Opstappen met krukje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chrisssss

Re: Opstappen met krukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:48

Misschien dat mijn antwoord al gegeven is hoor maar wilde het in ieder geval toch met jullie delen.

Het opstappen doe ik met een stoel en dat heeft meerdere redenen. Aangezien ik niet echt een lichtgewicht en nogal stijf ben omdat ik de paardensport sinds kort weer heb opgepakt, is het niet prettig voor mijn pony als ik met mijn gewicht aan een kant ga hangen want voordat ik erop zit..... pfffft duurt het wel ff... voor een pony is dat 3 of 4 maal mijn gewicht wat zij aan 1 kant aan gewicht heeft hangen.

Maar nu heb ik een andere pony die wat kleiner is dussss ik zou me heel lenig voor kunnen doen Pling Cool maar dat doe ik maar niet...

Ook mijn pony zet haar buik heel erg uit en aangezien het aansingelen dan in etappes gaat is het nog niet verstandig om zonder stoel op te stappen want dan kun je het zelf wel invullen.... Haha!

Sompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:08

Ik denk dat ze dit doen vanwege de hoogte van het paard, verschil tussen paard en mens qua hoogte?
Ikzelf doe dit niet.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:11

jestination ik snap je berichtje niet helemaal . Heb je het topic wel doorgelezen???

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:13

Ik ga of op de waterpomp staan of op het speciaal voor mij gebouwde opstapbankje Ja Het is niet dat ik er niet op kom, maar het paardje is nogal rond en het Endurancezadel wil nog wel eens glijden, wat t peerd niet erg grappig vind (ze is echt vréselijk gevoelig, reageert op het kleinste haartje wat nog dubbel onder het zadel ligt), dus op deze manier blijft het zadel rechter liggen met opstijgen.
(Strakker aansingelen heeft geen zin, als je er met je volle gewicht aan gaat hangen glijd het toch wel, het zadel is vrij rond en glad en zo ook het paard)

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:23

Jodie_ schreef:
Ik ga of op de waterpomp staan of op het speciaal voor mij gebouwde opstapbankje Ja Het is niet dat ik er niet op kom, maar het paardje is nogal rond en het Endurancezadel wil nog wel eens glijden, wat t peerd niet erg grappig vind (ze is echt vréselijk gevoelig, reageert op het kleinste haartje wat nog dubbel onder het zadel ligt), dus op deze manier blijft het zadel rechter liggen met opstijgen.
(Strakker aansingelen heeft geen zin, als je er met je volle gewicht aan gaat hangen glijd het toch wel, het zadel is vrij rond en glad en zo ook het paard)

Als ik bovenstaand bericht lees denk ik direct aan een zadel wat niet past!
Een passend zadel ligt vast op de rug(maar niet in de zin van een te kleine boommaat) Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:22

Je hebt wel paarden waar zadels op wegglijden, die zijn heel rond en zonder schoft gebouwd. Ook een passend zadel glijdt dan weg, zeker bij de ongelijke belasting door opstijgen (zonder krukje).

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:00

Ik stap ook op met een krukje. Dit omdat er bij het opstappen ontzettend veel gewicht op een kant van het paard komt, en ik hem zo wil sparen Lachen .

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 10:50

Boomloos schuift ook veel sneller.. Daarbij vind ik het echt handiger om met een opstapje op te stappen..

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 22:40

Hahaha ik zag dit topic en er valt zo'n pak van me hart af, haha. Ik dacht dat ik de enigste was die met krukje opstapte, en als enigste voor gek stond op moment. Dan staan ze me uit te lachen joh! Ik stap overigens met krukje op, omdat ik er anders niet op kom, meneer is 1,61, ik 1,81, maar ik ben te fors gebouwd om mezelf even de lucht in te hijzen met dat lichaam Tong uitsteken

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 22:50

Sorry als ik er al bij stond, maar ik stap op met een krukje omdat ik wat meer gewicht mee draag, en wil niet met mijn volle gewicht aan het paard hangen. Ik doe dit al een aantal jaar en ik denk dat ik er anders ook niet meer op kom Ach gut

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 17:35

Ik stap ook met krukje (zo'n soort caravan opstapje) op. Omdat ik meestal zonder zadel rijd en ik anders zo moet sjorren/springen om erop te komen.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 19:05

ik stap ook op met behulp van krukje.
ivm bekkeninstabilliteit.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:14

Ik stap ook op met krukje , paard staat mooi stil daardoor en het is beter voor zijn rug .

