Klassiek vs Grand-Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vido

Re: Klassiek vs Grand-Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 00:35

QQQQ schreef:
Dat ie zo "voorwaarts" is dat ie "vanzelf" blijft doorlopen, dat je vervolgens enkel teugelhulpen hoeft te geven, heeft nl. niet veel met van achter naar voren rijden te maken. Ook je overgang terug hoor je van achteruit te beginnen, d.w.z. met de zit (ten minste) in te leiden.

Voorwaarts wil zeggen aan je been. Van achter naar voren is bij mij: aan je been mét impuls bijv. een overgang terug rijden. Dát is van achter naar voren rijden. Dus van een uitgestrekte draf naar een verzamelde draf of naar een piaffe door éérst met je been in te komen en dan pas terug te rijden.
Dat is niet 'vanzelf', dat is voor het been.

Van achteruit noem ik niet 'inleiden met de zit', maar 'met activiteit vanuit het achterbeen'.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 00:38

Natuurlijk is wat Vido omschrijft niet van voor naar achteren rijden! We hebben het hier over het inzetten van een appuyement een zijwaartse beweging. Het is dus niet zo dat je de impuls van achteren naar voren belet. Je begeleid je paard opzij en aangezien je in een appuyement de voorhand voor de achterhand wil hebben lijkt me het logisch dat je die oefening met de voorhand inzet en dus met een teugelhulp. Alleen op je binnenzitbeenknobbel gaan zitten is echt niet genoeg hoor, voor de inzet. Ik zou dus ook graag een antwoord zien op de vraag van Vidö: Hoe zet jij een scherp appuyement in vanuit een hoek zonder als eerst je bit te gebruiken?

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 01:01

Een appuyement, ook een scherp appuyement (ik redt het van M of F naar E en van H of K naar B in een 20x60 rijbaan) rijdt ik (uiteraard met één hand) door iets schouderbinnenwaarts de hoek door te rijden en dan naar de betreffende letter te wenden. In de wending houdt ik de buiging vast door met het buitenbeen m'n paard om het binnenbeen te buigen. Met de binnenteugel plaats ik de schouder op de diagonaal. Bit heb ik daarbij alleen nodig voor de nagevelijkheid en niet om te sturen.

Marijke legt het hier ook erg goed uit:

http://www.paardenbegrijpen.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=424&Itemid=141

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 01:10

Daarin verschillen de klassieke stromingen dan wel onderling ook van mening Marcel (wat maar weer eens bewijst dat er niet zoiets is als 1 klassieke rijstijl, idem voor "de GP" Knipoog ). In mijn lessen van Johann Riegler (Spaanse Rijschool - Wenen) werd mij voor alle zijgangen (appuyementen, keertwendingen, pirouettes) geleerd die in te zetten met mijn handen, dus teugelhulpen.
Beenhulpen komen pas in laatste instantie erbij.
Eerst leid je de voorhand (met je handen), en dan volgt de achterhand vanzelf.

Wat jij zegt begrijp ik niet goed, hoe kan je met je binnenbeen de schouder controleren? Daar controleer je toch de lengtebuiging mee, maar het zijn toch je handen die de richting van de schouder bepalen? Het buitenbeen dient dan weer voor de zijwaartse beweging, maar dat buitenbeen gebruik ik voornamelijk voor een zigzag-appuyement om eerst meer achterhand te vragen en dan de buiging te wisselen en de schouder weer de andere kant op te sturen.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 01:23

Zoveel verschil is dat toch niet? Ik plaats ook de schouder met de teugels (niet met het bit). Voor een appuyement en bij travers is het vooral de binneteugel waarmee je de schouder naar buiten plaatst. Lees ook eens het stukje van paardenbegrijpen, daar staat het wat uitgebreider en preciezer.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 17:52

Nee, eigenlijk niet, ik was enkel in de war met dat je zei dat je het bit niet gebruikte om te sturen, dat doe je volgens mij wel: immers, als als je (zoals ik) de schouders plaatst met de teugel, werk je toch ook in op het bit, dus ben je toch ook wel met het bit aan het sturen. Knipoog

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 11:03

Vido schreef:
Voorwaarts wil zeggen aan je been. Van achter naar voren is bij mij: aan je been mét impuls bijv. een overgang terug rijden. Dát is van achter naar voren rijden. Dus van een uitgestrekte draf naar een verzamelde draf of naar een piaffe door éérst met je been in te komen en dan pas terug te rijden.
Dus niet éérst met de teugel - dan zijn we het eens Knipoog

