rechtrichten !!! wie doet het en wie vindt het nonsens

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Betteke

Re: rechtrichten !!! wie doet het en wie vindt het nonsens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:23

Citaat:
Moet wel erbij zeggen dat de manier van lesgeven van Antoine mij niet echt trekt, hij zegt soms hele tegenstrijdige dingen. En vind de ene keer A heel belangrijk en B niet, en de volgende keer het tegenovergestelde.

Ben ik helemaal met je eens Haha! .

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:30

Betteke schreef:
Mensen die proberen te rijden volgens de methode van AdB zonder goede instructie denken dat je vooral het hoofd van links naar rechts moet rukken. Maar of je nou volgens AdB rechtricht of volgens Pluk van de Petteflet het staat of valt met de instructie.

Goed uitgelegd, dit wilde ik ook zeggen. Alleen jij doet het even met minder woorden Tong uitsteken Trouwens rijd jij ook dan op de AdB-manier?

Betteke schreef:
Citaat:
Moet wel erbij zeggen dat de manier van lesgeven van Antoine mij niet echt trekt, hij zegt soms hele tegenstrijdige dingen. En vind de ene keer A heel belangrijk en B niet, en de volgende keer het tegenovergestelde.

Ja want de ene keer zegt ie dit:

Je moet op de volte, en pas als je paard recht is mag je rechtuit

En de andere keer zegt ie:

Je moet rechtuit, en pas als ie recht is mag je op de volte

Dan weet je toch ook niet waar je aan toe bent? Ook het nadeel is als je nooit echt vaste les hebt, je gaat nooit verder waar je de vorige les bent gestopt. Ook vind ik het gewoon heel apart.

Toen ik ging lessen bij hem moest ik met druk rijden, en ik zat echt heel scheef maar daar lette hij niet op. En moest op de volte hele tijd

Toen viet in belgië was en iemand anders op haar reed bij Antoine. Daar mocht ze absoluut niet met druk rijden en werd er goed opgelet hoe ze zat. Ook hadden ze die hele weekend misschien maar 2 voltes gemaakt.

Maar misschien komt het dat ie wat ouder begint te worden... Vork

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:50

Ik heb AdB zelf niet ontmoet maar wel veel goeds over hem gehoord. Toch ervaar ik zijn theoriop sommige punten ook als tegenstrijdig.

Zijn manier van lesgeven spreekt mij niet zo aan. Ik vind, na wat ik gezien heb, zijn uitleg niet duidelijk en ik vind hem ook niet zo positief. Ik geef de voorkeur aan een beloon systeem waarin je niets slechts doet, maar waarin het alleen maar beter kan. En dat ook beloont, zowel naar ruiter als paard.

Ik denk wel als ik een probleem zou hebben en ik er niet uit zou komen, ik hem zeker wel om advies zou vragen als dat zo uitkomt.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:53

Wat jij schrijft Cardy, vind ik inderdaad verwarrend. Maar heb je hem daar ook naar gevraagd?

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:56

Ik weet niet hoe je je paard goed wil laten lopen als hij niet recht is. Maar ik snap ook dat er mensen zijn die er minder waarde aan hechten.
Zelf heb ik 3 tot 4 keer in de week priveles, rechtrichten is een van de hoofdzaken. Maar niet voor iedereen is dit weggelegd. En ik vind het ook minder belangrijk als je alleen maar buiten rijd

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:57

@ CaroleKlomp: Nee eigenlijk niet, maar had wel super gereden zelf toen ik bij hem leste. En ben best verlegen Clown

blacklight schreef:
Ik weet niet hoe je je paard goed wil laten lopen als hij niet recht is. Maar ik snap ook dat er mensen zijn die er minder waarde aan hechten.
Zelf heb ik 3 tot 4 keer in de week priveles, rechtrichten is een van de hoofdzaken. Maar niet voor iedereen is dit weggelegd. En ik vind het ook minder belangrijk als je alleen maar buiten rijd

O wat lijkt het mij heerlijk om zo vaak te lessen per week. Hoelang rijd je dan per keer? En mag ik vragen of het duur is?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 00:00

Ok, ik ga er altijd vanuit dat iemand een bedoeling heeft met iets. Nou is dat wat je schrijft wel heel tegenstrijdig maar ik ben dan altijd benieuwd naar de motivatie. Het komt denk ik wel eens, maar dan ligt het misschien aan de orrzaak van het probleem.

Dat je lekker gereden hebt, lijkt mij het belangrijkste!!!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 00:02

blacklight schreef:

Ik vind het eigenlijk voor ieder paard heel belangrijk. Het is, denk ik, wel het behoud van het lichaam van het paard en ik ga ervan uit dat je hierdoor veel problemen en blessures kan voorkomen en/ of oplossen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 00:04

Nu we het toch hebben over lessen, wat vinden jullie beter:

1x per week 1 uur les of:
2x per week ½uur les per keer

CaroleKlomp schreef:
Ok, ik ga er altijd vanuit dat iemand een bedoeling heeft met iets. Nou is dat wat je schrijft wel heel tegenstrijdig maar ik ben dan altijd benieuwd naar de motivatie. Het komt denk ik wel eens, maar dan ligt het misschien aan de orrzaak van het probleem.

