Klaaar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
rensju schreef:Oplossing: Niet beleren voor de puberteit omdat het lichaam het niet aankan, niet beleren tijdens de puberteit omdat de puberteit alles tegenwerkt.. dusss NA de puberteit!!!
Klaaar
rensju schreef:Oplossing: Niet beleren voor de puberteit omdat het lichaam het niet aankan, niet beleren tijdens de puberteit omdat de puberteit alles tegenwerkt.. dusss NA de puberteit!!!
Klaaar
sammie_44 schreef:Ben t wel eens met Ruitje dat je zelf wel aanvoelt wanneer je paard er klaar voor is.
Met dravers is het zelfs zo dat ze als een twenter of zelfs al vroeger voor de kar staan en moeten lopen! (Niet dat ze lang mee gaan vaak..)
Rianneke schreef:je hebt op zich wel een punt hoor! als je met een uitgegroeit paard van 2,5 langzaam begint kan het minder kwaad als dat je met een 3-jarige begint die totaal nog niet klopt om het zo maar te zeggen...
Citaat:Weer z'n discussie waar geen eind aan komt .
De mijne heb ik met dik 2.5 zadelmak gemaakt geloof dat hij 2.8 jaar oud was. Onder zadelmak versta ik een zadel op hoofdstel aan en dan lopen zonder een ruiter op zijn rug.
Dit heb ik in een kleine maand met 2 a 3 x 10 minutjes longeren gedaan. Waarom ik hem (zo) vroeg zadelgemak gemaakt heb:
Hij is dan nog niet in de puberteit en is veel minder sterk waardoor je met een nog net geen 3 jarige beter kunt werken dan met een uit de kluiten gewassen 3 jarigen met een ontzettend eigen wil.
Daarvoor heb ik de mijne al ruim aan het hoofdstel laten wennen, wat is er mis met een hoofdstel? NIETS. Hij went aan het bitje en meer niet. Ik heb altijd spelender wijs met hem gespeeld en dingetjes proberen te leren. ZOals de weg op, het bos in ( wandelend ) en dit ga ik NIET doen aan een halstertje. Stel je voor dat hij eens ergens van schrikt en je de klater op gaan. Weg jong paard en de kans op een trauma is dan veel groter, dan wanneer je iets meer overwicht hebt op het paard met een bitje in.
Na het zadelmak maken heeft hij heerlijk nog op het land gestaan en ben ik eind september met hem begonnen ruitermak te maken. Dus ruiter er op en rondjes stappen. Hierna heeft hij weer een maandje vrij gehad en nu is hij 3.5 en ben ik hem rustig aan het trainen.
Ik rijd niet meer dan 2x in de week een keer 15 minutjes en 1x een halfuurtje in de les. Paard vind het ontzettend leuk is ontzettend braaf. Heeft hij er van geleden dat hij met 2.5 zadelmak gemaakt is geworden. Nee. Een zadeltje van een paar kilo heeft geen verwoenstend effect op zijn rug, ookal zijn de groeischijven bij lange na niet dicht.
Hij is nu 3.5 en ik rijd er niet veel op, wel moet hij stappen, draven en galopperen en een klein B proefje lopen. Hij pakt het super op. Wanneer mijn paard mij aangeeft dat hij het niet meer trekt, door zich niet meer te laten vangen in de wei, door dwars te gaan doen met opzadelen enzovoorts, dan krijgt hij weer vakantie. Als hij dit tot eind november ( dan zijn we een kleine 2 maanden bezig) niet laat zien, dan krijgt hij in november tot januarie weer vakantie.
Alles met mate, een paard jong zadelmak maken is geen schande, let wel op dat je hem niet overvraagt ruitermak maken met 2.5 is te veel van het goede wacht daar gewoon mee tot ze 3/3.5 zijn.
