Met of zonder cap ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Met of zonder cap ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 07:45

in het bos zijn boomtakken die je niet zag aankomen ook beter te verduren met een cap op.

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 07:46

Ik rijd buiten altijd met cap in de bak ook bijna altijd soms als het heel heet is doe ik hem niet op en ik stap m'n paard wel is uit zonder cap maar verder heb ik hem altijd op.

Ilse_Beertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 07:48

Altijd op, al vertrouw ik mijn vz-haf 100 % mocht er iets gebeuren, ben ik toch blij dat ik een cap opheb Ja

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:40

Ik rijd altijd met cap, vind het wel verantwoord Knipoog je weet het nooit..

Teigetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 17:30

Ik rij altijd met cap. Het is verplicht in de manegeles op onze manege en ik voel me er ook gewoon veiliger door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 17:31

Ik rijd altijd met cap, ik zou geen reden weten om um niet op te doen.

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 17:44

Teigetje16 schreef:
Ik rij altijd met cap. Het is verplicht in de manegeles op onze manege en ik voel me er ook gewoon veiliger door.

Haha ja hier hetzelfde Tong uitsteken We rijden dan ook in dezelfde les Tong uitsteken

nothappy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 09:54

Ik rij sinds twee jaar altijd met cap.

Daarvoor niet altijd, toen had ik nog een ander paard.

lottevanoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 20:10

Ik rijd altijd maar dan ook altijd met cap, heb ooit eens een ongeluk gehad en wil dat niet nog eens meemaken

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 21:32

ILIKExHORSES schreef:
Toen vroeg ik mij af: Rijden jullie met of zonder cap en waarom?

Ik rij nooit met een ´cap´.
Ik rij afhankelijk van wat ik ga doen met een hoed, een goede valhelm of een nog betere helm met kinbescherming en op ruigritten mogelijk ook motoX lichaams- en beenbescherming.
Het waarom is een risico-afweging, het resultaat van kans op val x ernst van de mogelijke schade.

Ik draag soms zelf bewust juíst géén valhelm vanwege mijn Relativiveiligheidstheorie. Beschermende kleding leidt namelijk tot het nemen van meer risico.

Voorbeeld: sommige ruiters zullen zonder cap niet springen. Springen met cap levert een groter risico op letselschade op dan niet springen zonder.
Ander voorbeeld: sommige ruiters stappen omdát ze beschermende kleding aan hebben op een paard waar ze beter, nog, níet op zouden stappen.

Ik maak daar ook bewust andersom gebruik van door mezelf nét dat extra beetje zelfvertrouwen te geven waardoor ik mijn paard geruster kan stellen bij iets wat we beiden eigenlijk gewoon probleemloos kunnen. Dat laatste is een basisvoorwaarde, anders is het weer ónveiliger door die helm Pling

hc

_Tornado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 21:57

Altijd cap, een ongeluk zit in een klein hoekje, een paard blijft een dier

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:51

_Tornado schreef:
, een paard blijft een dier

Ja, en?
Ik heb 23 jaar met motorfietsen wedstrijdsport gedaan en als coureur en ruiter ervaar ik het paard als het meest veilige voertuig wat er bestaat. Zelfs veel veiliger dan een fiets. Het kan alles beter dan jij en denkt zélf! Maak daar gebruik van en je bent spekkoper.

hc

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:19

Paard is net als mens niet onfeilbaar..... Cool
En dat kun je door training niet veranderen.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:32

Ik was afgelopen zondag toch wel héél blij dat ik dat ding op mn hoofd had gezet hoor!
Thuis in de bak rijd ik altijd zonder (behalve als ik ga springen) maar op straat áltijd met!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:10

Huertecilla schreef:
_Tornado schreef:
, een paard blijft een dier

Ja, en?
Ik heb 23 jaar met motorfietsen wedstrijdsport gedaan en als coureur en ruiter ervaar ik het paard als het meest veilige voertuig wat er bestaat. Zelfs veel veiliger dan een fiets. Het kan alles beter dan jij en denkt zélf! Maak daar gebruik van en je bent spekkoper.

hc

En dan struikelt je getrainde,brave nergens van schrikkende paard en lig jij met je hersenpan gespleten op straat. Dat voorzie en voorkom je niet. De mate van letsel heb je gedeeltelijk wel in de hand. Op die cap!

JimBeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:15

Ik rijd zelf altijd met cap, omdat ik me dan gewoon veilig voel, ik vertrouw mijn pony gewoon volledig, maar vorig jaar bijvoorbeeld was ik lekker met iemand aan het kletsen en toen sprong ie ineens drie meter opzij en op de een of andere manier viel Birgit pardoes op dr hoofd Vork Had behoorlijk koppijn, maar heb daarna toch nog een 1/2 uur doorgereden, later in de auto kon ik ineens niet meer praten en begon ik allemaal onzin uit te kramen Bloos Ik bleek een hersenschudding te hebben toen we later naar het ziekenhuis gingen. Ik was toen wel blij dat ik toch mn cap op had gehad Knipoog

ryannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:16

Ik rij altijd met cap, voel me er echt veiliger bij!
Alleen af en toe als ik heb gelongeerd stap ik er ff op om uit te stappen, dan niet altijd met cap...

