Vido schreef:Altijd leuk om zelf te antwoorden, vind je niet...?

Feel free. Ik reageerde gewoon op:pasdedeux schreef:Hierboven noemt Don Marcello de binnenteugel om de schouder te plaatsen in een appuyement. Hij traint klassiek. Ik ga er vanuit dat Vido ook op de buitenteugel een appuyement rijd. Ikzelf in ieder geval wel.
Dit was duidelijk een reactie op mijn post die daar direct voor staat.
pasdedeux schreef:Voor anderen antwoord geven en ook nogeens niet goed lezen!
Slaap tekort denk...

Vind je dit nodig? Lees jij nou maar eens goed, dan kom je er misschien ooit achter dat ik niets beweer dat Vido niet geschreven heeft.
Voortaan graag weer wat inhoudelijker commentaar, als je verder alleen kunt zieken.
Vido schreef:Het zetten van de schouder, waar Don Marcello het over heeft, ken ik ook, althans ik gebruik het in dezelfde context, misschien wel anders dan wat hij bedoelt:
Voor het terughouden van de schouder (in een appuyement, maar (voor mij) nog belangrijker in een pirouette) moet ik 2 handen naar buiten houden. Om dat gevoel over te brengen, liet Leunus mij halthouden. Vervolgens moest ik (zonder been te geven) de voorhand van mijn paard naar links brengen door 2 handen naar links te leggen. Daarna sprong ik de priouette naar rechts, waarbij ik de schouder 'links' hield om controle te krijgen over het draaien: ik was voorheen in 5 sprongen rond, das niet de bedoeling... Nu heb ik veel meer controle over 'het omgaan'.
Dit plaatsen van de schouder met twee handen is mij ook niet onbekend, en prima vereenigbaar met klassiek. Waar je de buitenteugel gebruikt om de buitenschouder te begrensen of naar binnen te plaatsen, kan je ook de binnenteugel gebruiken om de binnenschouder te controleren of naar buiten te plaatsen. Als je met je rechterteugel de schouder naar links duwt, moet je met de linkerteugel uiteraard ook "ruimte" maken.
Anders wordt het als je de teugel "trekkend" gebruikt om het hoofd te bewegen in plaats van "duwend" om de schouder te plaatsen.
Bij stelling vragen met de binnenhand, gebruik je de teugel "trekkend" om het hoofd te plaatsen.