[AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KDS

Re: [AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:33

Ik vind het idee achter AdB basis gezien heel goed, natuurlijk meot je je paard rechtrichten voor je uberhaupt kan oprichten. Volgens het idee van voorwaarts neerwaarts opwaarts. Alleen vind ik zijn methode ook vaak neit de vriendelijkste of logischte, heb er nu meerdere lessen in gehad/gezien van verschillende instructeurs en loop tegen bepaalde dingen op, maar nu ik de theorie heb ben ik bezig te proberen mijn eigen weg te vinden erbinnen.

Vooral zelf toegeven dat je inderdaad schuin zit, en dat je paard daar schuin door is geworden. je eigen scheefheid herkennen en daaraan werken (buiten het rijden om ook) en met je paard aan jullie scheefheid.
Denk dat er voor mij ook te weinig werd gefocust op scheefheid van de ruiter. Een paard liep bij de ene ruiter rechtsgebogen, bij de ander al veel minder.

Combinatie scheefheid paard en scheefheid ruiter.

Tender_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:06

Ik ben het ook eens met KDS.
Mijn eerste instructeur was puur AdB en soms hadk daar ook mijn twijfels bij. Hij heeft me bv. niet kunnen helpen om mijn eigen scheefheid op te lossen..
Nu ik een instructeur heb gevonden die AdB met haar eigen visie zowat combineert gaat het veel beter en ik vertrouw haar dan ook blindelings.

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:57

WowAmigo schreef:
@W_W: ja uiteraard is 1 clinic veel te weinig om een totaalbeeld te krijgen en de basis ís ook het belangrijkste. En ik ben zéker van mening dat daar doorgaans veel te weinig aandacht aan besteed wordt.

Maar mijn laatste instructrice was geen AdB instructrice en begon toch steeds met dezelfde basis. Dus wat dat betreft is het geen aparte stroming ofzo, goede instructie begint ook bji de basis, niks nieuws onder de zon natuurlijk. Ze had alleen andere methoden om hetzelfde resultaat te bereiken.

Ik denk ook wel dat je met AdB het Z kunt bereiken, maar ik kan me niet goed voorstellen hoe het vervolg op die specifieke AdB basis (want dat verschilt dan weer wel, de manier van hulpen geven) nou heel anders is dan bij de "moderne" dressuur.

Neem aan dat je in het Z niet meer met je handen een meter breed aan het zigzaggen bent (alhoewel dat in het Z2 wel weer gevraagd wordt ;-))

Tuurlijk ben je in het Z niet met je handen een meter breed aan het zigzaggen. Bij de basis moet je groot durven sturen en groot durven draaien en van gewicht veranderen, uit eindelijk wanneer je paard begrijpt wat je bedoeld en recht aan het worden is zal je steeds minder groot hoeven sturen om het voor elkaar te krijgen. Mijn instructrice heeft bij haar eigen paarden veel minder het grote sturen nodig dan wanneer ze op Naomi reed.

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:58

pol schreef:
Wie wil en kan vertellen welke hulpen je geeft bij oefeningen waar lengtebuiging wordt gevraagd, schouderbinnenwaarts en renvers, travers etc Op de de Bodt manier!! en aub verklap iets meer dan alleen gewichthulpen...

Ik heb al eerder gezegd dat ik hier niks vanaf weet omdat ik nog maar net begonnen ben, misschien kun je eens op mijn onderschrift klikken en mireille mailen. Ik weet zeker dat ze je vragen graag zal beantwoorden!

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:01

Naomi_Star schreef:
WowAmigo schreef:
@W_W: ja uiteraard is 1 clinic veel te weinig om een totaalbeeld te krijgen en de basis ís ook het belangrijkste. En ik ben zéker van mening dat daar doorgaans veel te weinig aandacht aan besteed wordt.

Maar mijn laatste instructrice was geen AdB instructrice en begon toch steeds met dezelfde basis. Dus wat dat betreft is het geen aparte stroming ofzo, goede instructie begint ook bji de basis, niks nieuws onder de zon natuurlijk. Ze had alleen andere methoden om hetzelfde resultaat te bereiken.

Ik denk ook wel dat je met AdB het Z kunt bereiken, maar ik kan me niet goed voorstellen hoe het vervolg op die specifieke AdB basis (want dat verschilt dan weer wel, de manier van hulpen geven) nou heel anders is dan bij de "moderne" dressuur.

