Slaan tussen de oren, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Slaan tussen de oren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:44

Da's waar, Kingsley, het ene paard reageert idd anders op een lel dan de ander, en beter meppen tegen de borst dan niet meppen. Zeker als je een kasteel van een dier hebt! Knipoog

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:44

ik vind niet dat je je paard hoort te slaan, een tikje op zijn neus vind ik niet erg, maar slaan nee

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:46

KimENlinda schreef:
ik vind niet dat je je paard hoort te slaan, een tikje op zijn neus vind ik niet erg, maar slaan nee

kan jij bij zijn neus als ie hoog steigert? Nerd

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:48

haha, nee daar heb je gelijk in, maar ik zou mijn pony niet slaan als ie steigert, dan word ze alleen maar gekker Tong uitsteken

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:50

Je kan niet voor een ander beslissen of ze het wel of niet hun paaRD daar kunnen slaan. Maar ik doe het niet. Ik tik mijn paard af en toe iets bij om zijn kont er goed achter+onder te krijgen maar meer niet. verder is mijn paard een beetje bang van de zweep dus ik kan hem niet gaan slaan. (tenminste niet als ik wil blijven leven:P) Ik kon hem zelfs eerst niet longeren met zweep. maar dat moest omdat hij anders een hand niet op wou dus met klein zweepje begonnen. en ik heb hem weleens een flinke tik gegeven als hij voor/boven mij ging steigeren! Na een paar keer nooit meer zo geklierd. en ik longeer gewoon met lange longeerzweep. Ik sla mijn paard overigens nooit bij zijn hoofd in de buurt. als ik al een tikje gefe met mijn hand op zijn schouder of zijn kont.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:51

ik sla niet met een zweep !!

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:52

Ik vind het kunnen. Een 'tikje' vind ik pas nutteloos, het paard reageerd niet op bijv. het been dus krijgt een tikje terwijl je dát wel op zou kunnen lossen zonder zweep. Als je met een zweep rijd, gebruik hem dan goed dus geen 100 tikjes maar 1 flinke mep. Slaan tussen de oren vind ik niet erg, als bij mij een paard steigerd/bokt of gevaarlijk doet is het toch echt slaan waar ik hem raken kan. Hij doet tenslotte iets wat écht niet kan en dat mag dan ook wel even goed duidelijk worden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:53

Mijn Sam steigerde ook als 2-jarige. Ik heb er voor gekozen om te kijken naar de oorzaak en dat was gewoon pure angst. Heb nooit 1 tik uitgedeeld, maar ben juist keihard aan het werk gegaan om hem zelfvertrouwen te geven. Hij steigerde binnen enkele weken helemaal niet meer. Als ik nog denk aan al die bemoeials bij mij op stal die vonden dat ik hem moest straffen. Rolleyes
Net als een aantal bokkers destijds trouwens....... Doei!
Nou, daar luister ik dus niet naar. Haha!

De oorzaak achterhalen is veel belangrijker. Dan kun je daar gericht mee aan de slag.
(En ik heb ook geen zweep. Niet eentje Tong uitsteken )

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:53

KimENlinda schreef:
ik sla niet met een zweep !!

Maar alleen met de hand dan? Je komt zulke bijzondere voorwerpen tegen op dit topic.. Scheve mond

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 17:00

Maar als je niks doet dan heb je kans dat hij de volgende keer weer steigerd. Wat doe je dan als je het toelaat en niks doet dan kunnen er grote ongelukken gebeuren.
En je kent zelf je paard het beste dus je weet zelf waar jej,je paard wel of niet mee kan straffen.
Hoe heb je het dan opgelost, en hoe los je het bij andere paarden op KimENlinda. Pling

Ik zou weer een paard niet op zijn neus slaan want dat is net als tussen zijn oren een gevoelig plek.

Ik zou dan net als ik en datour zeggen, onder zijn buik ,een klap met je hand bij zijn hoofd of tegen de hals. Met platte hand of vuist. en dan ook alleen maar al het echt nodig is.
Laatst bijgewerkt door Kingsley2 op 05-04-08 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 17:04

met vuist heb ik bij veel gevaar ook geen moeite. maar vlakke hand is voor mezelf minder pijnlijk. Bloos

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 17:05

Mijn haflinger (toen hengst) heeft wel degelijk een keer een tik gehad.
Om hem te corrigeren!
Paarden in de natuur lellen elkaar ook als ze elkaar corrigeren, dus jij als leider ook...
MAAR dan moet het natuurlijk wel terecht zijn!
En wat voor de 1 slaan is, is voor de ander een mep Knipoog
Nu is het wel zo, dat ik hem niet op zijn hoofd tik, maar tussen de oren als hij steigert, daar zie ik het probleem niet van.. (als het niet medisch is o.i.d.)