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:22

Martine_m schreef:
Tijdens springen en buitenritten heb ik eigenlijk altijd een cap op.. tijdens de dressuur in onze eigen bak eigenlijk bijna nooit..

hmm eigenlijk klopt dit niet meer Knipoog !! rij nu eigenlijk ALTIJD met cap EN meestal bodyprotector! ben bezig met jonge paarden in rijden... en heb echt geen zin om straks me eigen paardje niet meer te kunnen rijden! Denk dat als ik Ratino al jaren onder het zadel zou hebben ik vast wel es zonder cap zou rijden... maar hij is spring gefokt.. dus dan zal de cap en bodyprotector waarschijnlijk wel blijven!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 18:40

Waratje schreef:
Paard is net als mens niet onfeilbaar..... Cool
En dat kun je door training niet veranderen.

...en dan blijf kans x gevolg over en aangezien deze componenten voor een iedere anders zijn is de uitkomst dat ook en de conclusie persoonlijke vrijheid.
Het veiligste blijft er niet op stappen en dan nóg roepen sommigen dat je een helm op moet bij alles wat jij met of in nabijheid van een paard doet.

Voor míj is het situationeel afhankelijk en dat bepaalt verder niemand anders voor mij Afgod

hc

Steffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 20:58

Metcap Lachen
Een beest kan altijd wat doen..
en als je dan die verhalen hier leest weet ik het wel!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 22:58

Ik rijd altijd met een cap. Als je denkt dat je verstand hebt en verstandig wilt blijven, dan kan je het gebied waar dat is opgeslagen het beste beschermen. Bovendien zijn alle vitale lichaamsfuncties afhankelijk van wat er in je hoofd gebeurt en misgaat. Als je verstandig bent wil je niet dat het misgaat. Paardrijden is een risikosport met meer risiko dan andere sporten. Door je tegen een aantal risiko's te beschermen, wordt de kans op ernstig risiko verkleind. Als je een paar keer van dichtbij hebt meegemaakt wat er met iemand kan gebeuren als je paardrijdt, dan zet je graag je cap op als je daarover nadenkt.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 23:08

Mijn helm is heilig, ik stap niet op zonder. Na een ernstige val met een klap tegen m'n kop ben ik er niet helderder op geworden, maar kennelijk heb ik sindsdien toch net wat meer verstand. Zie bericht van Goofy, daar ben ik het roerend mee eens.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 09:18

In Nederland ontstaan jaarlijks gemiddeld 34.000 blessures tijdens paard- of ponyrijden, waarvan de meeste ernstig zijn. Tussen 2001 en 2005 werden per jaar gemiddeld 9.100 paard- of ponyrijders behandeld op een Spoedeisende Hulpafdeling van een ziekenhuis. Dat is 6 procent van alle SEH-behandelingen na een sportblessure. Van alle sporten neemt paard- en ponyrijden daarmee de derde plaats in, na veldvoetbal en bewegingsonderwijs.

In tegenstelling tot de meeste andere sporten is de meerderheid van de slachtoffers vrouw. Wat verder opvalt, is dat bijna een kwart tussen de 10 en 14 jaar oud is. Tweederde van de blessures wordt veroorzaakt door een val van het paard of de pony. Letsel als gevolg van een trap van het dier komt minder vaak voor.

Dat blessures door paard- of ponyrijden vaak ernstig zijn, blijkt onder meer uit het percentage ziekenhuisopnamen na behandeling op de SEH-afdeling. 13 procent van de slachtoffers moet namelijk blijven. Ter vergelijking: bij sportblessures in het algemeen is dat gemiddeld 5 procent. De meeste paard- of ponyrijders raken geblesseerd aan de armen of benen, relatief vaak gaat het om een botbreuk. Blessures door paard- of ponyrijden zijn duur. De directe medische kosten bedragen gemiddeld 1.500 euro per blessure*. Bij sporten in het algemeen liggen die kosten op 910 euro.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 10:09

Ik rijd altijd met cap. Mijn hoofd is me iets meer waard dan het 'plaatje', zeg maar. Maar dat is voor iedereen verschillend. Maargoed, zonder cap stap ik dus niet op het paard. Liever een keertje te vaak mijn cap op, dan een keertje te weinig!

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 10:13

Ik heb een achterneefje en een achternichtje verloren door een val met pony. Beide waren ervaren en hadden een lieve pony; dit was nog in de tijd van de oude caps en voordat de bodyprotector bestond. Ik draag dus echt altijd een cap.