Neem aan dat je in het Z niet meer met je handen een meter breed aan het zigzaggen bent (alhoewel dat in het Z2 wel weer gevraagd wordt ;-))

Tuurlijk ben je in het Z niet met je handen een meter breed aan het zigzaggen. Bij de basis moet je groot durven sturen en groot durven draaien en van gewicht veranderen, uit eindelijk wanneer je paard begrijpt wat je bedoeld en recht aan het worden is zal je steeds minder groot hoeven sturen om het voor elkaar te krijgen. Mijn instructrice heeft bij haar eigen paarden veel minder het grote sturen nodig dan wanneer ze op Naomi reed.

Ik wil eigenlijk alleen even hierop zeggen dat ook een scheef paard soms met kleine bewegingen te sturen is, de vraag is dan hoe ze der bocht maakt. Soms zijn paarden zeer gevoelig voor de hulpen maar gaan ze scheef de sturing in; de grote bewegingen kunnen zeker helpen, mijn enige punt is alleen dat het niet altijd nodig is (dit vooral omdat het iets is waar ik heel erg tegen aanliep bij mijn instructrices...).

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:11

Daar heb je ook helemaal gelijk in, mijn instructrice gebruikt het ook niet altijd. Maar bij die van mij was het wel hard nodig omdat ze zo scheef en zo vast zat dat het anders niet ging. Maar ik begrijp inderdaad wat je bedoeld

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:34

Ik kom ook even dit AdB topic binnenvallen. De basis is gelijk voor alle paarden. Elk paard heeft in meer of mindere mate een natuurlijke scheefheid maar helaas wordt dit veelal niet (h)erkend door ruiter/instructeur. In ieder geval heeft tot een jaar geleden mij nog nooit iemand simpel kunnen uitleggen hoe je dit kunt zien, voelen en oplossen. Maar ik ervaar ook dat een scheef paard de ruiter scheef kan laten zitten, waardoor problemen verergeren als dit niet correct wordt opgelost. De methode AdB is niet nieuw of zweverig maar maakt bewust waar het probleem veelal zit en hoe je de basis (door rechtrichten ontstaat ontspanning-aanleuning-verzameling) kunt aanpakken.

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:43

CarovdG: Ik las in het topic van Cinnepin dat je ook weleens bij Mireille lest, wie weet komen we elkaar dan nog wel eens tegen!

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:46

Volgens mij heb ik je al ontmoet aan je profielfoto's te zien!

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:02

Inderdaad, Naomi_Star, we hebben elkaar denk ik een paar keer gezien bij Mireille, je was er toch ook op 30 december tijdens de lesdag van AdB? Trouwens fijn dat Naomi weer lekker thuis staat, zag het op de website van Mireille!

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 23:02

CarovdG schreef:
Inderdaad, Naomi_Star, we hebben elkaar denk ik een paar keer gezien bij Mireille, je was er toch ook op 30 december tijdens de lesdag van AdB? Trouwens fijn dat Naomi weer lekker thuis staat, zag het op de website van Mireille!

Ja ik was er inderdaad ook 30 december! Tis super fijn om naomi weer thuis te hebben, scheelt zoveel tijd!

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 23:39

Heb je Naomi alweer in de trailer gehad? Ik heb zelf ook veel problemen gehad in het verleden met trailerladen, maar na een trailerlaad-methode te hebben geleerd, kan ik mijn paard (en inmiddels ook vele andere)overal en altijd alleen laden. Wanneer ga je weer lessen bij Mireille?

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 09:57

Ze heeft nog niet in de trailer gestaan, het trailer probleem is ook over, tis nu de stang achter haar kont wat gewoon echt niet lukt. Daarom ben ik nu veel aan het oefenen zodat ze went dat er iets achter haar kont komt wanneer ze in de trailer staat. Ik ga weer lessen bij Mireille als naomi het accepteerd om iets achter haar kont te hebben, gelukkig komt petra vlasblom me nog een keer helpen dus dat is wel fijn!
Jij lest meestal op zaterdag toch?

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:59

Inderdaad ben ik aangewezen op de weekenden, wil snel weer gaan maar moet toch best een eindje rijden en met slecht weer, vind ik dat niet prettig. Valt me trouwens op hoeveel discussies over voor en tegenstanders van de AdB er op Bokt zijn! Wij weten in ieder geval dat het werkt en eindelijk mensen hebben leren kennen die ook kunnen uitleggen! Na een les kan ik ook echt 2-4 weken vooruit. Zeker mijn stalgenoten kennen mijn paard niet terug!

