Wie durft er nog...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Wie durft er nog...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 11:23

anneliesdj schreef:
detour schreef:
We hebben nu een veulen wat ik twee keer per dag zalf in het og moet aanbrengen, drama. Dan ga ik echt niet met haar "in gesprek", wil het zo niet dan een touwtje over de neus, touw door een handvat, ze spartelt, voelt de druk, blijft staan, geeft zich over, creme er in en belonen. Is misschien hard, maar langer zo'n gevecht duurt hoemeer stress zo'n dier opbouwt. Soms is het imo een kwestie van er even doorheen. Haha!

Daar heb ik ook nog een ontzettend mooi voorbeeld van maar dat is niet echt het onderwerp van dit topic. Het gaat er hier om of je je paard een tik geeft als hij je bv bijt.

@ Cloverdale; Een hoefsmid heeft groot gelijk als hij een paard niet wil behandelen omdat hij ongemanierd is. Hij heeft alleen de plicht om te behandelen als het paard ernstig gevaar loopt als hij dat niet doet, nu is dat meestal niet het geval dus mag een hoefsmid gewoon weigeren te bekappen/beslaan.
Jij hoort als eigenaar er ook voor te zorgen dat hij zijn werk goed kan doen, dat is door zelf te zorgen dat je paard zijn gemak houd of door de hoefsmid toestemming te geven zijn trucjes te gebruiken. Doe je geen van beide dan heeft hij het grootste recht en gelijk om weg te lopen.

Dat vind ik dus wel; ik durf-strker nog- ik moet soms stevig optreden. Veulen is overigens nu makkelijker, ze vindt het goed en het kan nu uit de losse hand. Ben trots op d'r. Knipoog

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 11:30

Ik vind er nog een verschil in zitten of je het dier een corrigerende tik geeft of dat je het helemaal in elkaar slaat. Ik ben van mening dat je ze best mag corrigeren zolang je maar eerlijk en consequent blijft!

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:43

shera schreef:
Citaat:
Je kon
bijv. niet in dr stal staan wanneer ze stond te eten.

Mijn paard is ook eeen heks als ze eten heeft. Als je haar stal dan binnen wil gaan dreigt ze ontzettend. Dreigen prima, maar bijten mag ze me dus niet. Ik ga dus gewoon de stal in na een waarschuwing en ze heeft me nog nooit wat gedaan, ze kijkt alleen zo allemachtig zuur... Haha!

Haha, echt hé..
Die van mij heeft soms nog wel is, als ik de andere kant van het hek sta, gaat ze zo schoppen en naar met een speurt en hap.. Maar ze wilt me niet raken, maar ze dreigt gewoon..

Quieto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:34

ik geef een paard gerust op zijn donder als hij iets doet wat niet mag. Maar ik ben wel realistisch. Ik geef mijn paard gerust een tik met zweep, of rijdt hem flink (en lang) als hij niet braaf is, maar als hij bijvoorbeeld iets niet kan, of niet snapt zal ik hem dat niet verwijten. En ik maak ook fouten, dus ik zal ook nooit altijd mijn paard de schuld geven als hij niet luistert, soms geef ik ook bijvoorbeeld de verkeerde hulpen.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:42

Citaat:
Helaas heb je het verleden van een paard niet altijd in eigen hand. Soms krijg je dat op de koop toe en zul je ermee moeten 'dealen'. Dan kun je wel mooie verhalen ophangen over je eigen paarden die je altijd van jongs af aan in eigen hand hebt gehad, maar die ervaringen zijn dan niet echt van toepassing op een paard met een dergelijk onopgevoed verleden. Bij zo'n brutale/onopgevoede zul je andere maatregelen toe moeten passen. Dan kom je gewoon niet weg met een helper die hem weer even in de juiste richting dirigeert, of gezellig even met het paard mee gaan rennen/spelen (dat vind ik overigens het allerdomste wat je met paarden kunt doen, maar goed; wie ben ik?)

