DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gerrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 14:35

marcolemar schreef:
Ik heb anky nog nooit zo slecht zien rijden als op die video, vooral met ictenos...

dit was ook hun laatste wedstrijd....

Ictenos is zeker kapot gereden? Je hoort er niks van

Kan iemand mij vertellen waarom Anky hem niet meer rijd?

Hij is zeker niet kapot gereden!
Anky heeft na het NK 2004 besloten hem niet meer uit te brengen.
Hij was toen erg in de contramine, en dan mag je besluiten na zoveel jaren training dat dit niet zijn ding is...

Mr_PLH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 14:36

Gerrie schreef:
marcolemar schreef:
Ik heb anky nog nooit zo slecht zien rijden als op die video, vooral met ictenos...

Hij is zeker niet kapot gereden!
Anky heeft na het NK 2004 besloten hem niet meer uit te brengen.
Hij was toen erg in de contramine, en dan mag je besluiten na zoveel jaren training dat dit niet zijn ding is...

Aha...

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 14:51

marcolemar schreef:
Mireille1970 schreef:
*zucht* ik word er zo moe van.................................

Kan jij mij dan vertellen waarom hij weg is bij anky?

Omdat na jaren training bleek dat het op welke manier dan ook niet zijn ding was en het nooit het toppaard zou worden omdat hij het niet leuk genoeg vond...

Een beetje eigen inzet en mentaliteit van het paard is hard nodig om het beste eruit te halen...

jirina

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 14:59

"We hebben het hier namelijk over TOPSPORT."

Hmm... Topsport ? Voor wie? Voor mensen door mensen of voor het paard?
Wat heeft een paard te vertelllen als hij door de harde hand aan de stang in de krul wordt getrokken in volle vaart en met een ruiter die zijn balanc stoort ?
"(Wouw wat ben ik blij dat ik aan de topsport doe )"
Hij kan - of protesteren (die vallen dan af als 'niet geschikt voor de methode' (of breken zijn ruiter de been..)) of zich proberen aanpassen en ongemak te compenseren. Deze compensatie zie je bij zgn. "piaffe" waneer ze springen met de wijde benen en hoge achterhand .
Van mij mag Anky - of wie dan ook - zichzelf in de zweet door de bak jagen, vind ik best, maar ze doen het met een levende wezen die zich aan hun handelen NIET kan ontrekken.
Een surogaat methode, omdat ze niet beter kunnen.

Ooit heeft al iemand (zijn naam weet ik 1-2-3 niet) het paard van keizer voor zijn keizer getraind; deze kon niet zo goed rijden en had maar 1 hand , daarom.
Om zijn paard makkelikjker onder controle te houden.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 15:17

jirina schreef:
"We hebben het hier namelijk over TOPSPORT."

Hmm... Topsport ? Voor wie? Voor mensen door mensen of voor het paard?
Wat heeft een paard te vertelllen als hij door de harde hand aan de stang in de krul wordt getrokken in volle vaart en met een ruiter die zijn balanc stoort ?
"(Wouw wat ben ik blij dat ik aan de topsport doe )"
Hij kan - of protesteren (die vallen dan af als 'niet geschikt voor de methode' (of breken zijn ruiter de been..)) of zich proberen aanpassen en ongemak te compenseren. Deze compensatie zie je bij zgn. "piaffe" waneer ze springen met de wijde benen en hoge achterhand .
Van mij mag Anky - of wie dan ook - zichzelf in de zweet door de bak jagen, vind ik best, maar ze doen het met een levende wezen die zich aan hun handelen NIET kan ontrekken.
Een surogaat methode, omdat ze niet beter kunnen.

Ooit heeft al iemand (zijn naam weet ik 1-2-3 niet) het paard van keizer voor zijn keizer getraind; deze kon niet zo goed rijden en had maar 1 hand , daarom.
Om zijn paard makkelikjker onder controle te houden.

Stop dan met rijden!

Dan sta je achter de reden die je aanvoert, immers ooit een paard horen roepen "please rij me en ga op me zitten"?

