Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bodt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Re: Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 12:03

Urielle schreef:
De holle kant (kortere bespiering) zit aan de buitenkant. Waarom dan nog meer stelling naar de buitenkant, daarmee verleng je de spieren aan de binnenkant toch nog meer? En waarom zou een paard 'terugtrekken' als je hem toch al rijdt op de manier die hij wel prima vindt?

Je paard is aan die kant lichter in de hand. Je neemt zoveel stelling totdat de druk in beiden handen gelijk is (druk is dus niet trekken!). Je paard gaat meer druk opnemen op je buitenhand en trekt zich daardoor rechter, je geeft dan mee met je buitenhand enzo zal de druk gelijk blijven in beide handen.

runningkawa schreef:
En idd, druk om te ontspannen? Als ik ook maar enigzins te veel met mijn hand doe word ik bijna van mijn paard gesleurd door mijn instructrice

Maar als je een kneepje in je teugel geeft geef je toch ook druk? Ik bedoel niet dat je teveel druk moet geven, maar gewoon druk.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 12:04

Dat is niet wat de foto's tonen van ADB
dat is heel wat meer dan een kneepje

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 12:06

Huertecilla schreef:
Stap 1 lijkt mij verifieeren of dat een letterlijke uitspraak van AdB is of gewoon weer een voorbeeld van perceptie van iemand die het zelf niet goed op het netvlies heeft.

HC

Ik zal hem wel even mailen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 12:20

Ir111 schreef:
Urielle schreef:
De holle kant (kortere bespiering) zit aan de buitenkant. Waarom dan nog meer stelling naar de buitenkant, daarmee verleng je de spieren aan de binnenkant toch nog meer? En waarom zou een paard 'terugtrekken' als je hem toch al rijdt op de manier die hij wel prima vindt?

Je paard is aan die kant lichter in de hand. Je neemt zoveel stelling totdat de druk in beiden handen gelijk is (druk is dus niet trekken!). Je paard gaat meer druk opnemen op je buitenhand en trekt zich daardoor rechter, je geeft dan mee met je buitenhand enzo zal de druk gelijk blijven in beide handen.

Ik begrijp de gedachtengang denk ik wel, hoewel ik niet weet hoe het in praktijk werkt omdat je wel toegeeft aan de voorkeursbuiging van je paard.

En paard dat teveel naar de buitenkant gebogen is, valt dus ook tegen het binnenbeen aan. Het lijkt me simpeler om het paard van het binnenbeen af te halen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 12:30

Ir111 schreef:
Maar als je een kneepje in je teugel geeft geef je toch ook druk? Ik bedoel niet dat je
teveel druk
moet geven, maar gewoon druk.

Dus toch druk... Druk is kracht per oppervlak, Newton per vierkante meter en ook geestelijke druk.
Bij een paard is kracht aan de teugel aan een bit gelijk aan ZEER hoge fysieke druk op de kaak omdat het dragende oppervlak van het bit op die kaak hooguit 2 cm² is.

Definieer gewoon druk want zelfs GP-ruiters blijken met zomaar 1 tot 3 kilo kracht op de teugel te rijden. Wie daaraan twijfelt moet maar eens een unser met waardegeheugen in de teugel opnemen. De waardes bij de modale ruiter zijn schrikbarend en als je dat omrekent naar druk op de kaak moet je
Deze combinatie van lichamelijk beperking en lichamelijke pijn levert geestelijke druk = spanning op. Wederom geeft meten een ondubbelzinnig antwoord. Hang er maar een registrerende hartslagmeter op.

Uiteraard is het bij die druk een kwestie van de hoogste waarde die het meest effect heeft, maar het effect van beperking gaat echt HEEL ver. Ik heb kunnen vaststellen dat zelfs een goed afgesteld borsttuig al een negatieve invloed heeft als het paard optomingloos bereden wordt.
Ontspannen door druk op teugels of beperking door (hulp)teugels is een contradictio interminus. Wederom is het woord teugel noch optoming uit de lucht komen vallen. De betekenis ervan is niet toevallig.