Zo verschillend is het niet, zolang je maar consequent blijft. Mijn paarden zijn ook niet vanaf dag 1 bij mij, de tweejarige en de vijfjarige hebben daarbij echt niet zo'n leuke herinnering (werden bijvoorbeeld met bezemstelen geslagen bij het trailer laden, een brak daarbij zelfs af. Het valt alleen maar te raden hoe de rest van hun verblijf bij die handelaar was. O ja, de stront zat in grote plakken vast aan hun buik en ze stonden 24/7 in een box op rantsoen en aan een ketting van misschien 30 cm). Je moet niet zo gauw denken dat jou situatie moeilijker of erger is of jouw paarden ingewikkelder dan die van iemand anders.
Ik kan me voorstellen dat je er niet zo happig op bent om spelletjes met je paarden te doen en dat je dat zelfs dom vindt. Zou ik zelf ook hebben gevonden 15 jaar geleden. Maar goed, mijn methode hoeft de jouwe niet te zijn. Ik heb goede ervaringen met paarden met problemen en traumas en wordt door veel mensen gevraagd om te helpen de problemen met hun paarden op te lossen. Daar ben ik best trots op. De omgang met paarden komt nu wat mij betreft zowat 100% op gevoel neer. Daar los je vrijwel alles mee op.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:51

P.s. Ik kon mijn door de handelaar getraumatiseerde tweejarige toch maar weer mooi aanraken vandaag nadat ik eerst 15 minuten verstoppertje met hem gespeeld heb tussen de bomen en hem heb toegestaan in volle galop om me heen en rakelings langs me af te rennen. Vandaag mocht ik zelfs even zijn rug aanraken. Ik heb hem zeker 5 minuten kunnen aaien Ik ben hartstikke blij met het resultaat.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:18

Wat ik altijd opmerkelijk vind is dat paarden altijd 'getraumatiseerd' zijn door een handelaar of een vorige eigenaar, maar dat problemen NOOIT veroorzaakt zijn door (onkunde van) de huidige eigenaar zelf.

(ik zeg niet dat dat in jouw geval zo is hoor Macusa, maar ik stel het even in het algemeen)

Mijn ene paard had al tig handelaars gezien en had een flinke draadwond in het achterbeen opgelopen voordat hij 3 jaar oud was en bij mij kwam. En toch had hij geen trauma. Datzelfde gold voor mijn pony, die kreeg ik ook als 3 jarige en die kwam ook van de markt/handelaar. Mijn vorige paard kwam ook van een handelaar, super nerveus beest, zo kopschuw dat je niet aan het hoofd kon komen. Trauma, zouden vele zeggen. Bij navraag bij de fokker bleek dat ze dat gedrag als veulen ook al vertoonde.

Volgens mij zijn paarden helemaal niet zo snel getraumatiseerd. Ze denken niet als ons, hebben geen herrineringen. Paarden zijn gewoontedieren. Als je de gewoonte veranderd kunnen ze even van slag zijn, maar als de veranderdende omstandigheden weer gewoon zijn geworden passen ze zich gewoon aan. Behalve dus als die nieuwe situatie niet fijn voor ze is (door bijvoorbeeld ontwetendheid van de nieuwe eigenaar). Dus denk ik dat veel zogenaamde 'trauma's' en problemen gewoon door de huidige eigenaren zelf veroorzaakt worden, en in veel gevallen de vorige eigenaren/handelaren niets te wijten is.

Bij mij zijn ook wel eens problemen door mijn eigen toedoen ontstaan. Zo ging ik eens een 3-jarige voor het eerst longeren met zadel. Ik liep naar de baan en had de opgerolde lijn nog in mijn handen. Paard raakte ineens in paniek, ik kon de lijn niet laten vieren omdat hij nog opgerold/in de war zat, dus ik moest hem loslaten. Paard was nog niet aangesingeld, sloeg op hol, zadel kwam onder de buik, paard kwam bijna onder een auto en een trein en het heeft heel lang geduurd voordat hij die slechte ervaring vergeten was. Stom, heel stom van mij. Het zal mij ook nooit meer gebeuren. Maar aldoende leer je, en dat geldt voor iedereen. Niemand is alwetend en doet alles meteen perfect. Dus naast het feit dat 'trauma's' of problemen niet per definitie alleen maar worden veroorzaakt door handelaren en vorige eigenaren, worden zij ook niet met opzet veroorzaakt.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:49