En net zoals meerderen hier gezegd hebben, liever 1x goed dan 10x half...
Ze leren het dan snel genoeg af..
Maar als 600 kilo lomp vlees mij de (bijv.) stal uit schopt, kan die toch echt wat terug verwachten!

Ik respecteer ieders mening van opvoeden, of wel of niet slaan.
Maar laat ieder ander dan ook in z'n waarde Vork

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 17:08

Kingsley2 schreef:
Maar als je niks doet dan heb je kans dat hij de volgende keer weer steigerd. Wat doe je dan als je het toelaat en niks doet dan kunnen er grote ongelukken gebeuren.
En je kent zelf je paard het beste dus je weet zlef waar jej,je paard wel of niet mee kan straffen.

Ik zou weer een paard niet op zijn neus slaan want dat is net als tussen zijn oren een gevoelig plek.

Ik zou dan net als ik en datour zeggen, onder zijn buik ,een klap met je hand bij zijn hoofd of tegen de hals. Met platte hand of vuist. en dan ook alleen maar al het echt nodig is.

Hoezo niks doen met kans dat het weer gebeurt? Ik heb toch iets aan de oorzaak gedaan? Het oplossen van zijn angsten..... Lijkt me beter dan er maar wat op los te meppen. Dan had ik zo'n onderdanig afgestompt paard gekregen, die niet steigert omdat hij bang voor me is in plaats van een paard wat niet meer steigert, omdat hij geleerd heeft zijn angsten te overwinnen. Lijkt mij wel duidelijk wat beter is. Knipoog

(En hij is nu 2 jaar ouder dan destijds en heeft bij mijn nooit meer gesteigerd, hoor)

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 17:21

Sorry was niet voor jouw maar een vraag voor kimENlinda had ik er even bij moeten zetten sorry.
Nadya schreef:
Kingsley2 schreef:
En je kent zelf je paard het beste dus je weet zlef waar jej,je paard wel of niet mee kan straffen.

Hoezo niks doen met kans dat het weer gebeurt? Ik heb toch iets aan de oorzaak gedaan? Het oplossen van zijn angsten..... Lijkt me beter dan er maar wat op los te meppen. Dan had ik zo'n onderdanig afgestompt paard gekregen, die niet steigert omdat hij bang voor me is in plaats van een paard wat niet meer steigert, omdat hij geleerd heeft zijn angsten te overwinnen. Lijkt mij wel duidelijk wat beter is. Knipoog

(En hij is nu 2 jaar ouder dan destijds en heeft bij mijn nooit meer gesteigerd, hoor)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 17:23

Aaaah, nu snap ik het wat beter.... Knipoog
Tis al goed, hoor. Lachen

Nou ja, ik wilde gewoon even aangeven dat een steigerprobleem ook anders aangepakt kan worden. Maar niet iedereen is altijd in staat om de oorzaak te achterhalen en dat is wel erg jammer voor zo'n paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:04

Nadya schreef:
Mijn Sam steigerde ook als 2-jarige. Ik heb er voor gekozen om te kijken naar de oorzaak en dat was gewoon pure angst. Heb nooit 1 tik uitgedeeld, maar ben juist keihard aan het werk gegaan om hem zelfvertrouwen te geven. Hij steigerde binnen enkele weken helemaal niet meer. Als ik nog denk aan al die bemoeials bij mij op stal die vonden dat ik hem moest straffen. Rolleyes
Net als een aantal bokkers destijds trouwens....... Doei!
Nou, daar luister ik dus niet naar. Haha!