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:45

QQQQ schreef:
Vido schreef:

Nee, wij zijn het niet eens. Ik leg hier uit dat in de sport van achter naar voor wordt gereden, omdat jij wilde beweren dat er van voor naar achter gereden werd.
Don_Marcello schreef:
Een appuyement, ook een scherp appuyement (ik redt het van M of F naar E en van H of K naar B in een 20x60 rijbaan) rijdt ik (uiteraard met één hand) door iets schouderbinnenwaarts de hoek door te rijden en dan naar de betreffende letter te wenden. In de wending houdt ik de buiging vast door met het buitenbeen m'n paard om het binnenbeen te buigen. Met de binnenteugel plaats ik de schouder op de diagonaal. Bit heb ik daarbij alleen nodig voor de nagevelijkheid en niet om te sturen.

De inzet van een appuyement en een pirouette begint vanuit de hand. Ook Don Marcello geeft een mooie uitleg, ongeveer zoals ik het zou omschrijven:
in de hoek schoudervoor en veel buiging (waarbij ik mijn binnenhand gebruik), de inzet van het appuyement met twee handen in de richting waar in we gaan.
In de GP versie B rijden we een appyement links van F naar B, vervolgens omstellen (aan mijn binnenteugel) en het appuyement naar rechts tot M. Doe dat maar eens op je zit..

En ten overvloeden: hierbij moet steeds impulsbehoud blijven bestaan, van achter naar voor (wij rijden zelfs toe in een appuyement, mét gedragenheid als het kan).

Vido schreef:
Maar goed, misschien kan jij eens uitleggen hoe je dan een scherp appuyement vanuit een hoek in kunt zetten, zonder daarvoor in eerste instantie je bit te gebruiken?

... waarbij je alleen in 2e instantie, indien nodig, je teugelhulp gebruikt...?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:19

Vido schreef:
Vido schreef:
QQQQ schreef:
Nee, wij zijn het niet eens. Ik leg hier uit dat in de sport van achter naar voor wordt gereden, omdat jij wilde beweren dat er van voor naar achter gereden werd.
Jij legt mij woorden in de mond.
In reactie op JOUW statement dat je altijd EERST met de teugel inkomt, zei ik dat je dan naar mijn mening van voor naar achter rijdt.
Daarbij zei ik ook direct dat ik niet geloof dat je het ECHT zo doet. De bovenste quote bevestigt dat.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 22:31

Jammer het was zo leuk hier maar het wordt alweer minder.

yvon84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 01:33

in mijn ogen : de dressuur is een teamsport, jij en je partner (lees paard) streven samen naar de ultieme perfectheid en gedragenheid. samen zo in perfecte eenheid de mooiste kunsten laten zien.
dit doe je samen, veel mensen(kijk maar goed in ieder niveau)vergeten dat je dit vraagt aan je paard.
vragen aan hem of hij dat voor je wilt doen, je bent te gast op zijn rug !! hij vertrouwd jou en laat jou toe te zitten. wie schopt er tegenwoordig niet? pakt een slof of een grover bit/spoor?? wie vraagt zich tegenwoordig nog af waar dan de miscommunicatie zou kunnen zitten bij een communicatie storing??? dat is toch wat je doet?? met hem communiceren?? doormiddel van je hand, zit en benen?? waarom word er dan gedwongen? dat doe je toch niet als je communiceerd??
een paard is een gewoonte dier, daar komt geduld bij kijken, vragen en wachten op antwoord.
duurt het te lang? vraag opnieuw of anders...
welke ruiter is er zich nog van bewust dat 99% van de communicatie fouten bij hemzelf ligt??
dat het paard het simpelweg niet begrijpt, ipv niet luisterd of weigerd...
heb afgelopen weekeind een goed voorbeeld gezien. lynne maas en salo !!!
zo'n fijne aanleuning zie je weinig, waarom?? omdat ze het vraagt en niet afdwingt !!!
alles gewoon op de trens !!! de stang later. omdat het "moet".
dan komt de rest met de tijd, als je je paard de tijd geeft, zoals zij!! niet koste wat het kost laten zien, op geforceerde tijden vaak, wat de combinatie kan !!! maar het paard de tijd(een ook de financien) geven om zich op zijn tempo te ontwikkelen !!!
alleen zij en tamar waren een zaterdagavond de enigste die zonder een grove stang reden !!!
als je je paard de tijd geeft komt het vanzelf, het is alleen aan jou om te zien hoever je kunt komen, als je luisterd naar je paard verteld hij jou dat. niet als je niet luisterd, dan ga je vanzelf een keer op je bek, vaak ten koste van je paard...is dat je einddoel? beter worden ten koste van je paard?? het is toch een teamsport?? dat doe je samen !!!

vind ik....

