duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marlissa92

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:18

Afbeelding
Dit was ik op een wedstrijd M1,, ik kun je ook duidelijk de driehoekjes zien vind ik zelf,, Toch ben ik nu bezig om de achterhand en nog meer onder te zetten dus de achterhand laten zakken zodat de voorhand nog meer omhoog komt,,
Is dat nu de goede manier? Ik rijd nu net M2 dus laat maar weten Lachen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:20

Afbeelding
Zafira (1 van de eerste keren met zadel op.) Wel al echt lekker die achterhand erbij Ja

Oh en als je in mijn profiel foto's kan vinden zoals het niet moet mogen die rustig hier gebruikt worden op voorwaarde dat je de boel niet afkraakt Knipoog

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:41

lovekira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:52

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 19:12

Ziet er wel redelijk uit, maar de achterhand mag wel iets actiever
Op de 1e foto lijkt het ook of ze nog wat vasthoud in de kaak, dus nog net niet helemaal ontspannen
2e foto ziet er beter uit.

xxx
Laatst bijgewerkt door _Marleen_ op 24-08-07 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 19:19

@ magic lover, Ik vind die eerste foto nog wel veel voorhand (je ziet dat de driehoekjes niet helemaal gelijk zijn). De tweede foto is daarentegen veel beter! Achterhand er mooi onder! Ook mooi die galop lekker omhoog. Mooi! Goede vergelijkingen.

p.s. heeft iemand nog een foto-uitleg bij het kuiltje achter het zadel? En misschien ook bij "buikspier"?

lovekira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 19:30

ja, ze was ook niet helemaal ontspannen. Ze was de hele tijd aan het rondkijken, en ik was ook ontzettend zenuwachtig.
Ik heb jammer genoeg nog geen trainingsfoto's.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 19:35

Goofy44 schreef:
...
Dit paard stuwt.
Dit paard draagt.

...

Ff wat geknipt.
Maar hoe kan je dit zien? En verschil tussen beiden.
Een stuwend paard dat niet draagt of andersom? Kan dat en hoe zie je dat dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 20:44

Goofy

Zou jij eens iets willen zeggen over Zanda over de foto's die ik eerder plaatste?
Omdat die daar ook aan de longe loopt

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 22:19

Citaat:
...
Dit paard stuwt.
Dit paard draagt.

...

Citaat:
Maar hoe kan je dit zien? En verschil tussen beiden.
Een stuwend paard dat niet draagt of andersom? Kan dat en hoe zie je dat dan?

[/quote]
Aan de dekking boven de grond
Aan het hoog vrijkomen van de grond van alle benen.
Aan de bewegingsafwikkeling van de diagonale beenparen kan je zien of er meer of minder gestuwd dan gedragen wordt of in de goede verhouding. 50/50. (*)
=-=
Het paard treedt naar voren onder de massa.
Het paard treedt meer naar binnen onder de massa.
Het paard gebruikt de achterhand.
Het paard heeft voortreffelijk evenwicht en relatieve oprichting bij het strekken van de hals
De aanspanning in de bovenlijn: bekken-lende-rug-hals-hoofd werkt optimaal door optimale halswerking. (het paard masseert zichzelf, het rekken werkt door vanuit de nek tot in het bekken, zonder inwerking van buitenaf, voorbeeld van voorwaarts, neerwaarts).
(*) De bewegingsafwikkeling van de diagonale benenparen, delen van de benen en de stand van de hoeven.

Elk paard stuwt en draagt.
Ik bedoelde opmerking in de rijkunstige zin van dressuur.

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 22:33

De laatste tijd gaat mijn paard steeds meer dragen. Hij wordt lichter in de hand en gaat steeds meer van de grond af bewegen.
Volgens mij is dit ook te zien op de foto's.

