Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
KimENlinda schreef:ik vind niet dat je je paard hoort te slaan, een tikje op zijn neus vind ik niet erg, maar slaan nee
) KimENlinda schreef:ik sla niet met een zweep !!
Kingsley2 schreef:Maar als je niks doet dan heb je kans dat hij de volgende keer weer steigerd. Wat doe je dan als je het toelaat en niks doet dan kunnen er grote ongelukken gebeuren.
En je kent zelf je paard het beste dus je weet zlef waar jej,je paard wel of niet mee kan straffen.
Ik zou weer een paard niet op zijn neus slaan want dat is net als tussen zijn oren een gevoelig plek.
Ik zou dan net als ik en datour zeggen, onder zijn buik ,een klap met je hand bij zijn hoofd of tegen de hals. Met platte hand of vuist. en dan ook alleen maar al het echt nodig is.

Nadya schreef:Kingsley2 schreef:Maar als je niks doet dan heb je kans dat hij de volgende keer weer steigerd. Wat doe je dan als je het toelaat en niks doet dan kunnen er grote ongelukken gebeuren.
En je kent zelf je paard het beste dus je weet zlef waar jej,je paard wel of niet mee kan straffen.
Ik zou weer een paard niet op zijn neus slaan want dat is net als tussen zijn oren een gevoelig plek.
Ik zou dan net als ik en datour zeggen, onder zijn buik ,een klap met je hand bij zijn hoofd of tegen de hals. Met platte hand of vuist. en dan ook alleen maar al het echt nodig is.
Hoezo niks doen met kans dat het weer gebeurt? Ik heb toch iets aan de oorzaak gedaan? Het oplossen van zijn angsten..... Lijkt me beter dan er maar wat op los te meppen. Dan had ik zo'n onderdanig afgestompt paard gekregen, die niet steigert omdat hij bang voor me is in plaats van een paard wat niet meer steigert, omdat hij geleerd heeft zijn angsten te overwinnen. Lijkt mij wel duidelijk wat beter is.
(En hij is nu 2 jaar ouder dan destijds en heeft bij mijn nooit meer gesteigerd, hoor)
Nadya schreef:Mijn Sam steigerde ook als 2-jarige. Ik heb er voor gekozen om te kijken naar de oorzaak en dat was gewoon pure angst. Heb nooit 1 tik uitgedeeld, maar ben juist keihard aan het werk gegaan om hem zelfvertrouwen te geven. Hij steigerde binnen enkele weken helemaal niet meer. Als ik nog denk aan al die bemoeials bij mij op stal die vonden dat ik hem moest straffen.![]()
Net als een aantal bokkers destijds trouwens.......![]()
Nou, daar luister ik dus niet naar.![]()
De oorzaak achterhalen is veel belangrijker. Dan kun je daar gericht mee aan de slag.
(En ik heb ook geen zweep. Niet eentje)
aan de hand steigeren ligt er maar net aan het hoe en het waarom
. Als een paard tegenover me gaat staan met een houding van "wat denk jij nou, jij niettig klein mensje??" dan krijgt ie m waar ik hem raken kan. Maar is het speelsigheid (jonkies) en de pootjes zijn keurig ingevouwen, of ze schrikken, of ze zijn onzeker....... dan laat ik het meestal gewoon gaan met een lachende "doe niet zo maf joh gekkie"
behalve ohz, dan is het echt, echt NOT DONE
Nadya schreef:Aaaah, nu snap ik het wat beter....![]()
Tis al goed, hoor.![]()
Nou ja, ik wilde gewoon even aangeven dat een steigerprobleem ook anders aangepakt kan worden. Maar niet iedereen is altijd in staat om de oorzaak te achterhalen en dat is wel erg jammer voor zo'n paard.
, maar ik ben toch anders gaan kijken de laatste jaren naar dit soort situaties..........
) en TOCH krijgt het dier dan een draai om zn oren
ik ben namelijk als ruiter sensibel genoeg om een "normaal" signaal ook op te vangen en daar adequaat op te reageren.
Nou omdat er subtilere manieren zijn om mij duidelijk te maken dat dit nu even niet kan. Ik douw dan niet door
en respecteer dat wat het paard me verteld........ 
).
en dat is ook wel wat waard, maar heeft niks met een band te maken 
en echt de meest vreemde tools uit de kast toveren om hun gelijk te bewijzen
maargoed, met paarden die van iemand anders zijn is dat toch anders........ en ik heb dat wel heel lang gemist hoor toen ik geen enigste eigenste had. Alles was zo oppervlakkig, wel intens, maar oppervlakkig........ alhoewel ik wel een aantal keren heb meegemaakt dat baasjes wat teleurgesteld waren omdat het dier meer naar mij trok dan naar hun (wat logisch is, want ik werkte ermee, ik was hun steunpilaartje in een onzekere tijd)
(en dat kan een asbak zijn ohz, wil je niet weten....... kop tegen het dak van de binnenbaan aanstoten) Maar hij is zoooo, zooo leuk
zoveel humor, zo brutaal, zo eerlijk........ maar zoooo, zoooo stout
KiWiKo schreef:dat was inderdaad vaak een probleem, naja probleem ook niet echt........ maar het is vrij moeilijk een band op te bouwen met een paard dat je maar 3 a 4 maanden op stal heb. Ik heb over het algemeen goede verstandhoudingenen dat is ook wel wat waard, maar heeft niks met een band te maken
De lastigste peerden die ik zadelmak heb gemaakt waren haffies en fjorden, niet omdat ze explosief zijn of gekkigheid uithalen....... maar meer omdat ze zo stellig overtuigd zijn van hun eigen gelijken echt de meest vreemde tools uit de kast toveren om hun gelijk te bewijzen
![]()
juudje84 schreef:sorry maar ik zit me hier weer lekker te ergeren
voor de mensen die tegen het slaan zijn tussen de oren tegen het hoofd what so ever kruip zelf ff op een paard dat omhoog gaat en blijft gaan om onder het werk uit te komen.
Er zijn paarden die doordat ze niet duidelijk gecorrigeerd worden verder gaan en achterover slaan of zich gewoon neer gooien.
En dan.....
Een paard hoort niet omhoog te gaan! levensgevaarlijke situaties kunnen eruit ontstaan en kom jij dan nog maar met je foei mag niet, voordat je dat een keer heb gezegd lig je allang op je kont of nog erger onder je paard.
Een paard hoort te luisteren thats it.. En ondertussen je paard een beetje verwennen en knuffelen en weet ik t kan allemaal, als je maar consequent blijft!
Jullie kunnen het wel zielig vinden om een paard een x aan te pakken maar een paard denkt echt niet over jou lot als ie tekeer gaat!
sorry moest t ff kwijt want wordt nl gek van dat gezeik hierover