Ik ben de enige die op mijn paard kan rijden...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aight

Re: Ik ben de enige die op mijn paard kan rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:17

ik rijd wel op de manege maar daar staat n haflinger van 4/5 jaar oud en als we gaan springen gaat ie bij mij tot de 80 cm (springt meer vooruit dan omhoog:P) toen ze iemand anders erop zette om te springen(andere les) kwam ie nog niet eens over de 20 cm heen hij begon toen als je m op de hindernis afstuurde achteruit te lopen en zn nek+hoofd vast te zetten(zijn sterk hoor!)
een week later zette ze er n meisje op die altijd op de moeilijke pony's mocht als er bv iemand afviel nou bij haar precies het zelfde verhaal hij wilde niet springen

bij mij(diezelfde week) sprong tot 90 cm hij gaat er recht opaf volle galop en heeft geen enkele keer aanstalten gemaakt op er langs te gaan/te stoppen

Loves_xyoup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:17

Ik ken een pony (stront eigenwijs)
behalve bij 1 iemand

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 01:55

Niemand is de enige, ook al zou je het nog zo graag willen, die als enige op jouw paard kan rijden. Ook je zelf nhiet. Is ook niet te hopen, voor het pard. Dit is in het algemeen gesproken mijn mening, dus niet kwade mensen a.u.b., die denken dat ik het over hen persoonlijk heb, dat is namelijk niet het geval. Ik geloof echter niet in 1 mens 1 paard en daarna nooit meer iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 02:55

Mijn eerste eigen paardje lied zich wel alleen door mij berijden, ik kon rustig iedereen op zijn rug gooien en niemand zou vallen, maar dan was het paardjelief die bepaalde welke figuren en tempo waar gereden werden wat noggal eens voor komische momenten zorgde met o.a. mijn intructrice die na een aantal leuk uitziende kleine voltes en bakje rond na 5 minuten met blaren op haar handen van paardje afstapte omdat ze hem gewoon niet kon besturen, hij deed het allemaal zelf Clown

Momenteel heb ik ook een paardje wat mishandeld is geweest waar enkel ik op kan rijden, ik kan er wel anderen opzetten maar dat gaat gewoon fout. Dan kent ze niks meer, wilt niks leren, vind alles eng en is er niks meer met haar te beginnen.. Met anderen bedoel ik in dit geval de mensen die haar zouden beleren, zeer veel ervaring hebben die maar met mijn paardje konden ze niks beginnen en toen ik er zelf opging was ze de eerste keer bij mij al veel verder als wat hun ooit voor elkaar hadden gekregen dus besloten we haar zo verder te beleren, ik op haar rug met instructies van de beleerder.

Dus tja, wat is rijden?
Als je een beetje goede zit hebt moet het paard heel wat doen om je er vanaf te krijgen maar als je kan blijven zitten op een paard wil dat nog niet zeggen dat je er ook mee kan rijden.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 03:01

ik weet van mijn buddy (die er niet meer is ) dat die in princiepe door iedereen gereden kan worden, maar als dr iemand op ging zitten met een air van : jij bent een karreknol en lopen zal je, vertikte hij het. ging ie vrolijk een beetje met zn hoofd slaan en spaanse pas doen. was altijd wel humoristisch om te zien.

denk dat het meer met eenkennigheid heeft te maken , of met de manier waarop een ruiter rijd , als een paard anders gewend is dan zal dat meer daarmee te maken hebben dan dat ze iemand niet mogen ofzo.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 00:21

Met het latste ben ik het wel eens: er is namelijk ook nog zoiets als: een gewenningsperiode. Als iemand (zoals mijn Z2 instructeur) op mijn simpele Tinker x Fries van 4 jaar gaat zitten, en die (het paard) gat gelijk onvoorstelbaar moeilijk doen, wat hij bij mee nooit deed doet of heft gedaan, en waarschijnlijk ook niet zal doen), is dat nog geen brevet van onvermogen voor die bewuste ruiter! Hoe vaak kopen mensen niet een paard, en dan hebben ze er ik weet niet wat voor moeilijkheden mee (na de eerste eenn-twee-drie weken), je leest het voortdurend op Bokt toch ook, maar je zet door, je probeert links- en rechtsom wat, en dan begin je mekaar te begrijpen. Zo een eerste keer "een vreemde" er op zegt volgens mij echt helemaal niets. Alles is wennen, zeker voor een paard (een privepaard kan dan hebben: hee wat is dit, en een manegepaard, dat bijv, geleased is of zoiets: hee, dit is een andere routine, of juist weer van: ik had net een 'eigen" mens, waarmee ik eindelijk wist waar ik aan toe was, en nu WEER een vreemde, nee dank je). Een privepaard kan daar denk ik nog wel wat lastiger over doen. Het is natuurlijk niet zo dat elk paard maar door iedereen te rijden is, helemaal niet, mar in principe is het ook niet zo, dat paarden over het algemeen maar door 1 iemand te rijden zouden zijn. In de tijd, dat parden nog als rij-vervoer-trek en lastdieren in zwang waren, zou dat ook niet erg handig geweest zijn. Dan waren er wel een hele hoop geslacht. Meestal willen paarden gewoon meewerken. Let op" ik heb het natuurlijk niet over getraumatiseerde paarden of ponies hier, dat is weer een apart verhaal.
Maar volgens mij is ieder normaal, gezond pard ook door een normale gezonde ander ruiter te rijden. De "eerste keer er op" van die ander zegt natuurlijk niet veel....