wat vinden jullie van fjordenin de sport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovepardoes

Re: wat vinden jullie van fjordenin de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 21:48

Fjorden zijn echt super!! ik wil ze graag zelf ook uitbrengen op wedstrijd, ze kunnen het echt wel! En toevallig gaan me zus en ik zondag kijken voor een dressuurfjordje!!

Shalot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:59

Je mag niet naar kleur of ras kijken als het paard de oeffening goed doet dan is het ook goed. Tegenwoordig worden zowel friezen als fjorden veel meer dressuurmatig gefokt en kunnen ze het net zo goed als een ander ras.

_x_NiNi_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 07:43

Ik vind dat het wel kan het is toch een paard achtige Lachen
Als je nou op een koe komt oké dat vind ik niet kunnen maar een fjord kan dat best Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 18:57

Ja joh, tuurlijk...
wie weet kan een zebra het ook wel, 't is toch een paardachtige.

En nee, imo kunnen ze het NIET net zo goed als een ander ras... KWPN-ers, en Duitse warmbloeden, en NRPS rijpaarden, en BWP-ers (en een hoop andere wambloeden) zijn er gewoon 10 keer beter in.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:03

Alhier...
2 zebra's.... vandaag geschoten... (nee niet met een geweer!!!)
(althans ze hebben zebra strepen...op hun benen....)

Op 1 wedstrijd...
beide Z.....

Afbeelding

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 07:31

Wat grappig zo ! Allebei zelfde moment

Silletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 07:34

ik vind het goed kunnen, geld overigens voor alle rassen zo lang de oefeningen correct uitgevoerd worden. Mischien kost het iets meer moeite omdat ze iets anders gebouwd zijn maar als het goed gaat waarom niet?

_DLS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 08:21

Aaah fjorden! Ik ga eingelijk gewoon met Silletje mee !

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:36

Ik vindt het wel kunnen.. zou niet weten waarom niet
Wat ik wel vindt is dat ik eerder op kijk van een KWPN oid dat in de ring komt, dan een fjord. Bij een fjord mis ik soms toch het 'sierlijke' (om zo maar te zeggen), maar dat is gewoon mijn mening.

yyvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 14:57

ik vind niet dat het er typjes voor zijn,
de meeste warmbloeden hebben toch meer die
vloeiende bewegingen & zijn er geschikter voor,
maar dat vind ik.

albertnap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 22:38

Nou voor een keer ga ik dan toch ook eens wat plaatsen in een topic over: Fjorden in de dressuur...

Zag en hoorde dat er toch mensen zijn die zich afvragen of ik met Pjôtr ooit nog ZZ-Licht ga starten. Ooit ga ik het zeker nog doen, maar wanneer? Geen idee! Zoals verschillende mensen al hebben opgemerkt heeft een fjord, en dus ook Pjôtr, niet het natuurlijke talent van een KWPN-er. Gelukkig bezit hij wel weer andere talenten waar menig dressuurtalent niet over beschikt, of die pas later tot zijn recht komen, zoals het constante beeld dat een fjord vaak geeft door zijn ongecompliceerde karakter. Maar ja, dit is niet genoeg voor een goede ZZ-L proef en dus moet er getraind worden! Veel getraind, en daar is helaas op het moment geen tijd voor Boos!

Voorlopig dus nog even geen ZZ-L voor Pjôtr en tot die tijd mag hij zich lekker uitleven met Agnes in het Z1/Z2 en ga ik lekker leuke dingen met hem doen, zoals küren rijden e.d.. en daarnaast val ik de andere paarden (KWPN-ers Knipoog ) lekker lastig met mijn drang om wedstrijden te willen rijden.

Dan nog één serieuze opmerking voor iedereen met een fjord in de dressuur: doe gewoon je ding, heb er plezier in en wees je er vooral van bewust dat je op een fjord zit met zowel zijn voor- als nadelen!

Succes allemaal!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 23:03

Wanneer je een top KWPNer bekijkt of een top fjord ben ik er toch echt van overtuigd dat het je met de KWPNer makkelijker af zal gaan,
KWPNers hebben echter wel veel eerder last van sportkwaaltjes waardoor ze niet meer in de sport gebruikt kunnen worden, fjorden (maar ook andere paardenrassen) hebben dit veel minden, een fjord gaat dus langer mee, een KWPN is er meer voor geschikt.