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:09

Er zijn inderdaad genoeg tegenstander van AdB, maar zoals jezelf al zegt wij weten dat het werkt. Ik ben blij dat ik deze methode tegen ben gekomen anders had ik denk ik nooit meer op Naomi kunnen rijden. Het duurt misschien wel wat langer om op deze manier ergens te komen, waar volgens mij veel mensen tegen aan gelopen zijn maar ik vind dat je dat over moet hebben voor je paard. Ik ben al lang blij dat naomi weer zuiver loopt en dat ik er weer op kan rijden! En hoe lang het duurt voordat ze helemaal recht is en ik misschien een wedstrijd kan starten kan me ook niks schelen.

sarona25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:19

Heb een les gehad en moet zeggen ben er helemaal weg van en probeer dit te mengen met mijn eigen ding en het gaat super gister ging ze zelfs met haar achter hand ( wat nieuw is want het gebruik van de achter hand kende ze eigelijk niet want daar wordt je moe van ) wijken nou ik was zo trots ze is veel losser vindt het jammer dat er alleen weinig uitleg op internet staat wat je verder kan doen rij haar ook zo veel mogelijk op de zit en niet op mijn been hulp maar ja een haf die doet er af en toe wat langer over om te reageren en dan even een tikje met de zweep

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:14

Het belangrijkste is dat je vooral veel moet AFleren. Veel mensen die in contact komen met het rijden volgens de AdB methode, hebben extreme problemen. Dit had ik niet. Ja, ik deed veel fout (maar wat?), mijn paard was flegmatiek en scheef. Buiten altijd lekker voorwaarts, echter in de bak geloofde ze het allemaal wel. Dus spoortje en zweep erbij en ook al waren de punten op de wedstrijden altijd meer dan goed, maar met de M in zicht kom je jezelf dan enorm tegen en besef je eindelijk dat iets helemaal fout gaat! Nu rijd ik wel met zweepje maar al ruim een jaar zonder spoortje en reageert ze steeds beter op de kleinste hulp. Ik rij al bijna 1,5 geen wedstrijden, maar so what? Wedstrijden is voor mij geen doel op zich maar puur voor de lol. Ik heb mijn paard voor het leven en ze moet nog 8 jaar worden. Maar het allerbelangrijkste, we hebben samen weer plezier!

Tender_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:33

CarovdG schreef:
Het belangrijkste is dat je vooral veel moet AFleren. Veel mensen die in contact komen met het rijden volgens de AdB methode, hebben extreme problemen. Dit had ik niet. Ja, ik deed veel fout (maar wat?), mijn paard was flegmatiek en scheef. Buiten altijd lekker voorwaarts, echter in de bak geloofde ze het allemaal wel. Dus spoortje en zweep erbij en ook al waren de punten op de wedstrijden altijd meer dan goed, maar met de M in zicht kom je jezelf dan enorm tegen en besef je eindelijk dat iets helemaal fout gaat! Nu rijd ik wel met zweepje maar al ruim een jaar zonder spoortje en reageert ze steeds beter op de kleinste hulp. Ik rij al bijna 1,5 geen wedstrijden, maar so what? Wedstrijden is voor mij geen doel op zich maar puur voor de lol. Ik heb mijn paard voor het leven en ze moet nog 8 jaar worden. Maar het allerbelangrijkste, we hebben samen weer plezier!

Ik vind het geweldig om te horen(lezen?) dat jullie weer plezier hebben!
Want daar gaat paardrijden uiteindelijk toch om? Veel mensen vergeten dat wel eens..

