Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
kattie schreef:En waarom zou ik mezelf erin verdiepen.. De ts wil weten waarom wij vinden dat bitloos wel- niet gestart mag worden. Nou ten eerste omdat wij vinden dat het gevaarlijk is op vreemd terrein en groot terrein. Omdat het tegendeel daarvan ook niet bewezen is.
Wij nooit fotos filpmjes of ander materiaal te zien krijgen. Eerst wil ik zien wat bitloos kan doen wat zoveel beter is dan een bit of beter is voor een paard voordat ik mezelf erin verdiep. Want zoals ik nu denk, denk ik dat het pure tijdverspilling is.
mirgino schreef:ik rij dan sinds heel kort met bitloos en er is niks gevaarlijks aan![]()
wat is er dan gevaarlijker dan met bit rijden? dat wil ik dan wel weten![]()
ik had eerder een probleem met de neusriem,omdat de mijne dat niet gewend is.
en in de westernsport word al veel langer bitloos gereden,lijkt me niet dat ze dat doen als dat zo gevaarlijk zou zijn.
WinBinChes schreef:Ik vind een bit dus geen rem. Dus het gevaarlijk zijn op onbekend terrein vind ik geen argument. Ik rijd dan wel eens waar met bit, maar kom er nauwelijks aan. Laat altijd de voordeur open. Als hij er tussen uit wil naaien dan kan hij dat doen en heeft hij alle ruimte.
Dat je geen controle hebt over een paard heeft niks met optoming te maken, maar met de kunnen van de ruiter. Sporen en zweep zijn geen gaspedalen en het bit is geen rem. Als dat eens ingezien wordt.....
kattie schreef:WinBinChes schreef:Ik vind een bit dus geen rem. Dus het gevaarlijk zijn op onbekend terrein vind ik geen argument. Ik rijd dan wel eens waar met bit, maar kom er nauwelijks aan. Laat altijd de voordeur open. Als hij er tussen uit wil naaien dan kan hij dat doen en heeft hij alle ruimte.
Dat je geen controle hebt over een paard heeft niks met optoming te maken, maar met de kunnen van de ruiter. Sporen en zweep zijn geen gaspedalen en het bit is geen rem. Als dat eens ingezien wordt.....
sorry maar jij kan mij niet wijs maken dat als jij paard over de weg stormt in volle galop, dat jij dan van voor af blijft? En ik heb indd over rijden. Ik mag hopen dat de meeste op de grond zowiezo het respect en leiderschap over hun paard hebben.
ursulaatje schreef:
kattie schreef:ursulaatje schreef:
Die mevrouw heeft ookeen paar flinke sporen om, en ik denk niet dat de jury dit wil zien op concour.
Ze kan 3 kwart van de oefeningen niet eens doen. Dit is reining geen dressuur.
JoviBan schreef:@kattie:
Als jij zo bang bent dat je paard er op het wedstrijdterrein of tijdens een buitenrit als een dolle stier vandoor gaat, en denkt hem met een bit te kunnen kalmeren en stoppen, dan hoor je sowieso niet op het wedstrijdterrein en in het verkeer thuis, met of zonder bit.
ursulaatje schreef:
horseyfries schreef:Ik vind de twee filmpjes van de springruiter en de westernamazone wel heel erg goed, vind het ook een beetje spijkers op laag water zoeken om dan maar over de sporen te gaan zeuren, want het is gewoon top dat ze dat zo kan laten zien.
Maarrrrrr..... volgens mij zijn beide paarden eerst mét bit afgericht tot op dat niveau en kunnen ze hun oefeningen nu zo goed, dat ze ook zonder bit ze kunnen zonder veel problemen. Dat is altijd mijn probleem met dit soort "voorbeelden", het is een eindresultaat maar de weg ernaartoe is met bit gedaan en dan is het voor mij eerder een bewijs dat een bit niets kapot maakt en je met een bit een paard zo goed kan opleiden dat hij zonder druk (en dus uiteindelijk zonder bit) die oefeningen ook kan. Het spreekt in mijn ogen dus eerder voor een bit dan tegen een bit.....
Ik zit nog altijd te wachten op reacties op mijn schedel van het paard wat dertig jaar met bit in heeft gelopen en waar geen enkele beschadiging op te zien is. Als een bit echt zo schadelijk was dan zou dat toch zeker niet mogelijk zijn?