Best simpel Haha!

Romy_Tinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 21:08

Ik vind zelf iedereen die een fjord rijd in de dressuur super dapper en fanatiek! aangezien dat er bijv. vaak veel kritiek word gegeven of mensen je raar aankijken als jij de Z-ring ofzo komt inlopen. Maar dat vind ik juist er leuk uitzien! waarom zouden de fjorden niet in de dresuur kunnen lopen?? Okee, vind zelf bijvoorbeeld een KWPNer mooier, en 'sjieker' eruit zien als een fjord ja, maar dat zul je altijd wel blijven houden denk ik.. Ik zou er iig er zeker mee doorgaan! jullie kunnen net zo ver komen als iemand anders! Knipoog Haha!

CKC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:19

ik vind het wel kunnen

Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:29

Ik vind het super, fjorden in de sport, en ik vind het heerlijke paarden om naar te kijken!

koda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:20

ik vind hetwel kunnen maar jammer genoeg denken niet alle juryleden er zo over.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:50

Romy_Tinky schreef:
Ik vind zelf iedereen die een fjord rijd in de dressuur super dapper en fanatiek! aangezien dat er bijv. vaak veel kritiek word gegeven of mensen je raar aankijken als jij de Z-ring ofzo komt inlopen.

Ik vind van niet. Lachen Ik vind niet iemand per definitie dapper en fanatiek als hij/zij ervoor kiest met een bepaald ras te rijden. Fanatiek ben je als je toch doorgaat als het tegenzit. Als je er in weer en wind op zit, als je kritisch naar jezelf durft te kijken etc. Dapper ben je als je toch weer opstapt nadat je er flink afgegooit bent. Met wat voor ras je rijdt heeft daar dus geen r**t mee te maken.

Gestoord ben je als je geobsedeerd raakt door hogere klasses en niet de beperkingen van je paard en zijn ras in acht neemt. Dat heeft niets meer met fanatiek en dapper te maken, maar met egoisme.

Verder heb ik het idee dat je op basiswedstrijden eerder raar aan wordt gekeken als je met een goedbewegende warmbloed aankomt. Want dan zal je er wel veel geld voor hebben betaald, want dan zal je wel niet kunnen rijden, want dan doet het paard het allemaal uit zichzelf, want dan heb je de prijzen automatisch al in the pocket gezien de afstamming.... (voor degene die dit denken; ik heb nieuws voor je..... Lachen )

Romy_Tinky schreef:
Maar dat vind ik juist er leuk uitzien!

Een dressuurpaard hoeft er niet leuk uit te zien, een dressuurpaard (of een paard waarmee dressuur gereden wordt Knipoog ) moet gewoon de onderdelen correct laten zien. En dan ook nog het liefst met wat extra's.

Punten voor de schattigheidsfactor of leukheidsfactor horen niet thuis in de dressuur Lachen Hooguit voor kleine kinderen op kleine shetlanders in bixirubrieken.

albertnap schreef:
Dan nog één serieuze opmerking voor iedereen met een fjord in de dressuur: doe gewoon je ding, heb er plezier in en wees je er vooral van bewust dat je op een fjord zit met zowel zijn voor- als nadelen!

Het in acht nemen van de voor- en nadelen van een bepaald ras wordt nog wel eens vergeten, helaas.

Ik wordt zelf niet echt warm van Fjorden. Leuk voor de kar of als rijpaarden voor gehandicapten. Maar als dressuurpaard vind ik het niks. Op een heel enkele uitzondering nagelaten. Heel enkele keer zie je er wel eens eentje die wel leuk kan bewegen en leuk gereden wordt. Ik vind ze erg lomp. Ik zie liever een paard met veel beweging, lange benen en veel uitstraling.