Ik ben het 100% met je eens Jasmijn. De opmerking van dat mijn paard beslist getraumatiseerd moest zijn door de handelaar was meer een statement naar aanleiding van een opmerking die gemaakt was in de zin van dat omdat mijn paarden al zo jong bij mij zijn dat ze daarom niet zo moeilijk zouden zijn. Mijn vijfjarige en tweejarige zijn pas 20 dagen hier, zou nogal wat zijn als ik ze nu al getraumatiseerd had Knipoog. Verder geloof ik dat hoe moeilijk of hoe gemakkelijk een paard is veel te maken heeft met je eigen benadering. Ik denk dat veel paarden tekort gedaan wordt door het te hebben over "probleem paarden", "verpeste paarden", etc. Ik geloof niet zozeer dat een paard een probleem heeft of zelfs an sich een probleem is. Het is de ruiter of de eigenaar die het probleem heeft (en vaak niet genoeg geduld en feeling heeft om er wat aan te doen).

Ik ben ook van mening dat een paard geen herinneringen heeft zoals wij die kennen. Ik denk wel dat er gewoontes kunnen ontstaan door bepaalde situaties als die niet adequaat aangepakt worden. Zulke gewoontes (die kunnen varieren van het niet stil staan bij het opstappen tot je aanvallen als je in de wei komt) kunnen mettertijd behoorlijk hardnekkig worden als ze niet in de kiem worden gesmoord. Daarom denk ik wel dat als een vorige eigenaar consequent een fout heeft gemaakt of ergens niet of verkeerd op gereageerd heeft dat jij met de gevolgen daarvan kunt komen te zitten. Een trauma zou dan bijvoorbeeld een angst kunnen zijn ivm nare ervaringen met het trailer laden, of angstig reageren als jij je hand opheft. Maar ik ben het wel met je eens dat dat niet per definitie veroorzaakt is door een vorige eigenaar of handelaar. Het kan net zo goed te maken hebben met het karakter of je kunt het zelf veroorzaakt hebben. In feite maakt het niet uit waar het vandaan komt als je je er maar van bewust bent en zodoende een handvat hebt om er wat aan te doen. In de meeste gevallen is dat namelijk heel goed mogelijk.

_Ventje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 01:02

ik ben voor zo natuurlijk mogelijk rijden, maar ik vind wel dat je een paard kan en mag laten merken dat je het ergens niet mee eens bent. maar om meteen te gaan slaan is no done bij mij.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 01:48

[quote="_Ventje_"]
ik ben voor zo natuurlijk mogelijk rijden, maar ik vind wel dat je een paard kan en mag laten merken dat je het ergens niet mee eens bent. maar om meteen te gaan slaan is no done bij mij.
[quote]

Sorry, maar ik vind je 'statement' weinig concreet en dus van weinig toegevoegde waarde in deze discussie. Wil je deelnemen aan een discussie of alleen wat roepen? Is het eerste het geval, zou ik zeggen; verklaar je nader! Wat versta jij onder zo natuurlijk mogelijk rijden? waarom ben je ervoor? waar ben je het niet mee eens en hoe laat je dat merken? En wie heeft het over er meteen op los slaan?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 01:49

Macusa schreef:
Mijn paarden zijn ook niet vanaf dag 1 bij mij, de tweejarige en de vijfjarige hebben daarbij echt niet zo'n leuke herinnering (werden bijvoorbeeld met bezemstelen geslagen bij het trailer laden, een brak daarbij zelfs af. Het valt alleen maar te raden hoe de rest van hun verblijf bij die handelaar was. O ja, de stront zat in grote plakken vast aan hun buik en ze stonden 24/7 in een box op rantsoen en aan een ketting van misschien 30 cm).

