Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Zsazsa_

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:31

En waarom zou ik mezelf erin verdiepen.. De ts wil weten waarom wij vinden dat bitloos wel- niet gestart mag worden. Nou ten eerste omdat wij vinden dat het gevaarlijk is op vreemd terrein en groot terrein. Omdat het tegendeel daarvan ook niet bewezen is.

Wij nooit fotos filpmjes of ander materiaal te zien krijgen. Eerst wil ik zien wat bitloos kan doen wat zoveel beter is dan een bit of beter is voor een paard voordat ik mezelf erin verdiep. Want zoals ik nu denk, denk ik dat het pure tijdverspilling is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:41

kattie schreef:
En waarom zou ik mezelf erin verdiepen.. De ts wil weten waarom wij vinden dat bitloos wel- niet gestart mag worden. Nou ten eerste omdat wij vinden dat het gevaarlijk is op vreemd terrein en groot terrein. Omdat het tegendeel daarvan ook niet bewezen is.

Wij nooit fotos filpmjes of ander materiaal te zien krijgen. Eerst wil ik zien wat bitloos kan doen wat zoveel beter is dan een bit of beter is voor een paard voordat ik mezelf erin verdiep. Want zoals ik nu denk, denk ik dat het pure tijdverspilling is.

Ik denk dat je je er wel eerst in moet gaan verdiepen, dat je dan pas kunt zien wat er is op dat gebied, wat het precies is, hoe het gaat met deze combinaties, de filmpjes en foto's vindt je dan vanzelf wel, noem maar op....... Andersom lijkt mij wat lastig. Haha!
Zeker aangezien bitloos rijden op dressuurwedstrijden niet mag, hoe kun je het dan zien? Ik vind het een beetje de omgekeerde wereld zoals jij stelt.

Als ik me iets afvraag en er niets over weet, maar wel graag eens wil weten, ga ik informatie opzoeken, met ervaren mensen praten, boeken lezen, eventueel een workshop doen, noem maar op. Daarna kan ik denken 'leuk, ik ga dat ook eens doen' of 'nou, was interesssant, maar niet mijn ding'. Dat kan, dat mag, prima. Vind ik een andere insteek dan iets meteen maar afbranden als 'gevaarlijk' of wat dan ook. Dat vind ik nou erg kortzichtig overkomen.

Overigens zie ik hier in het dorp, op de hei en in het bos ook steeds meer bitloze ruiters. Gaat prima, hoor. Ik zie niets gevaarlijks. Knipoog En hier op bokt zijn ze er ook en ook mensen die beiden afwisselen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:47

ja en ik zie ze hier nooit op een paar na die levensgevaarlijk bezig zijn.
Maar qua rijden op niveau zie je ze nooit, maar ze willen wel starten...
maar durven weer geen fotos te plaatsen. Ja kom op gewoon lekker laten zien. Ik lach ze heus niet uit. Het lijkt me eerder heel interessant.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:50

ik rij dan sinds heel kort met bitloos en er is niks gevaarlijks aan Knipoog
wat is er dan gevaarlijker dan met bit rijden? dat wil ik dan wel weten Ja

ik had eerder een probleem met de neusriem,omdat de mijne dat niet gewend is.

en in de westernsport word al veel langer bitloos gereden,lijkt me niet dat ze dat doen als dat zo gevaarlijk zou zijn. Clown

ursulaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:54

Ik denk niet dat het egoïstisch is dat wanneer je niet bitloos rijd omdat je wedstrijden wilt gaan rijden.
Oke, het is bewezen dat bitloos rijden beter is voor de paardenmond. Ik ben hier ook van mening dat je met bit veel kan aanrichten, maar dat wil niet zeggen dat ik vind dat iedereen maar bitloos moet gaan rijden!
Bij mij is bitloos beter voor mijn verzorgpaard, loopt lekker ontspannen enz.
Maar dan ga ik niet iedereen de les lezen dat ze allemaal maar bitloos moeten gaan rijden.. Moeten ze zelf maar weten wat ze doen, want hierdoor krijg je dit soort topics.. en dat vind ik erg jammer