Ja maar.... Ok, knoop maar dunne elastiekjes tussen teugel en bit. Meet eerst bij welke kracht het elastiekje breekt. Zoek een paar elastiekjes die bij een pond en bij een kilo breken en ga dan een normale oefening rijden en niet jezelf voor de gek houden.

HC

guusje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 12:30

VValar schreef:
Tuurlijk hebben niet alle paarden met HKO pijn, dat heb ik nooit beweerd. Maar vertel mij nu eens... als er écht een medisch probleem ten grondslag aan de kreupelheid ligt, en dan heb ik niet over 'rugproblemen', maar aan verbening van het hoefbeen oid, kun je nooit ten nimmer een paard weer pijnloos laten lopen. Ongeacht welke trainingmethode je gebruikt. Als jij zelf je voet gebroken hebt zul je hier ook last van hebben, ongeacht hoe je er op loopt. De minst mogelijk belastende manier voor je voet, zal weer zorgen voor extra belasting op andere delen van je lichaam.

Daarom vind ik er wel degelijk verschil zitten tussen klinische HKO, wat uit de rug en hals voort komt, en rontgenologisch HKO, wat een medische HKO ten grondslag heeft.

Ik ben het met je eens dat als een paard echt wat heeft dat het paard met welke methode dan ook niet meer te helpen is. Het doet er dan ook niet toe of het klinisch of rontgologisch is vastgesteld (er zullen genoeg paarden wel een lichamelijke afwijking hebben die niet te traceren is en dan het label "klinisch niet" goed krijgen van de da).

Alleen moet je niet altijd ervan uitgaan dat de da de juiste conclusie trekt. En daarmee wil ik de da niet afvallen, want het is uitzonderlijk moeilijk om een goede diagnose te stellen. Het bewegingsapparaat is nou eenmaal heel complex waar zeker bij paarden nog maar weinig over bekend is.(In de humane geneeskunde worden er ook nog genoeg foute diagnoses gesteld. In de humane geneeskunde valt nog ontzettend veel te ontdekken, laat staan in de dierlijke geneeskunde...).

En daarom vind ik dat je niet meteen met bijv een diagnose hko, artrose etc. het bijltje erbij neer moet gooien. Een da kan het ook bij het verkeerde eind hebben. Je kunt altijd naar een les van de bodt gaan. Gaat je paard daar niet in korte tijd rad, dan zal de methode je paard niet kunnen helpen. Loopt je paard in korte tijd wel goed, dan had de da blijkbaar toch iets over het hoofd gezien.

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:05

Citaat:
Via een ander forum kwam ik terecht bij dit over antoine de bodt, uit een verslag over een clinic:

Quote:
Paard stond dagelijks in het land en dat kon Antoine meteen merken: probleempaarden moeten op stal omdat een stal veel rustiger voor ze is. Als je begint met het rechtrichten van zo'n paard, mag hij niet het land in, anders heeft het geen enkele zin.
Van het buitenlopen heeft een paard zoveel stress
dat het na het werk meteen weer gaat scheeflopen.

Dit is mijn eind voor het respect voor AdB
Ik verwees altijd naar zijn site, vanaf nu niet meer

Ik schreef hier kort dat AdB vindt dat paarden
die bezig zijn met de training

, dus het rechtrichten, binnen moeten staan. Dus als je een rechtgericht paard hebt die je traint, mag deze best naar buiten. Als je een gebogen paard hebt en er verder niet mee traint, dan mag deze ook best naar buiten. Het gaat puur om de paarden die bij hem in training staan.

Citaat:
Stap 1 lijkt mij verifieeren of dat een letterlijke uitspraak van AdB is of gewoon weer een voorbeeld van perceptie van iemand die het zelf niet goed op het netvlies heeft.