Er zijn paarden die gefokt worden om te presteren en dat in zich hebben ja, die willen in de wei ook altijd het hardste vooraan lopen en dulden geen tegenspraak, ook niet in het land. Sterker nog: die willen graag werken en slaan de boxdeur eruit als een ander paard gereden wordt of op de wagen gaat, omdat ze jaloers zijn...

Je hebt ze ook van 2 jaar die je losgooit met een hindernis op x en die het leuk vinden om er zelf overheen te banjeren...

Ja, paarden kunnen dat leuk vinden. Gek he?

Vergelijk het met een border collie. Als je daar niets mee doet, niet mee werkt, speelt en die hond niet voor zijn baasje MAG werken en trouw zijn en totaal aan dat baasje mag overgeven, zijn ze diep ongelukkig en aarden ze niet.

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 15:26

Zo is het maar net Mireille. De dressuursport is net zoals alles in de paardensport, bedoeld voor de mens. Een paard komt immers niet naar de mens toe met het verzoek hem eens te berijden. Wees dan niet hypocriet en sta achter jouw standpunt, gooi hem op de steppe.

jirina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 15:39

"Stop dan met rijden!Dan sta je achter de reden die je aanvoert, immers ooit een paard horen roepen "please rij me en ga op me zitten"?"
Ja , ik rij -als ik rij - voor het plezier van mijn paard en niet voor mijn eigen plezier.

"die willen in de wei ook altijd het hardste vooraan lopen en dulden geen tegenspraak, ook niet in het land. "
Mijn merrie heeft ook geen tegenspraak geduld, alle andere paarden in een hok jagen en dan maar schoppen. En dat was van pijn, stres en onbegrip die ze had.
Zij is inmiddels veranderd.

" die willen graag werken en slaan de boxdeur eruit als een ander paard gereden wordt of op de wagen gaat, omdat ze jaloers zijn..."
Dat is door menselijke oog gezien. Ze slaan de boxdeur eruit maar zullen ze dat niet doen als ze in de wei in een groep zouden staan.

"Je hebt ze ook van 2 jaar die je losgooit met een hindernis op x en die het leuk vinden om er zelf overheen te banjeren..."
Waarom niet? Maar niet 1 uur lang en met een ruiter in onbalanc op zijn rug, toch?

Ja, paarden kunnen dat leuk vinden. Gek he?
Afhankelijk van - wat (ze zouden moeten leuk vinden) en hoe jij het bekijkt.

"Vergelijk het met een border collie. Als je daar niets mee doet, niet mee werkt, speelt en die hond niet voor zijn baasje MAG werken en trouw zijn en totaal aan dat baasje mag overgeven, zijn ze diep ongelukkig en aarden ze niet."

Roofdier /prooidier.
Honden/wolfen jagen samen onder leiding van een alfa wolf; de beta's mogen zelfs niet paren..
paarden schikken zich gewillig in een groep onder hoogst geplaatste; zoals een aangeborene kudde gedrag voor de veiligheid en overleven hun dwingt.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 15:51

Ja , ik rij -als ik rij - voor het plezier van mijn paard en niet voor mijn eigen plezier. ZEG JE...

Als je het niet leuk vind waarom doe je het dan?
Puur voor je paard hoef je het niet te doen hoor, die vermaakt zich ook prima zonder jou ...

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 15:59

Het gaat erom dat een paard een domestic dier geworden is (niet door mij maar door de eeuwen heen)...

Met een potentieel aan volksvermaak en sportmogelijkheden. Je kunt ze kunstjes aanleren en leuk op ze rijden.

Wanneer iedereen nou eens luisterd naar het paard en zich bemoeit met zijn eigen zaken en niet denkt het beter te kunnen, waarom dan altijd die jaloezie.

Heb je ruiters die naast klassiek ook ldr gebruiken ooit een klassieke ruiter een dierenbeul horen noemen omdat hij klassiek rijdt? NEE en waarom niet: omdat een dierenbeul NOOIT manier-gerelateerd is maar mens-gerelateerd.