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:57

mirgino schreef:
ik rij dan sinds heel kort met bitloos en er is niks gevaarlijks aan Knipoog
wat is er dan gevaarlijker dan met bit rijden? dat wil ik dan wel weten Ja

ik had eerder een probleem met de neusriem,omdat de mijne dat niet gewend is.

en in de westernsport word al veel langer bitloos gereden,lijkt me niet dat ze dat doen als dat zo gevaarlijk zou zijn. Clown

Zet alle hete bloederige paarden denk aan kwpn-nrps maar samen op een gigantisch losrijterrein.
allemaal bitloos, met halsring of bitlooshoofdstel..
Nou sorry maar dan ben ik niet meer tevinden op dat terrein hoor, dan kun je rennen voor je leven!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:02

Ik vind een bit dus geen rem. Dus het gevaarlijk zijn op onbekend terrein vind ik geen argument. Ik rijd dan wel eens waar met bit, maar kom er nauwelijks aan. Laat altijd de voordeur open. Als hij er tussen uit wil naaien dan kan hij dat doen en heeft hij alle ruimte.

Dat je geen controle hebt over een paard heeft niks met optoming te maken, maar met de kunnen van de ruiter. Sporen en zweep zijn geen gaspedalen en het bit is geen rem. Als dat eens ingezien wordt.....

ursulaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:03

Het gaat natuurlijk ook om de band die hebt met je paard.
Iedereen heeft het maar over rijden, als dat maar goed gaat.
Maar als je op de grond al geen goede leider bent voor je paard, ben je dat al helemaal niet op het zadel... dus waar hebben we het nou over..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:05

Haha! met halsring zou ik zelf nooit doen

maar met een bitloos heb ik hetzelfde gevoel als met bit,ik hoef nooit in de mond te hangen om haar in bedwang te houden.
daarom zal bitloos niet voor iedereen weg gelegt zijn, maar in mijn ogen is er niets gevaarlijks aan rijden met druk op de neus
ik had een draver die steeds harder ging rennen als ik aan de teugels trok Clown maar deze pony is gewoon makkelijk denk ik.

maar ik ben geen tegenstander van een bit hoor Haha! mijn mylers hangen nog gewoon in de kast.
maar voorlopig geniet ik van bitloos Knipoog

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:07

WinBinChes schreef:
Ik vind een bit dus geen rem. Dus het gevaarlijk zijn op onbekend terrein vind ik geen argument. Ik rijd dan wel eens waar met bit, maar kom er nauwelijks aan. Laat altijd de voordeur open. Als hij er tussen uit wil naaien dan kan hij dat doen en heeft hij alle ruimte.

Dat je geen controle hebt over een paard heeft niks met optoming te maken, maar met de kunnen van de ruiter. Sporen en zweep zijn geen gaspedalen en het bit is geen rem. Als dat eens ingezien wordt.....

sorry maar jij kan mij niet wijs maken dat als jij paard over de weg stormt in volle galop, dat jij dan van voor af blijft? En ik heb indd over rijden. Ik mag hopen dat de meeste op de grond zowiezo het respect en leiderschap over hun paard hebben.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:09

voor degenen die filmpjes zoeken van bitloos rijden op nivo:
http://www.youtube.com/watch?v=ImzUgnhV-EU
(het is dan wel geen hoge dressuur, maar vind het toch al niet mis! luister vooral door tot op het hele einde, daar zegt hij een héél belangerijk zinnetje)

het klopt inderdaad dat als je nu de huidige wedstrijden met de huidige combinaties plots op een groot terrein zou samensmijten dat het levensgevaarlijk zou worden, maar dat ligt dan weer aan de mens zelf, die snél resultaat wilt, er zijn maar weinig ruiters die al veel te vroeg op het losrijterrein staan om hun paarden los te werken ook op psychologisch vlak... zou iedereen dat doen zou het al pakken beter gaan, maar dit is natuurlijk wel een beetje een zweverige gedachte want daar zijn we nog héééél ver van!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:13

kattie schreef:
WinBinChes schreef:

sorry maar jij kan mij niet wijs maken dat als jij paard over de weg stormt in volle galop, dat jij dan van voor af blijft? En ik heb indd over rijden. Ik mag hopen dat de meeste op de grond zowiezo het respect en leiderschap over hun paard hebben.