HC

Jaja, ik weet dat je een hele lage dunk van me hebt, die heb ik nou wel door hoor.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:09

Dat is toch kolder!

Dan kan je paard zijn hele leven op stal als je fanatiek rijd
want rechtrichten is iets waar je altijd op moet blijven letten.

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:15

De paarden die hij krijgt om te trainen zijn verre van recht: lopen kreupel, hebben hoefkatrol, pijn in de rug.
Deze paarden moeten dan absoluut op stal van hem, tot het beter gaat, dan mogen ze gerust weer naar buiten.

Een gewoon gemiddeld rechtgericht paard mag altijd naar buiten.

Snappie hem nou?

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:15

guusje schreef:
Ik ben het met je eens dat als een paard echt wat heeft dat het paard met welke methode dan ook niet meer te helpen is. Het doet er dan ook niet toe of het klinisch of rontgologisch is vastgesteld (er zullen genoeg paarden wel een lichamelijke afwijking hebben die niet te traceren is en dan het label "klinisch niet" goed krijgen van de da).

Alleen moet je niet altijd ervan uitgaan dat de da de juiste conclusie trekt. En daarmee wil ik de da niet afvallen, want het is uitzonderlijk moeilijk om een goede diagnose te stellen. Het bewegingsapparaat is nou eenmaal heel complex waar zeker bij paarden nog maar weinig over bekend is.(In de humane geneeskunde worden er ook nog genoeg foute diagnoses gesteld. In de humane geneeskunde valt nog ontzettend veel te ontdekken, laat staan in de dierlijke geneeskunde...).

En daarom vind ik dat je niet meteen met bijv een diagnose hko, artrose etc. het bijltje erbij neer moet gooien. Een da kan het ook bij het verkeerde eind hebben. Je kunt altijd naar een les van de bodt gaan. Gaat je paard daar niet in korte tijd rad, dan zal de methode je paard niet kunnen helpen. Loopt je paard in korte tijd wel goed, dan had de da blijkbaar toch iets over het hoofd gezien.

Maar dán spreekt men weer van klinisch HKO, wanneer het paard een ondefineerbare klacht heeft die de DA niet goed weet te plaatsen. Dat kan in de rug, hals, benen oid zitten. Op zó'n moment kan een andere trainingmethode goed van pas komen.
Maar wanneer de DA daadwerkelijk een rontgenologische HKO vast stelt (maw duidelijk aantoonbare aftakeling vh hoefbeen), en je paard loopt daar kreupel op, dán is er gewoon niets meer aan te doen.
En het ergert mij dat AdB zelfs dan nog beweert het wondersysteem te hebben uitgevonden!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:20

mizzpoez schreef:
De paarden die hij krijgt om te trainen zijn verre van recht: lopen kreupel, hebben hoefkatrol, pijn in de rug.
Deze paarden moeten dan absoluut op stal van hem, tot het beter gaat, dan mogen ze gerust weer naar buiten.

nog erger

stalarrest....

paarden die iets hebben kun je beter een zomer op de wei zetten, knappen de meeste errrrg van op

Ik geloof gewoon niet in allerlei kwalen oplossen met rijden...(tenzij het puur rijtechnisch is) een paard dat kreupel loopt in de wei ga je niet berijden om hem weer goed te krijgen. Een kreupel paard ga je niet op zitten, die breng je naar Utrecht voor een onderzoek.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:25

Ja ik snap 'm

en de beste remedie is naar buiten met die paarden

Daar lopen ze nog altijd in de natuurlijke houding
Kunnen ze lekker rollen rennen enz en zijn ze zichtbaar en voelbaar soepeler dan op de wei.

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:27

Citaat:
nog erger

stalarrest....

paarden die iets hebben kun je beter een zomer op de wei zetten, knappen de meeste errrrg van op

Ik geloof gewoon niet in allerlei kwalen oplossen met rijden...(tenzij het puur rijtechnisch is) een paard dat kreupel loopt in de wei ga je niet berijden om hem weer goed te krijgen. Een kreupel paard ga je niet op zitten, die breng je naar Utrecht voor een onderzoek.

