Hebben paarden een dagje vrij nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:01

Mijn pony krijgt minstens 1 dag in de week vrij! (zondag rijd ik namelijk nooit, ook omdat ik gelovig ben)
Of ze het echt nodig heeft weet ik niet. We trainen nooit heel intensief, alleen 1 keer in de week tijdens de les!

michiemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:01

het veschilt een beetje van paard.
maar ik denk dat elk paard wel een vrij dagje verdiend, zo houd het paard er meer plezier in en vind hij/zij het minder erg om te werken.
en ik zie het zo... wij hebben ook wel eens een dagje vrij.

een dagje vrij hoeft niet te betekenen dat je helemaal niks met je paard doet....lekker lang tuttelen en daarna weer op stal/ de wei in vinden ze ook altijd erg lekker

silfie35

Re: Hebben paarden een dagje vrij nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:11

Denk dat als mijn paard helemaal alles kent, ook qua aangespannen rijden enz. en echt een goede conditie heeft dat ie vijf keer in de week gereden word, 1 keer longeren, en 1 keer lekker tutten... Rijden word afgewisseld met aangespannen en ohz.

thejoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 13:04

ik weet niet of het moet.
maar ik geef me paardje altijd op zondag ze vrijedag :d.

Chanelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:33

Het ligt eraan, vind ik. Als je er altijd maar een beetje op zit te hobbelen, en niet echt intensief rijdt, kan het wel. Maar als je écht intensief rijdt vind ik dat een paard wel een rustdag nodig heeft. En afwisseling is natuurlijk ook heel goed, zoals eens in de week longeren of zo!

JolandaKne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:59

Het hangt van de leeftijd en het niveau waar je op rijdt.

Jonge/oude paarden 2 a 3 dagen per week

Sportpaarden 1 keer per week

Ik vind dat een paard altijd een vrije dag nodig heeft.

Gr. Jolanda

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:33

Ik vind van wel, dat is wel zo eerlijk tegenover het paard.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:51

Vind wel dat een paard een rustdag nodig heeft,gewoon een dagje lekker vrij of wandelen ohz of ernaast!

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 06:49

Ik vind ook dat een paard min. 1x in de week vrij moet hebben en lekker in de bak of weide zich uit kan leven. Lekker even alles ontspannen en losgooien! ;) Wij mensen hebben (meestal) toch ook min. 1x in de week vrij van ons werk of school?

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 09:51

Een dagje vrij is lekker voor ze, maar gewoon even longeren of een lekkere buitenrit kan ook geen kwaad! maar als je je paard intensief rijdt, zal een dagje vrij wel lekker zijn voor je paard;)

saskiatje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:05

ik geef mijn paard wel bijna elke week dagje vrij, zelfs soms 2 dagen

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 14:06

Dat ligt helemaal aan de manier waarop en waarvoor het paard getraint word!

Rijd iemand iedere dag recreatief 1 tot 2 uurtjes door het bos, en stapt regelmatig tussendoor. Kun je van mij part iedere dag rijden.

Rijd iemand intensief wedstrijden, en traint iedere dag op hoger niveau, laten we zeggen vanaf M niveau, is een dag vrij toch wel fijn voor het paard. Maar eerst een dag intensief trainen, en dan een hele dag op stal is niet goed voor de spieren, het paard moet op de vrije dag wel beweging krijgen.

Ideaal is als het paard minimaal 12 uur per dag kan bewegen in een weiland of paddock. Het beste is natuurlijk 24/7.
Een paard dat 24/7 vrij kan bewegen kan naar mijn inzien zeker iedere dag getraint worden. Word het paard intensief getraint op wedstrijd niveau, is afwisseling zeker belangrijk. Iedere dag een zware training kan het paard qua conditie misschien prima hebben, maar de spieren, pezen en banden vaak niet. Dit gaat gepaard met een goede bodem, erg belangrijk! Een paard dat getraint word, op wedstrijdniveau, en iedere dag getraint word, moet zeker minimaal 2 dagen per week onder niveau getraint worden, liefst 3. Dit kan gezien worden als een vrije dag.