De oorzaak achterhalen is veel belangrijker. Dan kun je daar gericht mee aan de slag.
(En ik heb ook geen zweep. Niet eentje Tong uitsteken )

OHZ steigeren is altijd goed voor een draai om de oren Lachen aan de hand steigeren ligt er maar net aan het hoe en het waarom Lachen. Als een paard tegenover me gaat staan met een houding van "wat denk jij nou, jij niettig klein mensje??" dan krijgt ie m waar ik hem raken kan. Maar is het speelsigheid (jonkies) en de pootjes zijn keurig ingevouwen, of ze schrikken, of ze zijn onzeker....... dan laat ik het meestal gewoon gaan met een lachende "doe niet zo maf joh gekkie"

het is dus altijd net de manier waarop en de reden waarom Lachen behalve ohz, dan is het echt, echt NOT DONE Lachen

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:51

Indd helemaal mee eens. Knipoog Haha!
Nadya schreef:
Aaaah, nu snap ik het wat beter.... Knipoog
Tis al goed, hoor. Lachen

Nou ja, ik wilde gewoon even aangeven dat een steigerprobleem ook anders aangepakt kan worden. Maar niet iedereen is altijd in staat om de oorzaak te achterhalen en dat is wel erg jammer voor zo'n paard.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:53

KiWiKo, natuurlijk zit niemand te wachten op een steigerend paard OHZ. Maar dan nog zou ik naar de oorzaak gaan zoeken, als mijn paard ineens zou gaan steigeren........

Vroeger mepte ik er ook wel eens op los Bloos , maar ik ben toch anders gaan kijken de laatste jaren naar dit soort situaties..........

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:03

oorzaak bij jonkies is vaak dat ik er net even teveel druk op zet (dus de fout ligt dan absoluut bij mij Haha!) en TOCH krijgt het dier dan een draai om zn oren Lachen ik ben namelijk als ruiter sensibel genoeg om een "normaal" signaal ook op te vangen en daar adequaat op te reageren.

Stel ik heb een jonkie 3/4 maanden ohz, pakt het allemaal leuk aan, wel eens wat stout hier en daar maar niet buitensporig (zoals 99% van de bloedpaarden zijn) Ik ga spelenderwijs eens wat sluiten, wat zo een paard best moeite kost... mag zo een dier best protesteren, en dan ga ik gewoon wat anders doen om het later nog eens te "proberen" maar als zo een dier dan gaat dreigen met steigeren uit protest dan krijgt ie hem wel.

En waarom is dan de volgende logische vraag, want het is immers een "ruiterfout" ......... Lachen Nou omdat er subtilere manieren zijn om mij duidelijk te maken dat dit nu even niet kan. Ik douw dan niet door Lachen en respecteer dat wat het paard me verteld........

Maar het is wel zo, dat als je dit soort protest bij dit soort paarden tollereert dat je dan binnen no time met een constant steigerend dier zit omdat het geen zin heeft dat binnenbeen onder de massa te zetten, want tjsa dat kost moeite Lachen

Een paard met pijn is een ander verhaal, maar gelukkig heb ik hele goeie leerscholen gehad en kan ik dat er wel uit filteren, een paard met pijn zend nog veel meer signalen uit....... en zal als laatste redmiddel gaan steigeren. Maar zover komt dat niet bij mij omdat ik de subtiele signalen al opgepikt heb en waarschijnlijk allang afgestapt ben om een eigenaar helemaal naar Tokio en terug de les te lezen Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:10

KiWiKo, dat snap ik wel, hoor, zeker als jij zo'n dier in relatief korte tijd wat moet leren. Lachen

Maar ik heb altijd gereden op paarden waar ik een band mee had. Heb vrij weinig op echt vreemde paarden gereden, omdat dat mijn ding niet zo is. Ik wil weten op wie ik zit, hoe dat paard in elkaar steekt en bij gedrag als steigeren, wil ik weten wat er aan de hand is. Overigens niet vanwege angst, hoor, dat ik altijd op bekende (jonge) paarden heb gereden, meer omdat ik juist die diepere band met zo'n dier prefereerde. Ik vond manege- en bosritjes nooit zo boeiend op een een of ander paard, die ik daarna nooit mee zag. Knipoog

Protest wil ik altijd al voor zijn eigenlijk. Heb nu een aantal paarden ingereden in mijn leven en echt protest heb ik nooit meegemaakt. Misschien omdat ik altijd heel erg de tijd nam, ik weet het niet. En nee, ik reed echt niet alleen op Fjorden en Hafjes (die overigens ook behoorlijk pittig kunnen zijn bij inrijden Duivel ).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:15

dat was inderdaad vaak een probleem, naja probleem ook niet echt........ maar het is vrij moeilijk een band op te bouwen met een paard dat je maar 3 a 4 maanden op stal heb. Ik heb over het algemeen goede verstandhoudingen Lachen en dat is ook wel wat waard, maar heeft niks met een band te maken Lachen

De lastigste peerden die ik zadelmak heb gemaakt waren haffies en fjorden, niet omdat ze explosief zijn of gekkigheid uithalen....... maar meer omdat ze zo stellig overtuigd zijn van hun eigen gelijk Haha! en echt de meest vreemde tools uit de kast toveren om hun gelijk te bewijzen Lachen Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:18

Hihihi, jaaaaaa, die eigen initiatieven zijn altijd een leuke uitdaging. Zo eentje heb ik er nu ook, al hoewel, met grondwerk heb ik dat er aardig uitgekregen. Door gewoon vriendelijk te blijven en te laten zien dat samen werken echt leuk kan zijn.