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:58

andafries schreef:
Jammer het was zo leuk hier maar het wordt alweer minder.
Ik probeer alleen maar duidelijk te krijgen waar men over praat, dus maak je geen zorgen Knipoog
Vido schreef:
Vido schreef:
Maar goed, misschien kan jij eens uitleggen hoe je dan een scherp appuyement vanuit een hoek in kunt zetten, zonder daarvoor in eerste instantie je bit te gebruiken?

... waarbij je alleen in 2e instantie, indien nodig, je teugelhulp gebruikt...?
Dit ligt er misschien ook een beetje aan, waar je het "begin" van je oefening ziet. Hieronder hoe ik het zie:
Diep de hoek in rijden, daarbij paard goed om je binnenbeen krijgen, hoek gebruiken als halve ophouding, evt. geholpen door iets opvangen in de buitenteugel.
Hoek uit, doordraaien tot schoudervoor (géén binnenhand!), mate van afstelling begrensen met buitenhand. Buitenheup "wijst" langs de hoefslag om bewegingsrichting aan te geven, kijk in bewegingsrichting. Buiging behouden met binnenbeen, bij terugvallen naar hoefslag begrensen met buitenbeen en buitenteugel.
Halve ophouding met zit en buitenteugel, zit aanpassen: binnenheup wijst over diagonaal, binnenbeen behoud buiging, buitenteugel begrenst stelling en schouder, buitenbeen zet paard opzij, buitenteugel zorgt dat schoudervoor positie behouden blijft.

In tegenstelling tot wat jullie hierboven noemen, gebruik ik dus niet of nauwelijks (en zeker niet in eerste instantie) de binnenteugel.

Karl Hester heeft hier ook ooit een mooie demo voor gegeven, waarbij hij op één hand rijdend (bijv. linkerhand) alle zijgangen liet zien terwijl de binnenteugel (bijv. linkerteugel) fysiek verwijderd was.

Een paard in opleiding moet je natuurlijk af en toe wel even helpen met de binnenhand om te laten zien wat je bedoeld, maar een goed opgeleid paard kan buigen op aanwijzing van het binnenbeen en zal dan direct de juiste stelling aannemen. Ook doordat zo'n paard goed aan de buitenteugel is en deze volgt - dus bij het vieren van de buitenteugel, zal het paard het contact met de buitenteugel willen behouden en dus wat stelling naar binnen aannemen.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 19:19

Hierboven noemt Don Marcello de binnenteugel om de schouder te plaatsen in een appuyement. Hij traint klassiek. Ik ga er vanuit dat Vido ook op de buitenteugel een appuyement rijd. Ikzelf in ieder geval wel.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 20:12

pasdedeux schreef:
Hierboven noemt Don Marcello de binnenteugel om de schouder te plaatsen in een appuyement. Hij traint klassiek. Ik ga er vanuit dat Vido ook op de buitenteugel een appuyement rijd. Ikzelf in ieder geval wel.
Vido schreef:
De inzet van een appuyement en een pirouette begint vanuit de hand. Ook Don Marcello geeft een mooie uitleg, ongeveer zoals ik het zou omschrijven:
in de hoek schoudervoor en veel buiging (waarbij ik mijn binnenhand gebruik), de inzet van het appuyement met twee handen in de richting waar in we gaan.
In de GP versie B rijden we een appyement links van F naar B, vervolgens omstellen (aan mijn binnenteugel) en het appuyement naar rechts tot M. Doe dat maar eens op je zit..

En ten overvloeden: hierbij moet steeds impulsbehoud blijven bestaan, van achter naar voor (wij rijden zelfs toe in een appuyement, mét gedragenheid als het kan).

Stelling dus met de binnenhand.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 23:00

pasdedeux schreef:

Altijd leuk om zelf te antwoorden, vind je niet...? Knipoog

Zoals hierboven in het citaat van QQQQ te lezen is, gebruik ik de binnnenteugel bij de inzet. Maar de scherpe lezer had ook gezien dat ik een appuyement (en daar ging het over) op 2 teugels rij. Dit is voor mij ook een techniek die ik pas bij Leunus van Lieren heb geleerd.