Maar jullie mening is natuurlijk welkom

Afbeelding
Voor mijn gevoel een fijne opwaards gereden galop

Afbeelding
In de middendraf vind ik het nog moeilijk om hem aan elkaar te houden. Hier zijn we nog beide aan het stoeien met onze balans

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 22:40

Deze foto's geven in mijn ogen meer een paard aan dat in de oprichting gaat lopen. Dat kunnen ze natuurlijk alleen als ze een goed ruggebruik hebben. ( goede foto's dus! ) Maar ik denk eigenlijk dat dit topic meer is bedoeld om te weten HOE je een paard over de rug kan laten lopen en dus uiteindelijk het beeld kan krijgen dat je op de foto's hierboven ziet. Of zit ik er nu naast?

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 22:53

Wat vinden jullie van deze?
(sorry van de letters er door heen, is niet zo'n duidelijke foto, maar wel de laatste foto die ik heb)

Afbeelding

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 23:01

aerdenhout1 schreef:
Deze foto's geven in mijn ogen meer een paard aan dat in de oprichting gaat lopen. Dat kunnen ze natuurlijk alleen als ze een goed ruggebruik hebben. ( goede foto's dus! ) Maar ik denk eigenlijk dat dit topic meer is bedoeld om te weten HOE je een paard over de rug kan laten lopen en dus uiteindelijk het beeld kan krijgen dat je op de foto's hierboven ziet. Of zit ik er nu naast?

Nee hoor je zit er niet naast, want het 1 staat niet los van het ander. Als je je paard niet goed over de rug rijdt zal hij ook niet correct kunnen dragen en dus correct in oprichting komen. Dit is meer een eind plaatje. Zo rijdt je ook niet de hele training rondt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 02:58

@ Leonie_M; Ik vind de eerste foto er wel goed uitzien maar hij mag meer sprong hebben. Op de tweede foto is het achterhandgebruik en de oprichting van voren heel mooi!

@ magic_lover; De foto die jij hier als eerste plaatst viel mij ook op toen ik je topic zag, ik vind het een erg mooi voorbeeld van een goed over de rug lopend paard. Hij zou iets meer op de achterhand mogen maar hij is heel mooi ontspannen en gebruikt de rug goed.
De eerste galopfoto vind ik ook heel mooi, hij zou iets ronder van voren mogen maar een goed ruggebruik en mooi ondertredend achterbeen.

Wat mij trouwens opvalt is dat er ook veel longeerfoto's en foto's van paarden los in de bak geplaatst worden. Op sommige van die foto's staat een paard wat duidelijk ontspannen loopt en zijn rug gebruikt maar er zijn er ook een heel aantal bij wat meer een momentopname is van een paard wat per ongeluk zijn hoofd naar de grond steekt.
Een paard wat zijn neus naar de grond steekt is natuurlijk heel want anders dan een paard wat ontspannen is en zijn rug goed gebruikt.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 08:11

Citaat:
Het paard treedt naar voren onder de massa.
Het paard treedt meer naar binnen onder de massa.

lees paard als:
Het achterbeen van het paard.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 10:01

@ derma, mooie foto in ieder geval! Ik ben nog niet zo goed in de rest, maar je hebt erg mooie driehoekjes Knipoog mooi gelijk. Al hoewel, de middelste is iets groter nog, dus de achter hand mag er nog wel iets meer bij. Verder ziet het er een beetje gespannen uit, maar dat kan aan mij liggen. Volgens mij kan het nog ergens beter... misschien weten de anderen wat er dan beter kan Knipoog

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 10:02

@Goofy; wat vind je van de gallopperende fries op pagina 16? vind je de fries in balans? jij bent altijd erg goed met die dingen heb ik gemerkt Haha!

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 10:36

Jethafa schreef:
@ derma, mooie foto in ieder geval! Ik ben nog niet zo goed in de rest, maar je hebt erg mooie driehoekjes Knipoog mooi gelijk. Al hoewel, de middelste is iets groter nog, dus de achter hand mag er nog wel iets meer bij. Verder ziet het er een beetje gespannen uit, maar dat kan aan mij liggen. Volgens mij kan het nog ergens beter... misschien weten de anderen wat er dan beter kan Knipoog

Ik ben het met je eens. Ik vind zelf het benenwerk wel mooi en het plaatje opzich ook wel, alleen echt ontspannen vind ik het niet. Kan alleen niet zeggen waar ik dat nou aan zie...