Verder vind ik het van iedereen knap wanneer zij in de hogere klasses goed scoren. Maar ik vind dat dus niet knapper met een Fjord, dan met een warmbloed. Elk paard heeft namelijk zo zijn moeilijkheden. Een hoog in het bloed staande warmbloed is bijvoorbeeld vaak veel minder vergevingsgezind voor fouten van de ruiter dan de doorsnee koelbloedige Fjord. Dat maakt het rijden van warmbloeden vaak een stukje gecompliceerder. Fjorden hebben als voordeel dan weer dat zij vaak koelbloedig zijn, maar zij missen beweging. Dus alles heeft zo zijn voor en nadelen. Al is de kans dat je het ver gaat schoppen met een goed bewegend paard aanmerkelijk groter, dan met een matig/slecht bewegend paard.

YentlKG schreef:
Ik vindt het wel kunnen.. zou niet weten waarom niet

Alles kan. Er staat nergens in de reglementen dat je met een bepaald ras geen dressuur mag rijden. Er zijn zelfs mensen die met een belg dressuur gaan rijden. De vraag is of het zinvol is met bepaalde rassen dressuur te gaan rijden... Zeker als je als ruiter echt ambities hebt in de sport. Als je echt ambities hebt kun je m.i. beter een geschikt ras voor dressuur kiezen. En de meest geschikte zijn toch KWPN-ers en andere warmbloeden als Oldenburgers, Westfalers etc. De beste Fjord zal doorgaans nog niet zo goed dressuur kunnen lopen als een hele gewone/middelmatige warmbloed. Geeft verder niks. Als je er plezier in hebt moet je het gewoon doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:53

Jasmijn, ik ben het grondig met je eens Lachen

Goed gesproken Lachen

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:56

Pff, nou, laatst op concour was er met het springen een fjord. Toen ze de ring binnenkwamen begon mijn vriendin te lachen, want pff een fjord kan dat niet, volgens haar.
Dit meisje met haar fjord had wel mooi haar parcours foutloos en was snel. Knipoog

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 14:10

volgens mij moet je in een bep. klasse(dacht een van de hogere klasses) een ponie of paard van minimaal 1,45 hebben. Dacht ik hoor maar weet het niet zeker. Heb ik nl een keer gehoord. Was iemand die reed met een haf maar kon geen klasse hoger omdat hij of zij niet groter was dan 1.45m

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 14:29

mhollander schreef:
volgens mij moet je in een bep. klasse(dacht een van de hogere klasses) een ponie of paard van minimaal 1,45 hebben. Dacht ik hoor maar weet het niet zeker. Heb ik nl een keer gehoord. Was iemand die reed met een haf maar kon geen klasse hoger omdat hij of zij niet groter was dan 1.45m

In de basis (b tm Z) mag je met een pony bij de paarden starten. Volgens mij is er geen minimale stokmaat. Vanaf ZZ-licht mag je volgens mij alleen starten met paarden met een minimale stokmaat van een paard, dus 1.58 geloof ik, of 1.60.

Wellicht weet Albert Nap dit? Die wil ZZ-licht gaan starten met een Fjord. Ik neem aan dat hij heeft nagevraagd of dit ook met een pony mogelijk is?

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 17:08

albertnap schreef:

Succes allemaal!

Geweldig helemaal mee eens!!! Jij ook succes!!!

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 17:08

jasmijn78 schreef:
Wellicht weet Albert Nap dit? Die wil ZZ-licht gaan starten met een Fjord. Ik neem aan dat hij heeft nagevraagd of dit ook met een pony mogelijk is?

Ik geloof dat de pony boven de 1.48 moet zijn voor het ZZ-licht.

krissie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 18:08

Waarom zou het niet kunnen, ik heb fjorden gezien in dressuur die prachtig dressuur rijden.
Ik vind fjorden al gewoon leuke beestjes Haha!

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 18:13

Ik vindt het wel leuk om een Fjord in de dressuur!
Maar toch heb ik er soms mijn twijfels over...
Een Fjord loopt natuurlijk weer heel anders dan een Warmbloed en ik denk als je met je Fjord om het 'echte' niveau rijdt dat je je ook gewoon moet laten zien. Kijk misschien loopt er wel een Warmbloed bij met uitstekende ruime gangen, ja en dan vindt ik als ik een jury was een Fjord gewoon te juryeren alsof het een Warmbloed is.

(Het kan nog wel is best wel zijn dat er misschien meerdere mensen het mij niet eens zijn, maar dit is mijn mening Knipoog )