Dat je lekker gereden hebt, lijkt mij het belangrijkste!!!

Bedoel je mijn motivatie, of de zijne? Het is al wat laat en was erg vroeg vanochtend, dus ben niet meer zo scherp Tong uitsteken

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 00:37

In dit geval bedoelde ik de motivatie van AdB, waarom hij tegenstrijdige aanwijzingen geeft. Wat wil hij daar mee bereiken of juist niet? Of is het misschien gewoon wel tehenstrijdig en is er geen verklaring voor.

Persoonlijk geef ik, om even op jouw vraag terug te komen, de voorkeur aan 2x een half uur les in de week. (ik heb dan het losrijden en uitrijden van beide 10 minuten niet meegerekend)

Ik geef daar de voorkeur aan omdat ik vind dat ik dan beter kan oefenen en de problemen sneller kan ondermijnen of bespreken en uitwerken. En ik ben van mening dat wanneer ik een paard goed rijdt, 30 minten lang genoeg is om op te bouwen omdat de vermoeidheid dan nog geen rol speelt in mijn ogen. Voor mij peroonlijk geldt dat ik de stof van de les goed kan verwerken en opslaan als de les een half uur duurt. Bij een uur verlies ik door de inspanning (zowel geestelijk als lichanelijk) concentratie en fine tuning. Dat vind ik jammer en voor mijn gevoel doet dat afbreuk aan dat wat ik juist probeer op te bouwen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 00:48

uhm... Ja ik zou het zelf ook niet weten. Maar die hele dag dat ie les geeft, geeft ie alleen maar les op dezelfde manier. Dus wat ie doet verschilt niet per ruiter, elke keer dat ie veranderd qua lesgeven doet hij zo ook de hele dag, bij iedereen hetzelfde.

Ja ik was dan ook van plan om alvast los te rijden, en daarna een half uur te gaan lessen. Denk dat dat inderdaad beter is ja.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 00:57

Citaat:
Goed uitgelegd, dit wilde ik ook zeggen. Alleen jij doet het even met minder woorden Trouwens rijd jij ook dan op de AdB-manier?

Yep, al een aantal jaar, maar niet helemaal strikt volgens zijn methode. Wel tot groot vermaak van de mede pensionklanten Haha!. Iemand bij mij op stal heeft vroegaaah Prix St. George gereden en nog nooit van AdB gehoord, maar richt haar paard wel op dezelfde manier recht en van haar krijg ik regelmatig complimenten over de manier waarop mijn paard loopt. Zij heeft bij Van Loon gelest volgens mij.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 09:41

ik geef de voorkeur aan 2 * per week een half uur les, maar niet meer, omdat je dan niet meer zelfstandig kunt rijden en geen tijd hebt om je huiswerk te doen.

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:52

Citaat:

ik zou dan voor 2x per week een half uur les gaan. dan heb ik toch het idee dat ik&paard meer op pik van de lessen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 13:51

Betteke schreef:
Citaat:
Goed uitgelegd, dit wilde ik ook zeggen. Alleen jij doet het even met minder woorden Trouwens rijd jij ook dan op de AdB-manier?

Yep, al een aantal jaar, maar niet helemaal strikt volgens zijn methode. Wel tot groot vermaak van de mede pensionklanten Haha!. Iemand bij mij op stal heeft vroegaaah Prix St. George gereden en nog nooit van AdB gehoord, maar richt haar paard wel op dezelfde manier recht en van haar krijg ik regelmatig complimenten over de manier waarop mijn paard loopt. Zij heeft bij Van Loon gelest volgens mij.

O dus een beetje zoals ik Lachen. Wel leuk dat je zo'n hoog rijdende ruiter hebt overgehaald Tong uitsteken

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 14:13

Ho,ho, ik heb niemand overgehaald. Tong uitsteken
Ik ben meer van het "leven en laten leven". Deze mevrouw rijdt al jaren op de klassieke manier en ik zie duidelijke overeenkomsten in onze rijstijl(en).

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 14:15

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 14:37

Betteke schreef:
Citaat:

Hangt er vanaf wat eht probleem bji je paard/pony is Knipoog

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 14:42

@ Joscaa: Hij doet dan per dag precies hetzelfde bij elke ruiter, dus het verschilt niet per probleem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 10:03

cardy schreef:

Dat is erg afhankelijk van het niveau van de combinatie.