Owwww

Het gáát hier toch juist om paarden die rugproblemen hebben dóór het rijden! Ze lopen juist kreupel dóór hun rugproblemen en de meesten zijn allang bij Utrecht geweest en ook allang opgegeven.

Dán komen ze bij AdB en dán gaat hij dat inderdaad rijtechnisch oplossen.

Sommige paarden staan al járen in het land, maar worden niet beter. Na een training van AdB toevallig wél. Ik kan het verder ook niet omschrijven, ik ben ook alleen maar op een clinic geweest, maar ik heb echt de bewijzen gezien.

En sja, dat stalarrest, ik houd er meteen weer over op, ik héb zelf niet eens een stal, dus ik zou het niet eens kunnen.

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:28

Dat stalarest vind ik ook maar niets...

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:30

O ja, nog even:

Laten we niet zíjn punt uit het oog verzliezen: AdB zet deze paarden een paar dagen binnen vanwege de stressfactor, niet vanwege de beperking in ruimte!

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:43

Stressfactor, wat een onzin!
Er zijn meer paarden die stressen op stal OMDAT ze opgesloten zijn....

Feit is dat ze op stal amper kunnen bewegen, je gaat toch zelf ook niet na het sporten meteen je bed in?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:43

Dus een wever of luchtzuiger die dat buiten niet doet, komt daar toch direct op stal?

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:46

idd op stal staan geeft juis meer stress dan andersom denk ik.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:48

Kawa heeft als jong paard eens in de draad gezeten
Advies, stalrust

Na 2 dagen stond hij bokken op stal, sloeg tegen de wanden.
En als je hem eruit wilde halen om te poetsen en aan de hand te stappen, stond hij meer op 2 benen dan op 4.
Die is snel weer de wei in gedonderd.

Ik wil wel zien hoe ADB zo'n paard tot ontspanning krijgt in zijn lesje

guusje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:23

VValar schreef:

Maar dán spreekt men weer van klinisch HKO, wanneer het paard een ondefineerbare klacht heeft die de DA niet goed weet te plaatsen. Dat kan in de rug, hals, benen oid zitten. Op zó'n moment kan een andere trainingmethode goed van pas komen.
Maar wanneer de DA daadwerkelijk een rontgenologische HKO vast stelt (maw duidelijk aantoonbare aftakeling vh hoefbeen), en je paard loopt daar kreupel op, dán is er gewoon niets meer aan te doen.
En het ergert mij dat AdB zelfs dan nog beweert het wondersysteem te hebben uitgevonden!

Ik probeer steeds het volgende uit te leggen (en neem daar mijn eigen paard als voorbeeld bij):

Mijn paard was kreupel toen ik hem kocht. We hebben hem wel rondom op de foto´s laten door de da. Daar kwam uit dat hij hko 3 had aan zijn rechter voorbeen en hko 2 aan zijn linker voorbeen. Verder had hij oa artrose in zijn achterbenen.
Ik heb hem meegenomen naar de bodt en daar was hij in zeer korte tijd weer rad. En nog steeds is hij rad en met hem ben ik in mei begonnen met wedstrijden (het is het paard waar ik eerder in dit topic over praat).
Het dier is hartstikke vrolijk en heeft een prachtig glimmende vacht. Je maakt mij dus niet wijs dat hij pijn lijdt vanwege de hko2 en 3 en zijn artrose(vastgesteld op foto´s door da).

Ook al stelt een dieranarts bij een kreupel paard op foto´s vast dat hij hko of artrose etc heeft, dan hoeft dat dus nog niet de oorzaak te zijn van de kreupelheid. Het kan zijn dat het paard helemaal geen last heeft van die gaten in zijn botten en kreupel gaat om een andere reden. Een reden die de da over het hoofd heeft gezien, zoals bij mijn paard.

