heel erg omdat men altijd maar denkt dat bitloos zo "zacht" is.

Oh oke, dan zit u met dezelfde vraag als ik.
Dat er groot verschil zit in de inwerking van bv een hackamore t.o.v. een sidepull, lijkt mij voor de hand liggend.
Net zo goed als er een groot verschil is in de inwerking van verschillende bitten.

En dan ga ik bij alles even uit van dezelfde inwerking van de ruiterhand.

Ik zou, net als u, graag meer informatie hierover willen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:37

Professor schreef:
liljebo schreef:

Hier heb ik laatst iets over gelezen, trok mijn aandacht omdat bitloos mijn inziens alles behalve vriendelijk is, TENZIJ de ruiter weet wat hij/zij doet. Ik zal dit wel even opzoeken want het stond in een blad wat vast nog wel in mijn woonkamer ligt.

Veel 'recreatie ruiters' rijden bitloos, maar hebben geen flauw benul van de inwerking op het hoofd van het paard, waardoor er behoorlijk dwangmatig kan worden ingewerkt.

Zelfs de neckrope is niet geheel vrijblijvend, ook al denkt men dat vaak wel...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:45

Suelza schreef:
[
Hier heb ik laatst iets over gelezen, trok mijn aandacht omdat bitloos mijn inziens alles behalve vriendelijk is, TENZIJ de ruiter weet wat hij/zij doet.
...

Geldt dat niet ook voor bitgebruik?

Ik ben zelf niet geneigd om te geloven in de term bit=slecht, geen bit=goed.
Maar ik vind het boeiend om steekhoudende argumenten daarover te lezen. Liever nog onderzoek. Zowel over bit als bitloos.
Dat is voor deze discussie niet van direct belang, maar gezien het onderwerp op onderzoeken kwam, wil ik aangeven dat ik grote interesse heb in resultaten van onderzoeken.
Dus als u dat blad nog vindt... graag.
Mits het wel duidelijk steekhoudend is, zoals ik zei en niet gebaseerd op uitroepen dat men moet weten wat je doet. Dat geldt tenslotte voor ieder aspect in de omgang met/rijden met paarden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:51

Het is van belang ook in de Klassieke Dressuur, men gebruikt nl een Kaptoom, wanneer deze te dun is krijgt men ook zo´n effect op het neusbeen.
Het is gewoon in het belang van het paard, sommige zijn er te onwetend over dat bitloos niet zachter is dan met bit.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:40

liljebo schreef:
Suelza schreef:
Hier heb ik laatst iets over gelezen, trok mijn aandacht omdat bitloos mijn inziens alles behalve vriendelijk is, TENZIJ de ruiter weet wat hij/zij doet.
...

Geldt dat niet ook voor bitgebruik?

Uiteraard, maar daar ging het nu niet over.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:41

Professor schreef:
Het is van belang ook in de Klassieke Dressuur, men gebruikt nl een Kaptoom, wanneer deze te dun is krijgt men ook zo´n effect op het neusbeen.

Of te laag omgehangen, wat momenteel hot item schijnt te zijn als ik diverse foto's op het internet zie verschijnen.