Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
LADPR schreef:Marloes wat een onzin. Sterkte heeft ten eerste niks met inrijden te maken en ten tweede niks met leeftijd.
Longeren met 2.5 jaar is wel schadelijk dan zijn namelijk de groeiplaten in de knieen nog niet volgroeid en kunnen zo'n zware belasting op de volte nog niet aan.

__Marloes schreef:En als je ze dan in gaat rijden zijn ze meestal veeeeel te sterk en kan je ze zelf niet meer aan. Dat zijn meestal de paarden waarmee de ongelukken gebeuren met het inrijden en daarna.
__Marloes schreef:xxxdonja schreef:Wanneer ze helemaal uitgegroeid zijn.
Volgens mij weet jij niet wanneer een paard uit is gegroeit? Dat is een paard nl pas op z'n 8 jaarEn als je ze dan in gaat rijden zijn ze meestal veeeeel te sterk en kan je ze zelf niet meer aan. Dat zijn meestal de paarden waarmee de ongelukken gebeuren met het inrijden en daarna.
Ik ben voorstander van een paard met z'n 2.5 soms rondjes te laten lopen aan een longeerlijn (zonder bijzet oid. Dit kan geen kwaad), een zadel erop leggen maar nog niet met het longeren. Met z'n 3 met een bijzetteugeltje die heel los staat zodat ze al leren druk op hun mond en ongeveer vanaf de 3.5 hangen aan het paard en erop te gaan zitten. Maar als een paard met z'n 3 jaar nog heel iel is en nog echt een veulentje is zal ik er later mee beginnen.
, denk ik want oersterk is hij altijd al geweest, zeker als hengstveulen.
en eigenlijk boeit het hem nog steeds niet). Sterk is hij dus allang, maar het is de kunst om je paard zo aan het werk te krijgen, dat hij het graag voor je doet en het niet tegen je gaat gebruiken. Nogmaals, heeft helemaal niets met leeftijd te maken.
tamary schreef:Stukje over skeletrijpheid en veilige belasting qua leeftijd staat hier:
http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html
__Marloes schreef:Nadya: Waarschijnlijk door het longeren met zweep. Ze is als de dood van de zweep en tot nu toe was het elke keer mis gegaan toen ze met zweep werdt gelongeert. Maar het probleem is dat je die wel nodig heb want soms wilt ze gewoon niet meteen reageeren. Gewoon (met een klapzweep) zo'n klap ding geven en ze luistert wel.
Met het inrijden noem ik een pony niet B waardig laten lopen maar dat je erop kan zitten en 10 minuutjes los heb gereden. Zomder dat iemand ernaast liep oid.
. Ik werk paarden los (longeren zonder lijn op lichaamstaal) en dat doen ze allemaal prima, hoor. Ze hebben het zo door, juist omdat paarden lichaamstaal heel goed begrijpen. Daarna heb je met longeren weinig problemen, al hoewel je dan je lichaam minder kan gebruiken. Je kunt je paard ook desensibiliseren voor de zweep trouwens.
__Marloes schreef:Nadya: Ik had mijn pony gekregen toen ze 3 was. Zij was toen ook al uitgegroeit (ik ken geen enkel paard of pony dat al op z'n 3e uitgegroeid is, dit is echt onzin, minstens 5 á 6 jaar!)en waren toen begonnen met longeren en alle basis. Voordat ze 4 werdt was ze B klaar. (Waarom die haast? Winnen we daar ook al prijzen mee?)Maar ik had der nooit gelongeert met bijzet,, op de dubbele teugel reageerde ze goed en ging ze niet weg springen. Ook nooit gereden met bijzet, nu ook bijna nooit. (Is dit noodzakelijk dan om elk paard/pony maar met bijzet te trainen??) Ik gebruik zelf het liefst ook geen bijzet met het longeren alleen met mijn pony moet ik het wel als je hem niet met de dubbele longe longeert. Omdat ze anders gaat bokken en weg gaat rennen omdat ze weet dat ze dat dan kan doen (Volgens mij een kwestie van anders opvoeden en trainen dan je paard/pony maar opsluiten in een bijzet! Als je paard graag voor je werkt rent ie niet weg aan een simpele lijn)(en dit was al vanaf het begin dat we der kregen. Oude eigenaar kennen we goed en ze had die 3 jaar daarvoor alleen maar