Een paard dat veel op stal staat kan naar mijn inzien minder hebben. Dan bedoel ik dus de spieren, pezen en banden. Een paard dat natuurlijk gehouden word en dus veel buiten komt, beweegt veel, waardoor de spieren, pezen en banden sterker zijn dan paarden die veel op stal staan. Paarden die veel bewegen kunnen dus meer hebben dan paarden die constant op stal staan.

staceYii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:58

een keer in de 2 weken kan ie toch wel een rustdag hebben.

Rajaniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:42

mijn pony en paard hebben altijd 1dag vrij in de week soms zelfs 2, dit is om alles wat ze leren even te verwerken in hun hoofd en even tot rust te komen

Eefje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:13

Een 4-Jarige. Rijd ik 4 of 5 dagen in de week. 2 rustdagen. Dan staat ze net als normaal elke dag zo'n 4 a 5 uurtjes buiten.

MomaDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 13:23

Ik geef beide paarden elke week een dagje 'rust'. Ik weet niet of ze dat nodig hebben. Voor de rest staan ze 12 uren per dag buiten. Zomers 12 uren op het land en winters ongeveer 3 uren op het land en ongeveer 9 in de zandpaddock.
De andere dagen doe ik niet aan constant dressuren of springen. Ik doe elk sowieso 1x per week longeren. Dat vind ik fijn want dan kan ik haar zelf ook 'zien'. Ik hou ook nog steeds van buitenritten:) en de paardjes geloof ik ook.

mika_panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 13:25

Mijn paard heeft woensdags vrij, dan staat ie of op de wei of gewoon binnen..
zondag heeft hij ook vrij tenzij ik wedstrijd heb

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 13:26

De pony die ik nu af en toe rijdt, krijgt genoeg vrije dagen ;) Sowieso 1 dag in de week rust is niet verkeerd.

l_en_f

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:25

ze krijgen zeker 1x per week vrij bij ons

JOS__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:10

Ik vind dat een paar elke dag wel beweging moet hebben, mijn paarden krijgen ong. 1 dag in de week vrij.

Maar in de winter doe ik dan nog wel even longeren aan een halster op hun vrije dag, een paard is in het wild ook gewent om honderde kilometers per dag te lopen en daar is hun lichaam ook op gebouwd en niet heel de dag stil te staan.

in de zomer gaan mijn paarden altijd s'ochtends op de wei en s'avonds eraf, en dan longeer ik meestal niet aan een halster. Want dan hebben ze al heel de dag op de wei gestaan.

Ik denk dat een paard geen dag vrij nodig heeft als je, je trainings schema daar op aanpast ik geloof niet dat het goed is om je paard 7 dagen per week harde dressuur training te laten doen, ga dan een keertje naar buiten of rijd 20 min lang en laag.

Mijn paarden doen wel ong 5 dagen dressuur training en de ene week longeren met longeersingel enzo. en de andere week een keertje lekker naar buiten! maar ik houd me daar niet heel strikt aan de ene keer meer naar buiten en de andere keer wat minder
Laatst bijgewerkt door JOS__ op 10-08-09 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:13

Mijn verzorgpony van 14 heeft één dag in de week standaard vrij.
Hij staat 24/7 op het land, dus hij vermaakt zich wel.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 20:45

ik geloof dat een paard weinig merkt van een dag vrij. paarden denken niet als mensen.

waar je wel voor moet zorgen is afwisseling en dat iedere dag weer, hou je paard fris en oplettend in je training.
liever een dagje alleen wat ontspannend rond stappen of lekker de bossen in dan een dag stil staan.

SamDoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:32

mijn paarden hebben zeker 1 rustdag in de week. en 1 dag wedtrijd, en 1 dag dat we iets anders gan doen, zoals longeren/buitenrijden

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:29

ik zit ook een beetje met zo'n soort dillema.
voorheen zette ik mijn paard altijd standaard maandag op rust.
maar mijn paard is dan vaak erg heet en heb dan het gevoel dat ik dinsdag na de rustdag weer opnieuw moet beginnen met alles.
daarom heb ik denk ik besloten 5 dagen in de week rijden, 1 dag bos en 1 dag aan de longe eventjes :)

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:35

Ik vind dat een paard wel een rustdag nodig heeft.
Mijn paard en ik rijden rijden ong 5x in de week(1x in het bos) en dat vind ik wel goed zo.
Omdat ik het best wel druk heb met mijn studie heb ik ook niet echt zin om elke dag intensief te rijden. :P