heb ik dat nou :S,.. wat is volgens jullie 'rijden'...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: heb ik dat nou :S,.. wat is volgens jullie 'rijden'...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 11:08

Stalling, smid, halsters....
Die van mij staan buiten (zijn nu mooi wit van de rijp op hun rug), bekap ze zelf (sinds voor NB bestond) en halsters doen we ook niet aan. Zal het mijn lief vertellen en kan dan vast de jas EN de sporen kopen Clown

Afbeelding

Prachtig setje toch?! de hondjes Haha!

HC

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 11:30

Huertecilla schreef:
Stalling, smid, halsters....
Die van mij staan buiten (zijn nu mooi wit van de rijp op hun rug), bekap ze zelf (sinds voor NB bestond) en halsters doen we ook niet aan.

Mijn stalling is inclusief dagelijkse weidegang van smorgensvroeg tot savonds laat, aan 'doe het zelf' smeden/bekappen waag ik mij niet, dat laat ik over aan de vakman en halsters zijn wel zo handig voor de mensen die zo vriendelijk zijn mijn paarden aan het eind van de dag eens binnen te halen...

Huertecilla schreef:
Prachtig setje toch?! de hondjes

Mijn hond kleurt uitstekend bij mijn paard, allen is mijn hond meer geinteresseerd in paarden stront en restanten paardenhoef dan in paarden zelf...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 17:13

De locale Niet-Beslaan vakman is door mij opgeleid Knipoog
Desondanks haal ik hem er zeg halfjaarlijks bij want 2 paar ogen zien meer dan 1, waarbij zijn door mij gewaardeerde kennis en ervaring als klassiek hoefsmid veel extra perspectief geeft.

Verder niet zo belangrijk op zich. Net zo min als een aantal fundamentele verschillen tussen jouw keuzes en de onzen. Het is wel een mooie illustratie van waar je het budget verschillend over kan verdelen. Jij aan stalling, hoefsmid en halsters, ik heb weer wat boeken gekocht en spaar de rest voor speciale drinkfleshouders Knipoog
Zo kan je ook een Parelli pretpakket kopen, 10 rijlessen nemen, een stapel(tje) boeken bij Amazon bestellen, een clinic van A.d.B. bezoeken of een Anky-broek kopen.

HC

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 11:39

Huertecilla schreef:
Het is wel een mooie illustratie van waar je het budget verschillend over kan verdelen. Jij aan stalling, hoefsmid en halsters, ik heb weer wat boeken gekocht en spaar de rest voor speciale drinkfleshouders

Tsja, drinkfleshouders heb ik niet nodig. Als ik een strandrit maak dan stop ik gewoon even bij de strandtent om wat drinken of een ijsje te halen Haha! Maar qua boeken heb ik inmiddels al een aardige verzameling. En-En kan soms ook hoor! En boeken En spullen voor je paard EN lessen van een fijne instructeur...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 13:58

jasmijn78 schreef:
En-En kan soms ook hoor! En boeken En spullen voor je paard EN lessen van een fijne instructeur...

tuurlijk kan en-en ook maar het valt mij steeds vaker op dat de mensen die er zo setjes-achtig bijrijden ze op rijtechnisch gebied een beetje verstoffen...
maar veel boeken op paarden gebied heb ik niet vind ik zelf... maar paardenbladen des te meer... en ik lees alles! interreseeer me overal in en pak daardoor dus van alles wat mee...

maar voor mij staat boven alles dat een paard paard mag zijn... voor mij niet zoveel fratsen, want de meeste zooi die op en aan een paard worden gehangen zijn voor de ruiter! tegenwoordig is een paard meer een modeverschijnsel dan echt paard... denk maar eens aan de paarden die je buiten ziet lopen allemaal dik ingepakt en behangen met springschoenen en peesjes etc etc... maar vind zoon paard dat nou leuk...? het is alleen voor de handigheid van de ruiter want zoon deken zorgt ervoor dat je niet zo lang hoeft uit te stappen Knipoog peesjes en springschoenen in de wei omdat ze zo gek doen? laat je paard dan iedere dag naar buiten en zet em wat minder hoog in het voer Pling en zo zijn er nog veel meer dingen maar dan word mijn post hier wel erg lang Clown

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 15:30

Rianneke schreef:
...de meeste zooi die op en aan een paard worden gehangen zijn voor de ruiter!