op een wei gestaan). En toch ben ik wel voorstander van vrij vroeg inrijden. En als ze daar kwa bouw nog niet aantoe zijn (ze zijn er niet aan toe, maarja dat negeer je dus evengoed) gooi je ze daarna 1 jaar op de wei zodat ze op kunnen sterken (op kunnen sterken??). Dan kennen ze het nl nogsteeds. Maar dan zijn ze wel sterker geworden en rijdt je ze minder snel "kapot" (Pardon?? je risico tot 'kapot' rijden is iets minder maar nog wel aanwezig, begrijp ik hieruit? Waarom neem je uberhaupt dit risico? Laat het paard wat langer met rust en je hebt ten eerste dit risico niet meer (lichamelijk beter) en ten tweede is je paard geen dwarse en/of overloopbare puber meer maar een volwassen paard waarmee je lekker aan het werk kan)
Mea schreef:__Marloes schreef:Nadya: Ik had mijn pony gekregen toen ze 3 was. Zij was toen ook al uitgegroeit (ik ken geen enkel paard of pony dat al op z'n 3e uitgegroeid is, dit is echt onzin, minstens 5 á 6 jaar!)en waren toen begonnen met longeren en alle basis. Voordat ze 4 werdt was ze B klaar. (Waarom die haast? Winnen we daar ook al prijzen mee?)Maar ik had der nooit gelongeert met bijzet,, op de dubbele teugel reageerde ze goed en ging ze niet weg springen. Ook nooit gereden met bijzet, nu ook bijna nooit. (Is dit noodzakelijk dan om elk paard/pony maar met bijzet te trainen??) Ik gebruik zelf het liefst ook geen bijzet met het longeren alleen met mijn pony moet ik het wel als je hem niet met de dubbele longe longeert. Omdat ze anders gaat bokken en weg gaat rennen omdat ze weet dat ze dat dan kan doen (Volgens mij een kwestie van anders opvoeden en trainen dan je paard/pony maar opsluiten in een bijzet! Als je paard graag voor je werkt rent ie niet weg aan een simpele lijn)(en dit was al vanaf het begin dat we der kregen. Oude eigenaar kennen we goed en ze had die 3 jaar daarvoor alleen maar op een wei gestaan). En toch ben ik wel voorstander van vrij vroeg inrijden. En als ze daar kwa bouw nog niet aantoe zijn (ze zijn er niet aan toe, maarja dat negeer je dus evengoed) gooi je ze daarna 1 jaar op de wei zodat ze op kunnen sterken (op kunnen sterken??). Dan kennen ze het nl nogsteeds. Maar dan zijn ze wel sterker geworden en rijdt je ze minder snel "kapot" (Pardon?? je risico tot 'kapot' rijden is iets minder maar nog wel aanwezig, begrijp ik hieruit? Waarom neem je uberhaupt dit risico? Laat het paard wat langer met rust en je hebt ten eerste dit risico niet meer (lichamelijk beter) en ten tweede is je paard geen dwarse en/of overloopbare puber meer maar een volwassen paard waarmee je lekker aan het werk kan)
Bij zo'n mening krijg ik echt de rillingen! Wie heeft jou dit zo geleerd _Marloes??
pluklief schreef:Mea, je haalt me de woorden uit de mond!
Ik vind zelf 5 jaar een mooie leeftijd, het lijkt of iedereen zo'n haast heeft maar er zijn zoveel meer leuke dingen te doen met je pony waarbij je ze niet echt hoeft te belasten.
__Marloes schreef:Als een paard bang is van een zweep is niet te verhelpen. Ze is echt als de dood van een zweep en ik durf er nu niet dressuur mee te rijden omdat ze gewoon dan niet te houden is, alleen maar weg springt ed. En dat heeft niets, echt helemaal NIETS met opvoeding te maken. Alleen door een ervaring als veulen kan een paard dat zijn hele leven bij zich dragen. Ga maar eens een pony longeren die bang is van een zweep. Dan krijg zelfs iemand met ervaring die pony niet rustig aan een simpel lijntje omdat die pony weg wilt van de zweep.
pluklief schreef:Ik vind zelf 5 jaar een mooie leeftijd, het lijkt of iedereen zo'n haast heeft maar er zijn zoveel meer leuke dingen te doen met je pony waarbij je ze niet echt hoeft te belasten.
. Nee hoor, lekker rustig aan, we doen ook nog veel grondwerk. Vind ik namelijk net zo leuk om mee bezig te zijn.