Jaaa, ik ben niet echt een type voor zomaar even wat rond rijden op een paard. Ik ga liever de diepte in met zo'n dier. Karaktertrekje van me. Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:29

doe ik met mijn enigste eigenste ook, heerlijk Lachen maargoed, met paarden die van iemand anders zijn is dat toch anders........ en ik heb dat wel heel lang gemist hoor toen ik geen enigste eigenste had. Alles was zo oppervlakkig, wel intens, maar oppervlakkig........ alhoewel ik wel een aantal keren heb meegemaakt dat baasjes wat teleurgesteld waren omdat het dier meer naar mij trok dan naar hun (wat logisch is, want ik werkte ermee, ik was hun steunpilaartje in een onzekere tijd)

Ik miste dat wel in mijn paardenwerkzame leven. Wat ik heel "vervelend" vond was als ik een paard moest beleren waar ik echt helemaal niks mee had, en die ook helemaal niks met mij had........ dat vergt echt veel discipline, want het liefst doe je daar niks mee..... maargoed die mensen betalen ook best geld om dat dier netjes terug te krijgen.

ik heb slechts een keer in al die jaren een absolute soulmate gevoel gehad ......... en die heb ik uiteindelijk gekocht Lachen Haha! (en dat kan een asbak zijn ohz, wil je niet weten....... kop tegen het dak van de binnenbaan aanstoten) Maar hij is zoooo, zooo leuk Lachen zoveel humor, zo brutaal, zo eerlijk........ maar zoooo, zoooo stout Lachen

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:32

KiWiKo schreef:
dat was inderdaad vaak een probleem, naja probleem ook niet echt........ maar het is vrij moeilijk een band op te bouwen met een paard dat je maar 3 a 4 maanden op stal heb. Ik heb over het algemeen goede verstandhoudingen Lachen en dat is ook wel wat waard, maar heeft niks met een band te maken Lachen

De lastigste peerden die ik zadelmak heb gemaakt waren haffies en fjorden, niet omdat ze explosief zijn of gekkigheid uithalen....... maar meer omdat ze zo stellig overtuigd zijn van hun eigen gelijk Haha! en echt de meest vreemde tools uit de kast toveren om hun gelijk te bewijzen Lachen Haha!

Vertel mij wat Haha!
Dat overtuigd van hun eigen gelijk blijven ze hun hele leven en dat maakt ze voor mij ook zo leuk om ze te rijden.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:57

juudje84 schreef:
sorry maar ik zit me hier weer lekker te ergeren
voor de mensen die tegen het slaan zijn tussen de oren tegen het hoofd what so ever kruip zelf ff op een paard dat omhoog gaat en blijft gaan om onder het werk uit te komen.
Er zijn paarden die doordat ze niet duidelijk gecorrigeerd worden verder gaan en achterover slaan of zich gewoon neer gooien.
En dan.....

Een paard hoort niet omhoog te gaan! levensgevaarlijke situaties kunnen eruit ontstaan en kom jij dan nog maar met je foei mag niet, voordat je dat een keer heb gezegd lig je allang op je kont of nog erger onder je paard.
Een paard hoort te luisteren thats it.. En ondertussen je paard een beetje verwennen en knuffelen en weet ik t kan allemaal, als je maar consequent blijft!

Jullie kunnen het wel zielig vinden om een paard een x aan te pakken maar een paard denkt echt niet over jou lot als ie tekeer gaat!

sorry moest t ff kwijt want wordt nl gek van dat gezeik hierover

Je hebt helemaal gelijk. MAar een paard hoort wel omhoog te gaan. Wij willen het alleen niet maar in de natuur doen ze het ook met vechten en spelen. Mijn paard doet het gelukkig niet als ik erop zit. Maar hij steigert wel. Het is dus gewoon natuurlijk dat een paard steigert ook al is het niet leuk. en levensgevaarlijk en je hebt helemaal gelijk met dat je dat zou moeten afstraffen maar het is wel natuurlijk!