..en wat denk je dat paardrijden op zich is dan?! Het hele paardrijden draait om de egoïstische lol van de ruiter Pling
Het enige wat het páárd nodig heeft daartegen (bewuste woordkeuze) is een zadel dat de overbelasting (bewuste woordkeuze) vertaalt naar een zo laag mogelijke druk.
Het minste wat de ruiter kan doen is dan tenminste LOL van het rijden hebben. Persoonlijk vind ik het storender dat paardrijden voor niet zo bar veel ruiters en nog minder paarden LEUK is.
Het is mij echt een volledig raadsel waarom veel ruiters eigenlijk willen rijden. Zij in de stress, paard in de stress, hoop geld over de bak, nul vooruitgang en met setjes heeft dat niets van doen.
Streef EERST de LOL eens na, dan komt daarna eventuele rijtechniek wel en als bonus nog een stuk makkelijker ook.

HC

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 19:07

Rianneke schreef:
maar voor mij staat boven alles dat een paard paard mag zijn... voor mij niet zoveel fratsen, want de meeste zooi die op en aan een paard worden gehangen zijn voor de ruiter! tegenwoordig is een paard meer een modeverschijnsel dan echt paard... denk maar eens aan de paarden die je buiten ziet lopen allemaal dik ingepakt en behangen met springschoenen en peesjes etc etc... maar vind zoon paard dat nou leuk...? het is alleen voor de handigheid van de ruiter want zoon deken zorgt ervoor dat je niet zo lang hoeft uit te stappen Knipoog peesjes en springschoenen in de wei omdat ze zo gek doen? laat je paard dan iedere dag naar buiten en zet em wat minder hoog in het voer Pling en zo zijn er nog veel meer dingen maar dan word mijn post hier wel erg lang Clown

Helemaal mee eens! Ik heb mijn paard niet als modeverschijnsel. Hou effe op, zeg Haha! Haha! Haha! Mijn paard mag voornamelijk paard zijn!! Hij loopt lekker het hele jaar door in een groen natuurgebied. Ik vind het belangrijker dat hij zich zoveel mogelijk 'vrij' voelt in zijn kudde, dan dat ik 100 setjes in alle kleuren heb. Ik geef wel weer geld uit aan een mooi boomloos nieuw zadel voor in de toekomst, bitloze hoofdstellen e.d. en veel boeken enzo (en niet eens alleen over paarden). Ik geef gewoon niet extreem veel geld uit, want ik heb wel wat meer in mijn leven om voor te zorgen (mijn dochter bijvoorbeeld).

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 19:37

@HC...dat is wat ik me ook regelmatig afvraag als ik weer een paard en ruiter aan de gang zie met elke week nieuwe 'aanhangsels', kleurtjes en zwepen om te zorgen dat het paard wat niet wilt, tóch die eeuwige bak door gaat....
ík rij paard voor mn lol en dat vind ik ook het belangrijkst...
dat er dan steeds meer dingen goed of beter gaan is geweldig, alhoewel dat ook te danken is aan het plezier die we er beiden aan hebben en de band die ik met mn knol opgebouwd heb en nog steeds verstevig..

persoonlijk vind ik een goed zadel en een fijn touwhalstertje om te rijden belangrijker dan al die kleurtjes en dingetjes die ook te koop zijn... zolang ik van een nieuwe kleur sjabrak niet meer voordeel zie dan de kleur, vind ik het prima!
voor mijn paarden zelf vind ik 24 uur weidegang met wat bescherming van afdak, bomen of iets en een speelmaatje op diezelfde wei zéér belangrijk en ik blijf altijd zoeken en kijken naar beter

vind trouwens de manier waarop jij met je dieren omgaat, de omgeving en het vertrouwen van en in je paardjes geweldig! Haha!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 20:09

Huertecilla schreef:
Het is mij echt een volledig raadsel waarom veel ruiters eigenlijk willen rijden. Zij in de stress, paard in de stress, hoop geld over de bak, nul vooruitgang en met setjes heeft dat niets van doen.
Streef EERST de LOL eens na, dan komt daarna eventuele rijtechniek wel en als bonus nog een stuk makkelijker ook.