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:00

Ik ging en ga elke dag met plezier naar stal. Helaas heb ik ook een tijd gehad dat lekker tutten en wat buiten rijden alles was. Ik ben ervan overtuigd dat een paard nooit met opzet niet wil luisteren, het probleem met rijden lag echt aan mij. De band met mijn paard is echt optimaal, alleen wist ik tot een jaar geleden echt niet hoe het rij-probleem dit op te lossen. Nu gaat het zo goed, dat ik zelfs weer denk aan een wedstrijdje rijden. En dat is toch echt te danken aan mijn nieuwe manier van rijden!
Als ik nu wel eens kijk bij wedstrijden schieten de tranen mij weleens in de ogen: hoeveel ruiters (uit machteloosheid?) hun dier behandelen, schandalig!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:22

Maar dat heeft niet zozeer iets te maken met de stijl van AdB volgens mij, als het goed is kan een goede instructeur je gewoon de basis bijbrengen, op welke manier dan ook. Er zijn alleen een hoop instructeurs die te weinig aandacht aan de basis besteden. Maar het moet gewoon aansluiten bij jezelf en als je je helemaal kunt vinden in deze manier dan is dat toch prima?

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:27

WowAmigo schreef:
Maar dat heeft niet zozeer iets te maken met de stijl van AdB volgens mij, als het goed is kan een goede instructeur je gewoon de basis bijbrengen, op welke manier dan ook. Er zijn alleen een hoop instructeurs die te weinig aandacht aan de basis besteden. Maar het moet gewoon aansluiten bij jezelf en als je je helemaal kunt vinden in deze manier dan is dat toch prima?

Bij mij heeft het alles te maken met de AdB methode. Zonder het opgeven en meerijden met de clinic bij één van zijn mensen die hij heeft opgeleid, was ik absoluut niet geweest waar ik nu ben. Ik heb, door ao verhuizingen, van minimaal 10 verschillende instructeurs les gehad de afgelopen ruim 25 jaar en nooit heeft iemand mij duidelijk kunnen maken hoe simpel rijden eigenlijk kan zijn.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:13

CarovdG schreef:
Inderdaad ben ik aangewezen op de weekenden, wil snel weer gaan maar moet toch best een eindje rijden en met slecht weer, vind ik dat niet prettig. Valt me trouwens op hoeveel discussies over voor en tegenstanders van de AdB er op Bokt zijn! Wij weten in ieder geval dat het werkt en eindelijk mensen hebben leren kennen die ook kunnen uitleggen! Na een les kan ik ook echt 2-4 weken vooruit. Zeker mijn stalgenoten kennen mijn paard niet terug!

2 - 4 weken vooruit, bij mijn vorige stal was dat absoluut niet zo.. kind kon er niks meer mee naar een paar dagen, vond k best sneu om te zien

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 00:00

Dat is inderdaad sneu om te zien, maar ik vraag me dan meteen af of dat ze wel van een officiele instructeur van de AdB methodes les heeft gehad want dit komt mij totaal niet bekend voor. En misschien deed het meiske het niet zoals het hoort..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 01:17

ik kan na de les van antoine ook wel ff vooruit met trainen!
Wat ik al wel bereikt heb is dat mijn pony haar hals vanuit stilstand naar links enr echts kan buigen zonder dat ze zichzelf moet corigeren met de achterhand! Dus heb zeker al wat bereikt met het losmaken van haar rug!

Verder les ik bij mn instructrise die zijn oleiding succes vol heeft afgerond en ben ik zoveel mogelijk ook als Antoine er ook is ( elke 3 weken ) als ik niet hoef te werken

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:51

CarovdG schreef:
WowAmigo schreef:

Bij mij heeft het alles te maken met de AdB methode. Zonder het opgeven en meerijden met de clinic bij één van zijn mensen die hij heeft opgeleid, was ik absoluut niet geweest waar ik nu ben. Ik heb, door ao verhuizingen, van minimaal 10 verschillende instructeurs les gehad de afgelopen ruim 25 jaar en nooit heeft iemand mij duidelijk kunnen maken hoe simpel rijden eigenlijk kan zijn.

Ben dan eigenlijk wel benieuwd wat voor type instructeurs je hebt gehad? Mijn ervaring is dat juist de "basis"instructeurs (bij verenigingen etc) bij mij in de buurt juist niet zo sterk zijn in het overbrengen van de basis zogezegd. Maar ik heb in het verleden ook wel eens mensen geholpen met rijden en heb gemerkt dat mensen heel snel geneigd zijn naar het plaatje te rijden en dat alles wat echt komt kijken bij de basisafrichting gewoon niet begrepen wordt. Er is bij de meeste mensen zó ingestampt dat een paard aan de teugel moet dat de rest gewoon niet aanslaat als het ware. Gewoon simpel voorwaarts neerwaarts is voor een heleboel mensen al compleet nieuw.