Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Abiola

Re: Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:33

fransje23 schreef:
Ik ga trouwens in herhaling vallen, onderstaande heb ik al eens eerder gepost Haha!

Tijdens het werk komt er juist veel energie en dus warmte vrij omdat de weefsel goed doorbloed moeten zijn. De schade vind dus vooral tijdens arbeid plaats.Ik weet er ook niet veel meer van, dan dat de hoge temperatuur (veel hoger dan lichaamstemperatuur, en daar zijn cellen natuurlijk niet voor gemaakt) steeds meer peesvezels kapot maakt.

Ik heb even gezocht in PubMed, een medische database, en vond in de beschrijving van deze studieo.a. het volgende:

Citaat:
Tendons that store energy during locomotion, such as the equine superficial digital flexor tendon (SDFT) and human Achilles tendon, suffer a high incidence of central core degeneration which is thought to precede tendon rupture. Although energy storage contributes to the efficiency of locomotion, tendons are not perfectly elastic and some energy is lost in the form of heat. Recent studies have shown that the central core of equine SDFT reaches temperatures as high as 45 degrees C during high-speed locomotion. In this study, we test the hypothesis that hyperthermia causes tendon cell death and results in tendon central core degeneration.

Kortom, opgeslagen energie gaat deels verloren als warmte, en door deze warmte loopt de kerntemperatuur in de buigpees op tot zo'n 45 graden (dat is dus zonder beenbescherming hè!). Deze verhoogde temperatuur leidt dan tot het afsterven van peesweefsel.

Nog een artikel (voorloper van dat hierboven volgens mij):

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... med_docsum

Kortom je probeert de pees te beschermen tegen invloeden van buiten af maar maakt hem daarmee langzaam maar zeker van binnen uit kapot.

Ik lees ook dit als conclusie:
Citaat:
In conclusion, while temperatures experienced in the central core of the SDFT in vivo are unlikely to result in tendon cell death, repeated hyperthermic insults may compromise cell metabolism of matrix components, resulting in tendon central core degeneration.

Maar goed, ik trek me terug uit deze discussie, want het is duidelijk dat er voor- en tegenstanders zijn. Iedereen moet lekker doen, wat hij/zij het beste acht voor zijn paard Knipoog

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 13:34

Ik gebruik geen beenbescherming, heel af en toen voor 15 minuten bandages voor als ik fotos wil hebben/laten maken. Daarbij heb ik ook niet echt een reden om beenbescherming om te doen, ze lopen netjes. Eens op de zoveel tijd doe ik bandages om en controleer ik de bandages, op vieze plekken, maar ook die zijn nog altijd schoon.

Moef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:03

Peesbeschermers gebruik ik altijd....vooral bij jonge paardjes

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 17:08

udine5 schreef:
Mijn mening is: gelijk beschermen die pezen.
Je kunt beter voorkomen dan genezen....

Helemaal mee eens, om het puur financieel te vertellen: ik koop liever een paar peesbeschermers dan ik een dierenartsrekening betaal. Waarom iets onnodig in de hand werken?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:09

Tatort schreef:
udine5 schreef:

Helemaal mee eens, om het puur financieel te vertellen: ik koop liever een paar peesbeschermers dan ik een dierenartsrekening betaal. Waarom iets onnodig in de hand werken?

Tja, en ik gebruik ze dus niet bij mijn jonge paard. Vork
Ik zou ook niet weten waarom...... In het land doet hij een stuk gekker. Tong uitsteken

SuperPaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 19:42

Bij jonge paarden kun je het beste wel peesbeschermers gebruiken jonge paarden zij meestal kwetsbaar en hebben meestal nog niet zoveel evenwicht. Ben het ook met katja eens! Knipoog

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:52

Als paarden geen ijzers om hebben, vind ik beenbescherming niet nodig. Alleen met springen, en ook longeren gebruik ik peesbeschermers en strijklappen, omdat het risico dan groter is. Naar mijn mening wordt het veelste warm onder die dingen, kan ook niet goed zijn. Maarja, ieder zijn eigen mening heh..

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:01

Citaat:

Als ze beschadigen door aantikken zeg ik ja. Maar volgens mij fysio gaat een stukje kunstof echt niet een peesbeschadiging tegen. Dus als een paard een peesblessure heeft gehad en hem dan fulltime die dingen omdat heeft geen enkele zin.. ( wat ik bij ons op stal zag). Verder rijd ik meestal voor met omdat mijn paard nogal lomp is en zichzelf nog wel eens wil raken voor, of met zijn achterbenen op voor trapt.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 23:11

Mijn jong paardje doe ik regelmatig getjes aan, voor de bescherming dus! Bandageren doe ik niet aangezien ik schrik heb om het 'fout' te doen.
Mijn jong paardje is inderdaad soms nog erg lomp en dan komt deze bescherming goed van pas!
Mijn ouder paardje rij ik (dressuurmatig dan) veel minder met bescherming.
Bij het springen wel steeds bescherming, vind dit veiliger want heb reeds paarden gezien die blessures hadden die makkelijk vermeden konden worden door het gebruik van getjes (was bij het springen).