ik rij zeker voor mijn plezier, maar als ik een rotbui heb stap ik niet eens op me paard, omdat ik dan weet dat het toch niet lekker gaat... bespaar me paard die ellende Haha! stress heb ik eigenlijk nooit als ik rij...ik geniet vooral!!! dat ik het geluk heb dat ik zoon lief paard heeft waar ik een super band mee heb Lovers

-> wisten jullie trouwens al dat je zweepjes ook in alle kleuren van de regenboog verkochten? leuk voor bij de setjes Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 20:45

Dat vind ik dus echt belachelijk! Alsof een roze zweep anders tikt dan een zwarte! Ik houd het persoonlijk bij een elegante zwarte zweep.... maar goed, ik rijd idd voor de lol en omdat ik stapelgek op paarden ben... en ja, setjes vind ik best grappig, maar laten we in de eerste instantie maar een lol met onze knol hebben, die kleurtjes interesseren de paarden geen bal, de lol en het plezier in het rijden wel. Als ik vrolijk ben, zijn de paarden dat ook, en hebben ze er lol in... daar gaat het om.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 21:55

Yamcha schreef:
Dat vind ik dus echt belachelijk! Alsof een roze zweep anders tikt dan een zwarte! Ik houd het persoonlijk bij een elegante zwarte zweep....

EUh.. Verward Dan kan je toch net zo goed een rode met smaragdgroene strass is een ebben handvat kopen als je dat mooi vindt. Het maakt toch niets uit en koop dat wat je leuk vindt. DAAR gaat het om.

Net in de laatste minuut een 18e eeuwse stijl velours jas op ebay afgevinkt. Zo nog wat zilvergalon opstiksels bestellen om de jas nog verder op te leuken. Daarna weet ik welke hoed ik erbij moet zoeken. SuperSetje dus Haha!

Dank je Roossie Bloos

HC

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:09

Eh... ik neem aan dat het grappig bedoeld was, hoor, over die roze zweepjes e.d. Toch??? Haha!
Trouwens, ik heb uberhaupt geen zweepjes. Nergens voor nodig, dus ik hoef me ook niet druk te maken of het wel of niet past bij de rest van onze 'outfit' Knipoog

Ik hou gewoon heel erg van een natuurlijke uitstraling, omdat mijn paard ook een hele gave 'wildkleur' en wildstrepen heeft. Een leuk gekleurd touwhalster, bruin boomloos enzo, staan ook weer heel mooi bij mijn lange blonde haar Haha! Haha! Haha!
Ik kan er niets aan doen, maar ik heb echt een hekel aan die typische dressuurtypjesstijl. Het is echt mijn ding niet, ik ben wat dat betreft totaal anders dan de meesten in mijn directe omgeving. En daarbij gaan mijn paard en ik heel relaxt met elkaar om. Onze band is gebaseerd op wederzijds plezier, respect en vertrouwen. Alleen al daarom wil ik geen zwepen e.d. gebruiken. Laat staan in het roze Haha! Haha! Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:49

Nadya schreef:
Eh... ik neem aan dat het grappig bedoeld was, hoor, over die roze zweepjes e.d.

Afbeelding

en waarom niet?! Omdat het niet de smaak is van de Jansens?

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:14

Wie legt mij uit waarom dit wel normaal is

Afbeelding

en dit

Afbeelding

of

Afbeelding

of MOET

Afbeelding

Afbeelding

en dit niet zou kunnen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

....enzovoorts.
Trek een bijpassende outfit aan, van dressuurplastron tot kroko westernlaarzen. Steek rode veren in je haar en je hol, WAT MAAKT HET UIT?!
Leer met lol en voor je paard begrijpelijk rijden, de rest is een kwestie van smaak en daarover.... inderdaad Lips are sealed

Annelies200

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:18

Ik weet niet waar TS zich druk om maakt, oke een paar punten snap ik maar kom op...waar heb je al die info vandaan??? En ik denk dat het welzijn van een paard niets met setjes te maken heeft; het is goed om er verzorgd uit te zien..en wat maakt het uit of je nou in een donkergroen met rode bandages rijd of in een Anky blauw setje???
ik maak me er verder niet druk om. Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:59

Annelies200 schreef:
...het is goed om er verzorgd uit te zien..en wat maakt het uit of je nou in een donkergroen met rode bandages rijd of in een Anky blauw setje???