Helaas wil dat er bij velen niet in.

Ik kom altijd op voor de LDR-methode omdat ik uit ervaring weet dat het wel degelijk super kan zijn voor paarden. Net als alle andere methoden mits goed uitgevoerd.

Een westernruiter die uit frustratie en onkunde aan die verroeste stang gaat hangen en het bloed aan de wielen heeft, een springruiter die uit frustratie en onkunde bierdopjes onder de pijpkousen doet, een dressuurruiter die door blijft butsen op een plankenrug en geen gevoel heeft en maar aan die teugels blijft hangen, DAT zijn de ruiters die moeten stoppen en DAT zijn de arme paarden niet waard.

Maar een serieuze ruiter die onder de juiste begeleiding heerlijk met veel gevoel zijn paard rijdt en daarbij de balans, de lossigheid, de gezondheid en het plezier in de gaten houdt (ongeacht de resultaten of het willen uitbrengen van zijn paard), DIE is naar mijn mening, met welke methode ook, super bezig en kan jaaaaaaaaren plezier hebben met zijn paard en sport.

jirina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 16:10

"Als je het niet leuk vind waarom doe je het dan?"
Waarom zou ik dat niet leuk vinden? Het is ontzettend boeind om een paard te zien groeien en zich geestelijk en lichamelijk ontwikkelen.

"Puur voor je paard hoef je het niet te doen hoor, die vermaakt zich ook prima zonder jou ..."
Hij zou zich wel vermaken, ze leven niet naar de toekomst maar van een dag naar een andere. Als men hem leiding kan geven zal het paard ook leuk vinden om zijn eigen angsten overwinnen en groeien in welke zin dat ook.
Het is eigenlijk een groei proces van een mens met het paard.

Dat de mishandeling (tijdens het rijden) met mens gerelateerd is ben ik met je eens. Vaak heel vaak is het een onmacht en emotie bij de ruiter, omdat het paard hem voor de 'onoplosbare' problemen zet door welke reden dan ook.

Bij LDR is Anky een van de topruiters die deze methode gebruiken en dus in haar geval kunnen we niet spreken over een 'verkeerde' gebruik van DE methode.
Met andere woorden de methode zelf is fout (of haar gebruik van methode is fout?).

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 16:11

jirina schreef:
Het is ontzettend boeind om een paard te zien groeien en zich geestelijk en lichamelijk ontwikkelen.
Dus voor jouw plezier.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 16:31

jirina schreef:
"Als je het niet leuk vind waarom doe je het dan?"
Waarom zou ik dat niet leuk vinden? Het is ontzettend boeind om een paard te zien groeien en zich geestelijk en lichamelijk ontwikkelen.

"Puur voor je paard hoef je het niet te doen hoor, die vermaakt zich ook prima zonder jou ..."
Hij zou zich wel vermaken, ze leven niet naar de toekomst maar van een dag naar een andere. Als men hem leiding kan geven zal het paard ook leuk vinden om zijn eigen angsten overwinnen en groeien in welke zin dat ook.
Het is eigenlijk een groei proces van een mens met het paard.

Dat de mishandeling (tijdens het rijden) met mens gerelateerd is ben ik met je eens. Vaak heel vaak is het een onmacht en emotie bij de ruiter, omdat het paard hem voor de 'onoplosbare' problemen zet door welke reden dan ook.

Bij LDR is Anky een van de topruiters die deze methode gebruiken en dus in haar geval kunnen we niet spreken over een 'verkeerde' gebruik van DE methode.
Met andere woorden de methode zelf is fout (of haar gebruik van methode is fout?).

Jij zei: Ik doe het niet voor mijn plezier.........
En dat paard boeit het groeien niets, dat paard vind het belangrijk dat ie eten krijgt en goed behandelt wordt.

Dat vetgedrukte zeg je zelf alles al mee.

En de ldr ruiters rijden ook klassiek, alleen zijn er vele wegen naar rome. Maar dat geloof je niet zeker?