Voorheen heb ik 10 jaar bij een veel klassiekere instructeur gereden. Voor het laatste stukje naar de GP kwam ik tekort. Toen ik overstapte van instructie, was de grootste vernieuwing voor mij dat de binnenteugel niet meer heilig was. Bij mijn vorige instructeur moest ik zelf soms laten zien dat mijn binnenteugel volledig los kon komen (in een schouderbinnenwaarts, een volte, een appuyement en zelf in het sluitwerk).

Leunus heeft daar een andere mening over. In een appuyement liet hij mij mn binnenteugel erbij pakken (natuurlijk niet alléén op je binnenteugel), wat inderdaad een dimensie toevoegt.

Het zetten van de schouder, waar Don Marcello het over heeft, ken ik ook, althans ik gebruik het in dezelfde context, misschien wel anders dan wat hij bedoelt:
Voor het terughouden van de schouder (in een appuyement, maar (voor mij) nog belangrijker in een pirouette) moet ik 2 handen naar buiten houden. Om dat gevoel over te brengen, liet Leunus mij halthouden. Vervolgens moest ik (zonder been te geven) de voorhand van mijn paard naar links brengen door 2 handen naar links te leggen. Daarna sprong ik de priouette naar rechts, waarbij ik de schouder 'links' hield om controle te krijgen over het draaien: ik was voorheen in 5 sprongen rond, das niet de bedoeling... Nu heb ik veel meer controle over 'het omgaan'.
Don Marcello, leuk als je hierop wilt reageren, dit is in mijn ogen namenlijk een groot verschil met mijn vorige (klassiekere) instructeur.

Onze sport is in ontwikkeling, gelukkig, zoals in iedere sport. De schaatsers hebben de klapschaats, de schans-springers een compleet nieuwe techniek. Ik leer ongelooflijk veel door te kijken naar anderen en door te leren van anderen. Leunus is erg open-minded mét verstand. Het is leuk jezelf en je paard te verbeteren, of het nou is door traditionele inzichten of door moderne. Stilstand is achteruitgang.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 00:32

Voor anderen antwoord geven en ook nogeens niet goed lezen! Gestoord
Slaap tekort denk... Ziek

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 14:43

Vido, ik spring de pirouette ook met twee handen naar buiten, dat levert hele mooie passen op en betere buiging. Ik heb dat bij een clinic van Anky opgepikt.
Voorheen sprong ik ze op mijn buitenteugel met binnenhand los of naar binnen, maar dat ging lang niet zo mooi.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 19:52

Vido schreef:
Altijd leuk om zelf te antwoorden, vind je niet...? Knipoog
Feel free. Ik reageerde gewoon op:
pasdedeux schreef:
Dit was duidelijk een reactie op mijn post die daar direct voor staat.

pasdedeux schreef:
Voor anderen antwoord geven en ook nogeens niet goed lezen! Gestoord
Slaap tekort denk... Ziek

Vind je dit nodig? Lees jij nou maar eens goed, dan kom je er misschien ooit achter dat ik niets beweer dat Vido niet geschreven heeft.
Voortaan graag weer wat inhoudelijker commentaar, als je verder alleen kunt zieken.

Vido schreef:
Het zetten van de schouder, waar Don Marcello het over heeft, ken ik ook, althans ik gebruik het in dezelfde context, misschien wel anders dan wat hij bedoelt:
Voor het terughouden van de schouder (in een appuyement, maar (voor mij) nog belangrijker in een pirouette) moet ik 2 handen naar buiten houden. Om dat gevoel over te brengen, liet Leunus mij halthouden. Vervolgens moest ik (zonder been te geven) de voorhand van mijn paard naar links brengen door 2 handen naar links te leggen. Daarna sprong ik de priouette naar rechts, waarbij ik de schouder 'links' hield om controle te krijgen over het draaien: ik was voorheen in 5 sprongen rond, das niet de bedoeling... Nu heb ik veel meer controle over 'het omgaan'.
Dit plaatsen van de schouder met twee handen is mij ook niet onbekend, en prima vereenigbaar met klassiek. Waar je de buitenteugel gebruikt om de buitenschouder te begrensen of naar binnen te plaatsen, kan je ook de binnenteugel gebruiken om de binnenschouder te controleren of naar buiten te plaatsen. Als je met je rechterteugel de schouder naar links duwt, moet je met de linkerteugel uiteraard ook "ruimte" maken.
Anders wordt het als je de teugel "trekkend" gebruikt om het hoofd te bewegen in plaats van "duwend" om de schouder te plaatsen.

