VValar schreef: Tuurlijk hebben niet alle paarden met HKO pijn, dat heb ik nooit beweerd. Maar vertel mij nu eens... als er écht een medisch probleem ten grondslag aan de kreupelheid ligt, en dan heb ik niet over 'rugproblemen', maar aan verbening van het hoefbeen oid, kun je nooit ten nimmer een paard weer pijnloos laten lopen. Ongeacht welke trainingmethode je gebruikt. Als jij zelf je voet gebroken hebt zul je hier ook last van hebben, ongeacht hoe je er op loopt. De minst mogelijk belastende manier voor je voet, zal weer zorgen voor extra belasting op andere delen van je lichaam.
Daarom vind ik er wel degelijk verschil zitten tussen klinische HKO, wat uit de rug en hals voort komt, en rontgenologisch HKO, wat een medische HKO ten grondslag heeft.
Ik ben het met je eens dat als een paard echt wat heeft dat het paard met welke methode dan ook niet meer te helpen is. Het doet er dan ook niet toe of het klinisch of rontgologisch is vastgesteld (er zullen genoeg paarden wel een lichamelijke afwijking hebben die niet te traceren is en dan het label "klinisch niet" goed krijgen van de da).
Alleen moet je niet altijd ervan uitgaan dat de da de juiste conclusie trekt. En daarmee wil ik de da niet afvallen, want het is uitzonderlijk moeilijk om een goede diagnose te stellen. Het bewegingsapparaat is nou eenmaal heel complex waar zeker bij paarden nog maar weinig over bekend is.(In de humane geneeskunde worden er ook nog genoeg foute diagnoses gesteld. In de humane geneeskunde valt nog ontzettend veel te ontdekken, laat staan in de dierlijke geneeskunde...).
En daarom vind ik dat je niet meteen met bijv een diagnose hko, artrose etc. het bijltje erbij neer moet gooien. Een da kan het ook bij het verkeerde eind hebben. Je kunt altijd naar een les van de bodt gaan. Gaat je paard daar niet in korte tijd rad, dan zal de methode je paard niet kunnen helpen. Loopt je paard in korte tijd wel goed, dan had de da blijkbaar toch iets over het hoofd gezien.