Oeps....

HC

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 00:37

Ik kan uren naar mijn paardjes staan te kijken, zittend zie ik ze dan of niet of ik moet met de stoelen lopen te zeulen Clown
Ik heb mijn paardjes voor mijn plezier Ja probeer ze zo paardeerlijk mogelijk te houden... voor mijn eigen plezier en vooral oog maar ook uit 'respect' voor de lesgever, komt alles keurig verzorgd voor de dag, en dar horen schone dekje, keurig verzorgde ruiter, schoon en strak onderhouden tuig, en een blinkend paard bij (en alles wat ik even ben vergeten) Je gaat toch ook niet als een slons naar school, of laat je kids als zwervers op school verschijnen???
of is dat ook ala, als zwerver naar school gaan = beter met je kids voor hebben??????? Haha!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 11:03

@ alane..

als ik ga rijden( of dat nou les is of niet) borstel ik mijn paard waar het nodig is...zadel/touwhalsterplek.... en verder haal ik er ff snel een borstel langs.
júist omdat ik mijn paard zo paardeerlijk en paardvriendelijk mogelijk hou, is m blinkend poetsen totaal géén paardvriendelijke manier, aangezien ik anders het huidvet eraf poets en haar natuurlijke deken verstoord wordt.
dus die vergelijking van jou vind ik nergens over gaan, als ik zo eerlijk mag zijn!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 12:04

roossie22 schreef:
@júist omdat ik mijn paard zo paardeerlijk en paardvriendelijk mogelijk hou, is m blinkend poetsen totaal géén paardvriendelijke manier,

Jee, Roossie, wat maak je het ingewikkeld Clown Als je wil dat de gemiddelde lezer je kan volgen moet je dit wat minder complex maken hoor en anders kan je het beter laten Knipoog

Hier is gisterenavond de regen van de dag in natte sneeuw overgegaan. Vanmorgen vet onder nul en stonden mijn moddemonsters op de opgevroren schotsen en modderpieken.
Gisteranvond stonden ze allemaal met een práchtig klassiek cavaleriedek-patroon van natte dekharen waarover het water van hen afliep.
Vanmorgen waren ze droog en de dekharen liggen als dakpannen over de lekker droge en luchtige ondervacht.
Voor de goede orde, de vachten hier zijn HEEL dun, <1 cm. en mijn hengst is ZO actief dat hem dat nog te warm is en hij heeft wel een ondervacht met dekharen doch die is dun als een lakentje. Van topkwaliteit, dat wel Knipoog Vaker wel dan niet ligt er s'morgens wit bevroren rijp op zijn rug.
Ze zien er naar penny-normen NIET uit, met de manen in wilde kapsels en ook nog eens overal sportstrepen van het ravotten.e zijn echter wel heel comfie 24-7 buiten in het ruige bergklimaat hier.

Kortom, wat is 'goed verzorgd'? Strak geschoren en blinkend schoon opgepoets onder een fris gewassen dekentje op stal (en met beschermers opgetuigd even weidegang) of als een moddermonster olijke streken met de rest van de familie uithalend?
Het is het punt van 'een warme stal en goed voer' versus met zijn allen in de wei rond een krat hooi-stro. WEER het punt van kénnis.

HC

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 12:09

Huertecilla schreef:
roossie22 schreef:
@júist omdat ik mijn paard zo paardeerlijk en paardvriendelijk mogelijk hou, is m blinkend poetsen totaal géén paardvriendelijke manier,

Jee, Roossie, wat maak je het ingewikkeld Clown Als je wil dat de gemiddelde lezer je kan volgen moet je dit wat minder complex maken hoor en anders kan je het beter laten Knipoog

goed...poging 2 voor de gemiddelde lezer dan maar Knipoog
mijn paard staat buiten, als ik die blinkend schoon poets, is dr huidvet eraf en daarmee haar natuurlijke beschermlaag.
oftewel: voor mijn paard zou blinkend schoon poetsen niet zo paardvriendelijk en paardeerlijk zijn als het misschien lijkt voor sommigen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 12:31