Even kort samen gevat: Hoe meer dingen je spelenderwijs leert op jonge leeftijd, des te meer profjt heb je er van. Paarden worden naar mate ze ouder worden, sterker, brutaler en eigenwijzer. Wanneer je begint met het zadelmak maken op 2.5 jarige leeftijd dan verknoei je niets ( mits het goed gedaan wordt) en dan heb je ook een paard wat minder moeilijk zal doen, dan wanneer je dit op 3/ 3.5 jarige leeftijd doet. Lijkt me voor het paard ook fijner, of een klein gevecht en dat hij het dan toestaat, of je bent 3 weken met hem aan het vechten voordat je er een zadeltje op kan leggen en dat hij begrijpt dat hij links en rechts om moet lopen.
Ook een 2.5 jarige die zadelmak is dus niet ruitermak kan nog genieten van zijn jeugd. Lekker op de wei en haal ze er af en toe eens vanaf. Ik vind het juist niet goed dat een 3jarige altijd op de wei gelopen heeft ineens uit de groep geplukt wordt, op stal gezet en meteen zadelmak en ruitermak gemaakt. Doe het lekker rustig aan stapje voor stapje, dan kun je ook iets eerder beginnen met het zadelmak maken zodat je er met 3.5 jaar op kan zitten zonder al te veel botten te breken
Groetjes Lara
Kijk
Dus niet enkel een zadeltje opleggen.Citaat:En met beginnen bedoel ik dan wel er echt al opstappen,
Sannum schreef:Of er nooit meer uit komen
ummz waar zie je dat staanCitaat:Dat is fijn Lara en casandra, maar in het eerste bericht wordt er toch iets anders gezegd.
Quote:
En met beginnen bedoel ik dan wel er echt al opstappen,
Dus niet enkel een zadeltje opleggen
Sammie schreef:Dat is fijn Lara en casandra, maar in het eerste bericht wordt er toch iets anders gezegd.Dus niet enkel een zadeltje opleggen.Citaat:En met beginnen bedoel ik dan wel er echt al opstappen,
Janne92 schreef:Ik heb mijn haflinger van een haflinger stal en zij is met 2,5 ook ingereden je kan bij haar heel goed merken dat haar "jeugd" is afgepakt ik vind het echt zonde.
Mireille1970 schreef:Zo zie je maar... allemaal eigen manieren.
En Lisjah, machtsmisbruik is dat niet, hooguit slimmigheid... zie jij het voor je: een kleuter leren dat hij niet aan je arm mag trekken of niet mag bijten als die kleuter de kracht en eigenwijsheid heeft van een 18jarige???????? Viel spass.....
En het grote verschil is in mijn idee het verschil tussen de paarden die we zadelmak maken.
Nadya schreef:Mireille1970 schreef:Zo zie je maar... allemaal eigen manieren.
En Lisjah, machtsmisbruik is dat niet, hooguit slimmigheid... zie jij het voor je: een kleuter leren dat hij niet aan je arm mag trekken of niet mag bijten als die kleuter de kracht en eigenwijsheid heeft van een 18jarige???????? Viel spass.....
En het grote verschil is in mijn idee het verschil tussen de paarden die we zadelmak maken.
Maar je kunt met grondwerk juist leren dat een paard met je meewerkt i.p.v. zijn kracht tegen je te gebruiken. En dan maakt het echt niet uit dat je er pas met 3,5 eens op gaat zitten, hoor. Maar dan is zijn rug wel ietsje sterker dan met 2,5. Sorry, maar ik zie het echt niet als slimmigheid. En tussen 4 en 18 jaar zit nog 16 jaar, hoor. Die vergelijking vind ik erg overdreven, heel eerlijk gezegd. Het gaat erom dat die rug jouw gewicht moet houden en die belasting is gewoon niet goed voor een 2,5 jarige. Ik rij liever mijn pony met 3,5 voorzichtig in en zet hem daarna nog een half jaar 'weg'. En dan vanaf 4 langzaam opbouwen.