Mijn paard stond bij de handelaar ook op stand, aan een kort touw, kreeg met de bezem onder zijn kont wanneer hij van stal werd gehaald om even te showen. Maar nog altijd had hij geen trauma.

Macusa schreef:
Je moet niet zo gauw denken dat jou situatie moeilijker of erger is of jouw paarden ingewikkelder dan die van iemand anders.

Andersom geldt natuurlijk hetzelfde. Knipoog De merrie die het agressieve gedrag vertoonde kwam van een prima stal, was gewoon een heel dominant paard.

Macusa schreef:
Ik kan me voorstellen dat je er niet zo happig op bent om spelletjes met je paarden te doen en dat je dat zelfs dom vindt.

I
k ben daar niet happig op nee. Zeker niet al een paard met klauwende voorbenen en een open bek op mij afkomt. Dan ga ik niet lekker meerennen. Dat lijkt mij op dat moment het meest domme wat ik kan doen. En zelfs als paarden wel lief en speels zijn. Als 600 kg bij wijze van spelen je even per ongeluk raakt of omverrent, is de kans groot dat je er iets vervelends aan overhoudt.

Macusa schreef:
Ik heb goede ervaringen met paarden met problemen en traumas en wordt door veel mensen gevraagd om te helpen de problemen met hun paarden op te lossen.

Sja, ik heb goede ervaringen met dominante paarden even op hun plek zetten... Whoosh! Haha!

Macusa schreef:
De omgang met paarden komt nu wat mij betreft zowat 100% op gevoel neer. Daar los je vrijwel alles mee op.

Ik ga liever uit van gevoel in combinatie met (nuchter) verstand. Knipoog

Macusa schreef:
Verder geloof ik dat hoe moeilijk of hoe gemakkelijk een paard is veel te maken heeft met je eigen benadering. Ik denk dat veel paarden tekort gedaan wordt door het te hebben over "probleem paarden", "verpeste paarden", etc. Ik geloof niet zozeer dat een paard een probleem heeft of zelfs an sich een probleem is. Het is de ruiter of de eigenaar die het probleem heeft (en vaak niet genoeg geduld en feeling heeft om er wat aan te doen).

Mee eens. Al wordt geduld ook wel eens verward met afwachten. En een paard afwachten is in veel gevallen ook niet handig. Het initiatief moet altijd bij de ruiter liggen en iet bij het paard.

Macusa schreef:
Zulke gewoontes (die kunnen varieren van het niet stil staan bij het opstappen tot je aanvallen als je in de wei komt) kunnen mettertijd behoorlijk hardnekkig worden als ze niet in de kiem worden gesmoord. Daarom denk ik wel dat als een vorige eigenaar consequent een fout heeft gemaakt of ergens niet of verkeerd op gereageerd heeft dat jij met de gevolgen daarvan kunt komen te zitten.

Ja, precies. En als dat gedrag al jaren getoloreerd wordt, kun je het niet zo eenvoudig terugdraaien. Dan komt het er echt wel eens op aan wie nu de baas is. Soms zul je dan wat hardere maatregelen moeten toepassen dan een aai over de bol of het spelen van verstoppertje.

Macusa schreef:
In feite maakt het niet uit waar het vandaan komt als je je er maar van bewust bent en zodoende een handvat hebt om er wat aan te doen. In de meeste gevallen is dat namelijk heel goed mogelijk.
[/quote]

Klopt. Het doet er ook niet toe hoe het gekomen is, belangrijker is dat je weet hoe je het op kunt lossen. Maar als een ruiter niet erkent dat het probleem ook bij hem kan liggen, en alles maar afschuift op het verleden van een paard kom je niet tot een oplossing. Een voorwaarde om goed met paarden te kunnen omgaan is kritisch jaar jezelf durven kijken.

Kijk maar eens om je heen. Vaak is het zo dat mensen die een slecht opgevoed paard hebben, ook slecht opgevoedde kinderen hebben en als ze een hond hebben is die ook niet opgevoed. En vaak zie je dat ze sociaal gezien dan ook niet handig zijn.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 09:53

Ik durf het nog wel hoor maar sinds ik me meer verdiept hebt in NH (parelli) is het bijna niet meer nodig en kan ik dingen op andere manieren oplossen.