LDR is niets meer en niets minder een "puntjes op de i" zetten...
Het 150% thuis rijden (of losrijden) om met slechts 80% nog te winnen. Kijk maar naar de LDR ruiters in de ring na het losrijden. Geloof me, als je met losrijden en thuisrijden je paard mishandelt en vast rijdt met stugge hand e.d. kan je niet in de proef dicht bij het ultieme "volgens het boekje" komen.

Voorbeeld: als je een heel erg kijkerig paard hebt, ga je zorgen dat hij veel te zien krijgt zodat hij minder kijkerig wordt, dat doe je niet om hem te pesten maar om hem iets te leren.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 16:34

Aan allemaal: Ik zei eerder:

Het gaat erom dat een paard een domestic dier geworden is (niet door mij maar door de eeuwen heen)...

Met een potentieel aan volksvermaak en sportmogelijkheden. Je kunt ze kunstjes aanleren en leuk op ze rijden.

Wanneer iedereen nou eens luisterd naar het paard en zich bemoeit met zijn eigen zaken en niet denkt het beter te kunnen, waarom dan altijd die jaloezie.

Heb je ruiters die naast klassiek ook ldr gebruiken ooit een klassieke ruiter een dierenbeul horen noemen omdat hij klassiek rijdt? NEE en waarom niet: omdat een dierenbeul NOOIT manier-gerelateerd is maar mens-gerelateerd.

Helaas wil dat er bij velen niet in.

Ik kom altijd op voor de LDR-methode omdat ik uit ervaring weet dat het wel degelijk super kan zijn voor paarden. Net als alle andere methoden mits goed uitgevoerd.

Een westernruiter die uit frustratie en onkunde aan die verroeste stang gaat hangen en het bloed aan de wielen heeft, een springruiter die uit frustratie en onkunde bierdopjes onder de pijpkousen doet, een dressuurruiter die door blijft butsen op een plankenrug en geen gevoel heeft en maar aan die teugels blijft hangen, DAT zijn de ruiters die moeten stoppen en DAT zijn de arme paarden niet waard.

Maar een serieuze ruiter die onder de juiste begeleiding heerlijk met veel gevoel zijn paard rijdt en daarbij de balans, de lossigheid, de gezondheid en het plezier in de gaten houdt (ongeacht de resultaten of het willen uitbrengen van zijn paard), DIE is naar mijn mening, met welke methode ook, super bezig en kan jaaaaaaaaren plezier hebben met zijn paard en sport.

Waar zijn jullie het niet mee eens??
Waar zit ik ernaast?

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 18:05

Karl het hyper verhaal dat ik heb gegeven basseerd niet op mij zelf maar op feiten.

HenkB laat mee eens de bewijzen zien die je hebt dat paarden tijdens de LDR kunnen zien waar ze naartoe lopen.
Ik wacht nog steeds hierop...
Ohja en over de foto's bij paarden@work geef ik je gelijk.
Daarvoor post ik daar bijna nooit.

Jirina informeer je eens over fransman De Nestier (hopelijk is dat de goede ) misschien voor jou een heel interessante bron om eens te bestuderen.
Klasse vent.

Oretha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 18:53

Gerrie schreef:
marcolemar schreef:

[/quote]
Anky rijd hem niet meer omdat het paard stopte met rijden, ze kreeg hem niet meer aan het lopen. Heb ik uit betrouwbare bron. Het paard accepteerde het blijkbaar niet om op die manier gereden te worden en is verkocht.
[/quote]

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 18:55

Vergis je nou niet. "niet meer aan het lopen" krijgen, betekend in deze "voor de Grand Prix top"... Dat is iets anders dan een paard dat je niet meer aan het lopen krijgt at all. Of door een systeem.
Ictenos was en is te gewoon. Hij bleek niet het laatste in huis te hebben. Zoals er meerdere zijn geweest hoor. Niet elk Grand Prix paard is een top grand prix paard.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 19:35

@hns --- Een paard - met de kin op de borst - kan het gebied voor de voorbenen niet zien. Dat hoeft niet aangetoond te worden, dat is een feit.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 19:54

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 19:55

Een paard met de kop in de lucht ook niet. Het directe beeld voor de benen kan een paard enkel zien gekanteld.