Bij stelling vragen met de binnenhand, gebruik je de teugel "trekkend" om het hoofd te plaatsen.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:46

Zieken??? QQQQ ik denk dat je mijn berichtje niet goed begrepen hebt. IK!! had niet goed gelezen en IK! gaf antwoord voor Vido en IK! beweerde dus iets wat Vido niet geschreven had en trachtte doormiddel van dat laatste berichtje op een soort grappige manier mijn excuus aan te bieden dat ik slaap te kort had.
Maar goed wat een interessant en leuk te volgend topic was, vind ik ineens niet zo gezellig meer. Het wordt ineens allemaal te fel en te persoonlijk. Jammer

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 23:18

pasdedeux schreef:
Zieken??? QQQQ ik denk dat je mijn berichtje niet goed begrepen hebt. IK!! had niet goed gelezen en IK! gaf antwoord voor Vido en IK! beweerde dus iets wat Vido niet geschreven had en trachtte doormiddel van dat laatste berichtje op een soort grappige manier mijn excuus aan te bieden dat ik slaap te kort had.
Maar goed wat een interessant en leuk te volgend topic was, vind ik ineens niet zo gezellig meer. Het wordt ineens allemaal te fel en te persoonlijk. Jammer
Excuus dan! Ik heb dan gemist waar jij antwoord gaf voor Vido. Ging er vanuit dat Vido op mij doelde, en jij dus ook. Sorry! Vriendjes zijn?

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 00:09

Dames dames, de meest gruwlijke oorlogen zijn uitgebroken wegens communicatiestoornissen... Ieder heeft nu toch zijn eigen visie gegegeven en het leukste is: we pakken het allemaal ongeveer hetzelfde aan!

Verrassend dat die binnenteugel toch ook door klassiekers wordt gebruikt, ik vond het zelf nogal wereldschokkend, om die teugel te gaan gebruiken in gebogen oefeningen!

Het is ook wel moeilijk wat we hier doen: we gaan getypte beschrijvingen geven van hulpen die je met je lichaam geeft aan je paard. Het beschrijven én het lezen kan ruis veroorzaken.

Afgelopen paar weken ben ik heel serieus aan het werk aan mijn houding en zit, met name mijn bovenlijf. Ik bedacht me dat ik graag eens in het lichaam van Anky wilde zitten om te voelen wat zij aanspant en met hoeveel spanning op haar spieren. En dan nog is het de vraag of je eigen lichaam hetzelfde aanvoelt bij dezelfde aanspanning (verschil in bouw, training, enz.).

Om dezelfde reden is het ongelooflijk moeilijk elkaar uit te leggen hoe je een oefening doorrijdt en hoe dat voelt, waar je accenten legt, welke hulpen je gebruikt en hoe sterk. Volgens mij deden we het best leuk met zn allen.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 00:27

Vido schreef:
Verrassend dat die binnenteugel toch ook door klassiekers wordt gebruikt, ik vond het zelf nogal wereldschokkend, om die teugel te gaan gebruiken in gebogen oefeningen!

Idd! Van mijn vorige instructeur, die Duits klassiek geschoold is (Warendorf), leerde ik altijd van de binnenteugel af te blijven.
In de stage van Johann Riegler (Spaanse Rijschool Wenen), werd er de nadruk opgelegd dat de binnenteugel net de allerbelangrijkste is en dat die idd wordt gebruikt voor de inzet van voltes/zijgangen/pirouettes etc. Ik wist niet wat ik hoorde, maar ik pas het sindsdien toe en het werkt super! Ook het "diagonaliseren" (= zijwaarts plaatsen van de handen om de schouder te sturen) kwam daar uitgebreid aan bod!

Ik vind het erg fijn om te lezen dat er zo veel overeenkomsten zijn tussen Klassiek en Modern. Lachen

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:30

Voor mij is het gebruik van die binnenteugel nieuw. Ik smokkelde er wel eens mee in de gebogen oefeningen maar probeerde er zoveel mogelijk af te blijven. Toch weer wat geleerd dan in dit forum.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:36

Interessant topic, even een stipje

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:37

Ehh? Misschien een doemme vraag hoor, maar hoe rijd je dan bijvoorbeeld een travers als je helemaal niet aan de binnenteugel mag zitten? Blond

Ik heb geleerd bij travers de combinatie buitenbeen-binnenteugel aan te houden...