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 23:32

Ik rij er eigenlijk nooit mee. Mijn verzorgpony tikt zich weleens aan met rijden uit enthousiasme maarja als ik daar bescherming voor om zou moeten doen zou dat in de wei ook moeten aangezien hij daar minstens zo enthousiast is. En de hele dag, dag in dag uit bescherming om lijkt mij nou echt niet goed voor zijn benen. Niet te lang is goed maar als ze echt heel lang aan zitten denk ik dat ze meer schaden aan kunnen richten dan een klein aantikje

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:08

Wat er ook gezegd word, ik doe mijn paarden ALTIJD bescherming aan als ik rij (meeste strijklappen of peesbeschermers, voor en achter).
Liever voorkomen dan genezen.

Ik ben deze zomer op springstage geweest en daar mocht je de piste niet in als je paard geen becherming aan zen benen had. Geen peesjes voor en achter was gewoonweg de piste niet in. En ik vind dat geen overbodige luxe.

lex10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:18

mijn paard krijgt nooit bescherming om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:00

Wat ik me afvraag: de mensen die zo zweren bij beenbescherming tijdens het rijden; dragen jullie paarden ook beenbescherming in de wei of komen ze niet in de wei?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:27

nee niet in de wei (staat er van mij al een paar keer in het topic)
Dan vind ik het ook te lang.
Verder hebben ze daar geen ruiter die ze moeten dragen en een onnatuurlijke onbalans is. Geen ruiter die dingen van ze vraagt die ze misschien wat moeilijk vinden of op dat moment moeilijk vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:35

Als je je paard niet overvraagt zal het dus niet nodig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:40

ook een paard dat je niet overvraagt kan struikelen...zit jij als ruiter dan altijd perfect in balans?
Ik niet Lachen Dus stoor je je paard in de natuurlijke beweging. Een tik kan het gevolg zijn.

Met trainen overvraag ik niet, maar een miscommunicatie kan ik ook niet altijd voorkomen, zo perfect rij ik niet.
Ook daar is een een tik tegen de benen dan zo gemaakt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:42

Tuurlijk zal ik mijn paard ook wel eens storen, maar daardoor tikt ze zichzelf echt nog niet tegen de benen. In de wei loopt en springt ze alle kanten op, er gebeurt nooit iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:45

En als ik val val ik echt niet elke keer op mijn hoofd...toch doe ik een cap op voor die keer.

Nee als ik stoor tikt mijn paard zich niet elke keer aan..maar voor die keer wil ik ook beschermen

Weide en rijden blijf ik dus geen vergelijk vinden..uitleg waarom staat er al Lachen

En helaas...mijn paard heeft een blijvende blessure door de weide..hoog in het been, dus ook met bescherming niks aan te doen geweest..maar leuk is anders...een gezond paard van de ene op andere dag zien veranderen...
En dan vind ik weide dus minder "gevaarlijk"
Dus nu zeker bescherming met rijden

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:57

RedPassion schreef:
Wat ik me afvraag: de mensen die zo zweren bij beenbescherming tijdens het rijden; dragen jullie paarden ook beenbescherming in de wei of komen ze niet in de wei?

Mijn paard gaat zonder de wei op, maar daar zit ik er niet op en bovendien loopt mijn paard op de wei geen zijgangen waarbij hij moet scharen en zich verkeerd kan raken. Als mijn paard maar een uurtje zou gaan, zou ik op de wei ook beschermers aan doen.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:46

Ik zou vooral bij een jong paard geen peesbeschermers of bandages omdoen. Als je je paard zonder peesbeschermers/bandages laat lopen worden de pezen en spieren alleen maar sterker. Als je dan een keer geen peesbeschermers/bandages omdoet dan missen ze niet ineens die steun.

Ik heb ook een keer gehoord maar dat weet ik niet zeker of het zo is dat als het te warm wordt tussen die peesbeschermers en de benen dat dat ook kan zorgen voor blesures

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:54

spieren? In het onderbeen?
Weer wat geleerd Tong uitsteken
Steun? Krachten van honderden kilo's door een stukje kunstof met elastiek of een lapje stof? Haha!

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:35

runningkawa schreef:
spieren? In het onderbeen?
Weer wat geleerd Tong uitsteken
Steun? Krachten van honderden kilo's door een stukje kunstof met elastiek of een lapje stof? Haha!

Volledig mee eens Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:43

runningkawa schreef:

De nieuwe powerbandages Ja
( Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:44

aha, kijk! Die kende ik nog niet, vandaar dat ik het niet snapte Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:21

Ja, met speciale ruimte rondom, waar je zelf even beton in mag storten Ja