Citaat:

goed...poging 2 voor de gemiddelde lezer dan maar Knipoog
mijn paard staat buiten, als ik die blinkend schoon poets, is dr huidvet eraf en daarmee haar natuurlijke beschermlaag.
oftewel: voor mijn paard zou blinkend schoon poetsen niet zo paardvriendelijk en paardeerlijk zijn als het misschien lijkt voor sommigen

[/quote]

mijn paarden vinden het heerlijk om gepoetst te worden, in het wild en in de wei kriebelen ze ook voor hun plezier dus ik denk persoonlijk dat poetsen wel paardvriendelijk is, zowel voor het sociale aspect als voor de conditie van de vacht Lachen
Mijn paarden worden voor het rijden van top tot teen gepoetst en staan hierbij minimaal 12 uur per dag in de modderwei te baggeren, ongeacht het weer.
heb nog nooit gemerkt dat ze last hadden van een te weinige vetlaag bij regen Knipoog

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 12:37

Huertecilla schreef:
Ze zien er naar penny-normen NIET uit, met de manen in wilde kapsels en ook nog eens overal sportstrepen van het ravotten.e zijn echter wel heel comfie 24-7 buiten in het ruige bergklimaat hier.

Kortom, wat is 'goed verzorgd'? Strak geschoren en blinkend schoon opgepoets onder een fris gewassen dekentje op stal (en met beschermers opgetuigd even weidegang) of als een moddermonster olijke streken met de rest van de familie uithalend?
Het is het punt van 'een warme stal en goed voer' versus met zijn allen in de wei rond een krat hooi-stro. WEER het punt van kénnis.

HC

penny-normen Clown weer een nieuw woord geleerd hier Haha! maar het blijft een duiscussiepunt of idd blinkent schoon onder een deken op stal of modderbadend in de wei!
maar goed een paard is en blijft een bewegingsdier... wat denken sommige mensen dan als ze hun paard voor een uurtje beweging van stal af halen? Clown

Alane schreef:
Ik kan uren naar mijn paardjes staan te kijken, zittend zie ik ze dan of niet of ik moet met de stoelen lopen te zeulen

hier nog zo 1 Haha! ik ga ook vaak zat in de stal zitten! vinden ze nog gezellig ook... krijg ik af en toe eens een lekker plukje hooi toegestopt Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 12:41

Lowara schreef:
mijn paarden vinden het heerlijk om gepoetst te worden, in het wild en in de wei kriebelen ze ook voor hun plezier dus ik denk persoonlijk dat poetsen wel paardvriendelijk is, zowel voor het sociale aspect als voor de conditie van de vacht Lachen
Mijn paarden worden voor het rijden van top tot teen gepoetst en staan hierbij minimaal 12 uur per dag in de modderwei te baggeren, ongeacht het weer.
heb nog nooit gemerkt dat ze last hadden van een te weinige vetlaag bij regen Knipoog

Ja, ik zie paarden in het wild ook altijd elkaar met kam en borstel van top tot teen poetsen Lips are sealed

"Het is het punt van 'een warme stal en goed voer' versus ......knip..... WEER het punt van kénnis."

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 12:47

Rianneke schreef:
een paard is en blijft een bewegingsdier...

ik dacht dat het een prooidier was of een vluchtdier Clown

Als het nodig is om het onder één term in een hokje te persen dan is een paard is een browser en wel in de niche van de grassige vlaktes zuid van het landijs. De rest is een evolutionair gevolg daarvan.

HC

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 12:49

Huertecilla schreef:

Ja, ik zie paarden in het wild ook altijd elkaar met kam en borstel van top tot teen poetsen Lips are sealed

"Het is het punt van 'een warme stal en goed voer' versus ......knip..... WEER het punt van kénnis."

HC

die kam en borstel zit standaart op een paard wist je dat niet? alle stalpaarden zijn daar tegenwoordig mee uitgerust Clown

nou de mijne zijn ook aan het modderworstelen en die krijg ik niet eens fatsoenlijk blinkent schoon (wit is altijd leuk...) en dat hoeft ook niet ook! te vaak poetsen is helemaal niet goed voor en weide-paard, maar goed tegenwoordig staat dat niet meer in de penny denk ik... Knipoog