Ik ben het wel met je eens dat botten niet herstellen door een andere manier van trainen, das logisch.

Maar snap je nu mijn punt??

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:30

Ik begrijp wat je zegt. Maar het paard waar jij hebt over heeft, was dus waarschijnlijk niet kreupel door zijn HKO/atrose (zoals jij al zegt). Als een trainingmethode zoals de Bodt dan voor jou de uitkomst biedt; prima! Maar wat ik bedoel is dat de Bodt ook predict een juiste trainingmethode te hebben voor paarden die wél kreupel zijn door HKO/atrose. En jij geeft nu net aan, net als ik, dat zoiets niet mogelijk is.

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:53

oh oh wat antoine toch allemaal teweeg brengt.Volgens mij lacht hij zich rot als hij dit allemaal leest.

Ik heb niet het hele topic gevolgd,maar wel stukken gelezen.Ik heb 3 jaar geleden 3 lessen bij hem gevolgd.Weet dus wie hij is en hoe hij met mensen omgaat.
Als hij bij ons op stal kwam leek het wel of de president kwam,iedereen was onrustig gespannen voor wat komen ging.

Ik persoonlijk vindt het een kwal van een vent,maar er zijn dingen die hij zegt waar ik me wel in kan vinden.Maar ook veel dingen niet.

Mijn mening is dus als je een paar goede dingen van hem opppakt en ook van andere mensen,van alles om je heen,van alles waar je in je paardenwereld tegen aanloopt.Al die dingen samen kom je uit eindelijk wel ver.
Er is niet een weg naar rome.

Ik vind het jammer dat het zo een goeroe wordt en al zijn volgelingen achter hem aan huppelen.Ik hoor uitdrukkingen die uit zijn mond komen en dan gezegd worden door anderen.Hij wordt dus al precies nagepraat.en niet met eigen inzicht gevolgd.

En dat van dat op stal laten staan is helemaal onzin.Als hij dat echt zegt slaat hij ook langzaam door .

En hij zegt inderdaad dat hoefkatrol aangereden is.Zal best in veel gevallen,maar inderdaad hoe kom je dan als 2 of 3 jarige aan hko fase 3 of 4.................

guusje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:54

ok!

Maar de bodt probeert natuurlijk de da uit de tent te lokken door te gaan zeggen dat hko niet bestaat (en nog met vele andere heftige uitsparken die hij doet). Hij wil op die manier een discussie op gang helpen. Hij vind dat da te makkelijk paarden het label hko/artrose geven, terwijl dat bij heel wat gevallen niet de oorzaak is van de kreupelheid (ook al hebben die paarden wel hko/artrose wat op foto´s is aangetoond) en paarden en eigenaar daarvan de dupe worden.

Geloof me, hij weet ook heus wel dat scheuren en gaten in botten verdwijnen door een andere trainingsmethode. Maar goed , op zijn site wordt dit niet duidelijk maar voren gebracht en hij kan nogal heftige uitspraken doen om de discussie op gang te brengen. Volgens mij niet de juiste manier omdat hij op deze manier bij veel ruiters en da op onbegrip stuit. Maar ja zoals al bekend is is de bodt niet de meest tactvolle peroon

Anjatjeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:11

Anjatjeuh schreef:
Het longeren op deze manier is ook een manier om recht te richten volgens Adb. Waarom moeten onder het zadel de handen dan zo hoog, als het aan de longe blijkbaar wel mogelijk is om met hulpen van heel laag (zo laag krijg je je handen niet eens als je erop zit) dit te doen?

Nog steeds niemand die hier een antwoord op weet? Misschien iemand die het aan Adb himself kan vragen tijdens de volgende les ofzo?

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:48

Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar. Ik heb een nieuw paard voor mijn mentor gelongeerd met dubbele longe, paard liep na een tijdje heel ontspannen ed. Maar tijdens de les is het alleen handen hoog...