Daarbij: politiepaarden leren om niets te zien (handdoek op het hoofd) en het volledige vertrouwen te hebben in de ruiter.

Mag ik dus concluderen dat als jullie je zorgen maken over het zichtsveld, bij LDR het vertrouwen veel groter is dan bij anderen? Puur omdat ze op vertrouwen zoveel doen en voorwaarts zijn zonder dat ze zelf hoeven te weten waar ze heen gaan?

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 19:56

Dat het vertrouwen in de twee-eenheid ruiter/paard zoveel meer is dan wat dan ook...

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 19:56

Het gezichtsveld van paarden

Het is bekend dat paarden vrijwel niet kunnen accommoderen en al lang geleden observeerde men de hoofdbewegingen die paarden maken om objecten dichtbij en veraf te kunnen zien, om er achter te komen wat een paard mogelijk ziet en wat niet. Voor ver weg gelegen objecten steekt het paard zijn hoofd omhoog en tilt zijn neus op, voor dichtbij gelegen objecten buigt het paard zijn nek en draait zijn hoofd naar één kant (zie figuur 2). Aangezien men wist dat het paard een beperkte mogelijkheid heeft om te accommoderen dacht men, dat ze op deze manier hun gebrek konden compenseren. Dit staat bekend als de “ramp retina”.
Bij dit idee gaat men er van uit dat de afstanden van het knooppunt van het oog tot aan de retina zo variëren, dat de dorsale retina verder van de lens ligt dan de meer centraal en ventraal gelegen regio’s. Dit anatomische kenmerk zou een verklaring kunnen geven voor de waargenomen houdingsveranderingen van het hoofd. Het dier verandert de hoek van zijn hoofd, om een visuele as langs de “ramp retina” te vinden waar de afstand van de lens tot aan de retina het beste is om het object te focussen. Dit zou dan de manier van een paard zijn om alle objecten scherp te kunnen zien, terwijl dat bij de mens gebeurd door de lens meer of minder bol te maken. Zoals in figuur 1 te zien is, is het paardenoog ook ovaal in plaats van rond zoals bij mensen.

Er is nu onderzoek gedaan naar het bestaan van deze “ramp retina”, hiervoor onderzocht men de dimensie van de ogen van zes paarden, waarbij onder andere de as-lengte en de afstanden van de retina tot aan het knooppunt van het oog in de verschillende regio’s van het oog werden opgemeten (zie figuur 2 voor resultaat).
Daarnaast hebben de onderzoekers gezocht naar anatomische kenmerken die een verklaring konden geven voor het hoofdbewegende visuele gedrag. Hiervoor werd de dichtheid van de ganglion-cellen in de retina in kaart gebracht en verder keken ze o.a. naar de monoculaire en binoculaire gezichtsvelden van paarden. De scherpte metingen werden berekend uit de dicht-heden van de ganglioncellen.

