Ruiters met sporen zijn slecht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ruiters met sporen zijn slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:19

sporen is gewoon een hulpmiddel om de beenhulpen goed te geven je moet geen sporen nemen omdat je paard sloom is als je daarvoor sporen gebruikt dan kan je nooit meer zonder lijkt mij

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 21:48

Cinnepin schreef:
Zo nu heb ik het helder gemaakt en weten jullie dus dat ik niet diegene bedoel die jullie wel bedoelen en kan het *gezeur* ( ook via pb ) ophouden en kunnen we gezellig verder bokken Ja

Wil je mij verder geen pb's meer sturen? Vriendelijk bedankt Lachen

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 23:01

laten we gewoon online zijn.
en ophouden met die discussies over pb tjes.
dat kun je in een pb ook uitvechten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 23:08

heb er al over getemt Knipoog
inderdaad ontopic!

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 23:15

Ketaki schreef:
laten we gewoon online zijn.
en ophouden met die discussies over pb tjes.
dat kun je in een pb ook uitvechten

Achja, ik ga ze gewoon niet meer lezen verder.Heeft ook geen nut.

Mijn eigen mening over sporen is dat je ze echt pas mag dragen als je ze hebt "verdiend"
dwz een stille beenligging en ze gewoon goed gedoseerd gebruiken.
Maar bij goed gebruik vind ik er niets verkeerds aan.
Ik zelf heb overigens nooit met sporen gereden, was nooit echt nodig (als ik rijd hou ik vooral van buitenritjes..) en daarnaast, voordat ik sporen zou gaan gebruiken wil ik eerst de mening hebben van een goede instructrice.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 10:54

Ik heb zelf op 1 paardje met sporen gereden. Toen had ik ook nog een hele stille beenligging. Ik kreeg toen net last van reuma en kon het paardje mijn been niet laten voelen, dus als ik wat van m wou kon ik gewoon lichtjes mijn spoor laten voelen en dan wist 'ie het. Zo kregen mijn benen rust en hadden we toch het gewenste resultaat. Heb er nooit mee geprikt of geschopt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 10:59

oeps... verkeerde knopje

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 20:50

Ik lees de titel van deze topic en denk.. wat een onzin. Ruiters met sporen zijn slecht? Heb uiteraard niet alle 21 pagina's doorgespit maar waarom zouden ruiters met sporen slecht zijn?

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:36

creool schreef:
Ik lees de titel van deze topic en denk.. wat een onzin. Ruiters met sporen zijn slecht? Heb uiteraard niet alle 21 pagina's doorgespit maar waarom zouden ruiters met sporen slecht zijn?

omdat sommigen sporen als strafmiddel gebruiken, maar dat is hun fout.
er zijn ook mensen die sporen heel goed mee overweg kunnen.
en in mijn ogen hebben zij dan sporen verdiend

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:44

Ketaki schreef:
creool schreef:

omdat sommigen sporen als strafmiddel gebruiken, maar dat is hun fout.
er zijn ook mensen die sporen heel goed mee overweg kunnen.
en in mijn ogen hebben zij dan sporen verdiend

Ik vind dat je sporen juist wel als correctie ('straf') moet gebruiken, als een gewone kuithulp niet doorkomt. Je drijft toch niet standaard met je spoor? (dat hoog-niveau ruiters heel subtiel werken en daarom sporen gebruiken, ligt nog weer anders natuurlijk.)
Al is een corrigerende spoor-hulp natuurlijk nooit een por, laat staan een schop.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:54

ken ook wel iemand bij mij in de buurt die met sporen ging rijden (was vroeger en was dus stuk jonger)
dat zij met sporen ging rijden om er stoer mee te doen en op te vallen.

Juffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:21

Sies schreef:
Als mijn paard op een buitenrit weer eens achteruit de sloot in loopt of zo ben ik maar wat blij dat ik GEEN sporen om heb. Dan kan ik hem duidelijk naar voren stampen (oei dat klinkt bot) dat hij weer uit de sloot gaat. Zonder dat ik hem een gat in zijn buik prik.

Sorry maar als jij je sporen en je benen goed hebt liggen en je geeft een stamp wil dat nog niet zeggen dat je er een gat in stampt.
In ieder geval als ik mijn paard zo'n stamp geef niet....