Misschien iemand anders die er nog iets over kan roepen?

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 11:06

Erg leerzaam topic dit! Heb ook even wat foto's uitgekozen.
We zijn de laatste tijd veel bezig geweest met dat ze wat opgerichter (en wat meer swingender) loopt.
Afbeelding

Afbeelding

Begin van middendraf;
Afbeelding

Afbeelding

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 13:22

aerdenhout1 schreef:

zelf loop ik nu tegen het volgende probleem aan
(heb geen foto's dus kan het helaas niet laten zien (als het daar al aan te zien is)

ik heb een liever lui dan moe paard , die zich erg moe kan maken om lui te kunnen zjin
(en zich ook snel verveeld , dus veel afwisseling ook per "rit"is er standaard bij ons ingebouwd)

ben bezig deze rustig door te rijden
heeft nu de balance in stap en draf goed gevonden galop nog niet maar dat is al een heel eind in de goede richting

met losse teugel begonnen , goed ruim achterbeen gebruik , goed tillen met de buik
in takt , en geeft nu daarop volgend uit zich zelf dus ook netjes na en hoef dus slechts de teugels op te pakken , pakt bit netjes aan maar heb niks meer dan het gewicht vd teugels in mijn handen

maar hij zou iets meer stuwing mogen hebben ,
(voordat we verder kunnen met andere puntjes ..)
hoe pak ik dat het beste aan
(rekening houdend dat ik een jong paard is ..)

(tot nu toe altijd paardjes gehad waaar ik juist de rust in moest rijden
waren of te veel op de voorhand of te voorwaarts , bij mijn huidige paard
zou ik graag iets meer stuwing van achteren willen hebben
heb het dus niet over sneller oid !)

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 14:37

@ pattypaard: de eerste foto ziet er netjes uit, mag iets meer achterhand (driehoekjes niet helemaal gelijk). Tweede en derde foto zie je dat ze erg veel voorbeen ruimte heeft, maar minder achterbeen. De derde is wel minder op de voorbeen lopend zeg maar, je ziet dat ze mooi opgericht is. De vierde foto valt ze weer iets meer op de voorhand, maar is ze wel mooi gelijk qua benen, dus wel genoeg achterhand. Ik vind haar hals houding wel mooi, dat ziet er relaxed en gelijkmatig uit (geen knik). Dus, dit is wat ik er uit kan halen Lachen

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 18:33

Maar hoe rijd ik mijn paard dan goed op de achterhand? Iemand vertelde mij dat ik dat kon doen door m,n handen te sluiten (beetje tegenhouden/ophouding maken) en tegelijkertijd te drijven....klopt dat wel?

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 18:43

Je kunt niet zomaar vanuit het niets de achterhand eronder rijden! Je zult eerst een basis van ontspanning en laag&rond moeten ontwikkelen. Wat je goed kunt zien in de ontwikkeling van een paard:

B/L niveau : paard 'valt' nog wat op de voorhand, de basis van ontspanning moet nog worden bevestigd
L/M niveau: paard gaat meer horizontaal lopen, door goede training wordt het sterker in de achterhand.
M/Z en hoger: paard gaat steeds meer opgericht lopen en de achterhand buigt echt onder de massa.

Dit wordt dus langzaamaan opgebouwt.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 19:17

Sorenna schreef:
Maar hoe rijd ik mijn paard dan goed op de achterhand? Iemand vertelde mij dat ik dat kon doen door m,n handen te sluiten (beetje tegenhouden/ophouding maken) en tegelijkertijd te drijven....klopt dat wel?

Ja, remmen en gas geven tegelijk, dat zal je paard begrijpen

het is een proces wat lang duurt zoals MyStar al zei, en als je er nog geen ervaring mee hebt is het heel verstandig dit onder begeleding te doen. Wat je zelf kan doen zonder het helemaal verkeerd aan te pakken: Zorgen dat je paard goed aan de hulpen staat (gas en rem), (schijn)overgangen maken en wendingen rijden (voltes, slangenvoltes, gebroken lijnen) Niet te veel gaan hannessen aan de voorkant.