Voor jonge combi's 2 keer een half uur.
Voor een gevorderde combi is een uur veel fijner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 10:05

En persoonlijk vond ik een half uur met gevorderd ook genoeg.
Ik had hem dan wel helemaal los, dus dan een half uur flink lessen, dan heb ik het wel gehad Lachen

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:44

Bij voorkeur heb ik 1 x per week een uur les omdat ik dan ook geholpen wordt bij het losrijden, wat in mijn geval nodig is omdat tijdens het losrijden wordt bepaald hoe mijn paard de rest van het uur gaat maar als ik het me zou kunnen veroorloven dan zou ik 2x per week een uur willen lessen. Heel af en toe doe ik 2x per week een half uur en dat vind ik ook prettig, dan rij ik alleen nog een half uur na.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 20:08

creool schreef:
In elk geval het ik do demonstratie/clinic in Wanrooij gezien met Johan Hamminga. Dat was wel interessant want hij kreeg op gegeven moment vraag voorgesteld waarom hij niet zo zeer bezig is met rechtrichten. Hij gaf als antwoord aan dat hij veel met been naar zwakkere teugel toe werkt en veel voorwaarts oplost waardoor paard dus de korte bespiering daardoor ook oprekt.
Wat is jullie bevindingen hiervan?

Ik doe een vertaalpoging: Stel je paard is links zwakker. Er wordt dan meer met het linkerbeen van de ruiter gedreven, daardoor moet je paard zijn linkerkant harder aan het werk zetten en zal je paard daar sterker worden.

Wie helpt mij of mijn uitleg klopt??

Wordt hier bedoeld dat het paard aan één kant minder druk op het bit heeft en aan de andere kant meer druk?
Zoals Agnes75 vermelde:
Het rechtsgebogen paard zal meer steun zoeken op de linkerteugel, dus het paard ‘pakt links vast’
Dit paard zal tegen het linkerbeen van de ruiter aanlopen.

Ik ben het wel met je eens Creool. Maar hoe je dat precies aanpakt is heel afhankelijk van de reacties van het paard.
Veel voorwaarts oplossen ben ik het niet altijd mee eens. Wel dat het paard actief en met impuls moet lopen. Maar wat je vaak ziet is dat mensen voorwaarts rijden en daarbij eigenlijk over het tempo gaan. Dan maak je het het paard weer extra moeilijk omdat hij door snelheid te maken zijn balans compenseert. En je wilt juist dat hij beter in balans komt en recht wordt.

RK jouw afbeelding illustreert heel mooi wat er eigenlijk nodig is bij het rechtsgebogen paard.
http://members.lycos.nl/runningkawa/rechtrichten.gif
De buik zwaait teveel uit op de rechterhand (naar links), dus die moet je goed begrenzen. Met je buitenbeen en buitenteugel begrenzen en met je binnenbeen iets toestaan ,zodat de buik ruimte heeft daarheen te gaan. Verder het paard tussen twee teugels zo recht mogelijk rijden. Dat is wat ik doe.

Agnes75 schreef:Als je met zo'n paard rechtsom rijdt, zal ie lopen zoals op het plaatje. Het rechterachterbeen moet onder de massa gereden worden, dus rechterbeen + zweep rechts achter het zadel en voorhand naar rechts zetten, voor de achterbenen. Stelling naar links vragen en je paard gaat nageven. Zo doe ik het tenminste en bij mijn paard werkt het.

Dat begrijp ik wel, je wilt de voorhand voor de achterhand plaatsen. Het rechterachterbeen moet onder de massa. Maar juist die stelling naar links , daar ben ik het niet mee eens. (Al ligt dat natuurlijk aan de mate hoeveel stelling je gebruikt.) Daardoor dwing je je paard in een soort s bocht. Ik denk niet dat dat de balans bevordert. De voorhand komt op die manier wel voor de achterhand, maar ik denk dat je dat op een andere manier beter voor elkaar krijgt.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 14:30

Ik ben het met je eens HappyH.

De functie van het rechterbeen iets naar achterleggen begrjp ik niet Agnes75. Kan je dat misschien iets nader toelichten?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 19:40

HappyH schreef:
Dat begrijp ik wel, je wilt de voorhand voor de achterhand plaatsen. Het rechterachterbeen moet onder de massa. Maar juist die stelling naar links , daar ben ik het niet mee eens. (Al ligt dat natuurlijk aan de mate hoeveel stelling je gebruikt.) Daardoor dwing je je paard in een soort s bocht. Ik denk niet dat dat de balans bevordert. De voorhand komt op die manier wel voor de achterhand, maar ik denk dat je dat op een andere manier beter voor elkaar krijgt.

Ik vind alleen stelling vragen ook niet geheel goed omschreven en juist uitgewerkt, ik zeg dan liever buiging naar links in plaats van stelling links. Inderdaad om gevolg van eventuele S vorm te voorkomen.

CaroleKlomp schreef:
Ik ben het met je eens HappyH.

De functie van het rechterbeen iets naar achterleggen begrjp ik niet Agnes75. Kan je dat misschien iets nader toelichten?

Ja ik zou ook graag die functie van rechterbeen iets naar achteren leggen, willen weten.