Love__Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:23

Sporen zijn er ookt niet voor om een gat in de buik te prikken. Een kwestie van goed gebruik. Persoonlijk gebruik ik ze niet, simpelweg omdat ik dat niet nodig heb, en de paarden die ik berijd zeker niet.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:33

wow al zoveel pagina's over het gebruik van sporen....

vraagje aan de spoorgebruikers onder ons(zie geen M/Z dressuur rijden Knipoog ) gebruik je de spoor dan als vervanging voor een zweepje?en op advies van je instructie,en wat geven die als reden dat je ze zou moeten gebruiken

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:51

Snoevie schreef:
wow al zoveel pagina's over het gebruik van sporen....

vraagje aan de spoorgebruikers onder ons(zie geen M/Z dressuur rijden Knipoog ) gebruik je de spoor dan als vervanging voor een zweepje?en op advies van je instructie,en wat geven die als reden dat je ze zou moeten gebruiken

sporen gebruik ik absoluut niet als vervanging van de zweep, dat zou beteken dat ik dus niet mijn hulpen verfijn, maar dat ik ze kracht bij zet. Dat is ook niet de bedoeling van sporen. Verder krijg ik geen les met mijn vzpaard, dus daar kan ik verder niet over meepraten.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:52

nou,, ik vind 't goed als je met sporen rijd.. als je maar weet hoe je ze moet gebruiken en alleen als verfijning gebruikt! ik gebruik m'n zweepje ook alleen maar als verfijning! ik was een keer op concours en daar liep een schimmel rond met allemaal bloed! gewoon door de sporen.. dat vind ik echt heel erg! Koe

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:54

Ruiters met sporen zijn niet slecht!
Als je ze maar goed gebruikt.. en ze niet letterlijk lek prikt (als heirboven).. Je moet ze goed gebruiken, dan is er niets mis mee!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 12:41

echt met bloed?oh jakkes.......zo iemand moet verbannen worden van wedstrijden...

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 12:47

Als je er goed mee om gaat niet nee..

santigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 14:40

Je moet er goed aan denken dat je niet alleen met jesporen gaat rijden of drijven. Als je weet hoe je er mee moet rijden is het geen probleem, sommige paarden hebben het nodig. Ik rijd op mijn paard zonder sporen omdat die al gek genoeg is, maar op een ander paard had ik ze weer wel nodig, je moet gewoon weten hoe je ermee om moet gaan.

Denniz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 16:54

haha dan ben ik slecht!!!!!!!!!!!!!

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 17:10

wanneer gebruikt iemand zijn sporen dan als straf middel?

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:20

marloezzke schreef:

dat zou ik dus ook wel eens willen weten.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:51

marloezzke schreef:

that will be me Lachen (en ik bereid me wel alvast voor op dreig pb's Knipoog )

ik rij met knopsporen. ik heb les en ik vraag regelmatig of mijn benen stil genoeg liggen. dat is het geval. als rambo loopt te hannessen, los ik dit niet van voren op, maar krijgt hij een schop van me. en ja, aan mijn voeten zitten sporen.

ik rij met sporen om de hulpen te verfijnen. heel fijn bij stelling en bepaalde oefeningen. maar als hij niet oplet, worden mijn hulpen even wat sterker. als hij me echt in de maling zit te nemen, krijgt hij even een spoor in zijn buik.

en geloof me, ik gebruik ze echt heel netjes. ik kom wel eens op de manege (ik sta op pension) en daar vind ik het gebruk schrikbarenb. hup, bij elke stap die sporen erin!!!! geen gezicht, echt vreselijk.

Rosa_Wop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 21:18

Ik heb er niks tegen als je sporen gebruikt! Maar ik vind wel dat je er een (goede) reden voor moet hebben om ze te dragen, en gewoon lichte(re) beenhulpen geven. Zonder sporen kun je sneller een "schop" geven, met sporen moet je gewoon lichter drijven. Bij ons op de manege rijden wel een aantal mensen die gewoon hard stompen. Het ziet er echt niet uit; ze "schoppen" dat paard gewoon naar voren, terwijl ze hartstikke scherpe dingen om hebben. Daar ben ik echt wel tegen. Die mensen zijn gewoon lui en weten niet hoe ze ermee om moeten gaan. Als je sporen goed gebruikt is het prima en kan het een fijn hulpmiddel zijn, maar je moet wel opletten dat je je paard/pony niet ongemerkt gaat poren in zijn/haar buik Knipoog.