Het leuke of juist het erge ervan is dat je nu veel fouten ziet bij anderen. En daarbij is voor 99,9% de ruiter in de fout omdat die niet ziet wat het paard bedoelt.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:03

Tja..Daar waar de kennis ophoud, begint het slaan!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:20

unamie schreef:

Dan hebben paarden ook geen kennis van elkaar. We hebben hier paarden in kuddevorm lopen en ookal verwonden ze elkaar relatief weinig (deze zomer is er nog een veulen doodgetrapt door een ander paard, maar goed), rammen worden wel degelijk uitgedeeld. je mag van goede huize komen wil je dezelfde lading in een lel kunnen leggen. Clown

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:11

Paarden hebben wel degelijk een geheugen, maar ik denk dat ze niet zo snel getraumatiseerd zijn. Zo ken ik een paard, heel braaf dier, dat op de trailer werdt gezet voor een wedstrijd. Kan ook wat anders zijn geweest, maar dat doet er ook niet toe.

Paard kwam van de trailer en ging helemaal uit zijn naad. Ze konden er niks meer mee. Met veel moeite het dier weer op de trailer en naar huis. Thuis was hij zo mak als lammetje. Bij het navragen her en der waar het dier uit zijn naad ging bleek dat hij op die plek ontzettend is mishandeld.

Dit bewijst 2 dingen.\
1 dier had geen trauma, het is een braaf paard wat nooit een pas fout heeft gezet.
2 dier kon zich de plek wel herineren als. Hij was hier mishandeld en dat wou hij uiteraard niet nog eens meemaken.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:30

Ik vind 'mishandeld' wel meteen zo'n zware beschuldigende lading hebben. Een nare ervaring voor een paard kan ook zonder opzet zijn gebeurd. Ik denk dat er maar weinig paardeneigenaren zijn die bewust hun paard mishandelen en daar ook nog plezier aan beleven. In de meeste gevallen is het gewoon onwetendheid.

WinBinChes schreef:
dier kon zich de plek wel herineren als. Hij was hier mishandeld en dat wou hij uiteraard niet nog eens meemaken.

Ik geloof ook wel dat ze plaatsen waar ze een nare ervaring hebben gehad associeren met die nare ervaring, alleen is het niet zo dat ze herrineren als ons. Paarden denken niet; oh wat is het hier fijn! Veel beter dan bij mijn vorige eigenaar.

En over trauma's gesproken: wat te denken van die paarden die door van die eikels met stokken van achter zijn gestoken etc. Die berichten die je dan vaak leest. Wat je dan ziet is dat die paarden zich na zo'n ervaring gewoon weer vol vertrouwen laten benaderen door mensen. Dus een 'trauma' lopen ze niet zomaar op. Meestal is het gewoon onwetendheid/onkunde in combinatie met andere factoren als het karakter en de leeftijd van het paard.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:33

Nou ja mishandeld, ik was er niet bij, dat hebben we ons ook laten vertellen, maar verklaart wel het gedrag van het dier op dat moment

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:34

Cowgirl schreef:
Het leuke of juist het erge ervan is dat je nu veel fouten ziet bij anderen.

Ik ben blij dat jij het licht hebt gezien... Sinds jij aan parelli doet ben jij dus alwetend?

Cowgirl schreef:
En daarbij is voor 99,9% de ruiter in de fout omdat die niet ziet wat het paard bedoelt.

Wat denk jij dat een paard bedoelt als hij in het land met de oren plat, oopen bek en klauwende voorbenen op je af komt gestormd?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:42

Waarschijnlijk ''lazer op, ik moet je hier niet'' ?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:47

WinBinChes schreef:
Waarschijnlijk ''lazer op, ik moet je hier niet'' ?