Dat staat er niet, lezen is blijkbaar een vak, maar om antwoord te geven. Ja ik blijf ervan af. Meestal komen ze vanzelf wel terug. Mocht hij echt op hol zijn dan zal ik wel aan het bit komen, maar er niet aan hangen. Dan zal ik ''pompend'' remmen. Dus vast en weer los. Maar dat zal een bitloos ruiter hopelijk net zo doen.

Maar juist omdat ik de voordeur op een kier laat en hem de mogelijkheid geef om te rennen, zal hij het niet doen.

Verder zal ik er niet op ingaan.

ursulaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:16

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:17

sorry maar jij kan mij niet wijs maken dat als jij paard over de weg stormt in volle galop, dat jij dan van voor af blijft? En ik heb indd over rijden. Ik mag hopen dat de meeste op de grond zowiezo het respect en leiderschap over hun paard hebben.[/quote]

Dat staat er niet, lezen is blijkbaar een vak, maar om antwoord te geven. Ja ik blijf ervan af. Meestal komen ze vanzelf wel terug. Mocht hij echt op hol zijn dan zal ik wel aan het bit komen, maar er niet aan hangen. Dan zal ik ''pompend'' remmen. Dus vast en weer los. Maar dat zal een bitloos ruiter hopelijk net zo doen.

Maar juist omdat ik de voordeur op een kier laat en hem de mogelijkheid geef om te rennen, zal hij het niet doen.

Verder zal ik er niet op ingaan.[/quote]

Nou dan snap ik je verhaal gewoon niet, dat kan ook. En of je nou pompend remt of trekt. je zit hem wel in zijn mond. en met dat pompend remmen, als mijn paard er vol gas uit naait. weet ik niet of ik nog wel heel helder nadenk wat het vriendelijkst voor hem is. Eerder wat het vriendelijkst voor mij is.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:19

ursulaatje schreef:
barebackpad reining:

http://www.youtube.com/watch?v=XxUGEN9kS9o

dit is stacy westfall

Die mevrouw heeft ookeen paar flinke sporen om, en ik denk niet dat de jury dit wil zien op concour.
Ze kan 3 kwart van de oefeningen niet eens doen. Dit is reining geen dressuur.

ursulaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:22

kattie schreef:
ursulaatje schreef:
barebackpad reining:

http://www.youtube.com/watch?v=XxUGEN9kS9o

dit is stacy westfall

Die mevrouw heeft ookeen paar flinke sporen om, en ik denk niet dat de jury dit wil zien op concour.
Ze kan 3 kwart van de oefeningen niet eens doen. Dit is reining geen dressuur.

whaha, sorry hoor maar ik zie tenminste niet dat ze de sporen gebruikt...
je hebt het filmpje nog niet eens gezien, anders reageer je niet zo..
en dat dit geen dressuur is, maakt niet uit. Ze laat gewoon zien dat je eigenlijk geen harnachement nodig bent, om mooie goede oefeningen te kunnen doen..

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:23

Ja klopt, dan zit je hem ook in zijn mond, maar je geeft wel weer de ruimte, als je een bitloos optoming hebt zit je op zijn neusbeen en achter de oren. Hoe dan ook. Hard gaan hangen en hard trekken heeft gewoon geen zin als je paard op hol is. Proberen je paard weer te laten denken wel. Dus op de volte zetten in de bosjes sturen en als er verder niks is los/vast los/vast.

Maar daar hadden we het niet over. We hadden het over wedstrijdterreinen en bitloos en geen controle. En dat is gewoon geen argument. Bit is nu eenmaal geen rem. Of laat ik het anders zeggen. Je teugels zijn geen rem. Die hangen ook aan een bitloos hoofdstel.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:27

Dan moeten die mensen met een heel goede proef na de knhs gaan. en zeggen kijk zo kan het ook.
Het knhs krijgt wel aan vragen, maar ze krijgen niks te zien...

En ursulaatje, ik heb het filpmje al 3x gezien. Kijk is als ze binnenkomt naar het wijken? dat gaat met de spoortjes, de spin gaat met de spoortjes, het gas bij geven voor de spin gaat met de sporen.