Resultaten van het onderzoek.
Het eerste wat de onderzoekers constateerden was dat de afstand van het knooppunt van het oog tot aan de retina in de dorsale retina het kleinste was (zie figuur 2).
De in kaart gebrachte dichtheden van de ganglioncellen in de retina gaven een duidelijke maar smalle visuele strook in de ventrale retina net boven de optische zenuw (zie figuur 3). De scherpte is in de visuele strook duidelijk het grootst, doch de dichtheid, dus de scherpte, is nog altijd lager dan de hoogste dichtheid, dus scherpte, die bij de mens is gemeten. Hier buiten is de scherpte veel minder.
Binoculaire overlap werd beneden de neus gevonden en niet recht vooruit. Dit betekent dus dat het paard alleen diepte kan zien in het deel beneden zijn neus, terwijl er een blinde streek voor het voorhoofd van het dier bestaat. Het paard moet zijn neus behoorlijk optillen om direct voor zich te zien (zie figuur 4).
Discussie.
Er werd dus gevonden dat de retina zich op gelijke afstand van de lens bevindt, behalve in het dorsale en ventrale deel, waar de retina zich dichter bij de lens bevindt (fig 2). Het dier bezit dus geen “ramp retina”. Een andere zeer belangrijke reden waarom de “ramp retina” weinig voordeel oplevert voor het paard is dat de retina regio’s buiten de visuele strook slechts een zeer lage scherpte hebben. De scherpte is over de gehele visuele strook gelijk, aangezien de dichtheid van de ganglioncellen over de gehele lengte ongeveer hetzelfde is. In combinatie met de horizontaal ovale iris geeft dit het paard een smal maar erg panoramisch gezichtsveld (zie figuur 5).
Wanneer het paard zijn hoofd optilt en zijn neus naar voren steekt dan maakt het dier gebruik van zijn binoculaire veld om de horizon te bekijken, zijn monoculaire veld daalt waardoor het monoculaire laterale beeld wordt beperkt (figuur 4). Als het dier zijn hoofd laat zakken dan verlaagt hij zijn binoculaire gezichtsveld richting de grond en de laterale monoculaire velden zijn dan weer in hun positie om de laterale horizon te bekijken. Het lijkt daarom logisch dat het paard niet in staat is om beide gezichtsvelden tegelijk te gebruiken. Daarom gaan de onderzoekers er van uit dat de waargenomen hoofdbewegingen plaats vinden om het binoculaire gezichtsveld te gebruiken en niet zoals eerder beschreven om de focus te veranderen.
Ook moet terdege rekening gehouden worden met het feit dat een paard een blinde plek heeft die loodrecht op zijn voorhoofd staat tussen de beide ogen (figuur 4b). Wanneer het paard zijn hoofd in de natuurlijke houding heeft (neus t.o.v. de horizontaal +/- 45o ) en ook gewoon in de natuur leeft zal het daar weinig last van hebben, maar in de omgang met mensen bestaat het risico dat je bijvoorbeeld tijdens het borstelen opeens in z’n gezichtsveld komt wat een schrikreactie kan opwekken. Iets waar waarschijnlijk weinig mensen rekening mee houden.

Als gevolg van het blinde veld kan het paard niet direct voor zich zien op het moment dat het paard door de hals wordt gereden. Het dier moet dan dus volkomen op zijn ruiter vertrouwen. Er wordt dus een zekere mate van overgave gevraagd door de ruiter en gegeven door het paard om deze positie te bereiken. Als het paard bij het springen de hindernis wil kunnen zien en de afstand wil kunnen beoordelen, dan moet het de mogelijkheid hebben om zijn hoofd op te richten om zo op zijn binoculaire veld over te schakelen. Bij het springen moet er verder rekening mee gehouden worden dat het paard ongeveer tijdens de laatste galopsprong de hindernis niet meer kan zien. Iets waar tijdens de opleiding van een jong springpaard misschien wat meer rekening mee gehouden zou kunnen worden.

Als laatste heeft men ook nog basaal gekeken naar het eventueel aanwezig zijn van kleurenvisie bij paarden.

Referentie

Harman A.M., Moore S., Hoskins R., Keller P., Horse vision and an explanation for the visual behaviour originally explained by the “ramp retina”, Equine Veterinary Journal (1999) 31 (5), 384-390.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:04

Conclusie? Ook als een paard klassiek opgericht wordt gereden blijft de blinde vlek een feit....
Pagina's terug constateerde ik al dat de argumenten die "tegen LDR" gebruikt werden helemaal niets met LDR te maken hebben.
Die conclusie blijkt weer eens terecht!

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:18

Dat zei ik ook al...

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:22

Gezichtsvelden paarden, normale houding, hals strekken en LDR

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:25

Ik vind het er gewoon niet vriendelijk uitzien, alhoewel het waarschijnlijk wel bijdrage levert aan de topsport. Anders zou ze niet winnen. Maar ik vind het geen voorbeeld van ontspanning, en ik betwijfel of paarden het ontspannend vinden....