Het gaat dan heel rustig vind ik .Andere mensen lachen er wel eens om , maar het gaat om MIJN PAARD en ZIJN RUG!

Haha!

D_dreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 22:26

Ik heb een krukje nodig met opstijgen als het paard groter is dan 1.65 m. Gelukkig is mijn paard kleiner en hoef ik niet meer met een kruk te sjouwen... voor mij geen groot paard Haha! Haha! Haha! !

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 22:34

Of het paard dat ook zo een geluk vindt????

D_dreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 23:13

Hé Dinopino, beetje sarcatische opmerking... knap gedaan op een forum.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 10:46

Lees de rest van het topic eens, misschien dat je dan snapt dat met een krukje slepen beter is voor je paard.

D_dreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 10:58

Hebben jullie ergens uit mijn tekst opgemaakt dat ik tegenstander ben van een krukje?

Ik ben er juist trots op dat ik zover ben gekomen dat ik geen krukje "meer" nodig heb... en mijn paard is trouwens bang voor krukjes.

Bedankt voor jullie oordeel, erg kinderachtig!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:21

Ik maak uit jouw tekst op dat jij geen krukje WIL gebruiken. Dat is jouw keuze, maar besef wel dat het voor de rug van je paard beter is als je via een krukje opstapt, zie de rest van het topic voor de onderbouwing hiervan.

En als je paard bang is voor krukjes kun je daar gewoon een project van maken, er zijn niet veel paarden die bang blijven voor krukjes als je er wat aandacht aan besteedt.

D_dreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:27

Dat interpreteer jij.

Succes verder Clown .

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:29

Wow wat ben je snel op je teentjes getrapt zeg..

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:31

nou inderdaad wat een ontzettend kinderachtige reactie D_dreamer. De mensen hier willen zeggen dat ondanks dat je misschien een mooi lijntje hebt of lenig genoeg bent om zo op je paard te stappen, het nóg slecht is voor je paard zijn/haar rug. Het opstappen met krukje/opstapje is niet specifiek voor degenen die er zonder niet opkomen. Nee het is om de rug van je paard te sparen!!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:14

D_dreamer schreef:
Hebben jullie ergens uit mijn tekst opgemaakt dat ik tegenstander ben van een krukje?

Ik ben er juist trots op dat ik zover ben gekomen dat ik geen krukje "meer" nodig heb... en mijn paard is trouwens bang voor krukjes.

Bedankt voor jullie oordeel, erg kinderachtig!

Een beetje vriendelijker mag ook wel hoor.
Ik ben er juist trots op dat ik wel een krukje nodig heb. Niet omdat ik er anders niet op kan komen maar om de rug van mijn paard te ontzien. Het is dus duidelijk dat het voor mijn paard beter is want sinds ik via een trapje opstap (nu bijna 2 jaar) heeft de dierenarts niets meer aan de rug hoeven doen, toen ik nog vanaf de grond opstapte kwam hij 2x per jaar, en het was hard nodig.
Elk paard is in het begin bang voor krukjes, stoelen of trapjes wanneer je deze naast een paard zet, even oefenen en na een paar keer weten ze het.
Gelukkig heb jij er geen nodig maar je paard wel, tenzij je een shetlander hebt.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:47

D-dreamer Sorry ik had er helemaal niet bij nagedacht dat toen je schreef kleiner dan 1.60 dat je schetlanders bedoelde

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:23

dinopino waar maak je dat aan op?