We hebben het hier over DRESUUR, niet over reiningfilmpjes en een mevr die een paar oefeningen zonder harnachement kan.. Die mevr haalt geen 180 punten in de B. Dus lichtelijk irrelevant hier..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:28

@kattie:
Als jij zo bang bent dat je paard er op het wedstrijdterrein of tijdens een buitenrit als een dolle stier vandoor gaat, en denkt hem met een bit te kunnen kalmeren en stoppen, dan hoor je sowieso niet op het wedstrijdterrein en in het verkeer thuis, met of zonder bit.

ursulaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:31

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:33

JoviBan schreef:
@kattie:
Als jij zo bang bent dat je paard er op het wedstrijdterrein of tijdens een buitenrit als een dolle stier vandoor gaat, en denkt hem met een bit te kunnen kalmeren en stoppen, dan hoor je sowieso niet op het wedstrijdterrein en in het verkeer thuis, met of zonder bit.

Mensen lezen!! Ik zeg niet dat je met een bit stopt. Maar je hebt wel controle. Ik wil eerst hier een bitloos gereden paard zien, die een M of Z proef loopt. Tot dan stop maar lekker met je reacties.
Zullen we vragen of Anky of Imke een keer salinero en Sunrise bitloos willen starten. Dat zijn toch degene met ultieme controle over hun paard. zowel op de grond als op de rug. Is kijken wat die ervan bakken? En die trekken toch ook niet.. Maar toch een Stang en trens.

Jullie weten toch zelf ook wat er gebeurd als je alle wedstrijdpaarden bij elkaar gooit zonder bit ofniet?? Dus wil dat zeggen dat mensen bit niet kunnen rijden of alleen maar trekken..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:35

Ik vind de twee filmpjes van de springruiter en de westernamazone wel heel erg goed, vind het ook een beetje spijkers op laag water zoeken om dan maar over de sporen te gaan zeuren, want het is gewoon top dat ze dat zo kan laten zien.
Maarrrrrr..... volgens mij zijn beide paarden eerst mét bit afgericht tot op dat niveau en kunnen ze hun oefeningen nu zo goed, dat ze ook zonder bit ze kunnen zonder veel problemen. Dat is altijd mijn probleem met dit soort "voorbeelden", het is een eindresultaat maar de weg ernaartoe is met bit gedaan en dan is het voor mij eerder een bewijs dat een bit niets kapot maakt en je met een bit een paard zo goed kan opleiden dat hij zonder druk (en dus uiteindelijk zonder bit) die oefeningen ook kan. Het spreekt in mijn ogen dus eerder voor een bit dan tegen een bit.....
Ik zit nog altijd te wachten op reacties op mijn schedel van het paard wat dertig jaar met bit in heeft gelopen en waar geen enkele beschadiging op te zien is. Als een bit echt zo schadelijk was dan zou dat toch zeker niet mogelijk zijn?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:35

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:36

horseyfries schreef:
Ik vind de twee filmpjes van de springruiter en de westernamazone wel heel erg goed, vind het ook een beetje spijkers op laag water zoeken om dan maar over de sporen te gaan zeuren, want het is gewoon top dat ze dat zo kan laten zien.
Maarrrrrr..... volgens mij zijn beide paarden eerst mét bit afgericht tot op dat niveau en kunnen ze hun oefeningen nu zo goed, dat ze ook zonder bit ze kunnen zonder veel problemen. Dat is altijd mijn probleem met dit soort "voorbeelden", het is een eindresultaat maar de weg ernaartoe is met bit gedaan en dan is het voor mij eerder een bewijs dat een bit niets kapot maakt en je met een bit een paard zo goed kan opleiden dat hij zonder druk (en dus uiteindelijk zonder bit) die oefeningen ook kan. Het spreekt in mijn ogen dus eerder voor een bit dan tegen een bit.....
Ik zit nog altijd te wachten op reacties op mijn schedel van het paard wat dertig jaar met bit in heeft gelopen en waar geen enkele beschadiging op te zien is. Als een bit echt zo schadelijk was dan zou dat toch zeker niet mogelijk zijn?

Daar heb je helemaal gelijk in wat je nu zegt, Maar volgens dr cook is een bit heeeeeel slecht! Dus daarom doen ze maar net of jou post er niet staat. En die dingen worden indd eerst geleerd met bit.

ursulaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:37