Het opstappen doe ik met een stoel en dat heeft meerdere redenen. Aangezien ik niet echt een lichtgewicht en nogal stijf ben omdat ik de paardensport sinds kort weer heb opgepakt, is het niet prettig voor mijn pony als ik met mijn gewicht aan een kant ga hangen want voordat ik erop zit..... pfffft duurt het wel ff... voor een pony is dat 3 of 4 maal mijn gewicht wat zij aan 1 kant aan gewicht heeft hangen.
Maar nu heb ik een andere pony die wat kleiner is dussss ik zou me heel lenig voor kunnen doen
maar dat doe ik maar niet... Ook mijn pony zet haar buik heel erg uit en aangezien het aansingelen dan in etappes gaat is het nog niet verstandig om zonder stoel op te stappen want dan kun je het zelf wel invullen....

Het is niet dat ik er niet op kom, maar het paardje is nogal rond en het Endurancezadel wil nog wel eens glijden, wat t peerd niet erg grappig vind (ze is echt vréselijk gevoelig, reageert op het kleinste haartje wat nog dubbel onder het zadel ligt), dus op deze manier blijft het zadel rechter liggen met opstijgen.
.