Zo interpreteer ik dat ook. Wat zou jij doen op zo'n moment?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:49

Nou iig niet lief, leuk en aardig blijven staan.
Wat ik echt zou doen weet ik niet, want ik kan me moeilijk in zo'n sitiuatie plaatsen, maar denk maar wel dat ik dan niet meer zo lief ben.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:51

Ik durf ook mijn paard een pak rammel te geven. hij doet het ook bij mij als het hem niet aanstaat.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:52

Ik ben altijd van mening eerst proberen zonder.
bij mij op de manege was het nog wel vaak zo dat we moesten slaan terwijl ik van mening was dat het ook wel zonder kon.
en naja er werd daar best veel met slaan opgelost.

dat zit er op een gegeven moment zo in dat je als er maar iets is vaak een tik geeft.

maar nu ik een eigen paard heb probeer ik het gewoon niet te doen.
alleen als mijn paard mij in gevraag brengt geef ik eens een flinke tik.

corigerende tik geef ik nog wel gewoon waar die nodig is.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:03

unamie schreef:

Ik vind het juist kundig wanneer je op het juiste moment de juiste tik terug kan geven. Ik sla nooooit uit wanhoop maar wanneer mijn paard denkt mij te kunnen trappen wanneer ik rustig en voorzichtig de deken op hem leg kan hij echt een klap als reactie terug verwachten. En geloof mij meneer isi echt niet bang voor dekens of is hem onbekend. Alleen wanneer er een ander paard naast hem op de poetsplaats staat moet hij af en toe laten zien dat hij een "stoere dominante nephengst is" Dit heeft hij maar even gedaan want inmiddels heeft hij zich erbij neergelegt dat het vrouwtje de "stoere dominantie hengst" is Knipoog

Je moet nooit vergeten dat je omgaat met een (sorry mensen) dommer en vooral zwaarder dier dan jij zelf met ontzettend veel meer kracht. Gelukkig weten ze niet hoeveel kracht ze echt hebben anders wordt de omgang met paarden ontzettend gevaarlijk. (nu komen antuurlijk alle mooie verhalen met dat paarden alles toelaten; nou deels denk ik wel maar voor een heel groot deel is het vooral dat ze dommer zijn dan de mens)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:15

lottehorse schreef:
Ik ben altijd van mening eerst proberen zonder.
bij mij op de manege was het nog wel vaak zo dat we moesten slaan terwijl ik van mening was dat het ook wel zonder kon.
en naja er werd daar best veel met slaan opgelost.

dat zit er op een gegeven moment zo in dat je als er maar iets is vaak een tik geeft.

maar nu ik een eigen paard heb probeer ik het gewoon niet te doen.
alleen als mijn paard mij in gevraag brengt geef ik eens een flinke tik.

corigerende tik geef ik nog wel gewoon waar die nodig is.

Hier zit wel wat in, het wordt er gewoon ingestampt... bij de rijvereniging, op maneges.
Om het dier voorwaartser te krijgen moesten wij vroeger als kinderen het paard na iedere stap een tikje geven.
Vrijwel iedere weigering, twijfeling, onbegrip, you name it, werd opgelost met een mep. Ik zag het overal. Men gaat denken dat dit erbij hoort.
Nu ga ik ervan uit dat we ons als mensheid een beetje ontwikkelen en begrijpen dat het ook anders kan.
Zo had ik vroeger een paard (bijrijdpaard) waarvan iedereen ze dat hij lastig te rijden was, en ik reed er mee weg... het ging geweldig. Het kostte tijd, aandacht en volharding, maar we waren een topkoppel.
Toen ging ik zes weken op vakantie, en iemand anders zou die zes weken wat met hem rijden.
Deze persoon wist de juiste knoppen niet te vinden, en had ook geen geduld. Binnen de kortste keren had ie blijkbaar zitten meppen om het dier binnen no time te laten doen wat hij wilde. Toen ik terug kwam na vakantie had ik een ander paard. Boos, aanvallend, schichtig, ongemotiveerd.
Die meppen had hij naar mijn gevoel echt als onterecht en onterend ervaren, en wat kost het een tijd om dat recht te zetten.